Alžběta Hanzlová
Narozena / born: 6. 6. 1978 , Ostrava
Studium / Studies:
1993 – 1997 střední uměleckoprůmyslová
škola Uherské Hradiště (obor užitá
malba) / Painting Secondary School of Applied Art Uherské Hradiště
1999 – 2004 Pedagogická fakulta Univerzity Palackého Olomouc (učitelství
výtvarné výchovy pro umělecké školy) / Faculty
of Education at Palacký University Olomouc
(Teaching fine arts at artistic schools)
od 2002 Fakulta výtvarných umění
Vysoké učení technické Brně (ateliér
grafiky u ak. mal.
Margity Titlové-Ylovsky)
/ Faculty of Fine Arts at Brno University of Technology (Graphics
with Margita Titlová-Ylovsky)
Stáže / Scholarships:
2004 Akademie výtvarných
umění Krakow, Polsko (ateliér – malířství u prof. Adama Wsiołkovského)
/ Academy of Fine Arts in
Cracow, Poland (Painting with Prof. Adam Wsiołkowski )
2006 Painting
Studio, Faculty of Fine Arts at Akdeniz University (Antalya, Turkey)
Hledání
příběhů
Jako
tvůrčí inspirace a východisko pro cyklus velkoformátových
serigrafií Ulice měst posloužil mladé výtvarnici Alžbětě
Hanzlové archiv vlastních fotografií, které vznikaly v průběhu
několika posledních let na několika různých místech světa.
Kompozičně dále upravované fotografie, které se staly předlohou
pro monumentální sítotisky, tedy nespojuje čas ani místo jejich
vzniku. Ve všech však můžeme najít trojí napětí, napětí mezi
figurou a architekturou, světlem a tmou, pohybem a prostorem. Dějištěm
obrazové imaginace Hanzlové je ulice, která pro ni představuje především
místo, kde se odehrává množství lidských příběhů. Ve svých
grafikách na rozdíl od fotografií nepracuje pouze s jedinou vteřinou,
s jediným okamžikem lidské existence, jde mnohem dál, snaží
se domýšlet a konstruovat příběhy, v nichž hrají hlavní
roli tajemné postavy, které vždy kamsi odcházejí, ukončují jeden
příběh, aby mohli začít nový, další etapu svého bytí. Obsahem
grafického cyklu jsou mj. nezodpovězené otázky typu: co se odehrává
mezi skupinkou lidí v pozadí, kam jde onen tajemný mladík
zapalující si cigaretu, co stojí v dopise omylem upuštěném,
ztraceném či záměrně zahozeném a jak jeho obsah poznamená život
člověka opouštějícího toto místo? Právě motiv odcházení, opouštění,
pohyb figur směrem ven, pryč z obrazu, patří k typickým
obrazovým metaforám autorky. Důležitou roli ve všech, výrazněji však
v pozdějších grafikách (Hagia Sofia, Ankara)
hraje světlo, se kterým Hanzlová
(mj. divadelní scénografka) pracuje jako s jevištním
reflektorem. Jeho prostřednictvím přetváří ulici či chrámové nádvoří
v ryze divadelní prostor, v jeviště, na kterém se odehrávají
lidské příběhy. Obsah grafického cyklu vytvářený pomocí figury,
pohybu a světla je ještě umocněn až klasicky vyznívající vyváženou
kompozicí. I po formální stránce Hanzlová dále s fotografiemi
pracuje, ořezává je (Brno, Déšť, Dopis), či
naopak zvětšuje přidáním další tmavé plochy (Ankara), aby
tak zdůraznila světelnou část obrazu (tedy příběh). Takto vytvořená
základní kompozice je ještě posílena všudypřítomnou
architekturou s jejími horizontálami ulic a obrubníků a vertikálami
domů a chrámových sloupů. Tímto způsobem vytvářený prostor
Hanzlová dále záměrně tříští rozdělením na samostatná pole,
přičemž dochází ke vzniku nových horizontál a vertikál,
které sjednocují lidský příběh i obraz v univerzální teatrum
mundi, v němž dochází k důležitému napětí mezi člověkem
v pohybu a nehybným prostorem.
Přestože
Hanzlová svoje příběhy hledala v nejrůznějších částech světa
(střední Evropa, Velká Británie, Blízký východ), nijak v nich
neakcentuje národnostní princip, nezajímá ji tolik omílaný rozdíl
mezi evropským západem a muslimským východem nebo stále moderní
multikulturalismus. Její úsilí je namířeno zcela jiným směrem.
Prostřednictvím prostého, civilního umění vytvořila univerzální
obrazový svět, v němž hledá
lidské příběhy.
Soňa
Filipová
ZPĚT
|