Pavel
Knapek
aneb S porcelánem trochu jinak
Naším
úkolem není sledovat celou dosavadní cestu Pavla Knapka –
naopak chceme zdůraznit, čím se jeho dílo odlišilo a jaké nové
kvality v posledních letech získalo… Přesto nemůžeme
opomenout, že od počátku 70. let patřil k neformální skupině,
která vystavovala většinou pod egidou Konvergence. Tvořili ji tři
umělci, kteří společně začínali v době nejhorší normalizace, a
ještě k tomu nikoliv v Praze, ale v Ostrově nad Ohří, tedy
„ještě za Karlovými Vary“. Zde dlouhá léta pracovala a
pracuje nadále také teoretička Zdenka Čepeláková, jež nejen jim
obětavě a kompetentně vytvářela prostor k prezentaci. Vždy jsem ji
obdivoval a obdivuju, jak dokázala
podněcovat jako vykladačka tvorby a být všem morální oporou. Každopádně
to byli umělci orientovaní v nejobecnějším smyslu v podstatě
konceptuálně, samozřejmě se všemi dobovými variantami a proměnami
– fotograf Bořivoj Hořínek, sochař Pavel Knapek a kreslíř,
autor instalací i počítačových kreseb František Steker. Teoretické
zázemí a jedinečná dlouhotrvající vzájemná reflexe tvorby v domě,
kde donedávna bydleli, je spojovala i v těch neblahých dobách, aby
vytrvali ve věrnosti aktuálnímu umění, jak se k němu sami a zároveň
společně propracovávali. Poté se doba proměnila, a tak každý z
nich častěji vystupuje sám za sebe, se všemi výhodami i nevýhodami,
které to samozřejmě přináší.
Pokusím se charakterizovat dílo Pavla Knapka v jeho nejaktuálnější
podobě – poslední dekádě, kterou vnímám jako novou kvalitu.
Redukce geometrických forem, takříkajíc minimalistická, byla již předtím
jeho charakteristickým rysem, ale někdy jako by příliš akcentovala
samotné estetické kvality „jeho“ materiálu, bílého
porcelánu. Postupně se sémantika těchto – stále důsledně bílých
reliéfů proměňovala a tématem se stávalo samotné konceptuální
zviditelňování paradoxů percepce prostoru. A protože výstavu Pavla
Knapka prezentujeme v Galerii Caesar, nemohu opomenout, že to je také
životním tématem olomouckého protagonisty Klubu konkretistů Zdeňka
Kučery, též od počátku 70. let, avšak v klasických médiích, v
grafice a především malbě. Artikulace je tedy u každého z nich jiná
– v malbě a grafice jde o ryzí paradox specifických daností
lidské vizuální percepce, v Knapkově trojrozměrném reliéfu je to
naopak „nenápadné“ proměňování minimalistické formy v
její negativ či plochu „vzadu“. V podstatě komorní formáty
dovolují autorovi toto téma rozvinout v originální sochařské formě.
Mile mne překvapilo, že v posledních letech nachází nové téma
– možné podoby vztahu neartificiálních, v podstatě nalezených
prefabrikátů z technického porcelánu a neartificiálních, od původu
utilitárních, pryžových duší. Je to nová revitalizace iniciačního
duchampovského gesta, díky němuž od té doby můžeme do světa umění
transferovat objekty ze světa kolem nás a objevovat je jako další uměleckou
komunikační kvalitu.
V souladu se svým bytostným zaměřením Pavel Knapek vytváří
lapidární sestavy, které přehodnocují minimalistické syntaxe do
robustní a přitom hravé varianty. To umělci dovoluje rozehrávat
subtilní sémantickou hru s dvěma významy, které připisujeme slovu
duše. Spojuje se zde hra s formami a různými sémantickými
konotacemi, které s sebou nesou. Různý počet prstenců, navlečených
na jednu duši, vytváří jakýsi seriál možných estetických, ale
také významových zhodnocení (Proměny duše, 2008), jindy zase
prstenec spojuje dvě duše do nového estetického a komunikačního
celku. To vše je s humorem, jenž je v těchto realizacích přítomen,
stejně hravě reflektováno i v jejich názvu. Zatím nejnovější počin
Pavla Knapka se nachází v proplétání samotných duší, vytvářejících
jakési veliké, ale ze své podstaty měkké a proměnlivé Uzly
(2009).
Pavel Knapek originálně přehodnotil své zkušenosti z práce
s utilitárními materiály a dal jim novou komunikační kvalitu,
kterou vnímáme jako obohacení duchampovské linie moderního (i
postmoderního) umění, paradoxně spojil pevné a měkké formy do nového,
nonutilitárního konceptu a tak zároveň přinesl do sféry současného
geometrického umění v nejširším slova smyslu své konceptuální téma,
tedy vztah dvou utilitárních objektů, jimž jeho nová syntax přináší
i nové estetické kvality. Vychází z naprosté autonomie geometrických
forem, které obohacuje novou sémantikou i kontexty, jež syntetizuje v
souladu s novou situací, kdy se již vyčerpala potřeba čistých,
jednoznačných forem i významů ve prospěch nové polysémantičnosti
či významové i formové víceznačnosti. A to je příjemný, dosud
neviděný objev Pavla Knapka…
Jiří
Valoch
Pavel
Knapek narozen
3. 10. 1951 v Praze
1967/1971
Střední průmyslová škola keramická Karlovy Vary
1971/1977
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
1988
účast na XIII. Mezinárodním
keramickém sympoziu Bechyně,
konaném v Karlových Varech
1989
II. hlavní cena na II. Mezinárodním
trienále porcelánu, Nyon /Švýcarsko,
Čestné uznání na Světové
výstavě keramiky Mino 89 /Japonsko
1994
přijat do AIC Ženeva
(Académie internationale de la céramique)
1998
cena Pro Novioduno na
V. mezinárodním trienále porcelánu, Nyon
Od
roku 2003
vede
Ateliér keramiky a porcelánu
na VŠUP v Praze
2004
Gold Prize na 1. Evropské
keramické soutěži, Atény
/Řecko
2005
účast na 5. Mezinárodním konvicovém sympoziu ve Studiu Thun v Lesově
Žije
a pracuje střídavě v Ostrově a v Praze,
e-mail: knapek@vsup.cz
samostatné
výstavy
1991
Konvergence, Galerie Fronta, Praha (s
B. Hořínkem a F. Stekerem)
Galerie Můstek, Praha,
1992
Konvergence II, Státní galerie výtvarného umění v Chebu (s
B. Hořínkem a F.
Stekerem)
1992/95/99
Galerie Ars Temporis, Klagenfurt /Rakousko
1993
Knapek, Hořínek, Steker, Galerie Scherer, Miltenberg /SRN
Galerie G, Judenburg
/Rakousko
Galerie Knyrim, Regensburg
/SRN
1994
Art Glas Centre, Schwalkwijk /Nizozemí
AJG, Zámek Bechyně (s R.
Krásou)
Galerie Alfa Omega, Karlovy
Vary (s H. Exnarovou)
1995
Galerie Groll, Naarden /Nizozemí
Convergo, Marstall, Rastatt
(s B.Hořínkem a F. Stekerem) /SRN
Rosenthal-Theater, Selb /SRN
1996
Galerie De Roeschaert, Houtave (s E. Grosseovou) /Belgie
1997
Galerie Goller, Selb /SRN
1998
Dva pohledy, Galerie U prstenu, Praha (s E. Grosseovou)
Dialog, Cultureel Centrum,
Herk-de-Stad (s
J. Vikovou) /Belgie
Musée de Romans /Francie
1999
Galerie Brauckmann, Heemstede /Nizozemí
2000
Galerij Pi kwadraat, Erpe /Belgie
Galerie am Schrotturm,
Schweinfurt /SRN
2002
Galerij Pi kwadraat, Erpe /Belgie
2003
Chateau de Meillonnas (s E. Roucka) /Francie
2004
Socha a objekt, Galerie XXL Louny ( se Z.
Maninou)
2005
Keramika a porcelán, Galerie v kostele sv. Marka, Soběslav (s
A. Wernerem a Z. Maninou)
2006
Galerij Pi kwadraat, Erpe /Belgie
2007
Porcelán i porcelán,
Galerie Špejchar, Chomutov, (se S. Kavanovou)
Reliéfy – Pavel
Knapek, Galerie Dorka, Domažlice
3+1 s výhledem do
parku, Letohrádek Ostrov (s B. Hořínkem, F. Stekerem a P. Želechovským)
2008
Dej do toho duši, Galerie VŠUP, Praha
společné
výstavy
v letech
1989 až 2009 účast na více než padesáti výstavních projektech v Čechách
i v zahraničí
Itálie,
Rakousko, Německo, Švýcarsko, Japonsko, USA, Polsko, Slovensko,
Francie, Nizozemí, Španělsko, Belgie, Dánsko
zastoupení
ve sbírkách
Uměleckoprůmyslové
muzem, Praha, Západočeské muzeum,
Plzeň, Galerie umění Karlovy
Vary,
Karlovarské
muzeum, AJG Hluboká nad Vltavou, Městské
muzeum, Nyon,
Museum
fůr neue Kunst, Freiburg
im Breisgau, Musée
de Romans.
soukromé
sbírky USA, Japonsko a většina zemí Evropy.
ZPĚT
|