Jiří Alois Havlíček
(30. 3. 1948, Šternberk –
2. 5. 1997, Šternberk)
První polovina 70. let - vyučen
nástrojářem ve Šternberku. Pracuje jako kulisák v Krajském
divadle v Příbrami.
Před rokem 1975 navštěvuje
soukromé kursy u prof. Ladislava Čepeláka na grafické škole
AVU v Praze (1975 – ?)
Nastupuje na Národní
akademii umění v bulharské Sofii (Nacionalna chudožestvena
akademia, Sofija), ateliér malířství – pravděpodobně již v prvním
semestru pro nemoc ukončil. Od konce 70. let je v invalidním
důchodě.
V letech 1980–1983 vyučoval
keramiku a výtvarnou výchovu (Městský dům pionýrů a mládeže,
Litovel), 1982–1983 navštěvoval soukromé výtvarné kursy Igora Zhoře
v Prostějově, 1981–1989 pracuje jako noční hlídač v JZD
Vsisko.
V roce 1985 sňatek s Dagmar
Knobovou, 1986, 1989 narození dcery Daniely a syna Jiřího.
Po roce 1992 přestává
malovat.
2.
5. 1997 zemřel
Návrat nebeského orla
Pouhý
mýtus o dávném jurodivém buřiči, mystikovi a zbloudilém prorokovi
zbyl v několika myslích po malíři Jiřím Aloisi Havlíčkovi;
zatímco galerie jeho podivuhodných obrazů dodnes dráždí vybraný
vkus docentů či děsí novopečené studenty na zdech filosofického
semináře olomoucké univerzity, jemuž ji odkázal. Často jsou s hodnocením
(posměšným odsudkem) jeho umění mnozí –
i ti vzdělaní a vznešení – velmi rychle hotovi. Ostatně
jako s mnohým jiným. „Umělci, děti, blázni a někteří z nás
milují věci, které budou většinu lidstva uváděti v zoufalství
(...) Naivnost těch druhých je v tom, že hledají poslední kritérium
hodnoty díla v svém rozumu.“ (Vítězslav Nezval)1
Leč
jurodivému, ač se to zdá k nevíře, se se vší vážností a
erudicí (coincidentia oppositorum) věnoval už od 80. let Rudolf
Chadraba, ikonolog evropského významu a nestor místní kunsthistorie,
jenž Havlíčkovu tvorbu interpretoval z hlediska na Západě
tehdy široce diskutovaného návratu postmoderny k mýtům, magii
a náboženské synkrezi a chápal ji jako manifestaci (sic!) několik
desetiletí staré teorie archetypů a kolektivního nevědomí C. G.
Junga, se specifickým důrazem na komplikované mytologické kořeny
olomoucké.2
Dnes,
více než deset let po smrti malíře se naskytla šance zamyslet se
nad Havlíčkovým odkazem znovu. A měli bychom se – alespoň in nuce
– pokusit přiblížit
autorův umělecký vývoj, který předcházel jeho enkaustikám z let
1987 – 1992, jež najdeme na ponurých chodbách filosofů.3
Jeho raná tvorba je dnes známa pouze z chatrných vzpomínek jeho přátel.
Až z doby kolem let 1981 – 1982 známe první cykly kreseb
(drobné monotypy s perokresbou figur), kde ještě doznívalo Havlíčkovo
zaujetí pro kubismus ze 70. let. Silně nábožensky založený malíř
se už tehdy hroužil do metafyziky barev, do studia mytologií,
kosmologií a mystiky. Po roce 1983 začaly vznikat již vyzrálejší
podoby jeho kresebného díla: dekalky mýtických krajin s filigránem
tušových perokreseb (bezhlavý kůň), až dětsky, jurodivě
traktované. A zejména cyklus Hlav (1983 – 1987), které
jakoby stále evokovaly Italské reminiscence Miroslava Šnajdra
st. z počátku 70. let. Ale byl tu už výrazně epifanický
obsah: hlavy dostávají zlaté trnové koruny, někdy se podobají
Kristu a zjevují se v reji dekalkových skvrn kongeniálně kombinovaných
s tušovou perokresbou a s rozprášeným bronzovým a stříbrným
prachem. Havlíček se tu představuje jako bezděčný pokračovatel Vítězslava
Nezvala, který k nám přenesl dekalk, objev pařížských
surrealistů (Óscara Domíngueze a Marcela Jeana), jenž se tenkrát
(1935 – 1937) svým tvůrcům zdál bez možnosti pokračování. 4
Jenže pro Havlíčka tenkrát znamená v mýtické době (in illo
tempore) a skvrny dekalku se tak stávají jevištěm theofanie, kde se
odehrává hermetický děj.
Kolem
roku 1987 nastává zlom a Havlíček se po období příprav (kompoziční
a barevné pastelové studie) pouští společně s malířem
Josefem Šlechtou, s nímž sdílí ateliér, do experimentace s enkaustikou.
Následně se definitivně zformuje svébytný hybridní model uměleckého
habitu Jiřího Havlíčka; rodí se kříženec (tetramorf?) magického
realismu či, chcete-li, okultního parasurrealismu, živlové
neoromantické malby se synkretickou verzí křesťanského esoterismu.
Za důležité přitom považuji jeden rys těchto prací: dvojí kódování,
neboli jejich schopnost zaujmout jak laiky (fantastičnost, fantomatičnost)
tak i znalce, čtoucí esoterní (skryté) významy. Postmodernismus par
excellence.5
Než
nový návrat k jungiánské meditaci zdá se dnes případnější
vybídnout k úvaze nad Havlíčkovou pozicí v místním, českém
i světovém kontextu. V místním rámci se traduje klišé o
Olomouci jako prostoru existenciálně vypjaté kresby, která jakoby
dokreslovala teze Jindřicha Chalupeckého o vyšším poslání
modernismu. Méně častěji se uvádí, jak se zde již od konce 60.
let vynořovala postmoderní východiska (Miroslav Šnajdr st., Ivan
Theimer, Jan Kratochvíl). V tomto smyslu by mohla být zmíněna
také akční tvorba Vladimíra Havlíka ze 70. a 80. let, která byla v některých
svých rysech pozoruhodnou (doposud opomíjenou) metaforou cesty, jíž
musel projít neofyt, kandidát magické praxe, aby se naučil ovládat
čtyři živly.6
Ve stejné době, kdy Havlíček na ploše svých enkaustik (zas)taví
své vize čtyřmi živly (oheň LED lampy, tekutý vosk, pigment,
vzduch), se jiný Olomoučan, tentokrát v Praze, naplno nořil do
černi svých magických čtverců v karteziánské meditaci nad
posvátnou geometrií. Souvislosti s dalším pražským děním
konce 80. let (Tvrdohlaví) či přímo s dílem Františka Skály by
také mohly být stopou.7
A konečně by stálo za to blížeji prozkoumat kontext s děním
světovým, jenž by mohl být třeba vymezen dvěma událostmi: výstavou
Spiritual in Art – Abstract Painting 1890 – 1985 v Los
Angeles v roce 1986 8,
která rehabilitovala esoterní složky symbolismu a rané moderny a
odhalila okultní kořeny abstraktního umění a pařížskou výstavou
Les Magiciens de la terre v roce 1989, jež zase zkoumala
zvláštní auru rituálu a kouzla současného umění Afriky, Asie a
Austrálie vedle děl západní postmoderny.9
Na závěr
se ještě vraťme ke zmíněným posměškům nad jurodivostí v umění.
A odkažme rovnou k tezím
Michela Thévoze, dlouholetého ředitele Sbírky Art Brut v Lausanne,
který velmi kriticky hodnotí typologické řady výtvarných projevů
schizofreniků, jež vypracovali moderní psychiatři. Sami museli připustit,
že tyto řady lze snad ještě s lepšími výsledky než u duševně
chorých aplikovat na umělce klasické avantgardy.10
Zkusme jiné vědy. Rusistika ozdobí konec: „V ruské lidové
tradici je dáno, že jurodivému náleží úcta. Tato lidová úcta má
své zdroje. Je jím například vzácný zážitek mimořádné blízkosti
s Ježíšem Kristem (...) tradice takový zážitek přičítá
jurodivému, jenž se z něj pomátl a tajuplně jej vyjevuje; je
radno mu pečlivě naslouchat. (...) Úctu k jurodivému chovali i
vzdělaní a vznešení...“ 11
David
Voda, 7. – 8. 1. 2008
(Poděkování
Dagmar Havlíčkové, Rudolfu Chadrabovi,
Rostislavu
Valuškovi, Martině Kostelníčkové)
1
Vítězslav Nezval, Štyrský a Toyen, in: Dílo XXV., Manifesty,
eseje a kritické projevy z let 1931 – 1941, Praha 1974 ,
s. 352.
2
Rudolf Chadraba, Vystoupení z existencionálního pocitu aneb
Nová spiritualita, in: Jiří Havlíček – obrazy, j. h.
Dagmar Knobová – Havlíčková – kresby (kat. výst.),
Divadlo bratří Mrštíků, Brno 1991; Týž, Obnovená mytologie v hájemství
zraku, in: Jiří Havlíček – obrazy, j. h. Dagmar Knobová-Havlíčková
– kresby (kat. výst.),
Galerie Sursum Corda, katedra filosofie a humanistiky FF UP, Olomouc
1992; Týž, Obnovená mytologie v hájemství zraku, in: Bítov.
Archy pro poesii, kritiku, život, sv. 5. / 6., Vranov nad Dyjí
1993.
3
Havlíčkova pozůstalost sestává z přibližně 50 enkaustik
a zhruba 100 kreseb, dekalků, pastelů a monotypů.
4
David Voda, Aniž se otisknou, aniž zmizí. „Vzpomínky“ na
dekalkomanii Vítězslava Nezvala, in: Hra v kostky – Vítězslav
Nezval a výtvarné umění. Muzeum umění a Petrov, Olomouc
2004, s. 53-76.
5
„Možná byl mnohem více postmoderní, než tehdy bylo únosné.“
Rudolf Chadraba, leden 2008.
6
David Voda, Měkká magie Vladimíra Havlíka, A2. Kulturní týdeník
III, 2007, 9, s. 9.
7
Havlíček např. plánoval rámovat své enkaustiky z prken
obrostlých lišejníky a mechem.
8
Sixten Ringbom (ed.) Spiritual in Art – Abstract Painting 1890
– 1985. (kat. výst.), Los Angeles County Museum of Art, Los
Angeles 1986.
9
Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, Umění
po roce 1900. Modernismus. Antimodernismus. Postmodernismus. Slovart,
Praha 2007, s. 617-619.
10
Michel Thévoz, The Art Brut Collection of Lausanne.
PNP Paribas Suisse a Swiss Institute for Art Preserve, Zürich,
2001, s. 8-9.
11
Karel Štindl, Jurodivý, Volné sdružení českých
rusistů IX., Praha 1993, s. 144.
ZPĚT
|