Střední
uměleckoprůmyslovou školu v Bratislavě (1976–1980)
obor řezbářství, vedený Ludwikem Korkošem, zakončil s medailí ředitele
školy. Paralelně se studiem oboru monumentálního sochařství u národního
umělce a tehdejšího rektora, prof. Jána Kulicha na Vysoké škole výtvarných
umění v Bratislavě (1980–1986),
navštěvoval ateliér Andreje Rudavského v Poddunajských
Biskupicích, kde se seznámil s moderními tendencemi sochařství.
Během studií vyučoval
na Lidové škole umění
v Bratislavě-Rači modelování, kresbu a malbu.
Po
ukončení VŠVU nastupuje na povinnou vojenskou službu u Armádního
filmu v Praze. Následně
v roce 1987 představuje veřejnosti svou první kolekci
minimalistických kamenných skulptur na samostatné výstavě Sochy
a objekty v Klubu mladej rodiny v Bratislavě. Zúčastňuje se
společně s ostatními nonkonformními slovenskými výtvarníky výstavy
Sochárska kresba na
Neurologické klinice Fakultní nemocnice v Bratislavě. V roce
1987 také začíná učit na oboru kamenosochařství na Střední
uměleckoprůmyslové škole v Bratislavě (1987–1989). Jeho
monumentální sochařská realizace Vzlet
/ Pripútanosť k zemi získává v roce 1988 Cenu
sympózia Socha piešťanských parkov.
V
roce 1989
emigroval do Paříže. Stává se studentem Ecole
Nationale Supérieure des Beaux Arts - Paris (ENSBA), kde navštěvuje
ateliéry sochařství a volné tvorby, které vedou profesoři
Georges Jeanclos a Piotr Kowalski.
V roce
1989 vystavuje na výstavě Dessin
D´après Poussin v ENSBA Paris své kresby a rok na to v roce
1990 na výstavě D´après Poussin II v ENSBA Paris reliéfy inspirované
motivy Poussinových italských krajin. První samostatnou výstavu v Paříži
uskutečňuje v roce 1991, rozšířený soubor jeho
plastik (z kolekce Egypt)
vystavilo Musée Roy Adzak v Paříži. Ve stejném roce vystavuje na VIIIe Salon des jeunes Artistes, FIAP Jean Monet Paris plastiky z kolekce
Les Haches.
Je přijat do sdružení
profesionálních výtvarníků Francie – La Maison des Artistes.
V následujícím roce 1992 vystavuje své grafické listy na výstavě
Estampes du monde opět v Musée
Roy Adzak v Paříži.
Podle
prostorových možností se věnuje různým výtvarným technikám
– kresbě, malbě, grafickým tiskům, sekání do kamene a
modelování.
V roce 1994 se stává s
kolekcí rytin na břidlici a plexiskle Laureátem salonu XIe
Salon des Jeunes Artistes v Paříži. Samostatná výstava
Laureáta Salónu se uskuteční v roce 1995 ve výstavních
prostorách FIAP Jean Monet Paris, kde představuje volnou grafiku a
kresby ke kolekci Noir.
V
následujícím období se věnuje také restaurování kamene.
Nahrazuje poškozené kamenné prvky gotické
architektury novými a restauruje sochy na fasádě Louvru v Paříži.
V letech 2002–2006
studuje na Université
Paris 1 Panthéon - Sorbonne a v roce 2003 získává Licenci na
Fakultě výtvarného umění a vědy o umění u prof. Anette Malochet.
Objekty z kolekce Gravis,
které představuje i na výstavě v Galerii Caesar, poprvé
vystavil v roce
2003 ve
Fontenay aux Roses na Université Paris I.
V roce
2004 vystavuje sérii Galerie Des Grandes Esprits na výstavě Désirs Bruts (6e Forum
d’Arts Plastique) v Le Grand Réservoir du Kremlin-Bicêtre
(Paris). Od roku 2004
se
pravidelně zúčastňuje výstavních projektů v prostorách Le
Grand Réservoir du Kremlin-Bicêtre.
Ovlivněn
zkušeností inspirativních způsobů výuky ve francouzských školách
v Alžírsku ve svém dětství, později systémem předávání
poznatků v uměleckém školství - na Ecole
Nationale Supérieure des Beaux Arts, Paris (ENSBA)
a Sorbonně se Milan Kusenda věnuje souběžně své volné tvorbě a zároveň
i předávání zkušeností a vedení studentů na školách jak v Československu,
tak v letech 1990–2009 v soukromém i státním školství
ve Francii. Na základě konkurzu v roce 2008 na SUPŠ v Uherském Hradišti
dnes působí na této škole
jako vedoucí oboru kamenosochařství. Ačkoliv
se vrátil do České republiky za svou rodinou, stále
zůstává
„à
cheval“ mezi svým pařížským
ateliérem a svým novým domovem
- Olomoucí.
Výstavy:
1987
Sochy a objekty, Klub
mladej rodiny, Bratislava, samostatná výstava
1987 Sochárska kresba,
Fakultní nemocnice v Bratislavě, Neurologická klinika
1988
Vzlet / Pripútanosť k zemi,
Socha piešťanských parkov, Piešťany (Cena SPP)
1989
Dessin D’après
Poussin, ENSBA, Paris
1990 D‘après
Poussin II, ENSBA,
Paris
1991
Milan, gravures
et sculptures, Musée
Roy Adzak Paris, samostatná výstava
1991
VIIIe Salon des jeunes Artistes, FIAP Jean Monet Paris
1992 Estampes du monde,
Musée Roy Adzak Paris
1994 Salon des Jeunes
Artistes, FIAP Jean Monet Paris (Laureát Salónu)
1995
Milan, FIAP Jean Monet
Paris, samostatná výstava
Laureáta Salónu
2003 Gravis, Fontenay aux
Roses, Université Paris I
2004 Désirs Bruts, 6e
Forum d’Arts Plastique, Grand Réservoir du Kremlin-Bicêtre
(Paris)
2005
Milan, La Bibliothèque Municipale du Kremlin-Bicêtre
(Paris)
1995–2010
Les Portes Ouvertes des
Ateliers, Kremlin-Bicêtre (Paris)
2011
Tíha. Galerie Caesar, Olomouc
„A
tak zíráme na jámu v zemi a myslíme si obojí, že víme i nevíme
co je sochařství.“
Rosalind E.
Kraussová
„Ráno
před odchodem dal planetu pěkně do pořádku. Pečlivě vymetl
nevyhaslé sopky. Dvě byly v činnosti. A bylo to ohromně pohodlné,
když bylo potřebí ráno ohřát snídani. Měl také jednu vyhaslou
sopku. Ale vždycky říkával: ,Člověk nikdy neví!´, a tak vymetl i
tu vyhaslou. (…) Na naší Zemi jsme ovšem příliš malí,
abychom si mohli vymetat sopky.“
Antoine de
Saint-Exupéry
Tíha
malého prince
Vstup
Když
se koncem 70. let 20. století rodila teorie postmodernismu v sochařství,
označila Rosalind Kraussová logiku tradiční sochy za neoddělitelnou
od logiky monumentu. S tím jak se v 19. století měnila sochařská
konvence, začala však upadat i tato logika. Proměna sochařství započala
ve chvíli, kdy sochaři přestali svá díla vázat k určitému místu,
lépe řečeno, kdy se sochařská produkce začala vztahovat ke
„ztrátě místa“ (loss of site) a vytvářela monument jako
abstrakci, monument, který jen „čistě označoval“ (pure
marker) nebo prostě jen byl (soklem). Socha byla najednou funkční i
bez místa a byla široce sebe-referenční. „Tyto dvě
charakteristiky propůjčují sochařství modernismu jeho status, a tím
i jeho význam a funkci, jako esenciálně nomádní.“
(Rosalind Kraussová)
Socha fetišizovala a posléze pohltila sokl, existovala najednou i mimo
přesné místo a jen skrze materiál a konstrukci, které
stále více stavěla na odiv – začala zobrazovat svou vlastní
autonomii. Když se socha stala negativním rysem monumentu, otevřela
si nové inverzní pole, které mohla objevit a ohledat. Toto pole se
ale už v 50. letech 20. století zdálo zcela vyčerpáno.
Kraussová cituje Barnetta Newmana, který tehdy řekl: „Socha
je to, do čeho narazíte, když couváte, abyste si prohlédl
obraz.“
Socha – minimalistická socha – vstoupila do ryzí
negativity, do převrácené logiky toho, co začala hledat osvobozením
se od monumentu svázaného s určitým místem a formou. Socha se
stala „druhem ontologické absence, kombinací vyloučení,
souhrnem ani/ani“,
stala se ne-architekturou a ne-krajinou. Pro novou
situaci, v níž se ocitlo západní sochařství pak navrhla
Kraussová ve své slavné stati Sochařství v rozšířeném
poli následující diagram. Zde se tradičně chápané sochařství
ocitlo pouze na okraji pole rozšířených možností.
Diagram (Semiotický čtverec) dle
Rosalind Kraussové
Kolem
roku 1968 až 1970 se objevila množina autorů (Robert Morris, Robert
Smithson, Richard Serra ad.), kteří ve Spojených státech začali osídlovat
jiné dva okraje tohoto rozšířeného pole, pro něž Kraussová
razila termíny ozvláštněné místo (marked site) a zkonstruované
místo (site-contruction). Sochařství vstoupilo do postmoderní
situace a začalo budovat sebe sama znovu z toho, co na sklonku 19.
století opustilo, z místa, z opuštěné země, z geologické
matérie, z planety Země – zrodilo se Earth Art (Earthworks,
Land Art).
Od Kulicha přes
černošský kánon až po pád ateliéru
Milan Kusenda emigroval v roce 1989
ve svých devětadvaceti letech ze Slovenska do Paříže. S erudicí
„socialistického monumentálního realisty“ vstoupil do
roztříštěné situace francouzského sochařství lavírujícího
mezi pozdním konceptualismem a „miterrandovským“
neomanýristickým rappel à l´ordre (tak jak jsme jej znali např.
od Ivana Theimera). Za sebou měl studia na Vysoké škole výtvarných
umení v Bratislavě v ateliéru monumentální tvorby Jána
Kulicha. Ve staré vlasti zanechal hledání archetypální formy a
jednu, dnes již neexistující, „neo-sumerskou“ veřejnou
realizaci (Vzlet / Připoutanost k zemi, 1988, Socha piešťanských
parkov). V Paříži začal studovat na proslavené École
nationale des Superieure des Beaux Arts a možná se cítil udivený
(snad jako Georg Baselitz očekávající po emigraci z NDR něco
svobodnějšího než byl socialistický realismus), když mu
profesor Georges Jeanclos řekl, aby si svůj „Leninem kovaný“
realistický styl podržel. Kupodivu jej záhy skutečně začal rozvíjet.
Nejprve však ještě zkoušel ve formě nacházet „metafyzické“
Sekery (Les Haches), jejichž otvory pro násadky opět
odkazovaly k archetypálním architekturám.
Život
„pod střechami Paříže“ do poloviny 90. let byl, jak sám
říká, stále ještě možný „v chudobě, jež cti netratí“.
V té době začaly vznikat na „nalezených“ břidlicích
z pařížských mansard ryté ženské akty, které rozvíjely
estetiku École de Paris. Paralelně však vznikal nejdůležitější
Kusendův cyklus: Noir. Bylo to hledání kánonu černé rasy,
tak jak ji znal z ulic metropole a jak ji poznal v dětství
stráveném v Alžírsku. A jak mu ji poskytla ve svých slavných
fotografiích Núbů
z Kau Leni Riefenstahlová. Kusenda byl jedním z těch
sochařů, který si povšiml, že ze starého Egypta odvozený klasický
řecký kánon (hlava = 1/8 těla) neodpovídá bílé rase, ale je
typický pro rasu černou. Byla to tedy opět logika tradiční sochy
neoddělená od logiky monumentu. Naturalistické akty černých mužů
a žen, jichž během přibližně 10 let vzniklo právě deset, se
staly de facto odmítnutím dosavadní negerské inspirace, odmítnutím
africké rituální stylizace, kterou zhusta užívali kubisté, ale především
odmítnutím fascinace černým kontinentem, jak jej provozoval
Montparnasse ve 20. letech za rytmu hot-jazzu a ztělesněné šílenstvím
pro Joséphine Bakerovou, odmítnutím módy, jež byla nazvána
„black déco“.
Uzavření
cyklu Noir a vstup na studia na Sorbonně roku 2002 flankovaly
završení jedné Kusendovy sochařské fáze. Kusenda se vydal na cestu
k hledání „loss of site“. Toužil zbavit se tíže
sochařství, jak to sám pojmenoval. K tomu ale musel, tak jako
Robert Smithson v 60. letech, rozbít stěny svého ateliéru: „Platonův
Timeos ukazuje demiurga nebo umělce, tvořícího modelový řád s pevnou
představou nevizuálního pořadí idejí a usilujícího o co nejryzejší
reprezentaci. ,Klasická´ představa umělce, který kopíruje dokonalý
duševní model, se ukázala být omylem. Moderní umělec, který ve svém
,ateliéru´ tvoří v rámci svého ,řemesla´ abstraktní
mluvnici, se ocitá pouze v jiné pasti. Když se trhliny mezi
duchem a matérií množí na nekonečný počet mezer, začíná se
ateliér rozpadávat jako rod Usherů, takže se duch a materie nekonečně
promísí. Osvobození od stěn atelierů přináší umělci zároveň
do jisté míry i vysvobození z pasti řemesla a zbavuje ho pout
tvořivosti.“ (Robert Smithson)
(Po)tíže malého prince
Kolem roku 2002 začal Kusenda shromažďovat
kameny, oblázky, kulovité valouny. Lepil na ně cenovky, fragmenty
nalezených odrazek, reflexní samolepící bločky nebo monočlánky
(Cyklus Pré-Gravis, česky Pratíha). Jednoho dne našel
před svým domem ostrou nábojnici z útočné pušky M16.
Zjistil, že je to nejrozšířenější munice na světě.
Vytesal jí přesnou niku v oválném kameni a centrálně ji pohřbil.
Projektil v projektilu. Začal se metodicky zajímat o munici,
nakoupil encyklopedie a jako pilný student ze Sorbonny zvěděl mnohé
o munici světa. („,Čeho pět set miliónů?´ opakoval malý
princ, protože se nikdy v životě nevzdal otázky, kterou jednou
dal.“)
Kameny, oblázky a valouny právě ve
Francii sbíral, studoval a přetvářel už od konce 20. let 20. století
Henry Moore. Byly mu jednak východiskem a jednak potvrzením jeho
cesty. Existuje přímá linka mezi jeho touhou ujistit se na nich, že
jeho cesta k abstrakci nebyla „únikem z reality“
a mezi jeho fascinací těmito kousky stvoření. Moore byl trvale zaměstnán
myšlenkou, že jeho organické abstraktní tvary se podřizovaly nějaké
autoritě za jeho instinkty, že nebyly nijak odvislé od jeho osobního
vkusu, že byly schvalovány samou přírodou. Koneckonců oblázkům věřil
také proto, že je bral do ruky, že si je v dlani mohl dokonale
„přečíst“, že se mu „zdály nabízet cestu k
,průniku dovnitř reality´.
Jednoho dne objevil Kusenda v Cayeux-sur-Mer
v Picardii kilometry pláže z oblázků. Z šelfového moře
tu stroje těžily téměř dokonale kulovité a hladké pazourky. Přesně
takové hledal. V oddělení svítidel velkých obchodních domů v
Paříži si mezitím nechával do bedýnek s nápisem „Pour
l´artiste“ odkládat vypálené žárovky, z nichž získával
kovové šroubovací patice. Každý kámen vzal do ruky a ohmatal, změřil,
zvážil a křídou na něj zaznamenal gramáž. Na stole měl různé
druhy patic, o nichž si mezitím zjistil vše („…neboť
se jakživ nevzdal otázky, když ji jednou dal.“ ).
Každému kameni vybral dle barvy, tvaru a charakteru přesný typ
patice a přilepil ji na něj. Tak začal vznikat cyklus Ampoules (Žárovky).
Kusendu
žene snaha vytvořit envinroment, přičemž jsou a budou mezi nimi i
valouny žul a mramorů. Žene jej také až chlapecké zanícení tvůrce
sbírky kamenů, tvůrce, který sbírá kousky světa, které ozvláštňuje
(marked sites?). A zatímco Smithson sbíral kusy lávy ze sopečných
sopouchů (sites) a umísťoval je v kovových kontejnerech v galeriích
v New Yorku (non-sites), sestavuje Kusenda své kousky „tíhy“
na podlaze galerií do sugestivních polí. Když si takto „hrál“,
dospěl až k naléhavé a přitom neokázalé tvorbě v cyklu
Equilibre (Rovnováha), kterou považuji za jeho dosavadní
chef d´oeuvre. Z vodovách demontoval tzv. libely (vážky),
hranoly z akrylátové skla s kapalinou a bublinou uvnitř;
tesal jim v žulových oválných balvanech přesné niky (hrobečky),
do nichž je vyváženě umisťoval. Transpozicí kamene tak vytvořil působivé
a plně funkční „monumenty gravitace a rovnováhy Země“.
Kromě těchto „vážných
her“ však také pokračoval v novém průzkumu „spojitých
nádob“ logiky monumentu a logiky sochy ve zjevné aluzi na dílo
Constantina Brancusiho, u nějž rovněž socha „fetišizuje
podstavec, sahá směrem dolů, aby do sebe vstřebala sokl mimo aktuální
místo“ ,
a odkazuje tak až ke „smlouvě nebe a země“ (Nekonečný
sloup). Kusenda vyrobil sokly z dřevovláknité hmoty, na něž
umisťoval kvádry z labradorské žuly. Na ně pak v ose celé
sochy ve výši očí připevňuje vlastním dechem nafouknuté balónky
in situ v galerii. Uzel mezi balónkem a kamenem (omphalos,
tedy pupek) spájí voskem (voskem věčných smluv), ale i žvýkačkami,
asfaltem, střídou chleba, lepicí páskou Scotch a nakonec i trusem.
Na „pupcích“ zanechává otisky prstů, svůj podpis, v místě
„spojení nebe a země“. Tak vzniká – vždy pro určité
místo –
cyklus Les Grands Esprits (Velcí duchové).
Pro tvorbu Milana Kusendy jsou klíčové
některé myšlenky Earth Art, z dávných časů obnovitelů sochařství,
zejména Roberta Smithsona. Myslím, že to je například způsob myšlení
„v prvotním procesu“ seznamování se s matérií.
Dále je to procesuálnost, trpělivost, existence umělce v čase,
čas sbírání materiálu, mnohaletý proces hledání tvaru a ověřování
(Kusendovy vystavené cykly počítají s časem v řádu dekády).
A nakonec něco, co Smithson nazývá „dialektikou místa“: „tuto
dialektiku lze chápat jako dvoupólový rytmus mezi vědomím a věcí.
Nelze říci, že vše je země, ani že vše je koncept. Je totiž obojí.
Věc se skládá ze dvou věcí, které konvergují. (…)
…vzniká plodný dialog, něco, co může mít zcela otevřený
konec.“
Ani u Milana Kusendy nelze jednoznačně říci, zda je to
konceptualismus či Earth
Art, zda je to instalace či marked site, zda je to hra nebo vážné umění.
Zdá se mi však, že svým potutelným způsobem obydluje kromě sochařství
i zbylé dva cípy jeho rozšířeného pole jak jej známe od Rosalind
Kraussové.
Umělci Earth Art pracovali s planetou.
Milan Kusenda jen s planetkami kamenů. Ale jeho umělecká výpověď
není proto o nic méně naléhavá a planetární. „,Mohu se
posadit?´ zeptal se nesměle malý princ. ,Nařizuji ti, aby ses
posadil,´ odpověděl král a přitáhl si majestátně cíp svého
hermelínového pláště. Malý princ žasl. Planeta byla maličká.
Nad čímpak mohl král vládnout?
David Voda
18. –
20. ledna 2011
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je podporuje
Ministerstvo
kultury ČR a Olomoucký
kraj.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|