OLDŘICH ŠEMBERA
Narozen / Born: 6. 7. 1948, Rýmařov,
CZ
Od roku 1951 žije v Olomouci
/ Since 1951 lives in Olomouc.
Malíř, kreslíř, fotograf,
grafický designér a autor realizací do architektury, od roku 1998 se
zabývá rovněž počítačovou grafikou a vytvářením obrazů pomocí
počítače, tzv. fotografik
Studia
/ Studies
1963–1967 Střední uměleckoprůmyslová
škola v Brně, obor výstavnictví (Milan Zezula, Antonín
Odehnal, Jindřich Svoboda, František Knaifl)
1970–1975 Univerzita Palackého v Olomouci, katedra výtvarné teorie
a výchovy Filozofické fakulty (Václav
Zykmund, Miroslav Štolfa, Alena Nádvorníková ad.)
Zaměstnání / Work experience
1967–1970
výtvarník v propagačním oddělení Okresního kulturního střediska
v Olomouci, Okresního národního
výboru v Olomouci, Potraviny Olomouc
1975–1978
odborný pracovník - fotograf Okresního střediska státní památkové
péče a ochrany přírody v Olomouci
1978–1986
odborný pracovník a správce sbírky obrazů a soch v Oblastní
galerii výtvarného umění v Olomouci
1980(?)–1991 neplacený člen
výstavní rady Galerie Pod podloubím
od roku 1986 svobodné povolání
od roku 1990 iniciátor
vzniku a předseda Galerie Caesar, družstva pro podporu výtvarného umění
Členství
ve výtvarných spolcích / Membership
in Artistic Groups
1983–1988 registrován u Českého
fondu výtvarných umění
1989–1990 Svaz českých výtvarných umělců
1990–1992 Unie výtvarných umělců Olomoucka
1990–? TT klub výtvarných umělců a teoretiků Brno
1990–? Kruh Galerie H
od 1991 Spolek olomouckých výtvarníků (SOV)
Zastoupení
ve veřejných sbírkách / in
Public Collections at
Galerie výtvarného umění
v Liberci
Muzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění
Zastoupení
v soukromých sbírkách / Represented
in Private Collections at
Česká
republika, Slovenská republika, Německo, Francie, USA, Austrálie
Pozoruhodný
návrat Oldřicha Šembery
Přiznám se, že
bylo období, kdy jsem sdílel obavy, zda malíř a kreslíř Oldřich
Šembera (1948) vytvoří ještě něco nového. Počátkem 90. let se
totiž z existenčních důvodů vzdal volné tvorby a věnoval se
jenom užitému umění, tedy práci na obživu. Vedle toho byl jedním
z nejaktivnějších výtvarníků, kteří se zasloužili o vznik
olomoucké Galerie Caesar1/ a dodnes se stará o její chod. Zkrátka
spoustu drahocenného času místo vlastní tvorby věnoval druhým, a
tak o to víc vítám jeho návrat na výtvarnou scénu.
Než
se ale budeme věnovat jeho nové tvorbě, připomeňme si alespoň ve
stručnosti její předchozí vývoj. Šembera v roce 1975
absolvoval katedru výtvarné teorie a výchovy na Filozofické fakultě
Univerzity Palackého v Olomouci u malíře Miroslava Štolfy a
teoretika Václava Zykmunda. Již v průběhu studia se intenzivně
stýkal s Václavem Stratilem (1950), Petrem Jochmannem (1951), Ondřejem
Michálkem (1947) a několika dalšími budoucími absolventy zmíněné
katedry. Po absolvování pražské Akademie se přibližně v téže
době do Olomouce přišel Jiří Lindovský (1948) a vrátil se Jan
Jemelka (1953), čímž de facto vzniklo kvalitativní jádro zdejší,
tehdy nejmladší, výtvarné generace.2/ Šembera se v tomto společenství
individualit, jež nepojil společný výtvarný program, ale odpor
proti mizerii doby, snažil zpočátku prosadit především malbami zátiší
poněkud morandiovského vyznění, přestože byly malovány hutnými
pastami v potemnělé škále hnědí a okrů. Jimi se také představil
na dnes již legendární výstavě Konfrontace
´77 v Psychiatrické léčebně v Kroměříži.3/ Avšak
rok před tím se přestěhoval s rodinou na okraj Olomouce, do
Hodolan, kde prožil dětství a tím bylo rozhodnuto o jeho dalším výtvarném
vývoji. Návrat do míst, kde jako kluk intenzivně vnímal přechod města
(civilizace) do volné přírody, způsobil jeho obrat k zájmu o
krajinu, respektive o zachycení zvláštního napětí mezi
„romantickou“ krajinou a „chladnou“ civilizací.
Šemberovo
pojetí krajiny tedy bylo netradiční, přestože v obrazech uplatňoval
klasickou techniku splývané lazurované olejomalby. V závěrečné
fázi malby pak do ní často vstupoval buď rytou exaktní
(geometrickou) kresbou nebo americkou retuší, případně obojím. Tímto
přístupem záměrně reagoval na tehdejší kult expresivní, divoké
malby. Rovněž náměty jeho obrazů byly značně vzdálené tehdy
protěžovanému postmodernímu návratu k mýtům a různým
kulturním citacím. Malíře totiž intenzivně zajímal fenomén
periferie jako místa, kde, aniž si to mnohdy uvědomujeme, dochází k dennodennímu
střetávání anebo vzájemnému prorůstání přírody a techniky, či
přímo k jejich prazvláštní symbióze. Mezi nejčastější náměty
jeho maleb i kreseb tak patřily motivy autostrád, podchodů, skleníků
a vedle toho, jak sám zmiňuje, „krajiny rekonstruované, krajiny s protisvětly a paprsky přírodními
i smyšlenými.“ (O. Š., 2008). Na první pohled vizuálně i
emotivně úderný kontrast mezi klasickou olejomalbou a současným námětem
byl tehdejší kritikou vnímán jako jeden z výrazných projevů
tzv. ekologického umění (Jiří Valoch, 1981). 4/ K tomu lze
dodat, že dnes se nám Šemberovy obrazy ze zmíněného období mohou
jevit jako ještě aktuálnější než tehdy. S jistým odstupem
od vzrušené doby „postmoderního třeštění“ se totiž ukazuje,
že do tohoto proudu spadají – a jsou mnohem osobitější – i
projevy, které teoretici tehdy považovali za přístupy stojící v
opozici vůči postmoderním tezím. 5/ Do určité míry to platí i o
dalších se Šemberou názorově spřízněných vrstevnících, kteří
se rovněž zabývali aktuálními ekologickými nebo civilizačními tématy.
Pro nedostatek místa zde alespoň zmiňme Jiřího Lindovského,
libereckého Jiřího Dostála a dále pozoruhodné slovenské autory:
Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha, Michala Kerna,Viktora Hulíka a Daniela
Fischera, 6/ s nimiž ostatně tzv. olomoucký okruh udržoval
dlouhodobé kontakty.
Jak
již bylo řečeno, někdy kolem roku 1991 Šembera rezignoval na víc
jak deset let téměř úplně na vlastní tvorbu. Toto nelehké
rozhodnutí mělo pochopitelně vliv i na jeho současnou práci, jejíž
nesmělé počátky se datují rokem 1998, kdy autor začal pracovat s počítačem,
respektive v něm upravoval jím pořízené snímky – jak jinak
než s námětem krajiny – do podoby digitálních tisků. Tato přechodná
fáze však nabrala jasný směr až po jeho opětovném přestěhování
z centra města do Hodolan. Zřejmě definitivní návrat do prostředí,
kde měl v druhé polovině 70. let svůj první ateliér, v něm
vyvolalo silný pocit dejá-vù, a tak bylo jen otázkou času,
kdy se probudí také jeho léta potlačovaná výtvarná kreativita.
Počátek
Šemberova návratu na výtvarnou scénu spadá do roku 2005, kdy
vznikly jeho první fotografiky.
Jejich základem jsou fotografie pořízené autorem, jež následně převede
do počítače, který mu usnadní vyhledat to, co ho na záběru nejvíce
zaujalo. Vzhledem k tomu, že výtvarník bezvýhradně respektuje
zdrojové informace snímků a pouze v nich posiluje změnou
parametrů počítačových programů své výchozí představy,
tak výsledné tisky pořízené na plotru (prezentované ovšem jako
tradiční závěsné obrazy),7/ jsou obsahově i esteticky velmi
pozoruhodné. A to hned z několika důvodů. Šemberovy snímky z
důvěrně známého prostředí jsou na první pohled běžné, ne-li
rovnou nudné fotografie. Autor však velmi dobře ví, proč si ten
který záběr vybral. Jeho vizuální paměť a ostrý zrak totiž dokáží
neomylně rozpoznat to, co je pro zachycené prostředí charakteristické.
Kdo pochází z některého z olomouckých předměstí, anebo
má cit pro objevování fragmentů původní krajiny, tak tomu jistě
dobře rozumí. Pro ostatní dopovězme, že Šemberovým raison ďêtre
jsou zejména místa se zbytky původní lužní vegatace, zachované v blízkosti
příměstské zástavby. To je moment, který obloukem spojuje jeho
obrazy z 80. let s těmi současnými. Jinak ovšem nová plátna,
či chcete-li velkoformátové tisky, mají zcela odlišnou estetiku. Ta
ale paradoxně není určována počítačem, neboť komputer autorovi
pouze umožňuje „vytáhnout“ z vybraného motivu to, co je na
něm nejpodstatnější, tedy jeho kresebnou strukturu. Když si to uvědomíme,
pak je až ohromující, jak jeho obrazy mají blízko na jedné straně
k impresionistickému pojetí zobrazení (např. 06–41, 2006) a na straně druhé k japonským dřevořezům z
konce 19. a počátku 20. století (např. 06–20,
2000; 06–43, 2006), či k secesní
stylizaci (např. 07–07,
2000, 06–19, 2006). Přičemž
jiné zase vypadají jako s přírodní realitou zhola nesouvisející
abstrakce (např. 06–32,
2006; 07–02, 2007). To, co nám malíř, byť s myší v ruce,
nabízí je vlastně úžasné vizuální a intelektuální dobrodružství,
pokud nám opravdu dojde, že nejsme v jeho případě účastníky
jen jedné z dalších One Man Show, ale velkolepého přírodního
představení.
Šemberův
návrat na výtvarnou scénu tedy považuji za víc jak vydařený, neboť
jeho nová tvůrčí etapa je mimo jiné také dokladem mého pevného přesvědčení,
že v současné době hrubé relativizace časem prověřených
lidských i uměleckých hodnot, jsou výsostnými tvůrčími činy jen
ty, které jsou kryty umělcovou životní zkušeností a bytostným
vztahem k místu a kultuře, v níž žije.
Ladislav
Daněk, 22. 5.–25. 5. 2008
Poznámky:
1/ LaD [Ladislav Daněk]:
Galerie Caesar. Nová Encyklopedie
českého výtvarného umění, N–Ž, Praha, Academia 1995, s.
995.
2/ Blíže a přesněji
viz Zatloukal, Pavel: Olomouc. Výtvarné
umění - Zakázané umění II., 1996, č. 1–2, s. 186–188. –
Daněk, Ladislav: Olomoucký okruh. Výtvarné
umění - Zakázané umění II., 1996, č. 1–2, s. 189–216.
3/ Viz Konfrontace
´77. Obrazy – grafika – sochy mladých olomouckých výtvarníků. [Katalog
výstavy]. Nepodepsaný text [Jiří Hastík]. Kroměříž,
Psychiatrická léčebna 1977.
4/ Oldřich
Šembera. Kresby. [Katalog výstavy]. Text Jiří Valoch. Brno,
Minigalerie VUVEL 1981.
5/ Srv. Bieleszová,
Štěpánka (red.) – Zatloukal, Pavel – Olič, Jiří et al.: Nechci
v kleci! České a slovenské výtvarné umění 1970–1989 ze sbírek
Muzea umění Olomouc. [Katalog krátkodobé expozice]. Olomouc,
Muzeum umění 2008.
6/ Hrabušický,
Aurel (ed.): Slovenské vizuálne umenie 1970–1985. [Katalog výstavy].
Bratislava, Slovenská národná galéria [2002].
7/
Z technologického hlediska se jedná o sublimační tisky na
polyesterové plátno.
ZPĚT
|