Barbora
Klímová
Narozena
/ Born: 18.9.1977, Brno
Studia / Studies:
1998–2004 Fakulta výtvarných umění VUT, Brno
2001 Winchester School of Art, University of Southampton
2002 Hungarian University of Craft and Design, Budapest
2003 Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten, Den Haag
2004–2006 HISK Hoger Instituut voor Schone Kunsten – Vlaanderen
Stipendia
/ Scholarships:
2003 Stipendium pro mimopražského umělce Centrum Současného
umění v Praze
2005 Stipendium v centru Egona Shieleho v Českém Krumlově
2005
Vývojový grant Tranzit
2006 Cena Jindřicha Chalupeckého
2007 Transit Residency, MQ Wien
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
1999
Galerie Čech a Němec, Brno
2000 Bytová Galerie Alice
Čihalové, Třebíč
2001
New Harmony. Galerie Eskort, Brno
2002 Dům u rudého vola,
Brno
2005 SLIders. Atrium
Moravské Galerie, Brno
Intervence
do systému veřejného osvětlení Brno
2007
Slavné brněnské vily II. Galerie G99, Brno
Těm, kdo se tady nenarodili? Galerie Caesar, Olomouc
Společné
výstavy / Collective exhibitions:
1998 Letohrádek
mitrovských, Brno
Galerie Lužánky, Brno
1999 FaVU- současná
produkce. Dům umění, Brno
Pandora
Box. Dům umění, Brno
2000
Pěkná výstava. Divadlo Bratří Mrštíků, Brno
Výstava studentů AVU a FaVU. Galerie Sýpka, Vlkov
Supra. Galerie Výpad, Olomouc
E322. Oravský Podzámok
Hédonistická
abstrakce. Moravská
Galerie, Brno
2003
J.Šimáňová-fotografie, B.Klímová-objekty. Malá Výstavní
Síň,
Liberec
Za
určitých okolností by to mohla být pravda. Dům Pánů
z Kunštátu, Brno
Prager
biennale.Veletržní palác, Praha
10let
FaVU. Dům umění, Brno
2004
Karaoke je slovní fotbal na všechny slabiky. Oblastní
Galerie
Vysočiny, Jihlava
Anxiety of influence: Bachelors, Brides and Family Romance,
Stadtgalerie,
Bern
2005
Výběr z českého sochařství 1995-2005. Veletržní
palác, Praha
V. Bienále mladého umění.
Dům u kamenného zvonu, Galerie
hlavního města Prahy,
Praha
Příští týden ve tvém bytě. Jesper Alvaer a
Barbora Klímová.
Dům umění, České Budějovice
2006 Barrack. HISK,
Antwerpen
F.CK THE GUILT. Bastart gallery, Bratislava
First things first. CCNOA, Brussels
Výstava
finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Dům umění,
Brno
LeereXVision Connectios. MARTa, Herford
4dny v pohybu. Praha
2007
Whatever video may be…. Beursschouwburg, Brussels
Politika přátelství.
Galerie Šternberk
Texty
/ Texts:
Valoch,
Jiří: Nejmladší umělecká scéna města Brna. Ateliér.16-17/2000
Valoch, Jiří: Jaká je mladá abstrakce dnes? Ateliér. 9/2002
Ingerle, Petr: Hédonistická abstrakce. Hédonistická abstrakce
(Kat.). Moravská galerie,
Brno. 2002
Ptáček, Jiří: Prager Biennale (Kat.).
2003
Valoch,
Jiří: Reflexe minimal artu v tvorbě Barbory Klímové. Prostor
Zlín. 2/2004
Budak Adam: Anxiety of influence: bachelors, brides and family romance
(Kat.)
Stadtgalerie
Bern. 2004
Ptáček,
Jiří: Karaoke je slovní fotbal na všechny slabiky (Kat.) Galerie
Eskort Brno
Ingerle Petr: SLIders (Kat.). Moravská Galerie, Brno
Kalinová Jana: SLIders Časopis umělec. 3/2005
Serranová, Mariana: Mytologie veřejného prostoru. Cena Jindřicha
Chalupeckého Finále 2006
Texty
z katalogu k výstavě.
Text
těm, co se narodili.
Výstava
Těm, kdo se tady nenarodili? je reakcí na zkušenost s olomouckým
uměleckým prostředím.
Krátce
nato, co Barbora dostala nabídku Galerie Caesar, rozjela se do
Olomouce. Možná ještě pod vlivem výstavy Příští
týden v tvém bytě (uskutečněné společně s Jesperem
Alvaerem v Českých Budějovicích, 2005) zamýšlela soustředit
se na lokální problematiku. Už během prvních setkání s místními
umělci ji zaujalo, že jsou nadmíru přitahováni úvahami o vlivu
tradice a prostředí na jejich tvorbu a tématem kulturní identity.
Stejně tak ji upoutaly některé aspekty performancí Vladimíra Havlíka
ze 70. let - ty, jež se odehrávaly v městském prostoru a tím
souvisely s Barbořiným zájmem o souvislost mezi urbánním prostředím
a naším každodenním jednáním.
Do započatých příprav výstavy nečekaně zasáhla nominace na Cenu
Jindřicha Chalupeckého. Jelikož Barbora právě řešila, jak se vyjádřit
k Havlíkovým performancím, rozhodla se kvůli výstavě finalistů
ceny vyjít ze svých záměrů pro Caesar a zahrnout také akční umělce
působící mimo olomoucký region. Pozvání Galerie Caesar tak nepřímo
stojí za Barbořiným úspěchem, protože za remake vybraných „urbánních“
performancí ze 70. let cenu získala. Na druhou stranu ji tento úspěch
postavil před otázku, jak k „olomouckému tématu“ nově postavit.
Když
přijde někdo cizí
Podoba
Těm, kdo se tady nenarodili?
je tedy jakýmsi druhým návrhem. Má povahu intervence do vztahů a
hodnot olomoucké umělecké komunity.
Během mnoha rozhovorů a při čtení textů o umění z Olomouce si
Barbora všimla, že v nich opakují některé pojmy. Část z nich je
součástí teoretických definic olomoucké kulturní identity, jiné
jsou pronášeny už jaksi automaticky. Ale jaký vztah k nim
olomoučtí umělci mají? Nevědomě se s nimi ztotožňují? Uvažují
o nich? Chtějí je jich zbavit? A nebo se jim poskytují pohodlný
pocit, že jejich život a tvorba patří do sítě konkrétních
souvislostí?
Výsledkem byl dotazník a z jeho výsledků vytvořený soubor
sloupcových grafů, jež - jak je u Barbory zvykem - trochu matou svou
podobností s minimalistickou sochou.
Dá se říct, že polemika s těmito pojmy může mít informativní
hodnotu pro hosty, turisty, cizáky… všechny, kdo se tady nenarodili.
Podle mého názoru ale míří především na domácí publikum. Podněcuje
ke srovnávání, nové, individuálního zamyšlení nad naším
vztahem k těmto pojmům, ke hledání vlastního postoje. Protože
sloupcové grafy nemají objektivistické nároky sociologie (na to je
vzorek příliš malý a nedůsledně vyhledaný a dotazník subjektivní)
a nedávají rozhřešení, vstupují do komunikace jen jako příčný
řez jejími vysledovanými dominantami.
Takového řezu (vhledu) je schopen pouze jednotlivec stojící vně určitých
vztahů, nezasvěcený do komplikovaných struktur sdíleného
sebe-pojmenovávání. Ten, kdo se tady nenarodil. Někdy totiž stačí,
aby někdo zvenčí řekl, co mezi námi zahlédl, a my nadlouho nemůžeme
některé věci myslet a bezmyšlenkovitě říkat… aniž bychom si
vzpomněli, že to někdo viděl a řekl. Kvalita Barbořina projektu
tedy tkví hlavně v jeho následné rezonanci.
Procházky
ve dvou
Vztah
k místu vedl Barboru i k sérii procházek s olomouckými
umělci a historiky umění po Olomouci. První inspirací k nim
byla poznámka Henry Davida Thoreaua
o rozdílné povaze procházky o samotě a procházky ve dvou. Je to
pozorná myšlenka. Avšak pravděpodobně každý, kdo se ve dvou už
procházel, ví, že procházek ve dvou je více druhů. Barbora zvolila
takový, kdy je provázena průvodcem a ten je chtě nechtě vystaven určité
zodpovědnosti. Za vzájemného mlčení, kdy Barbora nemohla ovlivnit
dráhu společné chůze a průvodce nic vysvětlovat, šli ulicemi města.
Teprve potom nechala průvodce vzpomínat. V jednom z e-mailů
mi napsala: „Věřím tomu, že
to je naprosto jiné,
než když ty lidi jenom oslovím, aby mi vyprávěli o Olomouci. Může
se v něm
(ve vyprávění – pozn. aut.) prolínat
zkušenost chůze ve dvou, zážitky z procházky, jejich osobní zkušenost
s místem“.
Také v tomto případě však Barbora chtěla pouze navodit
situaci, kdy chování nemůže odpovídat normálu a tím se mění i
promluva o ní. Na výstavě narazíme pouze na záznam druhé části
akce – vyprávění. Zážitek procházky je záznamem nepřenosný.
Promluva o ní však může být najednou osobitým, neopakovatelným příběhem
místa. Pro ty, kdo se tu nenarodili, může být i hlubším odhalením
pohnutek, proč člověk ke „svému“ místu lne.
Galerie
slov
V
posledních Barbořiných projektech – v remake perfomancí pro cenu
Jindřicha Chalupeckého i ve Slavných
brněnských vilách 2 (G99, 2007) – převažuje slovo nad
obrazem. Nejde to však principiální odmítání obrazu, ale spíš o
fascinaci posouváním parametrů mezilidské komunikace, jejíž
dominantní složkou je právě slovo. Galerie, formát výstavy, užitá
média a estetická podoba děl plní funkci prostředku, jak přimět
lidi k pozornosti a účastenství. Zásahem do podmínek, v jakých
komunikujeme, chce Barbora dosáhnout okamžiku jinakosti, bezprostřednosti
a blízkosti, která se za běžných okolností z myšlení a
komunikace může vytratit.
Jiří
Ptáček
Těm, kdo se tady
nenarodili ?
Olomouckou scénu
jsem začal vnímat později, protože v šedesátých letech převážil
živější kontakt s hlavními centry, Bratislavou a Prahou, i když
jsem samozřejmě věděl o některých významných počinech, počínaje
založením skupiny DOFO a jejími výstavami, na počátku šedesátých
let jsem viděl jedny z prvních příkladů malířského
informelu na improvizované výstavě Slavoje Kovaříka v knihovně
brněnské filosofické fakulty, poté jsem se seznámil s Miroslavem
Šnajdrem a jeho skripturálními citacemi dětských kreseb atd., ale
že je to jedno z osobitých, byť někdy přehlížených center,
v němž originálně tvoří řada lidí, to jsem si uvědomoval
postupně, dřív v souvislosti s autory mé generace a během
času pochopitelně i mladšími. Jako první jsem poznal dva vynikající
kreslíře, tehdy názorově hodně odlišné, Jiřího Lindovského,
jenž tehdy převáděl do kreseb i obrazových objektů techniku, jež
jej fascinovala, především části letadel, a Ondřeje Michálka,
který jako jediný široko daleko se nevyhýbal politicky kritickému
akcentu svého zvláštního verismu ... Jistý ekologický aspekt byl
součástí kreseb a maleb Oldřicha Šembery, reflektujících lidský
vztah ke krajině, Václava Stratila jsem navštěvoval ještě v jakési
komuně, která se kolem něj shromáždila - tehdy komplementárně
osciloval mezi lyrickým informelem a existenciální figurací, jako by
toužil zkoumat obojí. Ale vznik obdivuhodných děl nemusel být ovšem
vždy spjat s nechutí k oficiálním společenským standardům v
nejširším slova smyslu, i když doba tomu hodně nahrávala –
sedmdesátá léta byla skutečně „blbá“, politická situace
vypadala beznadějná, „na věčné časy a nikdy jinak“. Přitom se
objevovaly další podoby opravdu subtilní tvorby - především
perokresby Inge Koskové, která se od stylizace přírodních situací
propracovala až k čisté autonomii skladebného skripturálního
řádu. Když se někde objevily kresby Pavla Herynka, a také to nebylo
často, zůstal mi dodnes pocit jakéhosi přehodnocení šímovské
lyrické reflexe přírodního. Herynek byl ovšem především znám a
oceňován jako neúnavný kurátor výstav v přísálí Divadla
hudby, legendárním „déháčku“. Tam jsme objevili plno autorů,
kteří se většinou oficiálně nevystavovali, spoustu pražských i
mimopražských - jako příklad těch, s jejichž vystavením byly
potíže, připomeňme Adrienu Šimotovou či Ladislava Nováka.
Geometrické abstrakce zpočátku v Olomouci moc nebylo (Zdeněk Kučera
byl „ve vyhnanství“ v Havířově !), toto názorové obohacení
přinesli především umělci o generaci mladší – a člověk musel
trochu obdivovat, jak se k tomu v té době bez informací a
publikací propracovali, navíc vlastně přišli do Olomouce z menších
míst ... S minimem znalosti paralel dospěl Ladislav Daněk k naprosté
redukci formy, třeba čtverce, na milimetrovém papíře, z toho
pak vyvodil lineární kresebné konstrukce, kdy ze struktury milimetrového
papíru lze spojováním bodů podle určitých pravidel vytvořit
racionální a zároveň transcendentně fungující kresbu. Vladimír
Havlík začínal akcemi a intervencemi v přírodě, někdy v podobě
elementárních geometrických zásahů, i autorskými knížkami, jež
nás zaujmou originálním tematizováním procesu listování, zejména
při protahování listů bílého papíru černými nitěmi, které pak
formovaly různé pomíjivé útvary a vztahy. Neopomenutelné je v
Olomouci solitérní dílo Miroslava Urbana, fotografa, jemuž se nosným
tématem – možná právě díky době, kdy začaly snímky vznikat
– staly detaily hřbitovů. Zároveň je to kreslíř často lapidárních
abstraktních kompozic komorního formátu. V průběhu let vytvořili
všichni jmenovaní i někteří nejmenovaní, patřící do trochu jiných
názorových okruhů, skutečné dílo – a je s podivem, že
skutečně většina z nich byla v sedmdesátých a osmdesátých
let (o některých to platí dosud), soustředěna na médium
kresby. A co je na tom divného ? Právě tehdy totiž byla kresba považována
za podstatné, určující médium také v širokém internacionálním
kontextu, což ještě v šedesátých letech neplatilo. Po světě
vznikaly významné kreslířské přehlídky – jaké příčiny to mělo
internacionálně a proč se u nás samostatná kresba (aktuální, živá,
ale samozřejmě přece jen trochu jiná, než jsme viděli po světě)
objevila pouze v Olomouci a nikde jinde, to jsme se pokusili jistě
neúplně zkoumat při poslední výstavě na toto téma právě v Galerii
Caesar. Nemohu opomenout, že celou živou olomouckou scénu soustavně
mapovala báječná kolegyně Yvonna Boháčová, která bohužel zemřela
příliš brzy. Aktuální umělecké problémy se samozřejmě v průběhu
let měnily – konceptuální umění učinilo v nejradikálnějších
podobách svých tématem informaci samotnou, Hans Haacke si jako první
uvědomil, že tématem umění mohou být i sociální struktury a
vztahy. Jako dovršení duchampovské linie, do níž tyto koncepty patřily,
se uměleckým poselstvím v posledních letech stále radikálněji
stávají různé původně mimoumělecké informace, vztahy, struktury,
odkazy ... Barbora Klímová je zaručeně jednou z nejdůležitějších
osobností mladé generace (loni udělená Cena J. Chalupeckého to jen
formálně stvrzuje). Snaží se prozkoumat určité situace, fenomény,
místa ..., často právě díky podnětu instituce, aby vystavila své
dílo. Tyto materiály potom prezentuje - musíme si uvědomit, že její
bádání někdy využívá metody, uplatňující se v jednotlivých
vědních oborech, cílem ovšem není standardní výzkum, ale jejich
uplatnění v nové, velice strukturované umělecké komunikaci. Proto
oprávněně počítá i se subjektivním rozhodováním těch, s nimiž
chce spolupracovat. Výsledky, které prezentuje, jsou součástí jejího
individuálního zkoumání, nikoliv ryze vědecká práce nějakého týmu.
Když se obrátila na některé olomoucké umělce, aby zodpověděli otázky
při použití sociologické techniky „sémantického diferenciálu“,
nechala je vyjádřit se k fenoménům, spojovaným s olomouckou
kulturou, především výtvarnou. Z odpovědí vznikly prostorové
grafy, které můžeme vnímat jako striktně respektovaný koncept,
jako jakýsi „autoportrét dotazovaného“, ale zrovnatak je to hravá
reference ke klasické geometrické abstrakci. Protože je výsledek
zcela determinován odpověďmi dotazovaného, jsou všechny informace o
metodě jeho vzniku neoddělitelnou součástí díla - stejně jako její
putování s jednotlivými příslušníky „olomouckého
okruhu“ mělo vést k jejímu vlastnímu poznání města, ale
také k reflexi vztahů, souvislostí a kontextů, které mohou
zprostředkovat. Tak se její dílo stalo komplexní sociální a
kulturní reflexí místa, kam byla pozvána, aniž by se přitom
zbavilo individuálních zkušeností.
Jiří Valoch
ZPĚT
|