Jan
Vyleťal
Narozen
/ Born: 18. 6. 1940, Brno
Od roku 1964 žije v Praze / In Prague since 1964
Vystudoval Vojenskou technickou akademii v Brně
He graduated from the
Military Technical Academy in Brno
autodidakt / Self-taught
Od roku 2004 se začal zabývat drobnou grafikou a od roku 2005 přešel
k geometrické malbě.
In 2004 he began to occupy himself with small
graphic works and in 2005 he moved on to geometric painting.
Dlouholetý
člen České astronomické společnosti s úzkým vztahem k astrofyzice
a vývoji kosmu. Většina obrazů je abstraktním ztvárněním řady
fyzikálních a vývojových dějů v kosmu. Ke každému obrazu autor připojuje
text, popisující populární formou téma daného díla.
A long-time member of the Czech Astronomical Society, with close ties
to astrophysics and the development of the universe, the majority of his
paintings are abstract representations of a number of physical and
developmental events in the universe. The artists attaches to each
painting a text explaining the theme of the given work in layman’s
terms.
Samostatně dosud nevystavoval.
This is his first solo exhibition.
Účast na kolektivní výstavě: / He has taken part in the group
exhibition:
Ladislav Daněk. Projekt – Neprojekt [Project – Non-Project]
2 x 50. Galerie Caesar, Olomouc (2008)
V Galerii
Caesar vystavuje vůbec poprvé Jan Vyleťal (1940) – proč se
objevuje teprve nyní ? Myslím, že to nejpodstatnější je třeba
napsat hned na počátku. Protože teprve v posledních letech
vzniká soustavně jeho originální dílo. Ale nemělo by to nikoho šokovat,
různí lidé začínají tvořit v různých údobích života a z nejrůznějších
pohnutek, jenom zastánci mrtvých schémat předpokládají, že je
jeden umělecký život stejný jako druhý a že každý výtvarník
musí začít dělat geniální práce na konci studia odborné školy.
Alespoň padesát procent jich ovšem mělo a má jiný osud. To je i případ
Vyleťalův: k přesvědčení, že tvorba, přesněji řečeno
soustavně rozvíjená osobitá geometrická malba, je tím, čemu chce
zasvětit zbytek života, dospěl teprve v posledních letech.
Samozřejmě k tomu musel mít předpoklady v přirozeném
talentu, v možnosti vyjít z určité problematiky, která sice
nebyla uměleckou tvorbou, ale mohla její zázemí vytvořit, a v podpoře
svého okolí: alespoň heslovitě tedy připomeňme, že je to bratr -
dvojče imaginativně tvořícího malíře Josefa Vyleťala
(1940–1989), od počátku technicky a racionálně orientovaný, ještě
v Brně absolvoval inženýrské studium na VTA. Musíme ovšem
dodat, že se po odchodu do Prahy roku 1964 již vyskytoval v uměleckém
prostředí a když zemřel klíčový, určující teoretik „nové
citlivosti“ u nás, Jiří Padrta, stal se druhým životním
partnerem jeho ženy Ludmily (která zase naopak své tvůrčí zájmy o
radikální informel projevila kromě Vladimíra Boudníka jako jediná
již v letech padesátých a potom svou tvorbu prakticky ukončila,
takže jsme ji museli znovu objevovat před více než desetiletím).
Jistě i stálý kontakt s tím nejlepším z československého
a internacionálního geometrického, ale nejen geometrického umění
patřil k podnětům, když začal Vyleťal přehodnocovat svůj
celoživotní zájem o astronomii do vlastních obrazů - většina názvů
nám signalizuje, že autor chce nalézat výtvarné paralely různých
astronomických, především astrofyzikálních fenoménů, dokonce
provází každý obraz stránkou odborného textu (a když obraz od něj
někdo získá, dostane kopii příslušného textu). To by samozřejmě
nebyla ještě záruka skutečné výtvarné kvality, ale u Vyleťala
jsou originalita a autenticita podle mého názoru skutečně evidentní.
Určitým východiskem a mohli bychom říci, že určitým spojením s racionálními
estetikami šedesátých a sedmdesátých let jsou repetitivní, serielní
struktury, které ale také nepřipomínají žádné známé vzory,
pouze jsou nejoproštěnější a jejich tématem se stává formování
v podstatě identické struktury horizontálně-vertikálního lineárního
rastru a stejně pravidelně v nich konstruovaných kružnic –
pouze plochy, někdy plné, jindy zaplněné z poloviny nebo ze čtvrti,
dovolují ve vztazích mezi kružnicemi rozehrávat subtilní variační
hru (Pocta geometrii A, B. 2005). Já mám stále pro takové
vztahování se k radikálně oproštěným „pravidlům hry“
slabost, ale dnes jsou samozřejmě aktuálnější nová, originálnější,
většinou komplexnější řešení: možná to je trochu Zeitgeist,
jistá obecná zkušenost postmoderní otevřenosti, možná komplexnost
problémů astronomických, v každém případě většinu umělcových
děl vnímáme jako polymorfní sestavy vrstvených struktur či jejich
fragmentů. Autor samozřejmě stále užívá výhradně neosobně
artikulovaného (rýsování linií, hladké traktování barevných
ploch atd.) jazyka geometrie, ale překrytím několika typů struktur
(nebo jejich částí v určitém místě obrazu), utvářených
formově (ve významu Gestalt) různými elementy vznikají realizace,
mající s konkrétním uměním předcházejících desetiletí již
velice málo společného, někdy dokonce můžeme obraz vnímat jako
sestavu jakýchsi „citátů“ ze světa geometrického umění (Pocta
dr. Grygarovi /Okno vesmíru dokořán/). Přirozenou součástí zůstává
estetická kvalita, ovšem působící v rámci komplexnějšího
polyvalentního poselství. V ní má jistě důležitou roli
symetrie, někdy rozehrávaná do skutečně polymorfních celků (Hvězdný
hřbitov. 2007), ovšem cesta k ní vede přes velice subtilní
navrstvení několika poměrně složitých substruktur, v nichž
se samozřejmě uplatní souvztažnost liniových rastrů či jejich
fragmentů a plošných, konstruovaných sekvencí (Mezony. 2006,
Struktura lomu materiálu – B. 2007). To jsou skutečně nové
podoby komplexních geometrických struktur, velice subtilně je souhra
či interakce symetrií, linií a ploch i valérů barevné monochromie
uplatněna např. v Poctě Koperníkovi. 2007. Monochromie,
často s uplatněním maximální možné škály odstínů, je v posledních
rocích často podstatou celkového působení (Skrytá hmota a
energie ve vesmíru. 2007). Chtěli-li bychom dosavadní Vyleťalovo
dílo – protože podle mne to již svébytné malířské dílo je –
rozdělit do dvou tvůrčích údobí, pak první bychom mohli
charakterizovat programovým návratem k repetitivní struktuře a
k jejím, komunikativně skutečně adekvátně uplatňovaným přerušením
či vrstvením, nepostrádajícím
imanentní humor (projevivší se i v názvu: Technický
výkres. 2006), ale relevantním obecněji jako kombinace několika
možných způsobů práce s repetitivní skladbou elementů (Rekombinace
částic. 2005, Difusní rozptyl. 2005), pro niž je určité
narušení plochy struktury konstituující komunikační složkou.
Postupné směřování k řádu, ovšem komplexnějšímu, než
byly jednoduché skladby, jaké jsme poznali v šedesátých a sedmdesátých
letech, je pak charakteristické pro malby z posledních let. A je
až překvapivé, jak je na první pohled evidentní, že Jan Vyleťal
– ač maluje soustavně pouze asi pět roků – evidentně dávno nemá
žádné technologické potíže, i když některé struktury jsou skutečně
hodně subtilně diferencované, s množstvím odstínů jednotlivých
segmentů i kombinací ploch a linií. Ale podstatné je především
nové poselství, sémanticky specificky zakotvené ve sféře
astronomie, díky němuž objevujeme a vnímáme také celou novou sémantickou
sféru, kterou jeho tvorba přináší. A kolem sto padesáti kvalitních
maleb, to je již soubor, který reprezentuje vyhraněné tvůrčí úsilí.
Proto reprezentativní výběr z něj rád představuji v Galerii
Caesar, dlouhodobě dobře známé svou kvalitní a přitom názorově
diferencovanou, živou dramaturgií.
Jiří
Valoch
ZPĚT
|