Galerie Caesar v
Olomouci je v pořadí druhou institucí, která představuje grafické dílo Zdeňka
Sýkory.
Příbramská
Galerie Františka Drtikola iniciovala a jako první uspořádala
soubornou výstavu grafického díla Zdeňka Sýkory. Na padesát z
celkového počtu přibližně šedesáti autorových grafických děl
je vystaveno od 10. dubna do 31. května v budově galerie Zámeček - Ernestinum, která je shodou okolností
budovou, v níž Zdeněk Sýkora studoval před sedmdesáti lety na
Vysoké škole báňské, než ji němečtí okupanti spolu s dalšími vysokými školami v Čechách zavřeli. Tímto osudovým zásahem se paradoxně přiblížil
své budoucí dráze malíře. Výstava se stala příležitostí k
revizi celého jeho grafického díla,
k editorskému vyjasnění datací
a nákladů, k analýze tvůrčích souvislostí jeho vzniku.
S jejím zahájením
vychází podrobný soupis Sýkorových volných grafických prací
v
editaci Lenky Sýkorové knižně v
nakladatelství
Gallery, jako první
z chystaných publikací o jednotlivých partech jeho díla. Úvod
publikace přináší také pokus o vymezení, jaký vztah má Sýkorovo
grafické dílo k jeho malbě, kterou autor považuje za svoji tvůrčí
prioritu a v níž dosáhl všech svých nejdůležitějších objevů.
Ukazuje se, že do Sýkorovy grafiky se promítá celé směřování
jeho malířského díla, že však grafická tvorba není jeho přímým
otiskem nebo pouhou ilustrací jeho malířských prací. Grafika mu
slouží k dohledávání podstatných rysů malby, jindy k porovnávání
vzájemných předností malby a grafiky jako médií, v některých případech
vytváří i anekdotickou pointu či s uspokojením vytyčuje nějaký
zajímavý rys malířské polyfonie. V grafice bylo např. možné jedním
rázem testovat změnu nasazení barevnosti, což by se v malířské
tvorbě míjelo s uplatňovanými principy simultaneity zkoumání
tvarových a barevných vztahů a navíc by to ve srovnání s ověřením v grafice trvalo neskutečně dlouho. Výslednou malbu bylo také možné
v grafickém vyjádření rozkrýt např. zachycováním jednotlivých fází
jejího vzniku, což umožňuje divákovi lépe pochopit metody Sýkorovy
konstrukce malířského vyjádření. Jen ve velmi výjimečných případech
se malířské dílo stalo přímo předlohou ke grafice. Shodou okolností právě takto jedna z těchto grafik prezentuje jednu
dnes již nedochovanou malbu. Až na jedinou výjimku hned z počátku
grafické tvorby Sýkora zvolil pro své grafické dílo serigrafii. Její
mediální možnosti jsou v jisté paralele k některým rysům jeho díla
– stejnobarevné syté plochy vytvořené každá nasazením jednoho síta
jsou v korelaci s algoritmizovaným výběrem barev do Sýkorových
maleb, exaktnost obrysů tvarů odpovídá konstruktivistickým zásadám,
s nimiž přistupoval k obrazům. Postupné nasazení jednotlivých sít
a v nich podle barev vydělených tvarů naopak ovlivnilo nakonec i
konstrukci maleb v etapě Linií – i v nich autor poté
realizoval jen takto vytčené tvary místo dosavadních přemaleb v místě
křižování linií, což přispělo k větší barevné jasnosti a k
vyrovnané povrchové textuře jeho obrazů. Grafická tvorba na počátku
Sýkorovy tvorby maleb vytvářených na podkladě modulů, umožňovala
v tehdejších svazujících poměrech také jinak těžce dostupnou
komunikaci se zahraničními diváky. Do mezinárodního povědomí jej
dostalo mimo jiné i zastoupení jeho grafiky na Dokumentě 4 v
roce 1968 a na Tendencích 4 v Záhřebu v roce 1969. Podklady
pro vytvoření grafiky, nákresy, schémata a vzory barev, bylo možné
zahraničním producentům, kteří vydávání Sýkorových serigrafií
podnítili a zpočátku i převážně realizovali, snadno poslat přes
hranice. Od etapy Linií přestávají mít grafiky těsnou
souvislost s již realizovanými malířskými díly, pro jejich tisk
jsou vytvářeny původní algoritmické koncepty, počítající s
redukcí a vzájemným přizpůsobováním barev do soutisků. Význam
grafické tvorby v Sýkorově díle stoupá v posledních letech také
proto, že si v ní autor ověřuje i koncepty vytváření vzájemných
vztahů obrazových objektů v grafických cyklech. Při bouřlivě vzrůstajícím
zájmu o Sýkorovo dílo a při tomuto zájmu neodpovídající
prezentaci jeho prací na veřejnosti, mu grafika v této etapě jeho
tvorby umožňuje navázat spojení s diváky, kteří chtějí mít s
jeho tvorbou osobní kontakt. Úhrnný soubor grafického díla Zdeňka
Sýkory, takto poprvé vystavený, vykazuje při všech uvedených vztazích
k jeho malbě vysokou uměleckou autonomii a je − při
nedostupnosti možností seznámit se s celkem jeho malířského díla v souvislé instalaci − velmi účinnou připomínkou jeho výsadního
postavení na české výtvarné scéně.
Jaroslav Vančát
Malíř Zdeněk Sýkora žije a pracuje s manželkou Lenkou v
Lounech.
Zdeněk
Sýkora
Životopisná
data s výstavami (výběr)
1920
narozen
3. února v Lounech, tehdy Československá republika, dnes Česká
republika
1938
maturoval
na lounské reálce, k jeho největším zájmům v té době patřilo
fotografování a sport
1944
první
obrazy, nejprve surrealistické
1945–1947
studium
oboru výtvarná výchova a deskriptivní geometrie na Univerzitě
Karlově v Praze
1947
začal
vyučovat jako asistent na katedře výtvarné výchovy Pedagogické
fakulty Univerzity Karlovy v Praze
1946–1949
kubistické
obrazy
koncem
40. let začíná malovat krajiny v plenéru
1952
první
samostatná výstava, Alšova síň, Praha –
převážně krajiny z okolí Loun
1958
hledání
nového způsobu malby, maluje doma na zahradě
1959
setkání
s Matissovou kolekcí v leningradské Ermitáži znamená rozhodující
obrat v tvorbě – maluje cyklus
Zahrady,
tvarově i barevně redukované obrazy
1960
základem
abstraktních obrazů se stávají geometrické tvary
1962–1963
první
obrazy nazvané struktury, jsou tvořeny elementy vloženými do rastru
1963
založena
výtvarná skupina Křižovatka, která vznikla v Praze u "Kolářova
stolu“ v kavárně Slavia a
sdružovala
umělce různého směřování (Vladimír Burda, Richard Fremund, Jiří
Kolář, Běla Kolářová, Karel Malich,
Pavla
Mautnerová, Vladislav Mirvald, Zdeněk Sýkora)
1964
po několikaleté
spolupráci s matematikem Jaroslavem Blažkem vznikají první
programované struktury
s
využitím počítače, jejichž smyslem bylo kombinatorické vyčerpání
všech možných vzájemných pozic několika
daných
elementů, bez jakékoli souvislosti s op–artem / výstava
skupiny Křižovatka, Galerie Václava Špály,
Praha,
text v katalogu Jiří Padrta
1965
účast
na zahraničních výstavách, např. Nuove realtá nell'arte de
Cecoslovacchia contemporanea, La
Carabaga
club d'arte, Janov; Tschechoslovakische Kunst heute, Städtische
Kunstgalerie, Bochum, a Staatliche
Kunsthalle,
Baden–Baden; Nova Tendencija 3, Galerija suvremene umjetnosti, Záhřeb
habilitace
v oboru
malba
– habilitační přednáška na téma Některé otázky vztahu
barvy a prostoru v současném výtvarném umění
1966
jmenován
docentem na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity
Karlovy v Praze, zde a
na
Filozofické fakultě Univerzity Karlovy vyučoval do roku 1980 / první
výstava nazvaná Konstruktivní
tendence
(vystavovali: Hugo Demartini, Jiří Kolář, Karel Malich, Zdeněk Sýkora),
Galerie Benedikta Rejta,
Louny,
koncepce Jiří Padrta
1967–1969
velké
realizace v architektuře v Praze (struktury): keramická stěna u Polského
informačního
střediska
v Jindřišské ulici (dnes součástí interiéru Café Emporio)a skleněný
obklad větracích komínů
Letenského
tunelu, architekt Josef Kales
1967
výstava
Konstruktive Tendenzen aus der Tschechoslowakei (vystavovali: Hugo
Demartini, Milan Dobeš,
Jan
Kubíček, Karel Malich, Zdeněk Sýkora, Miloš Urbásek),
Studiogalerie der J.W.Goethe Universität,
Frankfurt
nad Mohanem, kterou organizovali Hans–Peter Riese a Zdeněk Felix
1968
vystavoval
na mezinárodní přehlídce současného světového umění Documenta
4, Kassel /
v časopise
Výtvarné
umění č. 3 byl otištěn rozhovor s Josefem Hlaváčkem Otázky pro
Zdeňka Sýkoru, v němž ZS formuloval
své
názory na umění a vlastní práci / výstava
Křižovatka a hosté, Nová citlivost, Mánes, Praha, kterou
připravili
Vlasta Čiháková, Zdeněk Felix, Miroslav Lamač a Jiří Padrta
1969
vystavoval
na 1. bienále konstruktivního umění v Norimberku –
Konstruktive Kunst: Elemente + Prinzipien, které koncipoval Dietrich
Mahlow /
Národní galerie v Praze poprvé zakoupila jeho práce (struktury)
koncem 60. a začátkem 70. let se jeho obrazy a plastiky (struktury)
dostaly do významných evropských i amerických galerií, muzeí a
soukromých sbírek, např. McCrory Collection New York, sbírka Jana a
Medy Mládkových Washington, Nationalgalerie Berlin, Städtische
Kunstgalerie Bochum, Museum Folkwang Essen,Sammlung Etzold – Städtisches
Museum Mönchengladbach, Museo de Arte Moderno Jesús Soto Ciudad
Bolivar
1970
první
retrospektivní výstava, Praha, Špálova galerie (od té doby až do
roku 1987 v Československu nevystavoval), koncepce výstavy Zdeněk
Sýkora a Jiří Padrta, texty Josef Kroutvor, Vladimír Burda –
Zdeněk Sýkora, Josef Hlaváček, Jan Sekera, Josef Hlaváček –
Zdeněk Sýkora, básně Emila Juliše, Ladislava Nebeského a Karla
Miloty, citace textu Paula Kleea, seznam výstav Zdeněk Sýkora ⁄
o jeho
práci (ve spolupráci s Jaroslavem Blažkem) referuje mezinárodní časopis
Leonardo, zabývající se především vztahy mezi vědou a uměním
1971
vystavoval
na 2. bienále umění v Norimberku, „Was die Schönheit sei, das
weiss ich nicht“, Künstler-Theorie-Werk, které opět koncipoval
Dietrich Mahlow
1972–1973
po
mnohostranných obměnách končí období struktur tzv.
makrostrukturami a současně se rozvíjí nový, na náhodnosti založený
systém liniových prací
1972
výstava
Konstruktive Kunst aus der Tschechoslowakei (vystavovali: Hugo Demartini,
Jan Kubíček, Karel Malich, Zdeněk Sýkora, Miloš Urbásek), Galerie
im Erker, St.Gallen / byl vybrán na výstavu Konstruktivismus:
Entwicklungen und Tendenzen seit 1913, Galerie Gmurzynska +Bargera, Kolín
nad Rýnem
1973
výstava
Programm – Zufall – System, Ein neuer Zweig am alten Konzept
der Sammlung Etzold, Städtisches Museum, Mönchengladbach, text v
katalogu Johannes Cladders
1973
vznikají
první realizace obrazů, jejichž základním elementem je linie, zpočátku
ještě umístěná v rastru
1974
nové
liniové obrazy s důsledným využitím náhodnosti jako principu pro všechny
rozhodující údaje: počet, výchozí body, šířku, délku, barvy,
průběh a křižování linií; tento systém je postupně zdokonalován
s cílem maximálně umožnit pohyb jednotlivých linií na ploše
plátna / výstava počítačové
grafiky International Computer Art Exhibition, Montreal, kterou
zorganizoval Gilles Gheerbrant /
pozván na akci Symposion Gorinchem´74 v Nizozemsku, na téma umění
ve veřejném prostoru, zaslal návrh chodníku (85 m²), který byl
v rámci sympozia realizován, v roce 2005 obnoven a přemístěn; začátek
spolupráce s galeristkou Antoinette deStigter, která se na organizaci
tohoto sympozia podílela
1977
jeho
obrazy ze sbírky McCrory Collection byly na výstavě Aspects
historiques du constructivisme et de l‘art concret, Musée
d‘Art Moderne de la Ville de Paris
1979
první výstava
liniových prací – Kunstcentrum Badhuis v nizozemském Gorinchem,
koncepce Antoinette de Stigter
1981
výstava
Cycle Média, Neuchâtel (vystavovali: Max Bill, Marinus Boezem,
Christophe Gossweiler, François Morellet, Olivier Mosset, Emma Park,
Dominique Stroobant), koncepce Marc Hostettler, text katalogu Maurice
Besset
1982–1986
práce
na rozhovoru o vlastní práci s přítelem kunsthistorikem Vítkem Čapkem,
tento rozhovor byl otištěn v katalogu Zdeněk Sýkora, Retrospektiva
1945–95, Galerie hlavního města Prahy, 1995 (česky a anglicky),
a v katalogu Zdeněk Sýkora, Retrospektive, WilhelmHack-Museum,
Ludwigshafen, 1995 (německy)
1983–84
práce
na velkém liniovém obrazu Linie č. 24 (3 x 3 m, 227 linií), který
později nazval Poslední soud
1983 samostatná
výstava na Art´14 v Basileji ve švýcarské Galerii Média Marca
Hostettlera / oženil se se svou
bývalou
žákyní Lenkou (16. 6. 1957, Plzeň), absolventkou Filozofické
fakulty Univerzity Karlovy v Praze, oboru
český
jazyk a literatura a výtvarná výchova (1976–1981)
1984
obrazy
se silnými a barevnými liniemi
1985
obrazy
s liniemi, které se mohly pohybovat pouze několika náhodně vybranými
směry / začátek
spolupráce
s manželkou Lenkou Sýkorovou
1986
první
zahraniční retrospektivní výstava, Quadrat – Moderne Galerie,
Josef Albers Museum, Bottrop,
koncepce
výstavy a katalogu Ulrich Schumacher
1987
výstava
Mathematik in der Kunst der letzten dreissig Jahre, Wilhelm-Hack-Museum,
Ludwigshafen,
koncepce
výstavy Dietmar Guderian
1988
velká
retrospektivní výstava – práce od roku 1947, Dům umění,
Brno, koncepce výstavy a text
v
katalogu Jiří Valoch, seznam výstav, životopisná data a
bibliografie Lenka Sýkorová / samostatná výstava
v
Galerii Teufel, Kolín nad Rýnem /
opět navázána spolupráce s Heinzem Teuflem, přerušená v roce 1968
/
první filmový dokument – Svoboda, prostor a náhoda v díle Zdeňka
Sýkory, režie Marie Cigánková, odborná
spolupráce
Hana Dvořáková a Jaroslav Vančát
1989
výstava
Tschechische Malerei heute, Esslingen, koncepce Jana Ševčíková, Jiří
Ševčík, Alexander Tolnay
/
realizace velkého obrazu (3 x 6 m), který byl vystaven na sympoziu Konkret
9, Norimberk, koncepce Diet
Sayler
/
obrazy s liniemi, které měly „krátké životy“, první
obraz s horizontálními liniemi (až do roku 1993)
1990
první
obraz s liniemi, které mohou vycházet pouze z několika bodů (až do
roku 1994)
1991
samostatná
retrospektivní výstava – práce od roku 1964, Galerie Heinz
Teufel, Mahlberg, a Galerie Art
Affairs
(Antoinette de Stigter), Amsterodam, katalog vydaly obě galerie společně,
texty v katalogu Herbert
W.Franke,
Hans-Peter Riese, Ulrich Schumacher, Walter Witt, životopisná data,
seznam výstav a bibliografie
Lenka
Sýkorová / výstava současného českého umění nazvaná Tradition
und Avantgarde in Prag, Kunsthalle
Dominikanerkirche,
Osnabrück, a Rheinisches Landesmuseum, Bonn, koncepce a organizace
Alena Pfautsch,
Libor
Veselý a Horst Vierkötter, hlavní text v katalogu Karin Thomas /
jmenován čestným občanem města
Loun
1992
výstava
Zufall als Prinzip – Spielwelt, Methode und System in der Kunst
des 20. Jahrhunderts, Wilhelm-Hack-Museum,
Ludwigshafen, koncepce Bernhard Holeczek a Lida von Mengden / samostatná
výstava pouze
horizontálních
linií, Galerie Paul Sties, Frankfurt nad Mohanem
1993
první
realizace linií v architektuře – dvanáctimetrová Sýkoras Wand,
pro firmu Selmoni AG, Basilej,
architekt
Rolf Gutmann / v České televizi vznikl v rámci cyklu Album dokument
Zdeněk Sýkora, režie Svatopluk
Vála,
odborná spolupráce Josef Hlaváček / obrazy
a plastiky na výstavě Poesie racionality, Konstruktivní
tendence
v českém umění 60. let, Valdštejnská jízdárna (ČMVU), Praha,
koncepce a text Jan Sekera, text
v
katalogu Josef Hlaváček
1994
výstava
Europa, Europa, Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa,
Kunst- und
Ausstellungshalle
der Bundesrepublik Deutschland, Bonn, vedoucí projektu Ryszard
Stanislawski, Christoph
Brockhaus
/obrazy
s lomenými liniemi a liniemi, které vytvářejí plochy / do roku 1995
souběžně s hlavní
aktivitou
rozvíjel možnosti malby započaté koncem 50. let – krajiny a
cyklus Skvrny
1995
obrazy
s liniemi, které všechny vycházejí pouze z jednoho bodu (až do roku
2004) / dvě velké
retrospektivní
výstavy: Galerie hlavního města Prahy, koncepce výstavy Karel Srp,
texty v katalogu Jiří David,
Josef
Hlaváček, Hans-Peter Riese, Pavel Raiman, Vítek Čapek – Zdeněk
Sýkora, Karel Srp, životopisná data,
soupis
výstav a bibliografie Lenka Sýkorová, a Wilhelm-Hack-Museum,
Ludwigshafen, koncepce výstavy a
katalogu
Richard W. Gassen, texty v katalogu Richard W. Gassen, Hans-Peter Riese,
Vítek Čapek – Zdeněk
Sýkora,
Pavel Raiman, životopis, soupis výstav a bibliografie Lenka Sýkorová
1996
samostatná
výstava Bilder und Objekte 1963–1995, Galerie Schoeller, Düsseldorf
1999
putovní
výstava Aspekte / Positionen – 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa
1949–1999, premiéra výstavy
se
konala ve Vídni, Museum moderner Kunst – Stiftung Ludwig,
koncepce Lóránd Hegyi, české umění – Jana
Ševčíková,
Jiří Ševčík
1999–2007
ilustrace
k několika knihám v nakladatelství Aulos, Praha: Jan Neruda – Písně
kosmické (1999),
Stephen
Hawking a Roger Penrose – Povaha prostoru a času (2003), William
Faulkner – Elly (2005), Karel Hynek
Mácha
– Máj (2007); spolupráce se Zdeňkem Zieglerem a Zdeňkem Křenkem
– 3x získali cenu Nejkrásnější
česká
kniha roku v kategorii bibliofilie
2000
výstava
L’autre moitié de l’Europe 4, Galerie Nationale Jeu de
Paume, Paříž, koncepce Lóránd Hegyi
/
první samostatná výstava v Galerii Benedikta Rejta v Lounech,
koncepce výstavy a katalogu Zdeněk Sýkora
a
Lenka Sýkorová, text v katalogu Josef Hlaváček, životopisná data a
soupis výstav Lenka Sýkorová
2001
obraz
Linie č. 137 z roku 1997 se stal logem pro nově otevřené muzeum
moderního umění – MUMOK
Stiftung
Ludwig, Vídeň, koncepce výstavy Lóránd Hegyi /
režisér a kameraman Jaroslav Brabec o něm natočil
hodinový
filmový dokument v cyklu České televize Evropané (premiéra 2002)
2002
výstava
Lanterna Magika, New Technologies in Czech Art of the 20th Century,
Espace EDF Electra, Paříž,
koncepce
výstavy Vít Havránek
2003
samostatná
výstava obrazů z posledního období, Galerie Zdeněk Sklenář, Praha
/
francouzským
ministrem
kultury mu byl udělen titul rytíře Řádu umění a literatury
2004
obrazy
s liniemi, které formátem pouze procházejí a mají větší možnost
volného pohybu / výstava
Passage
d’Europe, Musée d’Art Moderne, Saint-Etienne, koncepce Lóránd
Hegyi
2005
největší
realizace linií v architektuře – řešení vstupní haly nové
budovy Řízení letového provozu České
republiky,
Jeneč u Prahy – dva obrazy nazvané Létání, organizace Galerie
Zdeněk Sklenář / jeho
stěžejní dílo
Linie
č. 24 - Poslední soud, 300 x 300 cm, 1984, zakoupila francouzská národní
galerie Centre Pompidou
v
Paříži, bylo vystaveno v expozici ze sbírek muzea, nazvané Big Bang
/ v rakouském Salcburku mu byla
udělena
Herbert-Boeckl-Preis za celoživotní dílo, Museum der moderne Salzburg
uspořádalo při té příležitosti
jeho
retrospektivní výstavu, koncepce výstavy Eleonora Louis, texty v
katalogu (německy a česky) Agnes
Husslein-Arco
a Vladimír Drápal, životopisná data a soupis výstav Lenka Sýkorová
2007
obraz
Linie č. 24 se stal součástí stálé expozice a katalogu současného
umění v Centre Pompidou v Paříži
od
80. let se i jeho liniové obrazy postupně staly součástí soukromých
sbírek na celém světě a sbírek některých
evropských
muzeí, např. Stedelijk Museum Amsterdam, Josef Albers Museum Bottrop,
Wilhelm-Hack-Museum
Ludwigshafen
am Rhein, Museum für Konkrete Kunst Ingolstadt, Neues Museum Nürnberg,
MUMOK - Stiftung
Ludwig
Wien, Arithmeum im Forschungsinstitut für diskrete Mathematik Universität
Bonn, Museum für
Angewandte
Kunst Köln, Sammlung Ruppert - Museum im Kulturspeicher Würzburg,
Sammlung Teufel im
Kunstmuseum
Stuttgart, Hubertus Schoeller Stiftung – Leopold-Hoesch-Museum Düren,
Musée d‘art moderne
de
Saint-Etienne, Musée nationale d’art moderne Centre Pompidou
Paris
žije
a pracuje v Lounech
©
Lenka Sýkorová www.zdeneksykora.cz
ZPĚT
|