Miloslav
Fekar
sochař / sculptor
Narozen / Born: 1973 Hranice
na Moravě
Žije a pracuje / Lives and works:
Bezměrov u Kroměříže.
www.fekar.com/milos
Studium
/ Study:
1988–92
SUPŠ v Uherském Hradišti, obor malba
1992–96 AVU v Praze, ateliéry sochařství ( Hugo Demartini, Jan
Hendrych, Jindřich Zeithamml )
1996–98 FaVU při VUT v
Brně, ateliér sochařství ( Vladimír Preclík )
1996–2000 DAMU v Praze, obor scénografie (Miroslav Melena, Pavel
Kalfus )
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
1999
Park Stromovka, Praha
(Putování - 16 objektů)
2000
Synagoga, Hranice
(Putování - otevřené ulity)
2000
Valy a sklepení Východočeské galerie, Pardubice
(Putování - 12
objektů)
2000
Bývalý kostel sv. Václava, Opava
(nebe na zemi)
2001
Podzámecká zahrada, Muzeum a skleník Květné zahrady, Kroměříž
(Putování - 15 objektů)
2002
Zámek, Hranice
(Tvar a světlo - 23 objektů)
2003
Náměstí, Zlín
(Tvar a světlo - 10 objektů)
2007
Zámek, Hranice
(Čtverce - 2 objekty)
2008 Galerie Caesar, Olomouc
Kolektivní
výstavy, sympózia, rezidenční pobyty / Collective exhibitions,
symposiums, residency programme:
1993
Sochařská škola Huga Demartiniho. Galerie Medium, Bratislava
1994
Dělení věčnosti. Hrad Helfštýn
1996 Sympozium
– Sloupy a kladí. Variabilní schránka. Králíky
1997 Sympozium
žula - Setkání tří kruhů. Kaämkapää,
Finsko
1998 Krystal.
Rezidence Plasy
1998 Sympozium Sloup. Olomouc
1999 Ulity.
Galerie
AVU, Praha
1999 Ulity–rodina.
Rezidence Art-Omi, stát New York, USA
1999 Demolice
– 4+4 dny v pohybu (4
x po 12). Praha
2000 Objekty.
Hrad
Sovinec
2000 Objekty.
Lázně Bludov
2000 16–2.
Erlbach, Německo
2000 Ulity,
Nebe na Zemi. Rezidence Čimelice
2001 Návraty
III. Muzeum, Uherské
Hradiště
2001 Sympozium
– opukové skořápky.
Přední Kopanina
2001 Noční
obrazy. Valtice - Velký
formát
2002 Sdružení
sculptura. Galerie Navrátil, Praha
2002 Divočina
– příroda, duše, jazyk. Sýpka,
Klenová
2002 Obytný
prostor. Komplex Slovanský dům, Praha
2002 Strasse der skulpuren. Plauen, Německo
2003 Sochaři
zlínského kraje I. Muzeum,
Kroměříž
2003 Nejmladší.
Národní galerie, Veletržní palác, Praha
2003 Doba
osvícená. Únětice,
Praha
2004 Sedm
sochařů Zlínského kraje.
Hypovereinsbank - Atrium, Berlin
2005 Deset pozic současné olomoucké scény.
Galerie města Plzně,
Plzeň
2005 Sochaři
05. Reduta, Uherské
Hradiště (při filmové
škole)
2005 Výstava družebních měst. Voorburg,
Holandsko
2005 Výstava
družebních měst. Zámek,
Stará radnice, Hranice
2006 Výstava družebních měst. Konstancin - Jeziorna, Polsko
2006 Festival
čajové a jiné kultury.
Zapadočeské muzeum, Plzeň
2007 Proměny
sochařského sadu – fotografie.
Klub Divadla 29,
Pardubice
Realizace
/ Realizations:
1994–1999
chrám a most, park Stromovka, Praha
1998 schody rodinný dům, Zvíkovec
1998–2001 portály a vrata, schodiště, Hrubá Skála
2003–2008 rodinný dům, Bezměrov
2003 objekty pro soukromou zahradu, Kroměříž
2005 soukromá zahrada, Praha–Černošice
2005 lavice do parku, Zlín
2005 bronzový objekt Voorburg, Holansko
2005–2006 ohraničení dětských hřišť, Kroměříž
2006 kladí pro soukromou zahradu, Praha–Nusle
2006 mosty a lavice do parku, Sítenské údolí, Kladno
2007 objekty do interiéru
budovy Orio, Ostrava–Dubina
2007 objekty v parku u zámku,
Hranice na Moravě
I když si Miloslav Fekar získal již
neopomenutelné místo v nejmladší generaci českých sochařů, je
podle mého názoru jeho prezentace v Galerii Caesar svým způsobem
výjimečná a směřující k novým podobám jeho tvorby. Jako
specifické jsme pro jeho dílo vnímali od počátku dva aspekty : u nás
stále ještě vzácnou práci s jazykem geometrie, navazující a
modifikující to, co do českého prostředí vnesli Jan Ambrůz (jako
rodák z Hranic se s ním zná prakticky od dětství a obdivuje
jeho práci) a Jindřich Zeithamml. Během pražského vysokoškolského
studia pak pochopitelně na jeho tvorbu měli určující vliv oba
pedagogové, Hugo Demartini a Jindřich Zeithamml, i když uplatnění
geometrie bylo u každého poněkud odlišné … Oním druhým aspektem
pak byla důsledná snaha „pracovat pro konkrétní místo“, a to již
v době, kdy se problém umění ve veřejném prostoru
nediskutoval ani neakcentoval tak dalece, jako tomu bylo v posledních
letech. Většina jeho realizací byla spjata s charakteristikami
určitého místa, většinou v městském exteriéru, počínaje
jeho první velkou prací z roku 1999 pro pražský park Stromovka,
jenž měl vlastně za úkol iniciovat vždy trochu jinak vést putování
určitého návštěvníka mezi šestnácti místy, programově rozehrávajícími
ambivalenci mezi skutečně utilitárním objektem
a autonomní sochařskou realizací lapidární, minimalistické
artikulace. Jak intenzívně Fekar vnímá vztah k prostoru, to
dotvrdil velkorysý projekt Putování, kde identické formy
konfrontoval pokaždé s odlišným prostředím. Přesně konceptuálně
formulovanou sestavu připravil roku 2002 pro majestátní prostor
zaskleného nádvoří zámku v Hranicích, v roce následujícím
se mu pak svými formami, fungujícími většinou i jako zdroje světla,
podařilo, byť s technologickými obtížemi (shodou okolností za
mé asistence) interpretovat náměstí Míru, jednu z urbanisticky
klíčových lokalit v samém centru Zlína, a to většími jak ležícími,
tak zavěšenými objekty.
Morfologie se ovšem mezitím proměnila,
i když na rozdíl od některých kolegů pracoval a stále pracuje s přírodním
materiálem, dřevem, které vždy dovolovalo uplatnit určité
„rukopisné“ charakteristiky jednotlivých zásahů - již tím se
na první pohled jeho tvorba lišila od děl zakladatelů minimal artu,
programově užívajících neosobních, sériově vyráběných elementů
… Zhruba od roku 2000 umělec vystřídal lapidární lineární
robustní prostorové elementy novými formami, striktnost geometrie
zhmotnělých linií se proměnila v lapidární, postminimalistickou
geometrii forem mnohem organičtějších. Základem se staly dřevěné
koule a postupně stále více jejich fragmenty či z nich odvozené
formy, třeba ovoidy nebo elipsoidy … U zavěšených objektů jsme se
asi nejprve setkali s koulemi, třeba ve zlínské instalaci.
Postupně ovšem těchto nově modifikovaných, ne tak exaktních forem
stále přibývalo a přibývá, součástí artefaktu se často stává
jakási forma okraje atd. Jsou to tedy útvary, které ještě poněkud
volněji přehodnocují morfologické zkušenosti minimal artu a
propojují je se zkušenostmi elementárních přírodních forem. Ale přinejmenším
stejně důležité jako objevení nových forem (ve smyslu Gestalt) je
způsob jejich dalšího zpracování : několik centimetrů silnou
vrstvu dřeva umělec přehodnocuje stovkami kruhových otvorů, které
jistě mají i své utilitární oprávnění, ale především přinášejí
svou novou estetickou a komunikační kvalitu. Mnohonásobné pravidelné
opakování otvorů vytvoří svého druhu rastr – v souladu se
způsobem autorovy práce se dřevem nikoliv úplně neosobní, anonymní,
i když geometrický, u něhož dobře vnímáme postupnou následnost
prvků … Někdy jsou rovnoběžné, jindy utvářejí spirálu atd. a
tak dovolují vzniknout nový vztah mezi geometrií výchozího elementu
a novou geometrií těchto zásahů. Postupně autor vyzkoušel estetické
kvality i jiných forem otvorů – čtverečků či elipsových forem,
které zase repetitivním opakováním formují novou komunikační
kvalitu. Jakmile začal výtvarník zkoumat možnosti repetitivního
opakování v podstatě identických otvorů v dřevěných
skořepinách různých tvarů, tedy de facto souvztažnost mezi otevřenou
a uzavřenou geometrickou dřevěnou geometrickou strukturou, bylo jen
otázkou času, kdy si uvědomí, že z této formy – neformy můžeme
také vnímat „to uvnitř“ a „to venku“ v podobě, kdy z vnější
perforované formy může prosvítat struktura světelných bodů. Zvláště
u realizací komornějších formátů se toto nové propojení dvou
primárně spjatých přírodních fenoménů perfektně osvědčilo a
jejich na zemi položená sestava umělcovo usilování dobře
reprezentovala na výstavě aktuální tvorby nejmladší generace
Nejmladší, kterou jsme připravili v Národní galerii v Praze
roku 2003 v kurátorském triu Milan Knížák, Jiří Valoch a Tomáš
Vlček. Tam se uplatnila poměrně velkou část plochy zaplňující
sestava menších realizací, která stvrdila, že Fekar dokáže
vstupovat do interakce a přehodnocovat nalezená místa v našich
exteriérech, ale že zrovnatak mohou
fungovat v klasické „bílé kostce“ galerie. Podobná
situace bude také v olomoucké Galerii Caesar, s tím rozdílem,
že sestavu celé škály komorních realizací vystřídá několik
objektů skutečně reprezentativní velikosti, tvořících v posledních
letech komplementární novější složku autorova díla, ovšem jejich
estetickým jazykem je opět geometrická, ze dřeva vydlabaná několikacentimetrová
povrchová forma, opět perforovaná množstvím otvorů. Z materiálu
i z povahy jeho zpracování potom vyplývá, že díla Miloslava
Fekara stále nereprezentují naprosto neosobní, ryze racionální práci
s jazykem geometrie, ale dřív jeho lyričtější,
postminimalistickou varietu, v níž se jako autorský rukopis
uplatní nepravidelnosti, individuálnosti při perforování materiálu,
který si autor zvolil – zrovnatak, jako se stávají jakýmisi
rukopisnými detaily zpracování dřeva „en detail“ při artikulování
celého geometrického tvaru. Mimo rámec výstavy, kterou bude tvořit
několik monumentálních dřevěných objektů, si můžeme pro zajímavost
připomenout, že v posledních letech zkoumá také estetické a
procesuální možnosti materiálu ještě pomíjivějšího, sena,
tvarovaného, „nacpaného“ do velké krychlové konstrukce ze železných
drátů. To vše nám stvrzuje, že je to umělec, který dokázal přehodnotit minimalistické
tvarosloví a nalézat originální, životnou problematiku ve světě
soudobého aktuálního, živého geometrického umění, jenž stále zůstává
jednou z nosných sfér soudobé výtvarného usilování.
Jiří Valoch
ZPĚT
|