Michal
Macků
Narozen / Born: 17. 4. 1963, Bruntál
Studia / Studies:
1981–1985 Technologická fakulta VUT, Brno
1986–1989 Institut výtvarné
fotografie, Praha
Samostatné
výstavy / Solo Exhibitions :
1990
Robert Koch Gallery, San Francisco
Kulturní Dům, Bruntál, Czechoslovakia
Galerie Centrum, Plzeň, Czechoslovakia
1991
Galerie pod podloubím, Olomouc, Czechoslovakia
Fotografisk Galleri, Kopenhagen
1992
Galerie Bílá růže, Prague
Galerie Caesar, Olomouc, Czechoslovakia
Galerie Mladých, Brno, Czechoslovakia
Umělecká průmyslovka, Palisády, Bratislava,
Czechoslovakia
1993
Galerie Aura, Olomouc, Czech Republic
1994
Prague House of Photography, Prague
Galerie Ambrosiana, Brno, Czech Republic
1995
Photogalerie Bild, Aarau, Switzerland
1996
Victor Barsokevitsch-Valokuvakeskus, Kuopio, Finland
Gallery St.Gervais, Geneva
Slezské muzeum, Opava, Czech Republic
Galleri Karneval, Albrunna, Sweden
Photoforum Feldeg, Zurich
Photography Gallery, Perth, Australia
1998
Galerie „U Řečických", Praha
1999
In focus Galerie am Dom, Köln, Germany
Galerie Pennings, Eindhoven, The Netherlands
2000
John Stevenson Gallery, New York
2001
FotoGaleria Teatro San Martin, Buenos Aires
Estudio Lisenberg, Buenos Aires
2002
Galeria Omar Alonzo, Puerto Vallarta, Mexico
2004
Dylan Thomas Centre, Swansea, UK
Aberystwyth Art College, Aberystwyth, UK
John Stevenson Gallery, New York
In focus Galerie am Dom, Köln, Germany
J&T Bank, Praha, Czech rep.
2005
Galerie Brno, Brno, Czech rep.
Gallery "pf", Poznaň, Poland
Galerie Palais Breuner, Vien, Austria
Městské divadlo Zlín, Czech rep.
Státní zámek Třeboň, Czech rep.
Czech Centre, München, Germany
2006
Galerie Art Affair, Regensburg, Germany,
Photo Event, Turnhout,
Belgium
Ottoman Mint complex, IFSAK, Istanbul, Turkey
2007
Galerie Caesar, Olomouc
Účast
na skupinových výstavách / Selected Group Exhibitions:
1990
Tschechoslovakische Fotografie Des Gegenwart.
Cologne
1991
Bilder Lust. Galerie Rhanitzgasse der
Landeshauptstadt, Sachsen
1992
What´s New: Prague. The Art Institute of Chicago
1993
Czech Photography of the 1990s – Fotofeis.
Maclaurin Art Gallery, Ayr, Scotland
1994
After the Velvet Revolution, 15 Czech & Slovak
Photographers: 4 photos each. Photography Gallery, Perth, Australia
Revelations, Photographs of Male and Female Nudes.
The Gallery at John Jones, London
1996
Institut tvůrčí fotografie 25/5. Slezské zemské
muzeum, Opava, Czech Republic
1996
Jistoty a hledání v české fotografii 90. let (Certainty
and Searching in Czech Photography of the 1990s).
Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, Praha (Burgrave´s
House of Prague Castle, Prague)
1997
The Body in Contemporary Czech Photography.
Macintosh Gallery, Glasgow
1998
Sicherheit und Suche in der tschechischen Fotografie
der neunziger Jahre. Berlin
The Body in Contemporary Czech Photography. London
1999
Czech Photography of the 1990s. The Art Institute of
Chicago
Video Virtuale, Foto Fictionale. Museum Ludwig, Koln
2000
Optical Delusions: Jokes, Puns, and Sleights-of-Hand
in Photography. The Art Institute of Chicago
Tre samtida fotografer fran Tjeckien. Replica
Theater and Art Center, Stockholm
Akt v české fotografii (The Nude in Czech
Photography). Císařská konírna Pražského hradu, Praha (The
Imperial Stables at the Prague Castle), Prague
2001
Re-presenting Representation V. - Arnot Art Museum,
Rockwell Museum of Western Art, New York
2003
Celebration of Light: Photographs from the
Collection of Cherye and Jim Pierce. Honolulu Academy of Arts in
Honolulu
2005
NEW ART Redefining „The Photograph“ – collage,
overpainting, 3-dimensions, and more. John Stevenson Gallery, New York
Czech Photography of the 20th Century. The City
Gallery of Prague, Prague
2006
Noble Processes, in a Digital Age. John Stevenson
Gallery, New York
Autopoesis. Slovak National Gallery, Bratislava,
Slovakia
Zastoupení
ve sbírkách / Collections:
Museum Ludwig, Cologne; Museum of Fine Arts,
Houston; Museum for Fotokunst, Odense, Denmark; The Royal Library of
Denmark, Copenhagen; Maison Européenne de la Photographie, Paris;
Harvard Visual Center, Cambridge, Massachusetts; The Art Institute of
Chicago, Illinois; Moravská galerie v Brně, Brno, Czech Republic;
Muzeum Umění Olomouc, Czech Republic;
MOPA - Museum of Photographic Arts, San Diego, USA, Smith College
Museum of Art, Northampton, Massachusetts, USA.
„Je-li
možné opustit tělo ve snu nebo ve smrti, je snad možné opustit své
tělo navždycky, aby se člověk mohl věčně toulat zbaven těla,
sejmutý z háku, s bezejmennou totožností, s duší
nezařazenou, lhostejnou ke všemu, duší nesmrtelnou, snad neúplatnou,
jako Bůh – kdo ví?“
(Henry
Miller, Černé jaro. Překlad
Petr Sulovský, Votobia Olomouc, 1995).
Michal
Macků fotografuje již celá léta sebe sama. Fotografie se mu za tu
dobu stala nejen vyjadřovacím prostředkem, ale také nástrojem
sebepoznání. Oprostil pohled na sebe od falešného studu i od detailního
zpytování povrchu. Vytvořil figuru, nebo spíše bytost, průvodce,
vypravěče, postavu bez minulosti, bez zakotvení. Tak jako geometr
pracuje s bodem, Macků variuje základní stavební prvek své
tvorby – figuru. Vyprázdněnou formu lidského korpusu znova přetváří
a naplňuje. Tělo neabstrahuje, ale jen odlehčuje od nedůležitých
podrobností.
Zpočátku sledujeme osamocenou, často deformovanou či tříštící
se figuru, vpuštěnou do indiferentního prostředí. Brutální motivy
zmrzačeného a roztrženého těla dávají jasný signál, že nepůjde
o hravou inscenovanou fotografii, jak ji známe od jeho souputníků
Stana, Stanka či Švolíka, ale právě naopak o záznamy vnitřních
svárů a psychických stavů. Existencialistický rozměr tvorby
Michala Macků je víc než zřetelný a zdaleka překračuje formální
přirovnání k tvorbě generačně starších tvůrců - grafika
Jiřího Anderleho nebo malíře Jiřího Sozanského.
Macků
začíná tvořit a vystavovat ještě před rokem 1989, tedy v době,
která příliš nepřála individuálnímu rozvoji a osobitému projevu
jednotlivce. Již od počátků však reaguje spíše na základní otázky
o smyslu a omezenosti lidského života než na tlaky totalitního systému,
který však do určité míry hloubání nad neodbytně lidskými otázkami
vyvolal. Pro vyjádření složitých pocitů mu však nestačí
tradiční fotografie. Nechce umrtvovat okamžiky. Nechce pracovat s modely,
které by v jeho režii zdramatizovaly určitý záměr, myšlenku.
Uvědomuje si definitivnost nasnímané situace, jejíž interpretaci
zkresluje nejen pohled fotografujícího, ale hlavně vlastní zkušenost
toho, kdo si snímek prohlíží. Vytváří symbolické obrazy, které
se vzdáleně napojují na dekadentní a symbolistní projevy počátku
20. století. Objevuje geláž, techniku práce s uvolněnou
fotografickou emulzí na principu koláže. Aktivními, haptickými zásahy
do ještě vlhké a vláčné fotografické emulze, jejím rozpohybováním,
se mu daří na krátký čas znovuoživit výchozí fotografický záznam.
Ten se ve výsledku stává spíše plastickým obrazem než fotografií.
Geláž umožňuje pracovat nejen v čase, ale i ve vrstvách. Zpočátku
osamocené figury se později začínají zmnožovat, překrývat. Dochází
k seriálně řazeným kompozicím, k prolínání figur, u nichž
potlačuje individuální projevy i rysy.Vzniká řada velkoformátových
obrazů o ztrátě identity, odpovědnosti, rozmělnění se v davu,
které vrcholí zobrazením osamocenosti, vykořenění a rozplynutí.
Odtud už
je jen krok do hlubších meditačních vrstev. Autor se netají
vztahem k východním naukám, studuje jógu a buddhismus. Objevují
se snímky postav s prosvětlenou trhlinou uprostřed těla. V jediném
obraze je spojeno úsilí, bolest i touha po osvícení. Předchozí hemžení
a zápasy v davu ustupují dominantní meditující postavě. Není
od věci připomenout jiného významného českého fotografa - Františka
Drtikola a duchovní náboj jeho tvorby. S ním nepřímo souvisí
další linie tvorby Michala Macků: V roce 2002 dostal možnost
vytvořit technikou uhlotisku soubor reprezentativních kontaktních snímků
z původních skleněných negativů Františka Drtikola. Bezprostřední,
až hmatatelný kontakt s dílem uznávaného tvůrce potvrdilo
nejen orientaci jeho vlastní tvorby, ale také jej obohatilo po stránce
technické. Macků začíná pracovat s ušlechtilými fotografickými
tisky, především s uhlotiskem. Tem mu umožňuje práci s detailem
i tónování. Zmenšuje formát, pracuje s fragmenty těla, přes
které vrství jemně prokreslené otisky přírodních struktur.
Pokud
ve starších kompozicích hledal a zachycoval vnitřní boje lidské
mysli v souladu s dramaticky podanou formou těla, v uhlotiscích
dospívá ke klidnému vyjádření souladu bytí s přírodní
energií. Tisky jsou oproštěné od zobrazení ostrých hran, řezů,
trhlin, jsou soustředěné samy do sebe. Po letech zápasů se mu daří
zaznamenat odlesk vlastního ztišeného nitra.
A jde
ještě dál. Tak jako objev geláže umožnil fyzický vstup tvůrce do
snímku, nové práce se skleněnými objekty přivádí fotografii na
hranici plastiky. Macků už ne v ploše, ale v prostoru několika
vrstvených a lepených skleněných desek vytváří hmatatelné
objekty s průhledy do svého bizarního světa. Postavy se tu kříží
s přírodními elementy, opět se ke slovu dostává živoucí a
organické zmnožování motivů, deformování postavy i hra s měřítkem.
Tvorba
Michala Macků vyrůstá z pevného základu osobní zkušenosti. Přes
drastické a kruté obrazy destruovaného těla, křičících úst až
po práci s tělesnými fragmenty
se postupně propracovává hlouběji, k pokusu zachytit
emoce, napětí a rozkolísanost lidského nitra. Soustředěnou prací
a v souladu se svým životním postojem dospívá k téměř
nehmotnému zachycení zasutých vnitřních myšlenkových i citových
proudů lidské bytosti, kterou překrývá nebo až téměř rozpouští
v přírodních motivech. Obrazy, které vynáší na světlo, jsou
nezáludné, prosté, srozumitelné a proto důležité.
„Slyším,
jak říká Volný jako pták,
a nato se vrata otevřou a vyběhnou další muži, všichni se zdravou
kůží a trochu přihlouplí z toho věznění a napjatého čekání
na konec…“ (Henry Miller, Černé jaro, překlad Petr Sulovský,
1995)
18/1/2007/ Štěpánka Bieleszová
ZPĚT
|