Situace
Davida Jedličky
David
Jedlička (1969) patří ve své generaci mezi nejzajímavější
figurální malíře, jejichž působnost je spojena s regionem střední
Moravy. Přesto je jeho tvorba paradoxně známější v celostátním
kontextu (viz medailon), neboť v Olomouci, kde působí od roku
1999 jako odborný asistent na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické
fakulty Univerzity Palackého, jsme se mohli setkat s jeho obrazy
zatím jen sporadicky. Výstava
v Galerii Caesar je tedy jeho první větší samostatnou přehlídkou.
Na
rozdíl od dávných dob moderny, kdy malíři kolem čtyřicítky pořádali
svoje první retrospektivní výstavy, se Jedlička rozhodl představit
veřejnosti práce z posledních dvou tří let. Je to na jedné
straně škoda, neboť kdo si dnes dokáže vybavit jeho obrazy staré
deset či více let? Ale na straně druhé tak máme příležitost seznámit
se s Jedličkovým současným projevem v poměrně široké
malířské i námětové škále. Volba padla na čtyři okruhy jeho
starších i současných zájmů – interiéry, pláže, lesní
motivy a digitální tisky řekněme komiksového ražení. Důraz je
tedy položen výhradně na figurativní složku malířovy práce, přestože
v jeho tvorbě se často setkáme i s tématem civilních zátiší.
Zásadní
otázkou ovšem je, čím se Jedlička vlastně od svých kolegů odlišuje
v rámci vývoje figurativní malby, jak jsme ji mohli sledovat v posledním
dvacetiletí.
Letmo
si připomeňme, že kolem poloviny 90. let minulého století se v Česku
velmi vzrušeně diskutovalo o „konci malby“, respektive o
možném zániku závěsného obrazu vůbec. Tehdy se do popředí drala
tzv. nová média a obraz se mnohým jevil jako něco nevkusně zastaralého,
statického, neodpovídajícího novým technologiím. Tato diskuse ve
skrytější podobě sice probíhá doposud, ale nelze si nevšimnout,
že v posledním desetiletí – ačkoliv jsme zažili a zažíváme
podobně útočný tón například u zastánců
neopostpostkonceptualismu (na přesnosti „nálepky“ tolik
nezáleží) – zájem o závěsný obraz opět stoupá. Škála
dnešních přístupů k malbě se ovšem jeví téměř jako bezbřehá.
Zjednodušeně bychom mohli říci, že po technologické stránce
osciluje od využití postupů starých mistrů (tuto postupně sílící
linii jsme zaznamenali již v první polovině 90. let) až po přitakání
digitálním technologiím. Z hlediska námětového se pak v malbě
posledního dvacetiletí setkáme s přepestrou směsicí všeho možného
– od vzývání banality a klipovosti, přes revitalizaci
abstraktních a geometrických tendencí až po přeexponované náměty
z oblastí dříve víceméně tabuizovaných. Jednotlivé názory
či přístupy na sebe ostře narážejí, vše je dovoleno a nikdo
vlastně přesně neví proč.
V dobách
výše záměrně zmíněné moderny se „boj o nové umění“
odehrával víceméně v rámci vypjatě individualistického požadavku
„jednoty obsahu a formy“. Mohlo by se zdát, že dnes je
tomu podobně, nicméně je zde jeden zásadní rozdíl. U řady umělců,
jak mám možnost se s nimi nebo s jejich díly setkávat,
pozoruji cosi jako ztrátu či přinejmenším skepsi k objevení (či
vztahování se) k „nadosobnímu horizontu“, tedy k něčemu,
k čemu, jakkoli utopisticky či naivně, se upínali příslušníci
moderny a avantgardy.
Do
nastíněné situace vstoupil David Jedlička, řemeslně velmi dobře
vybavený studiem u Daniela Balabána na Katedře výtvarné tvorby
Ostravské univerzity, v roce 1997 jako nadějný mladý malíř,
jehož zájmy se neupínaly jen k výtvarnému umění, ale rovněž
k aktuálním výbojům v elektronické hudbě anebo v oblasti
filmu. Někdy v té době jsem měl možnost vidět prvně kolekci
jeho obrazů a i přes naši značnou názorovou rozdílnost mi bylo zřejmé,
že Jedličkova případná jedinečnost se bude v budoucnu odehrávat
především na poli jeho vrozeného koloristického cítění. Jedlička
je totiž tím typem malíře, jehož bytostným jazykem, přestože k nám
promlouvá prostřednictvím „zastavených příběhů či situací“,
je řeč tvarů a barev. Jeho starší i nejnovější obrazy, které
mimo jiné nezřídka oplývají osvobozujícím smyslem pro humor či
situační nadsázku, jsou vedle námětové čitelnosti především
jedinečnými barevnými zážitky. Tedy jsou svého druhu snad až
hudebními skladbami, v nichž se mísí na pozadí figurativních
výjevů tóny operety s operou a
třeba hip hopem. Jinak řečeno, Jedlička přináší do současné
nepřehledné malířské scény pozitivní, otevřenou energii, bez níž
nelze uvažovat o „nových horizontech“ v umění, tím
méně pak v celé společnosti.
Ladislav
Daněk, 25. 3.–26.
3. 2011
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je podporuje
Ministerstvo
kultury ČR a Olomoucký
kraj.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|