Marek Radke
Narozen
/ Born: 1952 Olsztyn (PL)
Studia / Studied: 1972–1977
Art and pedagogics
at the University of Gdansk and Poznan
1983 odešel do Finska a v roce1984 se přestěhoval do Německa / In
1983 Marek Radke left for Finland and in 1984
he moved to the Federal Republic of Germany,
2008 Pollock-Krasner Foundation Grant
V současnosti žije a pracuje v Bielefeldu a Oerlinghausenu
/ : He
currently lives and works in Bielefeld and Oerlinghausen
Fred
Schierenbeck
Narozen / Born: 1952, Bremen
Studia / Studied: 1972–1979 Hochschule für Bildende Künste Berlin
Po / since 1981 zaměstnán / Kunsterzieher am Städtischen Gymnasium
Oerlinghausen, v současnosti / today: Niklas-Luhmann-Gymnasium,
Oerlinghausen
1993 - 2003 vyučuje Lehrauftrag an der Universität Bielefeld
1995 získal cenu / Kunstpreis des Kreises Lippe
2001 – 2002 Gastprofessur an der Universität der Künste Berlin
Žije
a pracuje / Lives and works: Oerlinghausen
Tomasz
Zawadzki
Narozen
/ Born: 1956, Lublin, PL
Studia / Studied: 1976–1981 PWSSP, Wrocław
Od1983
působí na / He is working: Instytucie
Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Skłodowskiej
Curie, Lublin.
Spolupracuje / cooperating with Galerią Biura Wystaw Artystycznych,
Lublin
Když
se mi naskytla příležitost, představit v příjemných
prostorách Galerie Caesar nějaké zahraniční umělce, musím se přiznat,
že jsem neváhal : při několika příležitostech jsem se přesvědčil,
že skutečně originální a přitom pro mne poměrně noví autoři
jsou tři, navíc spojující Polsko s Německem : Tomasz
Zawadski mne zaujal již na kolektivních výstavách a potom,
jakmile to bylo možné, jsem vždy navštívil jeho ateliér v polském
Lublinu, Marek Radke z Polska odešel a žije v německém
Bielefeldu, ale v Polsku jsem brzy viděl jeho jedinečné výstavy,
instalace sui generis a samozřejmě od začátku jsem si uvědomoval,
že to je umělec, jenž objevil jakousi jedinečnou komornost
postminimalistických objektů – a oni sami mne seznámili s Fredem
Schrierenbeckem, který doplňuje škálu práce s konceptuálně
motivovanými geometrickými zásahy do rukopisně, materiálově
traktované malířské plochy … Všechno jsou to umělci, užívající
jazyka geometrie, ale zároveň v úhrnu reprezentují jakýsi vyšší
pohled na jeho současnou problematiku. A všechno jsou to také umělci,
pracující jinak, než můžeme shledat na našem domácím písečku.
V Čechách nemáme žádného
důsledně monochromního umělce (naštěstí se k nám přestěhovala
z nejmladší generace Vanesa Hardi a z Austrálie se vrátil
Václav Krůček), jinak pouze pár doteků monochromie u několika malířek
a malířů v určitém tvůrčím údobí. Přiznám se, že bych
byl šťastnější, kdybychom někde v českém milieu takového
vyhraněného monochromního malíře měli, protože je to důležitá
a stále živá problematika, pouze u nás jako by tomu nikdo nedůvěřoval.
Zřejmě je to tím, že většina umělců i teoretiků tady má nejraději
takové umění, které lze převyprávět jako story. Jako by si u nás
většina lidí neuvědomovala, že malba, to je de facto práce s barvou
a že případné syžety jsou pouhou záminkou … Tohle povědomí,
aktuální vlastně již zhruba sto let, je pro většinu (autorů, diváků,
teoretiků …) zřejmě nepřijatelné. Po celém světě se samozřejmě
problematika monochromie stále rozvíjí, a mnozí z těchto umělců
vědí, že patří do již významné historické linie, která má své
počátky u Alexandra Rodčenka i u Kazimira Maleviče, že byla rozvíjena
od třicátých letech několika významnými umělci, z nichž je
u nás nejznámější asi Sergej Šaršún (Charchoune) z Pařížské
školy a od přelomu padesátých a šedesátých let byla jednou z velkých
témat hnutí Zero, počínaje Yvesem Kleinem, Pierem
Manzonim či Guentherem Ueckerem … Přitom dodnes každý z těchto
umělců dokáže najít svou vizualitu a svou problematiku, samozřejmě
jsou to většinou diference a objevy, spjaté se samotnou prací s barvou,
ty u nás tak hledané syžety tam po právu hledají marně ! Tomasze
Zawadského považuji za fenomenálního umělce, který má své skutečně
internacionální kvality, i když samozřejmě jeho vzdálenost od
center jej bohužel poněkud handicapuje … Jeho obrazy poznáme na
první pohled, protože je již po léta věren jedné barvě, esteticky
velice působivému odstínu zelené a celou svou tvorbou dokazuje, že
monochromie je stále velice důležitou sférou aktuální výtvarné
problematiky dneška, že v ní lze najít řešení, které je
originální a zároveň skutečně velmi komunikativní. Důležitou
estetickou složkou je syntax několika identických, někdy vysokých
reliéfů, kde si uvědomíme, že je to vlastně minimalistická malba,
v níž repetitivní skladba většího nebo menšího počtu
elementů hraje určující roli, zatímco strukturovaná faktura barvy
celek sjednocuje. Nevyhýbal se ovšem ani konceptuálním reflexím svého
tématu, především v zapojení reliéfního slovního pojmenování
své barvy a tak spojil estetiku ryzí percepce jako fenoménu s konceptuálně
artikulovanými tautologiemi či sémantickými komplikacemi. Na naší
výstavě reprezentuje Tomasz Zawadski autenticitu krajní redukce :
formy i barvy, ovšem v originalitě řešení komunikující
perfektně. Stejně originální a závažná je tvorba Marka Radkeho
… Jeden aspekt má se Zawadskim společný : uvědomil si význam
formové redukce, ovšem jeho nový generační přístup jako by
perfektně vzal na vědomí zkušenost minimal artu, ale radikálně ji
přehodnocuje do spousty podob drobných komorních dřevěných či
balzových reliéfů, kterými na monografických výstavách postupně
pokrývá s nijak zvlášť velkými odstupy celé stěny. V takových
konfiguracích si nejlépe uvědomujeme, že Radke vlastně
„transkribuje“ dějiny geometrického umění, ovšem s velikým
smyslem pro imanentní humor samotné problematiky, kterou objevil - a díky
tomu vlastně ukazuje jazyk geometrie z jiného, nového pohledu.
Proto jsou nové i kontexty, které vytváří – znovu do světa
geometrické, resp. minimalistické
plastiky zavádí barvu, která dál komunikuje a přináší nové,
konceptuální vztahy. Nevelký kruh je odkaz k minimal artu, ale zároveň
k barvě a světlu, protože lícní a „skrytá“ plocha jsou
barevně odlišné, ta skrytá je někdy ještě fosforeskující a mírně
odsazený objekt tak vytváří ještě barevnou reflexi na stěně.
Podobně využívá i odlišující barevnosti uvnitř objektu, kterou
objevíme zespodu pod nějakým zase elementárním geometrickým útvarem,
obdélníčkem, kruhem atd. Útvary jsou v podstatě vždy
geometrické, ale nikoliv striktní, mnohdy přitom zavěšené mimo
obvyklé osy, takže ještě více ozvláštňují prostor. Komorní míra,
tvarové a barevné modifikace obvyklých vzorců tedy na první pohled
odlišují Radkeho dílo od někdy již příliš známých podob soudobého
geometrického umění. Jestli to někdo vnímá jako jeho perzifláž
či parafrázi, to je věc přístupu – zrovna tak to samozřejmě může
být další cesta při užívání jazyka geometrie. Navíc stejně dobře
fungují jako solitéry i v různých, poměrně početných
sestavách, instalace na stěnách pak vedly tohoto mimořádného umělce
k fotografiím jako finálním dílům, vizualizujícím různé
vztahy mezi plochami a prostory. Při srovnání se Zawadskim a Radkem představují
malby Freda Schierenbecka na první pohled postoj méně radikální,
Zawadski svou čistou monochromií jakoby formuloval hranici malovaného
obrazu, Radke zase jakoby dával najevo, jak komorní a subtilní i hravé
mohou být geometrické prostorové formy a jak se mohou stát hravou
perzifláží každého striktního neokonstruktivismu či minimal artu
a jak tím mohou být novou, dosud neobjevenou hodnotou. Schierenbeckovo
objevování se skutečně odehrává v samotném fenoménu malby,
ovšem ve skutečnosti je to také malba, přehodnocující, byť
naprosto vážně, dříve nedotknutelné a jako nositele autenticity výrazu
tvorby určitého umělce vnímané postoje. U tohoto umělce zůstává
stále hodnotou radost za samotného procesu malování, z formování
struktur barev – ovšem ty jsou komentovány dalšími zásahy, někdy
dominujícími, jindy nenápadnými. Asi před deseti lety do jeho struktur, které
můžeme vnímat jako záměrnou revitalizaci oné radosti práce s hmotou
barvy, jaká byla vlastní informelu, začaly pronikat nové elementy.
Zatímco bezbřehost informelu vedla ke stále sentimentálnějším
výsledkům, Schierenbeck je de facto již konceptuální nebo (to je
pouze věcí pojmenování) postkonceptuální : již asi před deseti
lety konfrontoval strukturu malby s křížem - máme chuť napsat
malevičovským, jako s odkazem k určitému kulturnímu fenoménu,
a ten se pak v jeho materiálově artikulované malbě stává na nějakou
dobu i jedním z dominantních motivů. Od té doby umělec objevuje
obraz jako vztah, vlastním poselstvím je přehodnocení amorfní malířské
struktury různými, většinou lapidárními, ovšem také individuálně
artikulovanými znaky, jeho
konceptuálním tématem je tedy vztah malířské struktury a určitého
znaku či quasiznaku v podobě minimální geometrické formy. V malbě
dominují nyní rozsáhlé strukturálně, malířsky materiálově
formulované červené plochy, ovšem každá z nich je konfrontována
s tímto znakem nebo ještě více redukovanými formami v podobě
různých geometrických útvarů : někdy je to řazení paralelních
vertikál, jindy mnohem méně nápadná černá vertikální linie u
okraje obrazu, vždy se ale tématem umělcovy výpovědi stává vztah
mezi vervně malovanou plochou a neosobním geometrickým znakem či
quasiznakem. Přes všechnu soustředěnost na estetické a komunikační
kvality malířské struktury je tedy vlastním poselstvím nová, aktuální
vztahová sounáležitost mezi dvěma jazyky : jazykem malířské
struktury a jazykem geometrie, tedy mezi dvěma fenomény, které v letech
pozdní moderny, ať to byla léta padesátá či šedesátá, byla ještě
vzájemně neslučitelná. Dílo Freda Schierenbecka je v našem
olomouckém vystoupení nejkomplexnější, ale zároveň svým malířským
konceptem signalizuje, že stejně originální jsou ostatní vystavující
umělci, i když jeho posun od určité kodifikované formy (malovaného
obrazu) je méně nápadný a také méně spektakulární : monochromy
Tomasze Zawadského se stávají sui generis objekty, programově překračujícími
hranice malby, i když jejich věrnost krajní redukci formy i barvy je
nejevidentnější, ale prostor pro monochrom zůstává v současném
umění přítomen nejen proto, že je to nejradikálnější podoba
malby, ale také proto, že postmoderní situace již dovoluje
akceptovat všechny způsoby umělecké komunikace … A Marek Radke přináší
zase již nové čtení celé sféry užívání jazyka geometrie až po
hranice perzifláže – ale právě to se ukazuje jako komunikativně
velice nosné … Jsem rád, že mohu tuto komplementární trojici představit
v československém výtvarném prostředí, kde právě taková
nezobrazující, neliterární řešení absentují (pokud se nechceme
omezit na několik zajímavých umělkyň a umělců nejmladší
generace).
Jiří Valoch
ZPĚT
|