GALERIE CAESAR

CAFÉ RESTAURANT CAESAR

 

Miroslav Sychra.  Světlo – struktury – prostor. Fotografie 1974–2010
1. 6.–28. 6. 2010
Text, kurátor výstavy: Ladislav Daněk
 
Vernisáž v úterý 1. 6. v 18 hodin.

Výstava se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje.


Miroslav Sychra se narodil roku 1950 ve Svitavách. V letech 1965–1970 studuje na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně u profesora K. O. Hrubého. Pod jeho vlivem fotografuje lidi a krajinu na Valašsku a na Slovensku a tomuto tématu věnuje také svou první výstavu v Brně v roce 1969. Zúčastňuje se amatérských fotosoutěží v ČSSR i v zahraničí a získává řadu cen. Od roku 1971 je zaměstnán jako fotograf v NHKG v Ostravě. Pokračuje ve fotografování romantické Liptovské Tepličky a věnuje jí svou druhou výstavu. Souběžně fotografuje ostravskou krajinu, kterou představuje na své další výstavě. Postupně přestává obesílat amatérské soutěže a při zaměstnání začíná externě studovat FAMU – obor umělecké fotografie u profesora Jána Šmoka. Opouští slovenská témata i fotografii lidí a na FAMU tvoří první komponované fotografie neživých věcí. Klade důraz na jejich výtvarnou stránku a nazývá je zátišími. Zpočátku vytváří zátiší černobílá, později je i koloruje. V roce 1975 odchází do Prahy na denní studium FAMU. V roce 1977 se stěhuje zpět do Svitav. Po absolutoriu na FAMU v roce 1978 začíná pracovat jako volný výtvarník. Práci nachází převážně na Moravě. Spolupracuje s řadou olomouckých výtvarníků, např. s manželi Bébarovými, Lubomírem Dostálem, Petrem Jochmannem, Petrem Kutrou, Jiřím Lindovským, Ondřejem Michálkem, Miroslavem Střelcem, Oldřichem Šemberou a Jiřím Žlebkem. Věnuje se i zakázkové a propagační fotografii pro katalogy firem z oblasti průmyslu, architektury a gastronomie, zabývá se tvorbou velkoplošné interiérové fotografie. V roce 1980 připravuje velkou retrospektivní výstavu ve Svitavách. Na ni navazují další tři výstavy v Olomouci, které jsou monotématické a rozvíjí v nich téma zátiší. Následují tři výstavy v zahraničí, kde se znovu vrací k tématice z let 1968–1974. Výstava zátiší v Olomouci v roce 1987 se stává na delší dobu jeho poslední výstavou volné tvorby. V roce 1993 se stává členem Spolku olomouckých výtvarníků. Po revoluci v roce 1989 se začíná věnovat i vydavatelské činnosti a rozvíjí mnoho samostatných projektů, např. edice komerčních tiskovin z oblasti Svitavska a Poličska, fotografie architektury, technických památek a stavebnictví. V poslední době se věnuje především zakázkám z oblasti gastronomie. Od roku 2000 se vrací i k volné tvorbě, zajímá ho estetika předmětů-věcí v industriální architektuře, kde v reminiscencích navazuje kolorovanými ,,Zátišími z fabriky“ na svou diplomovou práci. Vznikají i fotografie detailů mizejících technologií s použitím černobílé nebo nově i barevné fotografie. Nevyhýbá se ani přírodním námětům a fotografii věcí všedního života, kde klade důraz na estetickou hodnotu, kompozici a světlo. Na výstavě Světlo, struktury, prostor v olomoucké Galerii Caesar, při příležitosti svého životního jubilea, představuje ve velmi zredukovaném výběru svou fotografickou tvorbu z let 1974–2010 s důrazem na komorní zátiší. Svoje fotografie většinou prezentuje jako závěsné obrazy, často vytištěné na plátně s předpokladem jejich využití v interiérech.

 


Světlo – struktury – prostor

Přestože se Miroslav Sychra (* 1950) zabýval v minulosti také figurativní a krajinářskou fotografií, které se věnuje i v současnosti, tak jádro jeho volné tvorby tvoří zřejmě zátiší. Zájem o „tichý život věcí“ se ostatně u něho projevil již raném věku, kdy mezi dvanáctým až patnáctým rokem svého života maloval zátiší inspirovaná dílem Václava Špály. Možná by to nestálo ani za zmínku, nebýt toho, že Sychrovy fotografie aranžovaných „bílých zátiší“ z osmdesátých let minulého století, jimiž se tehdy prosadil v celostátním kontextu, vykazují obdobný smysl pro řád a promyšlenou výstavbu obrazové plochy jako tomu bylo u Špály. Smysl pro precizní kompoziční řešení ostatně dodnes patří mezi konstanty Sychrovy tvorby. Touha po řádu a vyváženosti obrazové plochy jde u něho tak daleko, že jednotlivým záběrům předchází řada rukou kreslených skic. Ačkoliv v Sychrových obrazech tedy není nic ponecháno nahodilosti, přesto působí přirozeně a v nejlepších snímcích snad až étericky. To je patrně dáno tím, že svorníkem starších i nových snímků je autorovo neustálé zaujetí pro zachycení světelné substance. Ve fotografiích z osmdesátých let má zřetelně esenciální – ne-li přímo spirituální – kvalitu, v těch nových je „malíř světla“ zaujat spíše produchovňováním pozemského. Pokud to není zcela mylné tvrzení, pak je jen na nás, jaké vysvětlení si pro současný Sychrův příklon k materiálnosti světa, jímž je bezprostředně obklopen (viz kuchyňská zátiší), nebo který cíleně vyhledává (například snímky z lakovny), najdeme. Čtenáře může překvapit, že je zde více řeč o obrazech a malovaní než o fotografii. To proto, že Sychrův přístup je zjevně zakotven v přesvědčení o smyslu rozvíjení jak malířské, tak fotografické tradice, jejichž mistři usilovali o harmonickou vyváženost haptického, prostorového a světelného účinku svých děl. Touha po zdůraznění této jednoty a jejím přelévání z jednoho média do druhého je v nejnovějších Sychrových snímcích podtržena preferováním digitálního tisku na plátno. Tato poměrně nová a dnes hojně rozšířená technologie přináší jistě i mnohá úskalí, z nichž snad největším je hrozba pouhé efektnosti. Teprve čas ukáže, zda Sychrovy obrazy v této zkoušce obstojí.

Ladislav Daněk, Olomouc, 22. 5.–23. 5.  2010

Výstavy / Exhibitions:
1969 Člověk a krajina. Galerie mladých, Brno / Man and Landscape. Youth Gallery, Brno, Czechoslovakia

1972
Slovensko – Lidé z vesnice. Síň Fotochemy, Ostrava / Slovakia—Villagers.
Fotochema Hall, Ostrava, Czechoslovakia

1973 
Ostrava panoramatická
. Síň Fotochemy, Ostrava / Panoramic Ostrava.
Fotochema Hall, Ostrava, Czechoslovakia

1979 - 80 
Průřez tvorbou
. Muzeum dělnického hnutí, Svitavy / A Cross-Section of Work. Mining Museum, Svitavy, Czechoslovkia

1980 
Zátiší.
Oblastní galerie výtvarného umění  - Kabinet grafiky - Olomouc / Still Lifes. District Gallery of Fine Art—Graphics Department, Olomouc, Czechoslovakia

1982 
Lidé a krajina
. ČSKIS, Havana / People and Landscapes. Havana, Cuba

1983 
Ostravsko.
ČSKIS, Sofie / The Ostrava District. Sofia, Bulgaria.

1983 
Slovenská krajina a lidé
. ČSKIS, Warszawa / Slovak Landscapes and People. Warsaw, Poland

1987 
Zátiší.
Galerie pod podloubím, Olomouc / Still Lifes. Galerie pod podloubím, Olomouc, Czechoslovakia

1993 
Galerie Caesar in Luzern
.
Kornschütte Luzern, Luzern, Švýcarsko / Galerie Caesar in Lucerne. Kornschütte Luzern, Lucerne, Switzerland

2007 
Zátiší fabrická aneb návrat
.
Galerie knihovny Univerzity Pardubice, Pardubice / Factory Still Lifes or The Return. Pardubice University Library Gallery, Pardubice, Czech Republic

2008 
Fabrická zátiší
. (kolektivní výstava Východočeští fotografové), Trutnov / Factory Still Lifes. A group show of Eastern Bohemian photographers, Trutnov, Czech Republic

2010 
LX  - souborná retrospektivní jubilejní výstava.
Městské muzeum a galerie, Svitavy /LX—A Collected Retrospective Birthday Celebration. Town Museum and Gallery, Svitavy, Czech Republic

2010 
Něco z Rýmařovska
. Městské muzeum, Rýmařov / Something from the Rýmařov District. Town Museum, Rýmařov, Czech Republic

2010 
Světlo, struktury, prostor
. Galerie Caesar Olomouc / Light, Structures, Space. Galerie Caesar, Olomouc, Czech Republic



         

ZPĚT

 

2004 © Galerie CAESAR