Lena Knilli se narodila
v roce 1961 v Grazu (Rakousko). Vyrostla v Západním
Berlíně. Studovala malířství na Hochschule der Künste v Berlíně
a na Hochschule für Angewandte Kunst ve Vídni u Marie Lassnig. Výtvarné práce vystavovala
mimo jiné v Vidne, v Grazu, Praze, Brně, Lublani a v USA. Mezi lety 1992 a 2001 žila a pracovala
v Praze. Dnes opět žije ve Vídni.
Lena
Knilli wurde 1961 in Graz geboren. Sie studierte Malerei an der
Hochschule der Künste in Berlin sowie an der Hochschule für Angewandte
Kunst in Wien bei Maria Lassnig. Ihre
Arbeiten stellte sie unter anderem in Wien, Graz, Prag, Brünn,
Ljubljana und in den USA aus. Nach vielen Jahren in Prag (1992 bis 2001)
lebt und arbeitet sie heute wieder in Wien.
Lena Knilli was born in 1961
in Graz (Austria) and grew up in Berlin. She studied painting at
Hochschule
der Künste in Berlín and at
the Hochschule
für Angewandte Kunst in Vienna with Maria
Lassnig. She
has exhibited her work among others in Vienna, Graz, Prague, Brno,
Ljubljana and in the US. After many
years spent in Prague (1992 – 2001)she now lives
in Vienna.
www.lenaknilli.at
Samostatné výstavy (výběr)/ Einzelausstellungen
(Auswahl)/ solo exhibits (selection)
2010 „Spuren/
Vorgaben“, Tschechisches Zentrum, Wien, mit Pavla Scerankova
“věno. postava. čas.” Galerie
Caesar, Olomouc (November)
2006
"Consider this",
Haac,
Holland Michigan (USA)
2006
"In den Häusern", huntkastner artworks, Praha
2005 „03
04 05, B. Hoeller und L. Knilli“, Galerie Ars Brno
2000
Galerie Aspekt, Brünn
1998 "just
lemon", Mala Spalovka, Prag
Skupinové výstavy (výběr)/ Gruppenausstellungen
(Auswahl)/ group exhibits (selection)
2010
„Haar“ / „Zeichnungen
Wien“, Galerie Wolfrum, Wien
„mutter“,
Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz
2009
„Sám o sobě“- Self portrait, Galerie huntkastner,
Praha
2008
„Mit eigenen Augen“, ehemalige
Meisterklasse M. Lassnig, Wien
„Über zeichnen“, Kunstraum Arcade, Mödling
Lena Knilli
věno. postava. čas.
Galerie Caesar,
Olomouc, podzim 2010
Na výstavě v galerii
Caesar v Olomouci představuji své výtvarné práce z posledních
let.
Mé kresby, kreslené koláže a „kolážované
kresby“ vznikají ze zcela určitého obrazového nápadu. V procesu
zpracování sbírám, shromažďuji a „půjčuji“ si
kresby a poznámky různého původu. Jejich zvětšováním/zmenšováním/násobením/zcizováním
pak vytvářím kompozice, v nichž se na papíru a poloprůhledném
pauzovacím papíru potkávají různé kresebné vrstvy.
Zajímají mě stopy
kreslených čar, které se někdy objeví ve vrstvách položených
na sebe a „způsobují“ další kresbu. Zajímá mě
křehkost kresby, stupňování šedé a černé škály. V procesu
hledání pak často vznikají malé série nebo obrazově skupiny.
Východiskem mně je
lidské tělo, postava. Zabývám se procesem rozvíjení lidské
osobnosti, s názvy obrazů jako „věno“, „zadání,
možnosti“, „generace“. Tematicky se pohybuji v napětí
mezi povědomým a nepovědomým, reflektovaným a nereflektovaným,
mezi tím, co nám je „dáno“ a tím, co si sami
vybereme. Zajímají mě výchozí body individuálního rozvoje a to,
co nosíme jako kód s sebou, chtěné/nechtěné, vědomé/nevědomé,
známé/neznámé, skrývané/neskrývané tajemství, zadání, nadání,
vzpomínky, onemocnění. Zajímá mě dítě se svým potenciálem
a otevřeností. A také jako zpětná vazba k mému
vlastnímu vývoji. Čas, ve kterém žijeme, nám svým plynutím
umožňuje vidět procesy. Zdá se mi, že zobrazování křehkých
procesů vyhovuje právě vrstvená technika koláží.
„Hodiny v Praze“
jsou skupinou papírových prací, které vznikly díky nálezu velkých
ciferníků veřejných hodin v odpadovém kontejneru na pražském
Žižkově v roce 1995. Nedávno jsem začala ciferníky
rekonstruovat v originální velikosti a z papíru. Objevila
se tak řada časových „posunů“. Je to hravý pokus
„vztáhnout se“ k mým „pražským létům“
1992 až 2001. Vzhled ciferníků souvisí s cestou slunce po severní
hemisféře, na své ploše zobrazují plynutí času pomocí kruhu a číslic.
Přenesením na měkkou látku jakoby ciferník spadl zpátky do třetí
dimenze. Objevují se nové časové posuny, časové záhyby (na
„hodinové sukni“).
Kruh chápu jako tažený
nebo netažený los, jako knoflík kabátu, který zanechá stopy, jako
bod největší koncentrace energie, jako vypínač, planetu a celé
universum. Kruh je stylizované semínko nesoucí možnosti k růstu
a vývoji.
Kruh je tvar, který vznikne, když se člověk otočí kolem
vlastní osy.
Oblečení je jako druhá
kůže. Košile, kalhoty se dotýkají našeho těla, vznikají
otisky. Oblečení prožívá společně s jeho nositelem, s jeho
nositelkou. Zážitky se na oblečení zapisují jako znamení. Když
si navleču tuhle bundu, tyhle kalhoty, vyprávějí mně příhody mé
předchůdkyně. Ovlivní tím mé chování?
Oblečení si vzpomíná.
Lena
Knilli, na podzim 2010
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je podporuje
Ministerstvo
kultury ČR a Olomoucký
kraj.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|