GALERIE CAESAR


CAFÉ RESTAURANT CAESAR

 
Galerie Caesar ve spolupráci se skupinou The Residents a Cryptic Corporation
The Caesar Gallery (Olomouc, Czech Republic) in cooperation with 
The Residents band and Cryptic Corporation

uvádí / present


The Residents

 Retrospektiva / Retrospect

5. 10.–29. 10. 2010

October 5–October 29, 2010
Kurátor výstavy / Curator of Exhibition: Miroslav Schubert 



Výstava otevřena od 5. 10. 2010
Slavnostní setkání za přítomnosti Homera Flynna, zástupce Cryptic Corporation   
20. 10. 2010 v 17  hodin
Ceremonial meeting with Homer Flynn, a representative of the Cryptic Corporation 
on October 20, at 5 pm


TEXT KATALOGU THE RESIDENTS - RETROSPEKTIVA.

HOMER FLYNN

Homer Flynn se narodil v roce 1945 v Shreveportu v Louisianě. Prvních čtyřiadvacet let svého života strávil hluboko v potlačované, avšak půvabné naivitě amerického Jihu. Flynn nechtěl strávit život jako řidič kamionu, co se musí starat o svou těhotnou, ale nemilovanou ženu, a zlákán sny o bezstarostném sexu, levných drogách a hlasité hudbě odešel v roce 1969 do San Franciska. Cítil vinu, ale získal svobodu, a tak si plnými doušky užíval kultury, drog, alkoholu a povolných žen.
       Během následujících 40 let se dvakrát oženil, stal se hrdým otcem dvou rozkošných dcer, Jany a Isabelly, a naplno jej pohltila temná a tajemná estetika sanfranciské hudební, performační a video-artové skupiny The Residents. Jako hlavní tvůrce jejich vizuální podoby a spolumajitel The Cryptic Corporation, obchodní a PR společnosti The Residents, se Flynn od začátku sedmdesátých let účastnil téměř všech neuvěřitelných projektů skupiny. Nyní žije v sanfranciské čtvrti Haight-Ashbury se svou okouzlující ženou Leigh Barbierovou.

Flynn také tvrdí, že je vynálezcem sprchového koutu.

Umění The Residents:

Jak celkovou koncepci rockové skupiny řídí její věrný spolupracovník Homer Flynn
napsal George Petros

Rocková skupina známá jako The Residents sestává ze čtyř anonymních jedinců, kteří svou identitu skrývají za maskami obřích očních bulv. Od svého vzniku v roce 1972 přetvářejí pop music v hravou abstrakci a postupem doby se stali ochránci všeho, co je bizarní. Dali by se téměř považovat za singulární bytost, jakési vševidoucí kolektivní oko.
Jejich hudba čerpá z jazzu a Americany. Kromě vlastních kompozic se po svém chopili i díla George Gershwina, Jamese Browna, Hanka Williamse a Johna Philipa Sousy. Použili části skladeb Michaela Jacksona a Johna Cage. Jsou součástí známého tria zvukových podivínů: Frank Zappa, Captain Beefheart, The Residents.
Ale kdo skupinu vlastně tvoří? Kdo se skrývá za očními bulvami? Anonymita plodí další a další významy; jejich hudba zní tak dobře také díky tomu, že nevíme, kdo za ní stojí. The Residents zbavili své fanoušky břemene kultu osobnosti - sami sebe ušetřili podívané na to, jak se z nich stávají stárnoucí rockové hvězdy. Skupina hlásá a sama uskutečňuje vlastní „teorii nepoznaného“. Žádné jiné rockové kapele se nepodařilo tak úspěšně pracovat s anonymitou. Dodnes nikdo neví, kdo vlastně tvoří The Residents.
Prohlašují, že natočili první rockové video (The Third Reich ’N Roll, 1975), jako první nahráli rockovou desku s použitím běžně dostupného čtyřstopého nahrávacího zařízení (Meet The Residents, 1974), jako první nahráli rockovou desku s použitím kazetového rekordéru TEAC (Santa Dog, 1972), jako první použili v rockové hudbě sampler (Tunes Of Two Cities, 1982, kde použili Emulator, výrobní číslo 004, od společnosti E-mu Systems), jako první rocková kapela využili MIDI (God In Three Persons, 1987), vydali první interaktivní rockové CD-ROM (Freak Show, 1994), ale hlavně jsou první skupina, která už od roku 1972 funguje pod záštitou vlastní, skutečně nezávislé nahrávací společnosti Ralph Records. To vše jen potvrzuje jejich mimořádné nadání: k tomu je však ještě potřeba přičíst spoustu prvenství v oblasti grafiky. The Residents jako první ve svých klipech, obalech desek a webových stránkách jako první použili mnohé z dnes naprosto běžných počítačových programů pro tvorbu grafiky.
Zatímco hudební stránka světa The Residents zůstává anonymní, oblast výtvarných návrhů je zcela jiný příběh. Za grafikou stojí skutečný člověk. Seznamte se s Homerem Flynnem, dobrosrdečným chlapíkem ze Shreveportu v Louisianě, jenž má na starosti vizuální projekty spojené s kapelou. Pracuje s nimi odnepaměti. Říká: „Pro The Residents jsem stvořil většinu grafických návrhů a jejich vizuální podobu. Když se to vezme kolem a dokola, jsem něco jako manažer, opatrovatel, manipulant a co já vím ještě.“
Flynn se narodil 11. dubna 1945. Jeho umělecké zkušenosti reflektují lidovost a upřímnou snahu: „Chvíli jsem studoval na univerzitě, pak jsem trochu fotil a dělal zakázkovou práci a všechno mě to hrozně bavilo. Učil jsem se takříkajíc na pochodu - měl jsem k tomu dispozice a nadání.“ Jeho domáckou prostotu zvýrazňuje i poetický jižanský přízvuk. O začátcích své spolupráce s kapelou říká: „Zezačátku jsem jim spíš jenom tak pomáhal - řekněme, dával jsem věci tak trochu do pořádku.“
„Jsem více méně samouk. Vím, kde mám své hranice. Moje práce je založená spíš na tom, co se mi líbí, než na tom, co mě ovlivňuje. Inspiroval mě Fellini, M.C. Escher, Kurt Vonnegut, John Steinbeck, Bo Diddley a moji rodiče.“
S okouzlující pokorou velebí své anonymní zaměstnavatele a odmítá vlastní nepostradatelnost: „Načrtli spousty nápadů a více méně všechno dali dohromady; já jsem jim pomohl, aby to, co dělají, mělo profesionálnější podobu.“ A ona nepoznaná kolektivní bytost v srdci Residence je k nezastavení. Jako šílení vědci z béčkových filmů se lopotí v tajných nahrávacích studiích, jsou vystresovaní, zapomínají jíst, jen jejich práce je pořád nutí jít dál. Jedna verze Homera Flynna sedí stranou - je to pouhý posel, jenž má netrpělivému publiku předat jejich nové poselství. Druhá verze Homera ťuká ukazovátkem na tabuli a The Residents náhle zpozorní; mluví na ně technickou hatmatilkou a křídou píše na tabuli šílené rovnice. A ještě další Homer, ten na nic nehledí a ovládá komplikovaný přístroj neznámého původu. Trpělivě všechno zpracovává. Neocenitelný článek řetězu, podceňovaný a přehlížený - to je pravý Homer, lidská tvář neznámého kolektivu, modly všech paranoiků a fanoušků The Residents.
Oni se soustředili na hudbu; Homer se soustředil na celkový projev a image. Založil ateliér Porno-Graphics, jehož tvorba je úzce propojena s kapelou. O anonymitě členů říká: „Cílem bylo mít novou image s každým novým projektem. Když se podíváte na věci ze sedmdesátých let, jsou tam obleky z novin, radiační obleky a Santa Klausové, co mají podivný oči - zkrátka chtěli jsme mít pokaždé něco nového. Když se pak v roce 1979 objevily oční bulvy, dostali jsme se najednou na úplně jinou rovinu. Veřejnost tuhle image najednou začala přijímat a projevovat o ni zájem. Stal se z ní hit; lidem se to líbilo. Ale samozřejmě ty oční bulvy stály daleko víc peněz, než prostě vzít pár starých novin a udělat z nich hábity Ku-Klux-Klanu.“
Oční bulvy se staly Homerovým vizionářským darem světu. Na to však namítá: „S tím přišla kapela. Jak už jsem říkal, já jsem měl na starosti to zrealizovat. Ty oční bulvy jsou masivní koule - čočka vepředu je vlastně kulaté okénko, na kterém je tmavá síťovina. Problém byl v tom, že členové kapely hůř viděli i slyšeli. Proto bylo velmi obtížné vystupovat. Během let jsme však vyvinuli zvláštní plastové oční bulvy určené speciálně pro koncerty.“
„Bulvy, které používají dnes, vyrobil specialista z Los Angeles jménem Mark Siegel, který pracoval taky na seriálu Battlestar Galactica. U příležitosti 20. výročí The Residents v roce 1992 nás pozvali do Industrial Light & Magic, kde jsme měli představit laserdisc, co jsme udělali pro firmu Voyager. Mark pracoval v ILM - byl jeden z nejlepších sochařů. Nabídl se, že udělá ty bulvy, jako svůj vedlejšák. Ty staré bulvy už byly neuvěřitelně otřískané - vypadaly fakt hrozně, vždyť několikrát objely celý svět.“
„Jednu nám ukradli z šatny v Hollywood Palace, to bylo někdy kolem Vánoc v osmdesátém pátém. Půjčil si ji nějaký - v uvozovkách - kamarád a někdo další mu ji ukradl a vrátil ji asi o měsíc nebo dva později. Nikdo nemohl přijít na to, jak se mohla dostat z budovy - není to něco, co si můžete schovat pod bundu. Ten chlapík ji vyhodil z okna a pak ji sebral, když vyšel ven. Byla naprasklá. Naše reakce byla: ‚Měl ji na hlavě nějakej vtěrka - je prokletá. Už se na ty bulvy vykašleme.‘ Tak jsem pracoval s těmi obrovskými lebkami. Jednu jsme nabarvili na černo a ta nahradila tu ztracenou a znovu nalezenou oční bulvu - a ten Resident jako že truchlil.“
Ona naddimenzovaná, nemrkající oční bulva personifikuje ostré názory The Residents. Flynn: „Oni do sebe nasají svět a pak jej zase vychrlí zpět. Je to jejich symbol toho, jak pohlížejí na svět.“
Umění The Residents se poprvé dostalo do širšího povědomí v roce 1975 se svým audiovizuálním veledílem The Third Reich ’N Roll. Je natočené na 16mm film a vypadá jako by vypadlo z Metropolis, sci-fi filmu Fritze Langa z roku 1926. Po úvodním tanci atomových nákupních vozíků se šílená kapela pustí do zrychlené verze skladby „Land of 1000 Dances“. Její členové mají na sobě oblečky z novin, které připomínají hábity Ku-Klux-Klanu. Najednou se na scénu vrhnou jacísi mimozemšťané, pozabíjejí překvapené hudebníky zbraněmi, které chrlí blesky. Pak dadaistické postavy představují další rockovou kapelu v kavalkádě animovaných taškařin, vrcholících Hitlerovskou absurditou. V rozporu s veselostí kapely jsou scény se smrtí překvapivě obrazově přesvědčivé. Tato velkolepá spleť performancí, šuntu a rockové energie byla předzvěstí obrovského díla, které se stalo odkazem skupiny, ale obzvláště Homera. Multimédia, improvizace, spousta podprahových nepříjemností - to vše tam bylo, zachycené na zrnitém černobílém materiálu. Newyorské Muzeum moderního umění (MoMA) zařadilo The Third Reich ’N Roll do svých sbírek. Homer Flynn dodává: „Když se díváte na to video, tak vidíte malý svět, který je však svým způsobem komplexní. Cítili jsme, že paní psychedelie tohle v pohodě ustojí.“ Toto dílo tak nejlépe demonstruje, proč se vševidoucí oční bulvy - prostřednictvím Homera - řadí pionýrům video-artu jako jsou DEVO a Todd Rundgren.
Homer natočil mnoho z jejich raných klipů na prehistorické videokamery Panasonic a Sony - které se v té době teprve začaly ve větší míře prodávat - ve formátu nazývaném „průmyslová kvalita“. Natáčeli čím dál více videí, vydávali CD-ROM a DVD, a každé z nich přenášelo nějaké nové technologie - a posouvat hranice budou zřejmě napořád a zcela jistě se stanou první rockovou kapelou, co ve své tvorbě použije nějaký zatím neznámý zázrak techniky na molekulární bázi, který pracuje s bioelektřinou.
Pokud jde o hudbu, pak v jejich tvorbě nalezneme prvky punku a nové vlny, ale nejvlastnější jim je experimentální, prog-rocková poloha, kterou uznávají kritikové a sběratelé. Natáčeli však i pro velké společnosti; jejich hudba se objevila v dětském pořadu Pee Wee’s Playhouse (1987-1990), ’87 through ’90), na MTV, v dokumentu kanálu Discovery Channel s názvem Hunters: The World of Predators and Prey, ale také v reklamě firmy Matchbox na akční figurky. Skupina se nikdy nevzdala své podivnosti. Flynn: „Vždycky jsme tak nějak cítili, že The Residents budou žádanější, když budou stát na okraji rockového světa.“
Stojí však také na okraji uměleckého světa. Homer své ostruhy získával na úsvitu digitálního věku, když pixilované výtisky z počítače míchal s fotografiemi, fotostaty či xerokopiemi, ale také s perokresbami, malbami či výstřižky z časopisů. „Měl jsem úplnou tvůrčí svobodu,“ vzpomíná. „Když jsem chtěl vytvořit něco nového, musel jsem experimentovat, protože na to tenkrát nebyly dostupné technologie. Zato dnes vytvoříš cokoliv ve Photoshopu.“
„Nějak jsi zaexperimentoval a výsledkem bylo něco jako: ‚Hm, tak nápad to nebyl špatnej...‘ Smíchal jsi inkoust, fix, trochu sis s tím pohrál v temné komoře a nakonec jsi to vzal airbrushem, trochou spreje, zkrátka co bylo po ruce.“
„Já se nikdy nepovažoval za dobrého fotografa, ale co mi fakt šlo, byly retuše. Na fotku jsem dokázal namalovat cokoliv, abych dostal to, co jsem chtěl. Když jsem se dostal k Photoshopu, měl jsem za sebou obrovský zkušenosti z temné komory. To bylo skvělý. Teď mám Mac G3 se 750 megabyty RAM, Photoshop 6, After Effects a FreeHand.“
„The Residents byli obvykle první, kdo začal používat ty nejnovější všeobecně dostupné technologie. Vždycky si rádi hrají s novými hračkami. Díky novým technologiím se pouštějí do nových směrů a mohou myslet tak, jako nikdy předtím.“
Je zcela samozřejmé, že počítače používají od samého počátku. „První, co jsme začali používat, byl Apple II - ale já s ním moc nerozuměl,“ říká Homer. „Měli jsme Commodore 64 a Atari. Používal jsem Koala Pad, takovou myš, která byla určena primárně pro děti na kreslení. Často jsem si svoje výtvory fotil přímo z monitoru. Když se objevil první Mac, bylo mi jasné, že se budou dát použít pro umělecké výtvory. Obal singlu „Kaw-liga“ z roku 1985 jsem udělal na černobílém Macintoshi. Našel jsem jeden servis, kde si upravili počítač Lisa tak, aby na něm šly číst diskety, co jsem používal, a vytisknout to, co na nich bylo. A video jsem dělal na počítači Mindset s Koala Padem.“ 
Homer nakreslil mnohé z obalů desek The Residents. Jeho výtvory měly rozpětí od dokonalých airbrushů po jednoduché malůvky fixem, a dokonale pasovaly k jeho fotografiím a počítačovým obrázkům. Když jsem se jej zeptal na to, ke kterým tématům se ve své tvorbě neustále vrací, odpověděl: „K neustálé absurditě života.“
Skupina a její hlavní výtvarník ovlivnili spoustu známých ilustrátorů, designérů, spisovatelů a tak dále. Flynn: „The Residents mají blízko ke všem podivínům a lidem, co se cítí být odcizení.“ Do různých projektů se k Homerovi přidali i jiní umělci. „Čím dál víc jsem spolupracoval s lidmi jako jsou Steven Cerio, Jim Ludtke, Gary Panter - ten má hlavní podíl na reklamní kampani ‚Buy or Die‘ pro Ralph Records - anebo ilustrátor Batmana Brian Bolland, ale taky Charles Burns - ten se podílel na našem komiksu Freak Show - nebo Georganne Deenová...“ A seznam pokračuje dál a dál. „Lidi rádi pracují s The Residents, protože tak získají tolik umělecké svobody, jako málokde jinde.“ Ovšem s muži v maskách přijde do styku pouze Homer; hlídá jejich tajemství a drží všechny stranou od jejich svatyně. „Impulsy přicházejí ze všech stran, ale všechno to prochází skrz mě.“
Práce s The Residents - to jest prostřednictvím Homera Flynna - všechny zúčastněné spolehlivě vyvede z konceptu. Ilustrátor Steven Cerio, dlouholetý spolupracovník skupiny, vyjadřuje svou lásku k nim. „Nemrkající oka The Residents pro mě znamenají nekonečné možnosti invence a transcendence... Nemají tváře, nevíš, jakého jsou pohlaví, nemají žádnou osobnost - je to cihla hozená do obličeje masového marketingu. Je to kolektiv neznámých lidí, co se pohybují na ostří nože.“
Na tomto místě není možné shrnout veškerou tvorbu Homera a tím vlastně i celých The Residents. Zahrnuje téměř třicet alb a na všech nalezneme určitou porci grafické extravagance. Z jejich nesčetných klipů se jich 17 objevilo na DVD Icky Flix, které podává to nejlepší z jejich úchvatného amalgámu rocku, paranoie, krásy, sci-fi, mrzačení a dětí hrajících si s noži. Co se na povrchu jeví jako roztomilé a prosté, je ve skutečnosti zlostné a hluboké. Flynn: „Jde spíš o sebevyjádření, než pokus o stvoření krásy, ošklivosti, sarkasmu či čehokoli jiného.“
Jejich snad nejpozoruhodnější vizuální výtvor je interaktivní CD-ROM Bad Day At The Midway (1996), hra odehrávající se v lunaparku. Podílel se na ní guru animace Jim Ludtke, jenž od samého počátku testoval použitý software. Ludtke hře dodává její dokonalou krásu. Hráč ovládá chlapce v baseballové čapce, který prochází opuštěným, částečně funkčním lunaparkem. Podivuhodné fasády freak-show září. Chlapce děsí nekonečné řady figurín, děsivě osvětlený interiér viktoriánského akvária, podvádějící krupiér u podivné rulety či rozbitá kostra na horské dráze. Atomový hřibovitý mrak stvořený z neonů je tak neuvěřitelný, že jej musíte vidět na vlastní oči. Mezi ornamenty na chlapce číhá sériový vrah a agent daňové služby, kteří se jej snaží vykolejit. Na této revoluční rockové video hře se také podíleli umělci jako Leigh Barbierová, Deenová a Cerio.
Záběry z videí, plakáty a fotografie a také kompletní libreto skupiny nalezneme v knize Eyeball To Eyeball / Mezi čtyřma očima Miroslava Wanka a Karla Císaře, kterou vydalo Argo. Nalezneme zde stovky textů v angličtině a češtině, ale také úplnou diskografii, seznam uměleckých projektů a performancí, což z této knihy činí definitivní katalog The Residents do roku 1995, kdy publikace vyšla. Aktuální informace naleznete na stránkách www.theresidents.com. Téměř kompletní katalog skupiny pak na CD vydala společnost East Side Digital.
Kromě toho, že je hlavní výtvarník The Residents, je Homer Flynn také oficiálním zdrojem informací od obchodní společnosti skupiny, The Cryptic Corporation. Pouze on a plachý Hardy Fox, zvaný „technik“, vědí, kdo The Residents ve skutečnosti jsou. A tak musí neustále odrážet zvědavost druhých lidí a uvádět lži na pravou míru. Jeho vyhýbavost je okouzlující. Každý dotaz na identitu členů kapely odráží frázemi jako: 
„The Residents se neberou až tak vážně, takže opravdu nechápou, proč by je někdo měl vážně brát.“
Během interview jsem se jej zeptal: „Nastal někdy okamžik, kdy jste The Residents zastínil, kdy jste se sám stal středobodem uměleckého dění kolem nich?“ Homer odpověděl: „Aspoň z technického hlediska tohle přišlo hned na začátku. Vždycky jsem měl co nabídnout, jinak bych s nimi tak dlouho nezůstal. ‚Zastínil‘ není slovo, co bych sám použil, spíš bych řekl, že jsem uměleckou stránku vzal na sebe a oni mi věřili a podporovali mě. Nikdy to ale nebylo výhradně na mě, protože právo veta měli oni - a někdy je použili. Oni vždycky přicházeli s nápady, a já pak s těmi nápady pracoval.“
„Takže,“ ptal jsem se dál, „jak bychom vám měli říkat? Co třeba - a promiňte mi tu slovní hříčku - ‚Umělecký ředitel - rezident‘?“
Homer: „Asi jo. Umělecký poskok. ‚Umělecký ředitel‘ je termín, co jsem hodněkrát použil.“
Otázka: „A co máte na vizitce?“
Odpověď: „Ředitel. Jsem jeden z ředitelů společnosti.“

To vůbec není špatné na chlapíka, co se jenom snaží pomáhat!

  

© The Residents First Promotional Photo. 1974

© The Residents / Mummies 1976







© The Residents 

© The Residents / Eskimo 1979

© The Residents /1978

© The Residents  / Freak Show in Prague 1995

© The Residents / Wormwood 1998 © Leigh Barbier/ Wormwood 1998
© The Residents / Demons Dance Alone 2002 © The Residents / Demons Dance Alone 2002
© The Residents / Bunny Boy 2008 © The Residents / Talking Light 2010

Celoroční výstavní program Galerie Caesar je podporuje
Ministerstvo kultury ČR a Olomoucký kraj.

Year-round programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of Culture and Olomouc Region.

         

mediální partner / media partner
 



ZPĚT

© Galerie CAESAR