Renáta Drábková
Narozena
/ Born: 14. 03. 1969, Olomouc
Studia
/ Studies:
1995 – 2000 Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, obor scénografie
1998 – 2007 studijní pobyty v Bělorusku, Francii, Itálii a
meditačně – tvůrčí pobyty po Čechách, v Indii, Indonésii,
Thajsku, Filipínách a Řecku
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
2002
Ta, která tančí. Společenský dům, Neratovice
2002 Místní úřad, Neratovice
2002 Galerie Atrium, Prostějov
2002 Růžové sny. Studio Brik, Praha
2003 Vnímání. Městská knihovna,
Olomouc
2003 Energie. Euro – Trend, Praha
2003 Nekonečný příběh. Galerie
Primavesi, Olomouc
2004 Nekonečný
příběh. Galerie Na schodech, Praha
2006
Renáta Brut Znovuzrození. Galerie Havelka, Praha
2007 Ta, která ví. Nová síň, Praha
2008 Bestiář.
Galerie Caesar, Olomouc
Kolektivní
výstavy / Collective exhibitions:
1998
Městská galerie, Tábor
2002 Galerie Spejsovna, Praha
2002 I velcí byli malí. Muzeum U zelené
žáby, Praha
2002 Prague City centrum, Praha
2002 Galerie Sklep, Hranice na Moravě
2003 Dospělí,
dospělí ?, dospělí !.... Muzeum U zelené žáby, Praha
2004 Animálie. Galerie České
plastiky, Praha
2005 Floresie. Galerie České plastiky,
Praha
Bestiář Renáty Drábkové
„Bestie“
ve většině jazyků znamená nejen zvíře, ale je zároveň zosobněním
zákeřných, podlých, agresivních a jinak odpudivých rysů lidské
povahy. Jako by se předpokládalo, že to zvířecí v nás, je
automaticky také nebezpečné. Naše animální stránka je pudová,
nevypočitatelná a rozumem neovladatelná – a proto tak obávaná.
Bestie je skryta v každém člověku, dřímá v něm a čeká
na svoji vydatnou emocionální potravu, která jí dovolí rozrazit mříže
rozumu a osvobodit se. Jsou to právě afektivně vypjaté situace, které
umožňují zvířeti v nás, aby se projevilo, a je lhostejno jedná-li
se o sexuální či mateřské puzení na jedné straně, či o nenávist,
strach nebo boj o přežití na straně druhé.
Tyto
„bestiální“ stránky osobnosti se v tvorbě Renáty Drábkové
formují do zobrazení bájné fauny, která se stala ústředním tématem
její ikonografie. K němu se stále navrací, aby se znovu utkala s
ambivalentním vztahem ke své vlastní animalitě, který se postupně
mění z fobie ve fascinaci.
Drábkové
„zvířátka“ nejsou zdaleka tak přítulná, jak se mohou na první
pohled jevit. Její „bestiář“ není vhodnou dekorací do dětských
pokojíčků. I pokud tyto bytosti působí úsměvně či dokonce
smyslně, fungují na principu kudlanky nábožné, která vzápětí po
milostném aktu svého partnera sežere. Spíše než laskavé ilustrace
k pohádkám připomínají tato hybridní stvoření zlověstná
embrya uhnízděná na dně podvědomí, kde se autorka snaží dobrat
poznání sama sebe a svých nejtemnějších zákoutí. Jsou to
nevyzpytatelní bazilišci obývající hlubiny praoceánu snů,
archetypální monstra, která
se zjevují pod rouškou noci, aby nás konfrontovala s tajemstvím,
jež se bojíme pojmenovat.
Fantomy
Renáty Drábkové na sebe berou podobu elementárních bytostí obývajících
jinou dimenzi jsoucna. Někdy získávají konkrétní podobu, jindy zůstávají
ve stavu nerozlišené organické formy. Jsou zbaveni popisných detailů,
jejich stylizace prostupuje až do oblasti znaku a symbolu. Někdy se
osamoceně pohupují ve vákuu, které svojí hloubkou a zaoblením připomíná
útroby, jindy se shlukují do propletenců vystupujících z bílé
nicoty papíru. Nezřídka jsou obdařeni antropomorfními prvky či náznaky
pohlavních orgánů. Jako takoví jsou personifikací basálních úzkostí
úzce spojených s tělesností.
Umělkyně
své elementály vyvolává prostřednictvím meditačních technik,
které se staly přirozenou součástí jejího tvůrčího procesu.
Automatická kresba je pak prostředkem k jejich zvýtvarnění,
které jim vtiskuje srozumitelnou podobu a oprošťuje je tak od děsivého
aspektu: přestávají být obludou ve tmě. Autorka k nim náhle může
přistupovat s nadhledem a humornou nadsázkou, která v kombinaci
se znepokojivým tušením nebezpečí vytváří charakteristicky
dráždivou ambivalenci jejího díla.
Terezie Zemánková
ZPĚT
|