MIROSLAV POLÁCH
Narozen
/ Born: 1980, Čeladná
Žije a
pracuje v Praze / Lives and work in Prague
Studium
/ Studies:
1999
– 2005 AVU Praha ( J. Sopko)
Samostatné
výstavy / Solo ehbibitions:
GO–GO
ON. Galerie
Caesar Olomouc
Skupinové
výstavy / Group Exhibitions:
2005
Diplomati AVU. NG – Veletržní palác, Praha
Galerie Doubner, Praha (s A.
Štechem)
2006
Sympozium. GFJ – Sankturinovský dům,
Kutná Hora
Spektrum.
Galerie Půda, Jihlava
Studenti, absolventi školy J.
Sopka.
AJG -
Wortnerův dům, České Budějovice
2007
Nová trpělivost. Výstavní síň Mánes, Praha
Resetting / Jiné cesty k věcnosti.
GHMP – Městská
knihovna, Praha
Katalogy/
Texty:
2006 P. Vaňous,
Malířská škola Jiřího Sopka,
A2 kulturní
týdeník, 17/ 2006
2007 Nová trpělivost/ New Patience
(katalog, texty:
H. Staub, P. Vaňous, K. Tučková), Praha
2008 P. Vaňous: Věcnost a figurace bez nostalgie.
Revue Art
1/2008
Resetting
/ Jiné cesty věcnosti. Alternative Ways To
Objektivity
(katalog výstavy, text: P. Vaňous).
GHMP, Praha
GO-GO ON
Malíř
hravého bezčasí
Miroslav
Polách praktikuje jiný přístup k malbě a obrazu, než na který
je běžný divák zvyklý. Osamostatňuje jednotlivé formy a z nich
buduje nové celky. Plocha se stává laboratoří, kde jsou zpracovávány
a různě nově skládány odhmotněné a kontextu zbavené prvky.
Vlastní malířský arzenál je použitý k tomu, aby setrvával
ve své původnosti (materialitě) a nijak se nepodílel na tradiční
umělecké ambici, totiž vytvořit obsahovou iluzi. Zdání prostoru,
plasticity, imitace materiálového povrchu, to je to, co považuje Polách
za zavádějící a pro sebe nevhodnou malířskou linii, protože na každou
takto zformulovanou iluzi se přirozeně váže lidská zkušenost,
hledající nějaké konkrétní narativní sdělení o subjektu či
objektu. Autorovo úsilí jde proti tomuto ilustračnímu automatismu. Cílem
je osvobodit objekty z totality prostorovosti a časovosti a učinit
je opět živými a svobodnými, nezávislými na lidské egu. Proto je
tu modelační potenciál založen na odstupu a ironii, ale i hravosti a
zvědavosti.
Malba používá po staletí stejné výrazové postupy – kresba
(linie), plocha (barva). Polách zviditelňuje
samotný proces jejich aplikace. Začíná zpravidla od pomyslného bodu
nula, kterým je bílá plocha. Tu postupně, více či méně, pokrývá
(zanáší) prvky odkazujícími na věcnost. Vznikají jednoduché
vazby, asociace oproštěné od nánosu hlubokomyslnosti. Formy nabývají
ve své zdánlivé prostotě na vitalitě. Vedou diváka napůl cesty k věcnosti,
aby ho poté opustily a prosmýkly se zpět k abstrakci. Zmatený
divák zažívá pocity trapnosti, protože se nemůže ztotožnit ze
zobrazeným předmětem či figurou. Formy používané Poláchem
nepropouštějí konkrétní zkušenost a paměť, brání se lidským přívlastkům
a vlastnostem. Soustřeďují se pouze samy na sebe, na vlastní proměny,
na možnosti množení, reprodukce, na serialitu, klonování, bujení,
ale i vytrácení se a mizení. To je jedna rovina Poláchovy malby.
Druhá, velmi podstatná rovina je vložena do vlastní logiky obrazové
výstavby. Ta je totiž velmi racionální. Co se zdá na první pohled
náhodné, podléhá ve skutečnosti pevně daným zákonitostem.
Jsou-li Poláchovy malířské prvky výsledkem jeho svobodné stylizační
práce, pak jejich skladba na obrazové ploše je na způsob fyzikálního
či geometrického ohniska vázána na zvolené epicentrum. Neprozrazuje
to pouze název jednoho obrazu, kde dochází ke zdvojení (nejjednoduššímu
typu zrcadlení) námětu (Fokus, 2007), ale také klíčová díla
jako Sněhulák (2007) nebo Fokus rondo (2008), kde je světelný
zdroj umístěn na úhlopříčku obrazu (v případě ronda /kruhu/ je
formát ještě vnitřně členěn do pravidelného oktogonu). Vidíme
tu technicky dokonale provedenou malířskou analýzu světelného
spektra v jeho lomu, včetně onoho efektu tzv. mžitků, kdy se základní
formát obrazu odráží na sítnici, zrcadlově se množí a nějakou
dobu tu setrvává v měřítkových a barevných posunech (například
zmnožení oktogonu u obrazu Fokus rondo). I tento moment ale
obrací malíř v ironii, když úsek mezi ohniskem kuželosečky a
sbíhající se rovinou přemění na banální Zmrzlinu (2007),
nebo když „ohnisko“ určí za bodový zdroj osvětlující znakově
rozfázovanou GO-GO tanečnici
dynamicky se svíjející u tyče jako prvku základního členění
obrazové plochy (zlatý řez, středová osa).
Miroslavu Poláchovi se daří rehabilitovat malířské médium v jeho
životnosti kontrastem jednoduchých, spotřebních forem-znaků
(inspirací jsou mu například dopravní značky, loga, reklamní
tabule) s racionálně definovanou „exaktní“ sítí obrazové
skladby. Formy pak tančí, jak autor chce. Je to ON,
kdo promlouvá, s odstupem, ironicky, expresivně - ale pod kontrolou,
vtipně a do jisté míry skrytě, anonymně.
Petr
Vaňous,
Praha-Košíře, duben 2008
ZPĚT
|