Miroslav
Sychra. Světlo – struktury – prostor.
Fotografie
1974–2010
1. 6.–28.
6. 2010
Text, kurátor výstavy: Ladislav Daněk
Vernisáž v úterý 1. 6. v 18 hodin.
Výstava
se koná za finanční podpory Ministerstva
kultury ČR, Olomouckého
kraje.
Miroslav
Sychra se narodil roku 1950 ve Svitavách. V letech 1965–1970
studuje na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně u profesora K.
O. Hrubého. Pod jeho vlivem fotografuje lidi a krajinu na Valašsku a
na Slovensku a tomuto tématu věnuje také svou první výstavu v Brně
v roce 1969. Zúčastňuje se amatérských fotosoutěží v ČSSR i v
zahraničí a získává řadu cen. Od roku 1971 je zaměstnán jako
fotograf v NHKG v Ostravě. Pokračuje ve fotografování romantické
Liptovské Tepličky a věnuje jí svou druhou výstavu. Souběžně
fotografuje ostravskou krajinu, kterou představuje na své další výstavě.
Postupně přestává obesílat amatérské soutěže a při zaměstnání
začíná externě studovat FAMU – obor umělecké fotografie u
profesora Jána Šmoka. Opouští slovenská témata i fotografii lidí
a na FAMU tvoří první komponované fotografie neživých věcí.
Klade důraz na jejich výtvarnou stránku a nazývá je zátišími.
Zpočátku vytváří zátiší černobílá, později je i koloruje. V
roce 1975 odchází do Prahy na denní studium FAMU. V roce 1977 se stěhuje
zpět do Svitav. Po absolutoriu na FAMU v roce 1978 začíná pracovat
jako volný výtvarník. Práci nachází převážně na Moravě.
Spolupracuje s řadou olomouckých výtvarníků, např. s manželi Bébarovými,
Lubomírem Dostálem, Petrem Jochmannem, Petrem Kutrou, Jiřím Lindovským,
Ondřejem Michálkem, Miroslavem Střelcem, Oldřichem Šemberou a Jiřím
Žlebkem. Věnuje se i zakázkové a propagační fotografii pro
katalogy firem z oblasti průmyslu, architektury a gastronomie, zabývá
se tvorbou velkoplošné interiérové fotografie. V roce 1980 připravuje
velkou retrospektivní výstavu ve Svitavách. Na ni navazují další tři
výstavy v Olomouci, které jsou monotématické a rozvíjí v nich téma
zátiší. Následují tři výstavy v zahraničí, kde se znovu vrací
k tématice z let 1968–1974. Výstava zátiší v Olomouci v roce
1987 se stává na delší dobu jeho poslední výstavou volné tvorby.
V roce 1993 se stává členem Spolku olomouckých výtvarníků.
Po
revoluci v roce 1989 se začíná věnovat i vydavatelské činnosti a
rozvíjí mnoho samostatných projektů, např. edice komerčních
tiskovin z oblasti Svitavska a Poličska, fotografie architektury,
technických památek a stavebnictví. V poslední době se věnuje především
zakázkám z oblasti gastronomie. Od roku 2000 se vrací i k volné
tvorbě, zajímá ho estetika předmětů-věcí v industriální
architektuře, kde v reminiscencích navazuje kolorovanými ,,Zátišími
z fabriky“ na svou diplomovou práci. Vznikají i fotografie
detailů mizejících technologií s použitím černobílé nebo nově
i barevné fotografie. Nevyhýbá se ani přírodním námětům a
fotografii věcí všedního života, kde klade důraz na estetickou
hodnotu, kompozici a světlo. Na výstavě Světlo, struktury, prostor v
olomoucké Galerii Caesar, při příležitosti svého životního
jubilea, představuje ve velmi zredukovaném výběru svou fotografickou
tvorbu z let 1974–2010 s důrazem na komorní zátiší. Svoje
fotografie většinou prezentuje jako závěsné obrazy, často vytištěné
na plátně s předpokladem jejich využití v interiérech.
Světlo – struktury – prostor
Přestože
se Miroslav Sychra (* 1950) zabýval v minulosti také figurativní
a krajinářskou fotografií, které se věnuje i v současnosti,
tak jádro jeho volné tvorby tvoří zřejmě zátiší. Zájem o
„tichý život věcí“ se ostatně u něho projevil již raném
věku, kdy mezi dvanáctým až patnáctým rokem svého života maloval
zátiší inspirovaná dílem Václava Špály. Možná by to nestálo
ani za zmínku, nebýt toho, že Sychrovy fotografie aranžovaných
„bílých zátiší“ z osmdesátých let minulého
století, jimiž se tehdy prosadil v celostátním kontextu,
vykazují obdobný smysl pro řád a promyšlenou výstavbu obrazové
plochy jako tomu bylo u Špály. Smysl pro precizní kompoziční řešení
ostatně dodnes patří mezi konstanty Sychrovy tvorby. Touha po řádu
a vyváženosti obrazové plochy jde u něho tak daleko, že jednotlivým
záběrům předchází řada rukou kreslených skic. Ačkoliv v Sychrových
obrazech tedy není nic ponecháno nahodilosti, přesto působí přirozeně
a v nejlepších snímcích snad až étericky. To je patrně dáno
tím, že svorníkem starších i nových snímků je autorovo neustálé
zaujetí pro zachycení světelné substance. Ve fotografiích z osmdesátých
let má zřetelně esenciální – ne-li přímo spirituální
– kvalitu, v těch nových je „malíř světla“
zaujat spíše produchovňováním pozemského. Pokud to není zcela
mylné tvrzení, pak je jen na nás, jaké vysvětlení si pro současný
Sychrův příklon k materiálnosti světa, jímž je bezprostředně
obklopen (viz kuchyňská zátiší), nebo který cíleně vyhledává
(například snímky z lakovny), najdeme. Čtenáře může překvapit,
že je zde více řeč o obrazech a malovaní než o fotografii. To
proto, že Sychrův přístup je zjevně zakotven v přesvědčení
o smyslu rozvíjení jak malířské, tak fotografické tradice, jejichž
mistři usilovali o harmonickou vyváženost haptického, prostorového
a světelného účinku svých děl. Touha po zdůraznění této
jednoty a jejím přelévání z jednoho média do druhého je v nejnovějších
Sychrových snímcích podtržena preferováním digitálního tisku na
plátno. Tato poměrně nová a dnes hojně rozšířená technologie přináší
jistě i mnohá úskalí, z nichž snad největším je hrozba pouhé
efektnosti. Teprve čas ukáže, zda Sychrovy obrazy v této zkoušce
obstojí.
Ladislav
Daněk, Olomouc, 22. 5.–23. 5.
2010
Výstavy
/ Exhibitions:
1969 Člověk a krajina. Galerie mladých, Brno / Man and
Landscape. Youth Gallery, Brno, Czechoslovakia
1972
Slovensko – Lidé z vesnice. Síň Fotochemy, Ostrava / Slovakia—Villagers.
Fotochema
Hall, Ostrava, Czechoslovakia
1973
Ostrava panoramatická. Síň Fotochemy, Ostrava / Panoramic
Ostrava. Fotochema
Hall, Ostrava, Czechoslovakia
1979
- 80
Průřez tvorbou. Muzeum dělnického hnutí, Svitavy / A
Cross-Section of Work. Mining Museum, Svitavy, Czechoslovkia
1980
Zátiší. Oblastní galerie výtvarného umění
- Kabinet grafiky - Olomouc / Still Lifes. District
Gallery of Fine Art—Graphics Department, Olomouc, Czechoslovakia
1982
Lidé a krajina. ČSKIS, Havana / People and Landscapes. Havana,
Cuba
1983
Ostravsko. ČSKIS, Sofie / The Ostrava District. Sofia,
Bulgaria.
1983
Slovenská krajina a lidé. ČSKIS, Warszawa / Slovak Landscapes
and People. Warsaw, Poland
1987
Zátiší. Galerie pod podloubím, Olomouc / Still Lifes. Galerie
pod podloubím, Olomouc, Czechoslovakia
1993
Galerie Caesar in Luzern. Kornschütte
Luzern, Luzern, Švýcarsko / Galerie Caesar in Lucerne. Kornschütte
Luzern, Lucerne, Switzerland
2007
Zátiší fabrická aneb návrat. Galerie
knihovny Univerzity Pardubice, Pardubice / Factory Still Lifes or The
Return. Pardubice University Library Gallery, Pardubice, Czech
Republic
2008
Fabrická zátiší. (kolektivní výstava Východočeští
fotografové), Trutnov / Factory Still Lifes. A group show of Eastern
Bohemian photographers, Trutnov, Czech Republic
2010
LX -
souborná retrospektivní jubilejní výstava. Městské muzeum a
galerie, Svitavy /LX—A Collected Retrospective Birthday
Celebration. Town Museum and Gallery, Svitavy, Czech Republic
2010
Něco z Rýmařovska. Městské muzeum, Rýmařov / Something
from the Rýmařov District. Town Museum, Rýmařov, Czech Republic
2010
Světlo, struktury, prostor. Galerie Caesar Olomouc / Light,
Structures, Space. Galerie Caesar, Olomouc, Czech Republic
ZPĚT
|