Petr
Nejedlý
Narozena
/ Born: 2.
5. 1944 Zlín
Studia
/ Studies: SUPŠ Brno, MU Brno
Působí na SŠUŘ v Brně
Zabývá
se kresbou, malbou, grafikou
Člen Klubu
konkretistů
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
1968
Divadelní klub Horizont, Brno
1969
Klub mládeže, Ostrov nad Ohří
1982
Klub školství a vědy, Brno
1982
Klub Horizont, Brno - Lesná
1982
Vysokoškolský klub, Brno
1983
Galerie mladých, Brno
1985
MKS – Štukový sál, Mikulov
1986
Klub Křenová, Brno
1987
Galerie divadla Savarin, Brno
1994
Zámecká galerie, Slavkov u Brna
1998
Hvězdárna a planetárium, Brno
2000
Sv. Vít, Jemnice
2000
Klášter Rajhrad
2000
Galerie Čech/Němec, Brno
2001
Galerie AB, Brno
2002
Galerie Cafe Piano, Brno
2002
Galerie Daria, Brno
2004
Galerie Lužánky, Brno
2004
Galerie Malovaný dům, Třebíč
2005
Obchodní galerie Orlí, Brno
2005
Malá galerie VÚVeL, Brno
2005
Galerie U Dobrého pastýře, Brno
2007
Galerie Caesar, Olomouc
Petr Nejedlý se představuje samostatným výstavním souborem olomouckému
publiku poprvé, jeho tvorba se ovšem odvíjí již od šedesátých
let a stále zůstává spjata s Brnem. Poprvé se užívání
jazyka geometrie dotkl již v šedesátých letech, ovšem následovalo
další poměrně dlouhé tvůrčí údobí, kdy jeho obrazy a kresby měly
sice podobu jakýchsi řazení a vrstvení, ovšem reflektujících dřív
svět neživé, někdy i živé přírody, kterou umělec obdivoval. To
neznamená, že byly nějak popisné, naopak, byly určitou sumou těch
zkušeností, které autor v přírodě nasbíral. Na počátku
devadesátých let se Nejedlého práce postupně proměňuje – také
své oblíbené předchůdce nalézá již jinde, symptomaticky sám zdůrazňuje,
jak pro něj bylo mimořádně důležité setkání s dílem Maxe
Billa. Na první pohled toto ovlivnění ovšem není nijak nápadně
patrné, protože Nejedlý v souladu se svým naturelem sice volí
jako základ konstrukci, ale artikuluje ji subjektivněji utvářeným
rukopisem. Nejprve to byly různé paradoxy percepce, jakési „nemožné
struktury“, v nichž se iluze prostoru objevovala a v jiné
části obrazu zase vylučovala. V olomouckém prostředí samozřejmě
přijde divákovi na mysl srovnání s tvorbou Zdeňka Kučery, který
de facto spřízněnou problematiku řešil a řeší úplně jinak.
Syntax Nejedlého obrazů a kreseb se ovšem postupně redukovala – až
zůstala omezena na určitou konstrukci oblouků, fungujících jako
krajně oproštěná, ale vnímaná podoba
reverzibility, tedy vlastně elementární prostorové iluze,
kterou ještě můžeme v dvojrozměrné konstrukci vnímat. Dlouho
byla ovšem spjata se zakotvením v horizontálně vertikálním
rastru, který de facto racionálně členil celou plochu obrazu, někdy
byla uplatněna ještě i struktura diagonál. Toto vše, stejně jako
obrysy oblouků, vepsaných do této konstrukce, ovšem nebylo zhmotňováno
naprosto neosobní, rýsovanou konstrukcí, jak to známe od ryze racionálních
konstruktivně orientovaných umělců – relikty zájmu o uplatnění
lyrického rukopisného detailu vedly k tomu, že všechny tyto
lineární prvky byly vytvářeny nikoliv neosobní konstrukcí linií,
ale jejich individuální malířskou artikulací z krátkých
sekvencí „od ruky“, byť samozřejmě respektovaly konstrukci
celku. Také barevnost byla stále redukovanější, ty nejradikálnější
malby byly oproštěny na bílou, v níž se uplatnila pro všechny
linie monochromie jedné další barvy, často třeba světle modré. A
vepsané oblouky, tvořící vlastní reverzibilní téma, měly formově
podobu jakýchsi minimálních konstrukcí ... Takové malby i kresby představoval
Petr Nejedlý na svých výstavách v minulých letech, přičemž
součástí jejich vnímání byl i vztah mezi pregnantností konstrukce
a její faktickou malířskou artikulací,
to byl jistě relikt umělcova mnohem organičtějšího budování
určitých struktur v předcházejících tvůrčích obdobích,
mohli bychom v tom samozřejmě vnímat též určitý konceptuální
vztah mezi pregnantností řádu v pozadí a individuálností jeho
zhmotnění. Umělec svá témata nejprve objevuje v komorních
kresbách, potom volí ta, která dostanou podobu klasického obrazu –
stále přitom zůstává věren kosočtvercovým formátům, u nichž
se přesvědčil, že celá konstrukce působí nejdynamičtěji, ovšem
v jeho nejnovějších sériích mizí i malovaný lineární
rastr, na jehož pozadí můžeme vnímat plošné konstrukce oblouků
... Vidíme, že zůstává pouze pomocná konstrukce tužkou, která
jako přirozená informace o způsobu vzniku se mnohdy objevovala i dříve,
a do plochy obrazů jsou vepsány pouze oblouky, často ve dvou
komplementárních dvojicích. Jejich průměr se proměnil, někdy je
mnohem větší a tak se stává dominantní částí plochy – ale stále
zůstává faktickým tématem vztah nejčastěji kosočtvercové plochy
a do ní vepsané konstrukce, jejíž lokalizace často přímo
reflektuje samotnou formu obrazové plochy s uplatněním určitého
esteticky nosného skladebného pravidla, třeba půlení či zlatého
řezu a posouvání. Je zřejmé, že Petr Nejedlý směřuje – alespoň
zatím – ke stále větší oproštěnosti, k soustředění se
na samotné fungování vlastní konstrukce, která je zase odlišena
jednou barvou, většinou jeho oblíbenou modrou. Jako by chtěl dokázat,
že esteticky atraktivní malířský lineární rastr může být
nahrazen konstrukcí pouze v mysli, volbou určitých skladebných
pravidel, která bezprostředně vycházejí ze samotné formy zvoleného
výchozího kosočtverce. A že nejdůležitější je pro jeho výtvarné
myšlení samotný vztah kosočtverce, který vše vymezuje, a jeho
interakce se samotnými vzájemnými vztahy oblouků, které se do něj
dají vepsat a které sice pregnantně zachovávají určité skladebné
pravidlo, ale zároveň působí dynamicky jak díky vztahu mezi formou
kosočtverce a formami vepsaných oblouků, tak samotnou svou syntaxí.
Petr Nejedlý patří k těm umělcům, kteří dokazují, že aktuálnost
a originálnost geometrického umění není zdaleka spjata pouze s problémy,
které se objevily v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy
byly spojeny s celými společnými programy. Dnes již je samozřejmě
situace poněkud jiná, i když s obnoveným Klubem konkrétistů 2
také on spojen je. Stále je možno dojít při užívání jazyka
geometrie k novým, skutečně originálním, autentickým výsledkům
– ty ovšem dnes již vnímáme skutečně jako osobní přínos určitého
umělce do celé škály soudobé tvorby. Patří k těm, kdož
svou uměleckou praxí stvrzují, že užívání jazyka geometrie má
stále své oprávnění.
Jiří Valoch
ZPĚT
|