Tisková
zpráva ART PRAGUE 08 / Galerie Caesar Olomouc
Obsah:
Art Prague 08 / obecné informace
Informace o Galerii Caesar Olomouc
Okruh autorů Galerie Caesar
Expozice Galerie Caesar na Art Prague
08
Biografie vystavujících umělců
ART PRAGUE 2008
Již posedmé se bude v Praze ve dnech 26. května – 1. června
2008 konat veletrh současného umění ART PRAGUE. Zásadní letošní
novinkou je rozšíření přehlídky do pěti výstavních prostorů
v centru Prahy: Vedle hlavního stanu – výstavní síně Mánes
– ART PRAGUE BASIC, kde 31 galerií představí to nejlepší
ze své dramaturgie, to je znovuotevřená Galerie Václava Špály na
Národní třídě – ART PRAGUE SEXY s kurátorským
projektem Pavla Humhala Sexismy. Dalším místem je ART PRAGUE
COOL v Gallery Art Factory na Václavském náměstí, s nabídkou
celkem 12 alternativních galerií z Prahy i celé České
republiky (např. galerie NOD, Entrance, Karlin Studios, Jelení, c2c,
Display, 35m2, Tranzit/Display to budou Galerie Půda z Jihlavy,
Galerie 36 z Olomouce, Fillova z Ústí n/Labem). Kurátorkou
projektu je Lenka Lindaurová. ART PRAGUE FRESH v Galerii
Montmartre v Řetězové ul. je kurátorským projektem nejmladšího
umění z Čech a Moravy představující práce studentů a
absolventů výtvarných škol. Pátým místem je ART PRAGUE YOUNG
v Galerii Lapidárium v Rámové ulici. Zde je instalována
souborná přehlídka studentů Akademie výtvarných umění v Praze
z ateliéru Prof. M. Rittsteina. Kurátorkou obou projektů nejmladší
generace je Kateřina Tučková.
Návštěvník veletrhu bude mít možnost projít s jedinou
vstupenkou plochu 4000 m2, na které se seznámí s originálními díly
téměř všech výtvarných oborů - malbou, kresbou, grafikou,
sochami, fotografiemi, uměleckým sklem, instalacemi, projekty v plenéru,
videoartem aj. Kvalita expozic jednotlivých galerií každým rokem
stoupá, jejich program je čitelně vyprofilovaný, a tak si návštěvník
může snadno vybrat styl jemu nejbližší. Snad právě proto se
veletrh stal vyhledávanou událostí nejen tradičních milovníků výtvarného
umění (sběratelé, teoretici, studenti, umělci, podnikatelé,
zahraniční návštěvníci), ale i nováčků, kteří se se současnými
trendy, především v oblasti malby, teprve seznamují.
Vedle pravidelně vystavujících místních účastníků veletrhu
(např. galerie Via Art, Navrátil, Montanelli, 5. patro, Millennium,
Gambit, Caesar aj), se představí řada galerií z Německa,
Francie, Itálie nebo Holandska. Na veletrhu budou kromě děl ověřených
jmen (Sýkora, Rittstein, Dlouhý, Kovanda, Knap, Boštík, Róna,
Nikl, Singer, Bláha, aj) hojně prezentována rovněž díla nejmladší
generace – studentů a čerstvých absolventů uměleckých škol.
Tato díla jsou cenově dostupnější, čímž se stávají oblíbeným
cílem zájemců o koupi originálu.
K veletrhu již neodmyslitelně patří diskusní panely. V úterý
27. 5. 08 proběhne v Mánesu kulatý stůl vedený Jiřím Ptáčkem
za účasti jeho hostů na téma Galerie třetího a čtvrtého druhu.
Jaké alternativy zbývají nezávislým galeriím do budoucnosti? Ve
středu 28. 5. 08 v 17h to bude přednáška s následnou
diskusí Jiřího Valocha na téma Abstrakce současnosti? Ve čtvrtek
29. 5. 08 bude v rámci tzv. nocturna veřejnosti až do 22 hodin k dispozici
všech pět výstavních prostor.
Dvojjazyčný katalog s širokým obrazovým materiálem uvede
kompletní program veletrhu. Atraktivní bude bezesporu i každoroční
prezentace uměleckých časopisů: Art&Antique, Labyrint,
Revolver Revue.
Není jistě bez zajímavosti, že letos se poprvé stal mediálním
partnerem Art Prague nejprofesionálnější časopis o umění
– italský FLASH ART
Konání již VII. ročníku veletrhu Art Prague svědčí o zájmu
galeristů a odborné, ale i laické veřejnosti o tento druh
prezentace současného umění; galerie zde mají možnost bezprostředního
kontaktu s širokým publikem, návštěvníci pak příležitost
v krátkém časovém úseku zhlédnout nabídku několika
stovek, ba tisícovek uměleckých děl. Je jistě potěšitelné, že
pražský veletrh Art Prague dnes již patří do okruhu prestižních
zahraničních veletrhů obdobného rozsahu jakými jsou např.
veletrh Artparis, Arténimes, veletrh ve Strasbourgu či ve Vídni.
zdroj:
http://www.artprague.cz/
Informace
o Galerii Caesar Olomouc / Okruh autorů / Expozice na Art Prague /
Biografie vystavujících umělců/
Galerie
Caesar
družstvo pro podporu výtvarného umění
Horní náměstí – radnice
772 00 Olomouc
Předseda
představenstva: Oldřich Šembera
Galerista: Miroslav Schubert
tel.:
585 225 587
e-mail: galerie.caesar@email.cz
www.galeriecaesar.cz
Otevřeno:
Po
– Pá 9.00 – 12.00, 12.45 – 17.00
So 9.00 – 13.00
OKRUH AUTORŮ GALERIE
Vladimír
Báthory, Otto Bébar, Jana Bébarová, Ladislav Daněk, Lubomír Dostál,
Vladimír Havlík, Pavel Herynek, Jan Herynek, Otakar Hudeček, Jan
Jemelka, Jana Jemelková, Petr Jochmann, Jan Knap, Inge Kosková,
Miroslav Koval, Anežka Kovalová, Miroslav Koupil, Slavoj Kovařík,
Jiří Krtička, Jiří Kubový, Zdeněk Kučera, Milan Kunc, Petr
Kutra, Markéta Kuxová, Jiří Lindovský, Michal Macků, Ondřej
Michálek, Vladimír Pospíšil, Pavel Preisner, Ivo Přeček, Oskar Přindiš,
Dana Puchnarová, Antonín Střížek, Oldřich Šembera, Jana Šindelová,
Miroslav Šnajdr, Miroslav Šnajdr ml., Jindřich Štreit, Jiří
Toman, Miroslav Urban, Ivan Václavek, Milena Valušková, Jiří Žlebek
Galerie
Caesar
je jedna z prvních soukromých galerií v České republice. Je činná
od července 1991 (Dům U zeleného věnce, Dolní náměstí), od září
1992 sídlí v budově olomoucké radnice. Program je zaměřen na
prezentaci a prodej současného vizuálního umění, na výstavy významných
českých umělců ( např. M. Kunc, J. Kubíček, J. Knap, K.
Vincourová, J.G. Dokoupil ad.) i autorů zahraničních (S. Chia,
Salvo - Galerie Carini; V. Škoda, ad.), stejně tak je věnován
prostor mladým, začínajícím či neznámým autorům (M. Kuriš,
V. Kovářík, I. Grosseová ad.). Od svého vzniku galerie
realizovala více jak 190 autorských i kolektivních výstav, řadu
kurátorských projektů ( Tryskáči, Touha stát se indiánem, Mladé
sovy ad.), mimo to se podílela na organizování řady výstav a
kulturních akcí doma i v zahraničí. Ke každé výstavě je vydáván
katalog s reprodukcemi, textem a biografickými údaji, pro návštěvníky
galerie zdarma.
Další
informace o galerii, seznam všech uspořádaných výstav a aktuální
zprávy www.galeriecaesar.cz
UMĚLCI
PREZENTOVANÍ NA ART PRAGUE 2008
Vladimír
Havlík, Bohdan Hostiňák, Jan Knap, Jan Kubíček, Jiří Kubový,
Milan Kunc, Michal Macků, Ivo Přeček
Expozice Galerie Caesar na Veletrhu současného umění Art Prague 08
Galerie
Caesar na Art Prague 2008
představí ve své expozici výběr autorů s kterými galerie
soustavně spolupracuje. Podobně
jako je připravován výstavní program galerie i expozice v Mánesu
je založena na konfrontaci zvučných a zavedených autorů, kteří
se pohybují již mnoho let na evropské i světové výtvarné scéně
(Jan Knap, Milan Kunc, Jan Kubíček) a autorů, kteří sice
tvoří v olomouckém regionu, ale významem své práce ho mnohonásobně
překročili – je tedy možno mluvit o českých autorech (Vladimír
Havlík, Ivo Přeček, Michal Macků) a vedle toho se představí
tvorba výrazného solitéra Jiřího Kubového, jehož
retrospektivní výstava nyní probíhá v Galerii Brno. Hostem veletržní
přehlídky je slovenský malíř Bohdan Hostiňák.
Biografie vystavujících umělců
Havlík Vladimír
7.
2. 1959 Nové Město na Moravě
Žije a pracuje v Olomouci
malba, kresba, performance / akce, grafika (počítačová)
Studia:
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, katedra výtvarné
výchovy /1978– 1983/
Členství:
TT klub výtvarných umělců a teoretiků, Brno (1991–1998)
Spolek olomouckých výtvarníků, Olomouc (1991–1999)
Klub konkretistů 2 - olomoucká sekce, Olomouc (od 1999)
Vladimír
Havlík působí na KVV PdF Univerzity Palackého v Olomouci
jako odborný asistent v oboru intermedia
Vladimír
Havlík bývá považován za postmoderního umělce. Pohybuje se na
pomezí různých žánrů, témat, technik. Počátky jeho tvorby
spadají do konce 70. let. V té době začíná provádět velmi
osobní performance,
v ústraní
zkoušel komunikovat s přírodou. Tyto akce
průběhu 80. let přerostly ve veřejná a hromadná happeningová
vystoupení. Během svých studií na Pedagogické fakultě Univerzity
Palackého v Olomouci se jeho ateliér stal jedním z neoficiálních
center místní umělecké komunity.
Jeho
kresebná a později malířská práce spadá do okruhu geometrické
abstrakce i když inspiraci čerpá z reality (chrámové půdorysy, městské
plány, topografie krajiny…). Jeho
současné obrazy, pracující s jazykem geometrie, provedené
radostnými barvami jsou navíc často vtipně pojmenovány. Zabývá
se kresbou, malbou, instalací, performancí a computerovou grafikou.
Michal
Macků
Narozen:
17. 4. 1963, Bruntál
Žije a pracuje v Olomouci
fotograf
Studia:
1981–1985 Technologická fakulta VUT Brno
1986–1989 Institut
výtvarné fotografie Praha
Zastoupení
ve sbírkách / Collections:
Museum
Ludwig, Cologne; Museum of Fine Arts, Houston; Museum for Fotokunst,
Odense, Denmark; The Royal Library of Denmark, Copenhagen; Maison
Européenne de la Photographie, Paris; Harvard Visual Center,
Cambridge, Massachusetts; The Art Institute of Chicago, Illinois;
Moravská galerie v Brně, Brno, Czech Republic; Muzeum Umění
Olomouc, Czech Republic; MOPA
- Museum of Photographic Arts, San Diego, USA, Smith College Museum of
Art, Northampton, Massachusetts, USA.
Michal
Macků fotografuje již celá léta sebe sama. Fotografie se mu za tu
dobu stala nejen vyjadřovacím prostředkem, ale také nástrojem
sebepoznání. Oprostil pohled na sebe od falešného studu i od
detailního zpytování povrchu. Vytvořil figuru, nebo spíše
bytost, průvodce, vypravěče, postavu bez minulosti, bez zakotvení.
Tak jako geometr pracuje s bodem, Macků variuje základní
stavební prvek své tvorby – figuru. Vyprázdněnou formu lidského
korpusu znova přetváří a naplňuje. Tělo neabstrahuje, ale jen
odlehčuje od nedůležitých podrobností.
Macků začíná tvořit a vystavovat ještě před rokem 1989, tedy v době,
která příliš nepřála individuálnímu rozvoji a osobitému
projevu jednotlivce. Již od počátků však reaguje spíše na základní
otázky o smyslu a omezenosti lidského života než na tlaky totalitního
systému, který však do určité míry hloubání nad neodbytně
lidskými otázkami vyvolal. Pro vyjádření složitých pocitů
mu však nestačí tradiční fotografie. Vytváří symbolické
obrazy, které se vzdáleně napojují na dekadentní a symbolistní
projevy počátku 20. století. Objevuje geláž, techniku práce s uvolněnou
fotografickou emulzí na principu koláže. Aktivními, haptickými zásahy
do ještě vlhké a vláčné fotografické emulze, jejím rozpohybováním,
se mu daří na krátký čas znovuoživit výchozí fotografický záznam.
Ten se ve výsledku stává spíše plastickým obrazem než fotografií.
Geláž umožňuje pracovat nejen v čase, ale i ve vrstvách.
Zpočátku osamocené figury se později začínají zmnožovat, překrývat.
Dochází k seriálně řazeným kompozicím, k prolínání
figur, u nichž potlačuje individuální projevy i rysy.Vzniká
řada velkoformátových obrazů o ztrátě identity, odpovědnosti,
rozmělnění se v davu, které vrcholí zobrazením
osamocenosti, vykořenění a rozplynutí.
A jde ještě dál. Tak jako objev geláže umožnil fyzický vstup tvůrce
do snímku, nové práce se skleněnými objekty přivádí fotografii
na hranici plastiky. Macků už ne v ploše, ale v prostoru
několika vrstvených a lepených skleněných desek vytváří
hmatatelné objekty s průhledy do svého bizarního světa.
Postavy se tu kříží s přírodními elementy, opět se ke
slovu dostává živoucí a organické zmnožování motivů, deformování
postavy i hra s měřítkem.
Tvorba Michala Macků vyrůstá z pevného základu osobní zkušenosti.
Přes drastické a kruté obrazy destruovaného těla, křičících
úst až po práci s tělesnými fragmenty se postupně propracovává
hlouběji, k pokusu zachytit emoce, napětí a rozkolísanost
lidského nitra.
Ivo Přeček
*12. 9. 1935 + 21. 2. 2006
Žil a pracoval v Olomouci
Fotograf,
tvůrce objektů a asambláží
Ivo Přeček patří k nejvýznamnějším představitelům české
fotografie druhé poloviny 20. století. Jeho tvorba předjímala či
reagovala na všechny aktuální proudy výtvarného umění posledních
čtyřiceti let. Přeček fotografuje od poloviny 50. let, zásadní význam
pro něj mělo členství v dnes již legendární olomoucké skupině
DOFO (1959-1975). Vedle invenčního rozvíjení skupinového programu
"poezie všednodennosti" se věnoval i experimentálním
technikám (fotogramy, fotomontáže), jejichž výsledkem byly
imaginativní práce na hranici abstrakce. Vytvářel též trojrozměrné
objekty a asambláže. V 70. a 80. letech se vrátil k nemanipulované
fotografii. Jeho současná tvorba tvoří syntézu obou poloh, koncem
90. let se vrátil k tvorbě prostorových objektů.
Vyučil
se soustružníkem a pracoval v tomto oboru ve strojírenském podniku
Sigma Olomouc, Od roku 1985 byl zaměstnán jako fotograf u Československých
státních lesů a od roku 1990 působí v Muzeu umění. Fotografuje
od roku 1958 jako autodidakt. Se skupinou DOFO vystavoval jako host v
roce 1959, členem se stal o rok později. Od roku 1964 je kandidátem
SČSVU, od 1979 evidován při ČFVU.
Ve skupině DOFO měl blízko zejména k J.
Hajnovi, s nímž sdílel zájem o tematiku pracovního prostředí a
osobitého naplňování "poezie všednodennosti".
Charakterizuje ji syrovými, nevymyšlenými zátišími z dílenského
prostředí a fotomontážemi odložených lidských věcí, jež
"zbyly" po člověku. Nezůstává však ani zdaleka u jedné
polohy. V první polovině šedesátých let se pouští i do technického
experimentování, které jen umocňuje jeho imaginativní sklony. Zároveň
vytváří i fotografie se zřetelným smyslem pro abstrakci. O jeho
fotografickém cyklu Pyramidy natočil v roce 1980 film Otakar Lenhart.
Zúčastnil se řady kolektivních výstav, také v zahraničí.
Samostatně vystavuje od roku 1971. Od roku 1991 člen spolku olomouckých
výtvarníků.
Bohdan
Hostiňák
Narozen:
18. 9. 1968, Svidník (Slovensko)
malíř
V letech
1991 až 1997 studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě
u profesora Rudolfa Sikory, kde nyní vyučuje.
Začátkem devadesátých let, v době kdy začal Hostiňák malovat,
se malovaný obraz rychle vytrácel z pozornosti mnoha umělců
ve prospěch fotografie, videa, počítačového umění a dalších
digitálních technik. Tato vlna sice zanechala na jeho obrazech
jistou stopu, přesto však zůstal malbě věrný a tak je tomu
doposud. Malíř pracuje v dlouhodobých, často značně obsáhlých
cyklech, z nichž několik se představuje i na této výstavě.
Jedním z nich je například cyklus zobrazující žhavý a výtvarně
velmi působivý svět sopek. Další z cyklů působí značně
protikladně, ať je to cyklus arkadických krajin s různými
barevnými posuny a inverzemi nebo cyklus, kde klidné krajině
dominují stejně klidné dívčí akty. Krajina je vůbec dominantní
v Hostiňákově tvorbě. Někdy jsou to detaily přírody i s přítomným
hmyzem, jindy zase krajiny se stylizovanými živly, blesky nebo křižujícími
raketami. V jeho obrazech se mísí realistická malba s detaily
vědecké ilustrace se zapomenutou tradicí romantické krajinomalby s její
meditativností i dramatičností.
Bohdan Hostiňák začal samostatně i společně vystavovat od roku
1992. V devadesátých letech několikrát vystavoval i v České
republice, měl například dvakrát samostatnou výstavu v Galerii
Václava Špály.
Jiří
Kubový
Narozen:
26. 5. 1950, Most
Žije a pracuje v Ústí nad Labem
malíř, kreslíř, tvůrce objektů a asambláží
Veřejné
sbírky (výběr)
The
University of Michigan Museum of Art, Michigan; Newport Harbor Art
Museum, Newport Beach, California; Storm King Art Center, Mountanville,
New York; The University of Iowa Museum of Art, Iowa; Museé St.
Pierre Art Contemporain, Lyon; Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg
Jiří
Kubový patří k velice podstatným osobnostem české výtvarné
scény, musíme ovšem přiznat, že jeho dílu byla věnována mnohem
menší pozornost, než by skutečně zasluhovalo. Podíl na tom má
jistě fakt, že umělec žije celý život v Ústí nad Labem,
což donedávna žádné centrum aktuálního umění nebylo, v minulém
režimu během normalizace byl navíc typus jeho tvorby podle oficiálních
požadavků nepřijatelný, ale jistý podíl na tom, že je někdy přijímáno
poněkud zdrženlivěji, mají i samotné charakteristiky autorova díla
– těžko se zařazuje, neztotožňuje se s žádným dobovým
programem, je radikální jinak, než jsou radikální zastánci jiných
uměleckých názorů. Nejvíce u něj zřejmě irituje to, že zůstává
určitými vazbami zakotven ve vizuálně vnímané realitě, především
v přírodě a jejích fenoménech, ale reflektuje je naprosto
oproštěně a nově. Kubový ve své tvorbě zrušil konvenci pravoúhlého formátu, nejčastěji
čtverce nebo obdélníku, jako nezbytného předpokladu či základu
dalších malířských zásahů ....
Jako určitý způsob konceptuálního zpochybnění obvyklé formy
obrazu můžeme vnímat všechny obrazy Jiřího Kubového, počínaje
těmi nejstaršími. Obvyklou, standardizovanou podobu obrazu vystřídal
důsledně nepravidelnými vyřezávanými útvary, které přesně
korespondovaly s namalovanými formami. Klíčovým aspektem těchto
obrazů je nejen překvapivá novost vyřezaného tvaru, ten je pouhou
součástí, je ještě kombinován s lineárními prvky v podobě
dřevěných tyček a (nebo) drátů. Teprve propojením takové,
morfologicky velice objevné tvarové sestavy vzniká základ, který
je potom ještě malířsky pojednán ...
Naprosto originálním aspektem bylo i začlenění třeba svítících
žárovek nebo funkčních zvukových reproduktorů. Začlenění světla
nebo zvuku jako nové komponenty obrazu nám také signalizuje Kubového
spřízněnost s protagonisty „nové citlivosti“ šedesátých
let.
Konstantou
celého díla Jiřího Kubového je zkoumání a tematizace samotné
podoby obrazu a je tedy stále spjata s pojmy, které ji vztahují
k našim zkušenostem ze světa kolem nás – zůstává ovšem
přitom stále morfologicky oproštěnější a oproštěnější.
Jeho cesta je vzácná právě tím, že se obohacuje o nové prostředky
a nové myšlenkové postupy, ale přitom se jeho dílo – byť v nejminimálnější
podobě – stále vztahuje ke klasickému médiu malby a ke
klasickým syžetům, které bývaly jejich prostřednictvím zobrazovány.
Je to umělec, který se zcela nevzdal obou těchto aspektů, ale
modifikoval a ozvláštnil je v našem prostředí asi nejdůsledněji
a nejoriginálněji.
Jan
Knap
Narozen: 8. 7. 1949, Chrudim
Malíř, kreslíř, ilustrátor, grafik.
Studoval v letech 1968–1969 na Stavební fakultě VUT v Praze,
obor architektura. V roce 1969 odešel do Brazílie a později do Německé
spolkové republiky.
V roce 1971 studoval na Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu
(prof. Gerhard Richter).
V letech 1972–1982 žil a pracoval v New Yorku,
roku 1979 Jan Knap s Milanem Kuncem a Peterem Angermannem
spoluzakládá skupinu Normal.
V letech 1982–1984 studoval teologii v Římě,
1984–1989 žil a pracoval v Kolíně nad Rýnem,
1989–1992 v Modeně.
Od roku 1992 žije a pracuje v České republice.
Samostatně vystavuje od roku 1985 (Německo, Španělsko, Itálie,
Anglie, Belgie, Nizozemí, Rakousko, ČR, USA), kolektivně od roku
1981
Jan
Knap nikdy
nedává svým obrazům názvy, tvoří okouzlující svět, obestřený
„pohádkovým“ oparem, se závanem radosti, spočinutí,
klidu a míru. Umělec je věrný vlastnímu výtvarnému projevu,
hledá krásu a harmonii, spojuje středověkou a předrenesanční
malbu, meditativní vize, něco mezi snem a realitou. Každý jeho
obraz má vynalézavou svěžest, vždy nový pohled, i když téma je
stejné – Boží přítomnost. Knapův svět je obydlen anděly
a Svatou rodinou. Poklidné rodinné výjevy v strohém interiéru
či tiché krajině, příprava večeře za pomoci a kontroly poletujících
andělíčků – strážníčků. Madona je oděna do pláště
ze zlatem, ale také do civilního oděvu s kratší sukní či zástěry.
Josef je většinou zaměstnán prací, češe ovoce, pracuje se dřevem
nebo jen z povzdálí pozoruje hrající si děti. Jeho obrazy nám
„připomínají léta štěstí , kdy jsme si užívali
opravdovou lásku našich rodičů“ – píše v jednom
z mnoha Knapových katalogů Arnaldo Romani Brizzi. Umělec neustále
hledá dokonalost, pracuje dlouho a soustředěně s pochybnostmi,
zda jí již dosáhl. Také proto vznikají verze vybraných témat a
některých kompozic, malíř studuje a přemýšlí o barvách, náladách
a kompozicích. A zároveň diváka, který jeho práci delší dobu
sleduje, neustále příjemně překvapuje. Jeho práce může být
pro někoho neaktuální – vždyť přece nevyjadřuje naši
dobu, mluví o ztraceném snu, snu o štěstí, o dávno ztracené
realitě. Vize, kterou nám Knap předkládá, napomáhá uvědomit si
naše křesťanské kořeny a identitu.
Jan
Kubíček
Narozen:
30. 12. 1927, Kolín nad Labem
Žije a pracuje v Praze
Malíř, kreslíř, grafik,
přední reprezentant české školy konstruktivního umění.
V
letech 1948 – 1954 studoval v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
a v letech 1944 – 1957 Akademii múzických umění obor scénografie.
Od realistické malby, přes lettrismus a
informel přešel k nejradikálnějším formám
geometrie. Stejně dobře se dokázal pohybovat i v oblasti
fotografie a objektu. Strohá analýza řádu a systému, logika,
zkoumání formy a akce. Člen skupiny Křižovatka.
Jan Kubíček je jeden z nejautentičtějších z řady důležitých
jmen českých racionalistů generace 60.let
Svým
dílem je řazen k předním reprezentantům české školy
konstruktivního umění a v grafické tvorbě k zakladatelským
osobnostem české serigrafie.
Milan
Kunc
Narozen 27. 11. 1944, Praha
1964–1967 studia: AVU, Praha
1969 emigroval
1970–1975 studia: Staatlichen Kunstakademie, Düseldorf (prof.
Joseph Beuys, Gerhard Richter)
1979 s Janem Knapem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu
Normal
1984 žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem
1988–1991 žije a pracuje v Římě
1995–1996 ateliér New York, East Hampton
1996–1997 pracuje na keramických sochách v Den Haag
od 2001 střídavě žije a pracuje v Praze a Kolíně nad Rýnem
od 2004 žije a pracuje v
Praze
V
zahraničí velmi viditelný a ceněný Milan Kunc nevystavuje
v Česku příliš často. Sice jako první z výrazných českých
osobností, která svou prací získala respekt v zahraničí, měl
Kunc již v roce 1992 přehlídku svých prací v Letohrádku
Belvedér na Pražském hradě, pořádanou Kanceláří prezidenta
republiky, dále pak v roce 1996 ještě proběhla veřejností
velmi navštěvovaná výstava v Galerii Václava Špály v Praze.
I když Kunc nyní bydlí v Praze, vystavuje převážně ve světě,
další jeho domácí prezentace proběhla v roce 2006 v Galerii
Caesar v Olomouci. Na začátku roku 2007 proběhla jeho retrospektiva
v Kunsthall Erfurt a koncem téhož roku připravila Galerie
Caesar výstavu Milan Kunc – Zlatý věk pro Dům umění města
Brna, která byla dosud největší prezentací jeho díla.
Pražský rodák studoval na Akademii výtvarných umění. V osmém
semestru byl pro „nedostatek
talentu“, tedy spíše pro konflikty s vedením Akademie,
vyloučen. Po okupaci Československa zůstává v Itálii, poté
odchází studovat na Akademii v Düsseldorfu, kde se mu dostalo
pozvání Josepha Beuyse a stává se jeho žákem (1970). Po odchodu
Beuyse z Akademie přechází Kunc do ateliéru Gerharda
Richtera.
Od
roku 1974 Kunc vytváří provokativní malby vycházející ze
socialistického realismu a kýče. Tuto část tvorby
nazývá Trapným realismem. V letech 1978 a 1979 vzniká „ost-pop“,
kde umělec používá a kombinuje atributy propagandy socialismu a
symboly západního konzumu a reklamy.
V
roce 1979 spoluzakládá s Peterem Angermannem z Düsseldorfu
a Janem Knapem (1949), tehdy žijícím v New Yorku skupinu
Normal.
Po
úspěchu skupiny Normal v N.Y.C.
Kunc samostatně vystavuje v Los Angeles a stává
se pevnou součástí expandující East
Village scény. Po
roce 1983 se Kuncova malba zbavila expresivity a zjemněla, jeho
klasická technika s přesně formulovaným obsahem sahajícím
od ekologie k přírodnímu mysticismu až k neoklasicistní
tématice. V druhé polovině 80. let se Kuncovi otevírá
Evropa, vystavuje v Londýně, Madridu a v Miláně.
Kunc
v 90. letech již nepracuje s ikonografií minulých dekád.
Více se také věnuje krajině i portrétu, aktu a dalším oblíbeným
tématům. Obrazy má jako vždy
promyšlené, rozvržené,
rozehráté v několika psychologických rovinách. V jeho
práci nejde o provokaci, vždy chtěl vyjádřit svůj postoj k věcem,
které jsou nevyřčené.
Světoběžník
Kunc se po několikaletých pobytech v Římě (1988–1991)
a New Yorku (1995–1996) znovu vrací do Kolína nad Rýnem,
od roku 2004 začíná žít v
Praze.
Americký vědec a výtvarný kritik Donald Kuspit píše : „Umění Milana Kunce nás oslovuje na dvou úrovních. Na jedné straně
se vysmívá univerzálnímu jazyku kýče tím, že ho používá
absurdním způsobem a na druhé straně ukazuje, že všechno to je až
příliš lidské a že tam, kde existuje lidská společnost, nemůže
být žádný ráj.“
ZPĚT
|