Monika
Immrová
Narozena
/ Born: 9. 12. 1970, Louny
Studia
/ Studies:
1992–1995
Střední výtvarná škola Václava Hollara v Praze /Václav
Hollar Art College in Prague
1995–2001
Akademie výtvarných umění v Praze, Socha II. /Academy of Fine
Arts in Prague
Samostatné
výstavy /Solo
exhibitions:
1996
Okresní muzeum Louny
2001 Galerie 9, Klokočná
2003
Státní galerie výtvarného umění, Most
2004 Galerie Bayer&Bayer,
Praha
2005 Galerie Jiřího Jílka,
Šumperk
2006
Dialogy
(s Jindřichem Zeithammlem).
Síň pod Plečnikovým
schodištěm, Pražský hrad, Praha
Galerie Bayer&Bayer
(s Jindřichem Zeithammlem), Praha
2007
Linie a forma. Galerie Caesar, Olomouc
Kolektivní
výstavy /Collective
exhibitions:
1997
Akademie výtvarného umění, Stuttgart, Německo
1998 Mýty,
legendy a historie. Nadace města Milana, Itálie
2000 Topografie
paměti. Západočeská galerie, Plzeň
Akademie
výtvarných umění. Mánes, Praha
Akademie
výtvarných umění, Galería Principal, Peru
2001 Grafika
roku. Galerie hlavního města Prahy, Staroměstská radnice,
Praha
Topografie paměti. Bremen, Německo
Akademie výtvarných umění. Národní galerie, Veletržní palác,
Praha
2002
Grafika roku. Galerie
hlavního města Prahy, Staroměstská radnice,
Praha
Socha II. Reinraum, Düsseldorf,
Německo
2003
Grafika roku. Clam–Gallasův
palác, Praha
2004
Grafika
roku. Clam–Gallasův
palác, Praha
Dialog.
Prinz-Max-Palais, Karlsruhe, Německo
2006
Socha 2. Galerie Felixe
Jeneweina, Kutná Hora
Grafika roku. Clam–Gallasův
palác, Praha
Sympozia
/ Symposiums:
1996
Galerie Sýpka, Vlkov
1998, 2003 Dřevo.
Markneukirchen, Německo
2005
Beton. Nový dvůr
Monika Immrová
Linie a forma
V sochařském
a grafickém díle Moniky Immrové běží jako červená nit motiv
linie. Smysl pro formu a práce s materiálem ji přitom jasně
profilují jako sochařku. Papír a grafické techniky jí zase poskytují
dostatečný prostor pro vystižení subtilního racionálního
charakteru tvorby. Vystavené sochařské a grafické práce představují
vzájemné prolínání a podporování obou výtvarných poloh.
Zatímco
například starší grafické cykly nazývané Nádoby zdůrazňují
plastický objem a sledují vyváženost proporcí stejně jako sochy,
na novějších sochách z betonu se objevuje lineární grafický
prvek kontrastující s plností objemu. Barevný ornament potlačuje
materiál, zjemňuje a oživuje šedý beton, upoutává pozornost od
sevřenosti objemu k povrchu sochy. Tento prvek sochařka poprvé
použila na třetí variantě Pýthie (2003) v podobě červených
koleček na bílé patině bronzu. Motiv kruhu se často objevuje právě
v grafikách. Na této soše se poprvé vyskytuje červená linka,
která tvoří ornament jaký nalezneme na pozdějších skulpturách
litých z betonu – Pýthie IV, Dva – varianta III, bez názvu
(2006). Sochař Zdeněk Palcr označil červenou barvu za barvu
plasticity – evokuje tělesnost, která je pro abstrahované figury
Moniky Immrové příznačná. Zlaté, stříbrné a bílé varianty
povrchů sochy naopak podobně jako u Constantina Brancusiho odhmotňují
a dodávají jim spirituální charakter. Krátce po Pýthii III. vzniká
grafický cyklus Modrá série (dřevořez, 2004). V plošně pojednaném
celku s jednoduchými grafickými znaky evokuje duchovní rozměr
modrá plocha. Immrová zachází s barevností, která se hojně
používala na antických sochách nebo sloupech gotických chrámů, střídmě.
Její ornamentace evokuje otisky starých kultur.
Jiný – plastický – typ linie
vzniká na soše v místě, kde se střetávají jednotlivé formy
a vytvářejí hranu vystupující na oblém objemu sloupů či
figur.
Immrová
se stále vrací ke stejným tématům a hledá nové možnosti jejich
zpracování. V různých rozměrech a materiálech, nejprve ve dřevě,
pak v betonu a sádře, vzniká například několik variant
diptychu Dva (2003-6). Materiál vede původní sochařskou myšlenku a
určuje další postup zpracování sochy. Vzniká socha pokaždé jinak
vyvážených forem. Použitím různých materiálů a úpravou
jejich povrchů vznikají varianty a jednotlivé cykly. Ve dřevě, sádře,
bíle patinovaném i černém bronzu formuje motiv hlavy. V jedné
z variant nechává pod bílým křídovým povrchem vystupovat dřevo,
jako by chtěla poukázat na neukončenost tvůrčího procesu, na jeho
cykličnost, v níž probíhá hledání dokonalé formy, otevírající
nové možnosti tvorby. Sochy působí dynamicky a jejich výraz je tvořen
pohybem objemů, vyváženou a znepokojující vratkostí, soudržnou
silou vycházející zevnitř. Podobné je to v grafikách. Socha
se v pohybu lehce naklání, kruh bývá narušen, rovnováha předmětů
je křehká. Přestože se Monika Immrová pohybuje v klasických
kategoriích, pracuje s vědomím nedokonalosti a jejího vyvažování
jako prostředkem směřování k ideálnímu tvaru, k harmonii
celku.
Hledání
konečné formy je nevyčerpatelné téma. Immrová pokračuje v linii
klasického moderního sochařství a vyznává tradiční umělecké
hodnoty. Nestaví se do protikladu ke světu ani nehledá místo v aktuálním
světě a nepřináší jeho kritiku. Přesahuje momentální aktualitu,
obrací se k obecně platnému a tím také potvrzuje příslušnost
ke školení, z kterého vyšla. Proces tvorby zde spočívá v
hledání rovnováhy ve věčném neuzavřeném cyklu. Upozorňuje na
cenné principy, které uchopuje svým dílem.
Adriana Primusová
ZPĚT
|