Milena Valušková
Narozena: 6. 10. 1947 v Olomouci
Studia: 1978–1983 FAMU v Praze, obor umělecká
fotografie
Členka Spolku olomouckých výtvarníků a Asociace
profesionálních fotografů ČR.
Samostatné výstavy / Solo exhibitions:
1973 Divadlo hudby, Olomouc
1974 Výstavní síň pro fotografii, Hukvaldy
1975 Galerie Fotochema, Ostrava ( s Vladimírem Birgusem)
1976 Galerie Pod podloubím, Olomouc
Divadlo V Nerudovce, Praha
1979 Galerie Pod podloubím, Olomouc
Divadlo hudby, Ostrava
1981 Muzeum, Litovel
Budova bývalé školy, Sovinec
ZK
ROH Uničov
(v rámci
přehlídky amatérských filmů Mladá kamera)
1984/ 1985 Divadlo hudby,
Olomouc
1990 Galerie Dílo, Přerov
1992 Galerie Aura, Olomouc
Galerie Belini, Florencie, Itálie
1994 Galerie J a STYL, Valašské Meziříčí
Galerie Tunklův dvorec, Zábřeh
1996 Galerie
Profil, Bratislava
2000 Galerie G, Olomouc
(společně s T. Sobotkou)
2001 Galerie umělecké
fotografie, Moravská Třebová
2003 Galerie severní křídlo
zámku, Hranice
2003 Městský klub
Litovel, „Čtvrtý rozměr“(s Rostislavem Valuškem)
2004 Zámek, Velký Týnec
2005 Klubovna lovecké
chaty, Horka n. M.
2006 Krajina nepoznaná.
Galerie Jiřího Jílka, Šumperk
2007 Bez ohledu na mě. Galerie Caesar, Olomouc
Kolektivní výstavy / Collective exhibitions:
1977 Ženy za kamerou. Praha
1978 Ženy za kamerou.
Praha
1979 Poezie ve fotografii.
Písek
1980 Strom v životním
prostředí. České Budějovice
dokumentární
FOTOGRAFIE NA FAMU.
Galerie výtvarného umění v Hodoníně, Hodonín
1981 Fotografie na FAMU. Karlovy Vary
1984 Divadelní fotografie na FAMU. Galerie Fotochema, Praha
1985 Fotografie absolventů FAMU. Dům pánů z Kunštátu, Brno
1986 Bienále fotografie krajiny. Moravská galerie, Brno
1989 Del Bello Gallery, Toronto, Kanada
Členové SČVU
ke 150. výročí fotografie,
Galerie výtvarného
umění, Ostrava
1991 Unie výtvarných umělců. Krajské vlastivědné muzeum, Olomouc
1993 Galerie Caesar in Luzern.
Kornschütte Luzern, Luzern,
Švýcarsko
Galerie Caesar v Lucernu /repríza výstavy/. Vlastivědné
muzeum Olomouc
1994 Skupina
M. LŠU Rožnov p. R.
Skupina M. Vlastivědné muzeum Olomouc
Česká
fotografie 1989–1994. Mánes, Praha
1996 Zátiší. Technické muzeum, Praha
Členové a kandidáti SČVU ke 150. výročí fotografie (Gabčan
Fedor,
Gribovský Antonín, Janda Rudolf,
Kolář Viktor, Krasl
František,
Polášek Miloš, Přeček Ivo, Sikula Petr, Stibor Miloslav,
Valušková Milena). Výstavní prostory 1. patra Domu umění
v Ostravě,
Ostrava
1997 Macků – Přeček – Schubert – Valušková.
Theater De Lampegiet,
Veenendaal, Holandsko
2001 Fotofestival, Moravská Třebová
2001 Magie van het onbekende / Magie neznáma. Veenendaal,
Holandsko
2002 Architektura. Galerie
Jaroslava Fragnera v Praze a v dalších
městech ČR
2003 Civitas Dei. Galerie
G, Olomouc
2002 Členové UVUO a
jejich přátelé. Galerie G, Olomouc
2004 8 českých fotografek
(Brachtlová-Fárová-Havelková-Hochová
-Kyndrová-Luskačová-Valušková)
Státní hrad Bítov
7 z Olomouce. Nördlingen
Krajina jako odraz fotografovi duše. Národní muzeum
fotografie, Jindřichův Hradec; Divadlo Archa,
Praha a další
města ČR,
2005 Architektura. Klub
architektů, Praha a další města ČR
2006 Okruh autorů Galerie
Caesar. Galerie Caesar, Olomouc
Milena Valušková, Hana Vytopilová, Tomáš Klepal, Martin
Cenkl. Metro 70, Prostějov
2007 Česká
fotografie 20. století. Městská knihovna , Praha
Milena Valušková - Bez ohledu na mě.
Obraz
trvající celý dlouhý život, dosáhl tisíce obměn. Ale střeží
svou jednotu, svůj do středu soustředěný život .
Naexponovat
záběr a zvětšit jej na čistý fotografický papír je zrovna tak těžké
a zároveň vzrušující a vyzývavé jako popsat bílý list papíru,
či pomalovat plátno. Valušková od doby, kdy poprvé uchopila
fotografickou kameru medituje nad možnostmi tvorby, vyhledává chvíle
soustředění a snění, kdy se domnívá, že je schopna něco vytvořit,
zaznamenat a sevřít na okamžik jedinečný osobní prožitek. V převážné
většině jejích fotografiích hraje ústřední roli zobrazení přírody.
Její volnou tvorbu si pak diváci obvykle spojují s
poeticko-melancholickými záběry z lesů a zahrad. Pro současnou
výstavu se však mimo jiné
podařilo vyhledat i starší snímky z 80. let 20. století, které
částečně ruší o ní dávno vžitá klišé.
Velkým
překvapením je její působení v oblasti dokumentu. V roce
1983 se v souvislosti se svým tehdejším angažmá v Ústavu
památkové péče dostala jako dokumentátorka do dělnické kolonie ve
Štěpánově. Místo původního úkolu zachytit pro památkářskou
evidenci intaktní stav obydlí a životního prostředí proletariátu
z konce 19. století a začátku 20. století vznikl i obrazově výrazný
a obsahově silný dokument. Ghetto z domů, z nichž mnohé
nedosahovaly ani IV. bytové kategorie, bylo rozprostřené podél ulice
Štěpána Krejčího. V té době je obývala hlavně generace starých
lidí, mezi nimiž převažovaly osamělé ženy – vdovy. Skličující
prostředí bez zeleně a bez vody, kde náplň většiny dne tvořilo
vynášení kbelíků s fekáliemi a splašky, vtáhlo olomouckou
fotografku do svého centra. Začala se s obyvatelkami stýkat, pomáhala
s denními činnostmi. Podařilo se jí splynout a pochopit jejich
prožívání času, jehož tok narušovaly jen nově příchozí parte
se zprávami o úmrtí sousedů a blízkých. Citlivě vedenou kamerou
vytvořila kompozičně střídmé záběry, v nichž postupovala
od vnějších pohledů z ulice přes exteriéry obytných domů a
hospodářských stavení k jejich vnitřku. V interiérech se
dostala do bezprostřední blízkosti obyvatelek. Její vstupy nebyly vnímány
agresivně, ženy se v její přítomnosti zbavovaly ostychu, často
ji i pro její subtilní postavu a klidnou povahu nevnímaly, stalo se
dokonce, že během fotografovaní usnuly. Proto je také výsledná nálada
celého štěpánovského cyklu laskavá, poetická, formálně malebná,
ubírající se směrem ke snu. Dokumentu se však Valušková, i když
pro něj měla dobré předpoklady, již nadále nevěnovala. Snad ještě
existují v archivu Ústavu památkové péče v Olomouci i ty
problematické snímky, na nichž je ve vší své bídě a s nostalgií
zachycená i řepčínská rómská komuna, přežívající v dělnických
domcích okolo Mrštníkova náměstí.
Souběžně
s popsanými snímky však autorka hledala směr ve vlastní volné
tvorbě. Po ukončení studií na FAMU v Praze v roce 1983
experimentovala v ateliéru. Její zátiší se stolem, židlemi a
jednoduchým geometrickým předmětem, která bývají často mylně
interpretovaná v souvislosti s tvorbou Jiřího Svobody, mají
ve výsledku charakter až závěsného obrazu. Použití dvojexpozice,
fotofotogramu, sendvičového překrytí negativů a především finální
zastření měkkým krytem uvádí diváka v neskutečný a vrstevnatý
svět, kde se stýkají pocity, v minulosti viděné obrazy, zasuté
vzpomínky, touhy a představy. Její nejčastěji publikovaná
fotografie se stolem a koulí inklinuje spíše k vyjádření
niterných stavů než ke svobodovské existenciální prostotě a
fotografickému minimalismu.V konkrétním případě šlo o zdařilý
pokus postupně zaznamenat vzpomínky na zemřelou osobu.
Valušková
brilantně ovládá možnosti využití světla. Ve starších
ateliérových pracích scénu ozařovala rafinovaným kombinovaným osvětlením
(denní, umělé, zábleskové), s jehož pomocí hledala esenci věcí
a dávno zašlých vztahů. Výsledné zvětšeniny byly často velmi světlé,
škála tónů se pohybovala hlavně v komplementaritě bílé a šedé.
Ostré kontrasty mezi odstíny, které černobílá fotografie nabízí,
nevyužila. Při fotografování venku počítá jen s rozptýleným světlem.
Pracuje ve dne, nehledá temný středověký hvozd plný nástrah a
skrytého strachu. I když i v její tvorbě lze od konce 80. let
století najít překvapivé ukázky fotogramů exponovaných slunečním
svitem přímo v přírodě. Formálně se velmi podobají dílům
Jiřího Šiguta, autorka je však nezatěžuje prvky složitě
koncipovaných akcí v přírodě. Nesleduje koncept bazálního
propojení s lůnem přírody. Spíše si ráda uchovává vzpomínky
na malá noční dobrodružství na místech, která si oblíbila.
Fotogramy zpočátku vytváří přímo v dané lokalitě, později si
začíná vybrané elementy přenášet do blízkosti své chalupy, kde
je opět nechává osvětlovat sluncem. S mnoha jinými, ať už
manipulovanými nebo i neupravovanými reálnými záběry krajin a
zahrad by se v budoucnu měly stát součástí dlouhodobě připravované
autorské knihy Průvodce pro osamělé
poutníky moravskou krajinou. A i když aktivity spojené s přenosem
a instalováním přírodnin na fotopapír venku mohou odkazovat k land
artovým akcím ze 70. let, jak je známe třeba z tvorby Miloše
Šejna, nebyly autorkou takto konceptuálně promýšleny. A přesto, že
jejímu naturelu hromadná vystoupení zcela nekonvenují, sama
iniciovala začátkem 90. let několik drobných skupinových happeningů
pro své studenty v Pomoraví (Přemostění řeky Moravy světelnými záblesky, Světelná adorace
stromu v lužním lese u Litovle, Světelná řeka). Podnítila
také vznik dalších osobitých performancí. Šlo např. o obsahově
nekomplikovanou, ale fyzicky náročnou akci Michala Kalhouse Blaťák
zachycující fáze pohybu postavy
ležící v blátě anebo naopak o velmi promeditovaný koncept
vytváření Ledového oltáře
na zamrzlých chomoutovských jezerech Jakuba Sobotky (obě z v první
poloviny 90. let).
Velmi
početnou skupinu v profilu její tvorby představují fotografie
krajin, stromů a keřů. Ve svých volných a neukončených
fotografických celcích ráda uplatňuje komparativní metodu, kdy
vedle sebe klade reálné snímky a snímky upravené dodatečnými zásahy,
buď technikou fotofotogramu nebo překrýváním negativů. Krajinné výjevy
ozvláštňuje novou vrstvou, ať už světelnou (zásahy při práci v temné
komoře) nebo negeometrickými rastry z přírodnin (listy,
traviny, šlahouny). Ráda spojuje ryze cizí a nesouměřitelné materiály.
Záběry ze svých výprav do přírody zastírá buď jemnou strukturou
tkaniny nebo ostrost původních negativů zjemňuje pokládáním a
prosvícením různě skládaných papírů, případně akcentuje místa
přiložením druhého negativu.
Svůj
vztah k přírodě dokládá i mnoha jinými snímky. Při
realizaci cyklu keřů mnohdy narazila na hmotné zbytky působení člověka
v přírodě. Bez použití nástrojů vyhrabávala trosky lidských
obydlí nebo zarůstající fragmenty pomníků. V časovém řezu
odkrývala historické usazeniny, aby nalezené a nečekaně obnažené
útvary (pískovcové koule, sokly a podstavce bez soch) pak zpětně, během
vyvolávání, znovu přikryla a ochránila jejich zranitelnost jemnými
artificiálními nánosy. Ve vrstvách se tak vydala nejen proti proudu
času, ale pracovala i v prostoru – na konkrétním místě. Na
něm pořízené původní a reálné záběry pak autorsky obohatila o
další roviny, podpořené i technicky (často metodou fotosendviče).
V průběhu vzniku tak mimoděk dospěla znovu k úvahám o
smyslu a oprávnění k tvorbě, o uměleckém „poškození“
neposkvrněné bílé plochy (v tomto případě fotopapíru), o soustředěnosti
a z ní vyplývající obsažnosti
rodícího se díla. Do fotorealizací promítla myšlenky o autorské
osamocenosti, o potenci a rozmanitosti přírody, která, bez
ohledu na ni, tvoří – vrství, odkrývá a znovu pohlcuje – přirozeně,
bez demonstrativního uměleckého gesta.
Poměrně
početný soubor v autorčině dosavadní tvorbě představují i
snímky, v nichž se jí ne zcela záměrně podařilo zajít až
na hranici abstrakce. Jde hlavně o záběry z okolí vodních toků,
kdy se objektivem přiblížila co nejtěsněji k sledovaným
objektům a jevům. Pohled směrovala pod vodu, pod led, nechala jej
deformovat sloupcem vody nebo filtrovat přes ledovou krustu.
Zvětšováním a zvýrazněním makrodetailů odhalila organické
uspořádání říčního nebo rybničního dna. Z kolonie mušlí
u dna se tak v jejím podání stala abstraktní struktura, z kamenitého
podloží řeky prostor s vlastním rytmem, plocha vodní hladiny
je sama o sobě abstrakcí. Autorka viděný přírodní obraz nezatížila
svou přítomností a jak
dokládá název výstavy, vždy si byla dobře vědoma, že obrazy v přírodě
a vůbec kolem ní se rodí a zanikají bez
ohledu na ni a hlavně bez ambicí být spatřeny.
Valušková
záběry v přírodě jen nalézá, nikdy je nearanžuje. Obrazy záměrně
nevyhledává ani podle předem koncipovaného záměru. Ty, které se jí
podařilo zaznamenat, vyzařují klid a znovu oživují okamžiky
prostoupené autorčinou vlastní nostalgií a romantismem. Valušková
nechce splynout s davem lidí, kteří se tak zatěžují „pochybnými
starostmi a zbytečně lopotnými pracemi, že si jemnější plody života
ani nemohou utrhnout“.
V krajině se pohybuje nenápadně, tiše medituje a vnímá rozptýleného
panteistického ducha. Přírodu kolem sebe nechává, podobně jako
staré štěpánovské ženy, klidně odpočívat. „Kolem
mne je klid a mír; a sama má bytost, má bytost, která hledá bytí,
přijala – v nepravděpodobné potřebě existence – jiné bytí,
pradávné bytí. A tak v okamžiku, kdy nic není, v okamžiku
Snění se člověk domnívá, že bude moci ( …) vytvořit
fotografický obraz. “
Štěpánka
Bieleszová
Gaston Bachelard, Plamen svíce,
Praha 1970.
Parafráze výroku v úvodu
citovaného Gastona Bachelarda autorkou textu.
ZPĚT
|