Peter Angermann
Narozen / Born:
1945 in Rehau, Bayern (D)
Studia / Study:
1966-1968 Akademie
der Bildenden Künste, Nürnberg (painting class Gerhard Wendland).
1968-1972 Kunstakademie Düsseldorf
(Joseph Beuys).
1969 zakládá
skupinu YIUP / Forms YIUP-Gruppe with Robert Hartmann, Hans Rogalla,
Hans Henin, Hans Heiniger.
1979 Zakládá
s Janem Knapem a Milanem
Kuncem skupinu Normal / Forms together with Jan Knap and Milan Kunc the
Normal Group.
1981 Cena za
malířství / Lisa and David Lauber-Prize for Painting.
1986 Hostující
docent / Visiting Professor Academy of the Arts Reykjavík, Iceland.
1992–1993
Hostující profesor malby / Visiting Professor of Painting
Gesamthochschule Kassel.
1996–2002
Profesor malby / Professor of Painting Staedelschule in Frankfurt am
Main.
Od / seit 2002
Profesor malby / Professor
of Painting – Akademie der
Bildenden Künste in Nürnberg.
Žije a pracuje
/ Lives and works
in
Thurndorf and Nürnberg
Malíř
Peter Angermann (narozen 1945) má za sebou téměř 40 let pozoruhodné
malířské práce. Její výjimečnost v kontextu německého, ale
i evropského umění, můžeme dokumentovat na soupisu výstav,
mezi nimiž nechybí samostatné expozice i účast na kolektivních
přehlídkách v prestižních výstavních prostorách v Evropě
i zámoří. Angermann si svoji pozici zasloužil tvrdošíjnou a koncepční
prací v rozměru tradičního malovaného závěsného obrazu.
Angermann se navíc zaměřuje na sdělná a vizuálně vděčná témata,
jejichž obsah a dopad je vždy přesný, ale někdy i kontroverzní.
Ačkoliv dílo Petera Angermanna nemělo mnoho příležitostí se u nás
výrazněji prezentovat, přesto není autor zase tak neznámý. Zcela
nedávno proběhla jeho výstava v Galerii Klatovy, ale doposud
jsme jej mohli registrovat spíše ve spojení se skupinou Normal,
kterou spoluzaložil v roce 1979 s dvěma českými kolegy z düsseldorfské
akademie, Janem Knapem a Milanem Kuncem, na níž
na počátku 70. let studovali v ateliérech Josepha Beuyse
a Gerharda Richtera. S tvorbou skupiny se mohlo české
publikum seznámit v roce 2005
na Prague Biennale 2. Po
ukončení této velké mezinárodní přehlídky byla expozice Normalu
kurátorem Luca Beatrice reprízována v Trevi Flash Art Museum a Museo
d´Arte Contemporanea Isernia v Itálii.
Jak napovídá název skupiny, umělci tehdy přicházejí s „normální“
figurativní, narativní a nekomplikovanou
malbou. Často malují obrazy společně, žádný z autorů nijak
neskrývá svůj charakteristický rukopis, obrazy jsou rozmarné, plné
lehkovážného, někdy až cynického humoru. Rovněž uskutečňují vše,
co si umělci vytkli uměleckým manifestem skupiny – tedy malovat
normální obrazy srozumitelné všem. Během
své krátké existence (1979–1981) si skupina rychle získala
mezinárodní uznání a zúčastnila se několika významných výstav.
Jako jediní zástupci Evropy vystavují po boku Jean-Michel
Basquiata, Nan Goldin či Keith Haringa v roce 1980 Times Square
Show v New Yorku, ve stejném roce reprezentují Německo na Bienále
v Paříži. Skupina se rozpadla a její členové se vydali
vlastní autonomní cestou. Jan Knap se po dlouhých letech v emigraci
vrací v roce 1992 zpět do vlasti jako respektovaný malíř.
Stejné renomé si v zahraničí vydobyl i Milan Kunc, který
od roku 2004 žije znovu v rodné Praze.
Peter Angermann vedle
své vlastní malířské práce od konce 80. let přednáší a učí
malbu na universitách v Rejkjavíku, Kasselu, Frankfurtu a v současnosti
působí jako profesor malby na Akademii v Norimberku. Prestiž
jeho práce i výstavní aktivita je stejně bohatá, jako u jeho
„normálních“ kolegů.
V malířské (i kreslířské) práci Petera Angermanna převažují
dvě charakteristické polohy – figurální tematika (nejednou se
sociálně-kritickým aspektem) a větší část jeho díla tvoří
krajinomalba (mnohdy malovaná v plenéru).
V případě narativních, figurativních námětů můžeme
shledat jistou návaznost na tvorbu 70. a 80. let. Je
nezbytné podotknout, že ale existují rozdíly mezi obrazy z osmdesátých
let a jeho posledními díly.
Během jeho „normálního“ období poněkud naivní způsob
vyjadřování připomínal primitive či outsider art a jeho plátna
byla někdy až přeplněná příběhy a metaforami, které jsou někdy
provokativní, vtipné, často absurdní a plné odkazů. Nejednou
ale vzdálené realitě. Angermann v současnosti
maluje podobně zářivě barevné obrazy, ale zároveň se větší
měrou ke všemu staví ironicky a kriticky.
Významnými
tématy podloženými celou řadou přípravných skic se dlouhodobě
zabývá, vznikají dokonce i různé verze obrazů.
Svou
reakci na události v New
Yorku vyjadřuje malbou Nezabiješ. (2001). Postoj k problematice
násilí, lidské lhostejnosti a otupělosti komentuje v malbě
Hluchota v Bischofsheimu. (2007) - interpretací
skutečné události, kdy skupinka výrostků ubila k smrti postiženou
ženu. Autor nám svým dílem nabízí pohled do světa plného
absurdit a krutostí, cynismu a strnulé lhostejnosti (jistě
je tento pohled na současný svět
do jisté míry autenticky pravdivý, zrovna tak by však malíř mohl výtvarně
komentovat zcela jinou, veskrze pozitivní situaci …).
Pozorujeme-li si tento obraz, na první pohled nás zaujme ústřední
scéna - spokojený cyklista ve sportovním úboru, v poklidné
atmosféře parku, zcela „zabraný“ do své jízdy,
snad se i kochající výhledem na okolí. V tento okamžik můžeme
od obrazu spokojeně poodejít,
nicméně nás cosi zastaví – „drobný a nepodstatný“
výjev v pravé části obrazu – stěžejní, tedy hlavní
dramatická scéna – vražda člověka. Celý
obraz tím ztrácí svou zdánlivou selankovitost a informuje diváka
o něčem daleko podstatnějším, co jsme téměř přehlédli.
Druhou a v kontextu
umělcovy tvorby mírně převládající polohou je krajina malovaná v plenéru.
Pro Petera Angermanna je zvláště
inspirativní blízké okolí jeho o samotě na pahorku stojícího
domu s úžasným výhledem na malou vesničku mezi kopci
v Bavorsku.
Osobně jsem byl také, při návštěvě jeho ateliéru, okouzlen výhledem
do krajiny a malířem
nejednou zobrazovaný rybníček jsem objevil
na konci zahrady.
Zdá se, že autor v současné
krajinářské práci stále více přesouvá důraz
na techniku a tradiční zákony malířství.
Ačkoliv krajinomalba je dnes spíše na okraji zájmu, umělec,
tak jako vždy, naslouchá
svým vlastním potřebám, které
bez ohledu na současné trendy rozvíjí. Angermann je výborný
kolorista a ve svém díle uplatňuje malířské mistrovství
a práci s barvou. Umělec si dokonce připravuje tónovaná
plátna, např. žlutou užije, maluje-li scenerii v protisvětle.
Podobně jako impresionisté vychází s malířským stojanem do přírody.
Jeho obrazy jsou příjemně prozářené sluncem a se stejnou uvolněností
a nesmírnou chutí, rychlým a výrazným
rukopisem maluje zimní motivy.
Malíř nezobrazuje široká panoramata krajiny, nevykresluje detaily,
jde mu o dojem, který poskytuje krajina a přírodní
scenerie, vybírá si spíše neveliká, neokázalá krajinná a přírodní
zátiší či detail s výraznou dominantou. Nejednou tvoří
obrazy téhož místa, které vznikají v určitých cyklech
– časových (roční doby) nebo proměnlivosti (v barvě a světle).
Spolu s Peterem
Angermannem lze konstatovat: Umělec
je člověk, který nám předkládá svůj zvláštní způsob pozorování.
Když zaznamená i něco, co není vidět.
Miroslav
Schubert
Summary
The
painter Peter Angermann (b. 1945) has almost 40 years of outstanding
painting work behind him. Its
uniqueness in the context of not only German but also European art is
documented in his list of exhibitions, which include solo shows and
participation in group shows at prestigious exhibition spaces in Europe
and abroad. Angermann has earned his position through diligent and
conceptual work in the area of traditionally-hung paintings.
However the work of
Peter Angermann has not had so many opportunities to be prominently
presented in the Czech Republic, even though the artist is not so
unknown. Quite recently, he had an exhibition at Galerie in Klatovy, but
prior to that we could have noticed him rather in connection with the
Normal group, which he co-founded in 1979 with two Czech colleagues from
the Düssedorf academy: Jan Knap and Milan Kunc. During its brief
existence (1979–1981), the group quickly gained international
attention, taking part in several important exhibitions. The group
dissolved and its members set out on their own paths. In addition to his
own painting, since the late 1980s Peter Angermann has also taught
painting at universities in Reykjavik, Kassel, Frankfurt and at present
he is a professor at the Academy in Nuremberg.
In
his paintings (and drawings) Peter Angerman’s work mostly falls
into two characteristic categories – figural themes (often with a socio-critical
aspect), and the greater part of his work, which is made up of
landscapes (often painted in the open air).
In the case of narrative, figural
subjects, we can find a certain building upon the work of the 1970s
and 1980s. Angermann at present paints similarly brightly coloured
paintings, but at the same time to a large extent they are ironic
and critical. Significant themes are supported by full range of
preparatory sketches, carried out over a long time, even resulting
in different versions of a painting. His reaction to the events in
New York is expressed in the painting Nezabiješ / Thou Shalt
Not Kill. (2001). His position toward the situation of violence,
human indifference and apathy is expressed in painting (Hluchota v Bischofsheimu
/ Deafness in Bischofsheim. 2007) – an interpretation
of a real event, when a group of youths beat a handicapped
woman to death.
The second, and in
the context of the artist’s work more prevalent, category are
landscapes painted in the open air. His nearby surroundings to his
house, standing on a hill in solitude with an amazing view of a small
village nestled in the Bavarian hills, are especially inspiring for
Peter Angermann.
It seems that the artist in his
contemporary landscape work has more and more shifted his emphasis upon
technique and the traditional rules of painting. While landscape
painting today is rather overlooked, the artist as ever, pays attention
to his own needs, which continue to evolve without respect to modern
trends. Angermann has an excellent command of colour and he asserts his
painting mastery in his works with colour. His paintings are pleasantly
illuminated by the sun. With the same freedom and endless enthusiasm,
his hand quickly and expressively paints winter motifs. He frequently
creates paintings of the same place, which are evoked in certain cycles
– of time (seasons of the year) or of transformations (in colour
and light).
Together with Peter
Angermann one can observe: an Artist is a person who translates
their own special way of observation for us. When he observes even that
which cannot be seen.
Samostatné
výstavy (výběr) /
Solo
exhibitions: (selection): *= Katalog / catalogue
2010
Peter Angermann. Galerie Caesar, Olomouc*
Autonomoney. Gallery M, Daegu,
South Korea
2009 Autonomoney.
Museen der Stadt Bamberg,
Bamberg*
Autonomoney. Galerie
Klatovy, Klatovy*
2008
Autonomoney. Kunstvereinverein Ansbach,
Ansbach.
Hinten, fern.... Galerie
Sima, Nürnberg
Galleria Ca di fra, Milano
2007
Peter Angerman. Galerie Witteveen,
Amsterdam
2005
Windmuehlen. Galerie Sima, Nürnberg
Heimatmalerei. Kunstverein, Heidenheim
2004
Peter Angermann. Galerie Delta, Rotterdam
Peter Angermann. Galerie Anita Beckers, Frankfurt
2003
Peter Angermann. Galleria Ca di fra, Milano
Heimatmalerei. Campus
Galerie, Bayreuth*
Heimatmalerei.
Kunstverein, Weiden
2001
Pleinair. Galerie Defet, Nürnberg*
Peter Angermann. dontmiss.
Frankfurt
2000
Mappenauswahl. AusstellungsHalle, Frankfurt
Stochastix. Galerie Hartmut Beck, Erlangen
1999
Peter Angermann. Galleria Ca di fra, Milano
Peter Angermann.
Galleria Alter, Torino
1995
Peter Angermann. Kunsthalle Nürnberg,
Nürnberg*
Peter Angermann.
Galleria Nazionale di San
Marino, San Marino*
1993
Pleinair. Malerei 1991-1993. Galerie Defet,
Nürnberg*
la voiture verte.
Galleria Toselli, Milano*
1992
Stehender Verkehr. Kasseler Kunstverein,
Kassel
1990
Galerie Ryszard Varisella. Frankfurt
1989
Galleri Bengt Adlers. Malmö
Galleria Toselli, Milano*
1988
Galerie Brigitta Rosenberg, Zürich
(with Helgi Fridjónsson)
Galeria Estampa, Madrid*
1987
Third Eye Gallery, Glasgow (with Michael
Reiter)
1986
Living Art Museum, Reykjavík
1983
Paintings. Dana Reich Gallery, San Francisco
1982
Schilderijen en tekeningen. Galerie Swart,
Amsterdam
1981
Schilderijen. Galerie´t Venster, Rotterdam
1979
Galerie Traude Naeke, Nürnberg
1977
Galerie Defet, Nürnberg (with Hartmut
Kuhnke)*
1975
Galerie Hartmut Beck, Erlangen
Společné
výstavy (výběr) /
Group
exhibitions (selection):
2009
100 Jahre – 100 Bilder. Deutsche Malerei im
20. Jahrhundert.
Landesmuseum
Oldenburg*
Joseph Beuys and his Students. Deutsche
Bank Collection. Sakip
Sabanci Museum,
Istanbul
2008
Joseph Beuys und seine Schueler. Deutsche
Bank Collection.
Kunstmuseum Ahlen
Pas de Deux - Wie sich die Bilder gleichen.
Städtische Galerie Villa Zanders, Bergisch
Gladbach
Rauschende Gäste. Die
Sammlung Rausch
und die Städelschule zu Gast im Hotel
Marienbad, Berlin
Parallelaktion.
Altes Schloss, Bayreuth
2007
Ziemlich hoch - Das Alpine in der zeitgenoes-
sischen Kunst. Kunsthaus
Kaufbeuren
2006
Normal Group. Trevi Flash Art Museum,
Palazzo Lucarni, Trevi*
Normal Group. MACI Museo
Arte
Contemporanea, Isernia
2005
Group Normal in Prague Biennal. Karlin
Hall, Prague*
2004
La boite en valise. Akademieprofessoren aus
Prag und aus Nürnberg im Kunstverein
Weiden
2002
German Landscapes. SA National Gallery in
Cape Town aus der Sammlung Deutsche
Bank*
2000
Contemporary Art from Germany. Museum
of Capital Teacher´s University, Peking*
1997 Sidhumanismi. Kjarvalsstadir, Reykjavík
Weder gut noch boese. Galerie im Rathaus,
München, Kronacher Kunstverein*
Die Sammlung Paul und Hanna Graeb
1995
Salut au Monde. Fries Museum,
Leeuwarden*
(Landschaft) mit dem Blick der 90er Jahre.
Mittelrhein-Museum Koblenz, Museum
Schloß Burgk an der Saale, Haus am
Waldsee Berlin*
The Burrell Collection.
Glasgow*
1993
Wege. Wehrer Kunstwochen, Stadthalle
Wehr, Altes Schloß*
L‘arca di Noe.
Trevi Flash Art Museum di Arte
Contemporanea, Trevi*
1992
Freunde und Verwandte. (zusammengestellt
von Peter Angermann) with Reiner Zitta,
Andreas Tschinkl, Betty Stuermer, Harri
Schemm, Dan Reeder, Gerlinde Pistner,
Annette Haehnlein,
Peter Hammer, Blalla W.
Hallmann, Kevin Coyne, Toni Burghart, Reiner
Bergmann, Peter Angermann,
Kunsthalle
Nürnberg*
1988
Arbeit in Geschichte - Geschichte in Arbeit.
Kunstverein Hamburg*
1985
KIS‘85. Institute of Contemporary Arts,
Kunsan National University, Korea*
1984 Kunstlandschaft Bundesrepublik. Kunstverein
Köln*
Tiefe Blicke. Sammlung
des Hessischen
Landesmuseums, Darmstadt
von hier aus. Zwei
Monate neue deutsche
Kunst in Düsseldorf , Messegelände Halle,
Düsseldorf*
1982
Ecole Normale and Friends. Galerie Beck im
Frauenmuseum, Bonn*
Trivial - ein Signal. Städtische
Galerie „Im
Leeren Beutel“, Regensburg*
NORMAL. Galerie Nörballe,
Copenhagen
1981
Aljofre Barocco. Salone di Palazzo Ducezio,
Noto*
Rundschau Deutschland. Lothringer Str.,
München*
Bildwechsel. Neue
Malerei in Deutschland,
Akademie der Künste, Berlin*
LIS‘81. International
Exhibition of Drawings.
Galeria Nacional de Arte Moderna, Lissabon*
NORMAL. Museo Civico
d‘Arte
Contemporanea, Gibellina*
NORMAL. Neue Galerie /
Sammlung Ludwig,
Aachen*
1980
NORMAL. 1. und 2. Teil, Galerie Hajo Müller,
Köln
Times Square Show. New
York City
NORMAL. Galerie Defet, Nürnberg
XI. Biennale de Paris, Musee d‘Art Moderne,
Paris*
Apres le Classicisme.
Musee d‘Art et de
l‘Industrie, St.
Etienne*
1979 Peter
Angermann, Blalla Hallmann, Erhard
Kick. Fränkische
Galerie, Nürnberg
1971
Between. Yiup-Gruppe. Kunsthalle Düsseldorf
Veřejné
sbírky / Public Collections:
Bayerische
Staatsgemaeldesammlung, München
Das
Neue Museum in Nürnberg
MMK
Frankfurt am Main
Hessisches
Landesmuseum, Darmstadt
Centraal
Museum, Utrecht
National
Gallery of Iceland, Nylistasafn Islands, Reykjavík
Groninger
Museum
Germanisches
Nationalmuseum, Nürnberg
Trevi
Flash Art Museum di Arte Contemporanea
Deutsches
Historisches Museum, Berlin
Art
Gallery and Museum Kelvingrove, Glasgow
Galleria
d‘Arte Moderna e Contemporanea, Republica di San Marino
Staatliche
Kaliningrader Kunstgalerie
MACI,
Isernia
Museum
Abteiberg, Mönchengladbach
Museum
am Ostwall, Dortmund
Galerie
Klatovy / Klenová
ZPĚT
|