20
let Galerie Caesar / 20 let Spolku olomouckých výtvarníků.
Vystavující
autoři: Otto
Bébar, Jana Bébarová, Kristýna
Boháčová, Ladislav Daněk, Adam
Dostál, Lubomír Dostál, Vladimír Havlík, Jan Herynek, Pavel Herynek, Eva Shemba
Janovská, David Jedlička, Jan Jemelka, Jana Jemelková, Klára Klose,
Jaroslav Koléšek, Inge Kosková, Jiří Krtička, Miroslav Koupil, Miroslav
Koval,
Anežka
Kovalová, Jana
Shemba Kučová, Zdeněk Kučera, Petr Kutra, Markéta Kuxová, Jiří
Lindovský, Ondřej Michálek,
Vladimír Pospíšil,
Oskar Přindiš, Miroslav Sychra, Bronislava Šnajdrová, Miroslav Šnajdr
ml., Miroslav Šnajdr st., Oldřich Šembera, Miroslav Urban, Milena
Valušková.
Galerie Caesar si v roce
2011 připomíná 20. výročí svého založení a zahájení výstavní
činnosti. Dvě desítky let nepřerušeného galerijního provozu s
mnoha pozitivními pracovními výsledky si dnes, doufáme, zasluhují
pozornost. Vzhledem k neopominutelnému postavení, jež instituce v průběhu
let v rámci českých galerií zaujala, má její jubileum i jistý
kontext přesahující význam běžné galerijní činnosti. Jubileum
tudíž chápeme nejenom jako příležitost k soustavnějšímu kritickému
hodnocení odborné práce galerie od jejích počátků po současnost.
Výstava představí okruh autorů galerie výběrem děl z roku
1991 a roku 2011.
Galerie Caesar
zahájila svou pravidelnou výstavní činnost v roce 1991. V tu
dobu u nás začala vznikat celá řada soukromých galerií. Devadesátá
léta byla však bohatá nejen na jejich vznik, ale rovněž i na
krachy. Ačkoliv situace nebyla vždy jednoduchá, a pravděpodobně
jsme měli i trochu štěstí, jistě vedle toho stálo pevné odhodlání
vybudovat v Olomouci dynamickou a otevřenou výstavní instituci,
která bude zaměřena na prezentaci kvalitního současného umění s
mezinárodním přesahem na profesionální úrovni. Galerie Caesar dnes
patří mezi nejstarší a nejvíce ceněné galerie svého druhu v České
republice.
Ačkoliv svobodné podnikání započalo až po převratu v roce
1989, kořeny Galerie Caesar, ale také Spolku olomouckých výtvarníků,
hledejme daleko dříve. V Olomouci v 70. a 80. letech
fungovala Galerie pod podloubím, jejíž výstavní program byl zaměřen
na prezentaci mladší a střední generace autorů. Právě v 80.
letech až do jejího zániku se na profilaci galerie podílí teoretička
Yvonna Boháčová, Ladislav Daněk, Oldřich Šembera a řada dalších
osobností, které dnes patří k Caesarovi. Ke každé výstavě byl
vydáván katalogový list v Šemberově grafické úpravě. Činnost
galerie byla ukončena počátkem 90. let privatizací domu, kde sídlila.
Rok 1989, rok nově nabyté svobody, umožnil vznik výtvarných či
profesních spolků a rovněž soukromých galerií. V Olomouci bylo na
co navázat, bylo možno opřít se o předešlé aktivity a tak vzniká
první myšlenka založit nezávislý spolek umělců a souběžně s tím
se formuje přesvědčení o nutnosti založit galerii. V Olomouci
vznikly dva výtvarné spolky – Unie výtvarných umělců
Olomoucka (UVUO provozuje od r. 1993 Galerii G) a Spolek olomouckých výtvarníků
(SOV), který má zázemí v Galerii Caesar.
Všechny
umělce nově vznikajícího Spolku olomouckých výtvarníků spojují
profesní a přátelské vazby. V době jeho utváření se vedou vzrušené
diskuse o jeho fungování, náplni a funkci. Stále více se souběžně
s tím prosazuje myšlenka o založení galerie. Převážná část členské
základny Spolku se spojuje s několika dalšími přáteli výtvarného
umění, společně zakládají a svými finančními vklady umožňují
vznik akciové společnosti Galerie Caesar (v roce 1993 se akciová
společnost transformuje na Družstvo pro podporu výtvarného umění).
Je potřeba zmínit, že Galerie Caesar byla založena a je provozována
jako kolektivní vlastnictví více jak třicítky výrazných
osobností výtvarné kultury – výkonných
umělců a přátel umění s cílem obohatit kulturní
atmosféru města o alternativní nezávislý vklad. Od samého počátku
však tímto vkladem nebyly míněny spolkové přehlídky nebo výstavy
členů Spolku, nýbrž především výstavy umělců, s jejichž
dílem by se olomoucká veřejnost jinak nemohla seznámit.
Následně
se hledá vhodný objekt a mezi jinými se naskytne „opuštěný“
prostor v radnici. Složitá jednání vyústila sepsáním nájemní
smlouvy s tehdejším primátorem Milanem Hořínkem. Ten je pro
Caesara klíčovou osobou a jemu patří největší dík za odvahu
podpořit tento projekt.
Realizace každého projektu je určena vizí, která byla na jeho počátku
a ochotou všech, kteří se s ním ztotožnili. Jen tak ji (my všichni)
můžeme realizovat a překonávat případné překážky.
Galerie zahájila činnost v roce 1991 ve svém prvním působišti
v domě U Zeleného věnce na Dolním náměstí. V tu dobu již
probíhala rekonstrukce prostor v radnici a v září 1992 galerie otevírá
výstavou svých umělců novou výstavní síň.
Rekonstrukci galerie, prodejny výtvarných potřeb a restaurace,
která je hlavním zdrojem krytí nákladů
galerie, řešil akad.
soch. Martin Lubič, který se rovněž podílel na řešení osvětlení
radničního nádvoří. Galerie totiž přišla s nápadem zde pořádat
divadelní a hudební produkce a tak vlastně stála u zrodu prvního ročníku
Olomouckého kulturního léta.
Od září 1992 se plně rozjíždí výstavní program, na jehož
koncepci se podílí volená výstavní rada ve spolupráci s galeristou.
Vyvážená výstavní dramaturgie tvořená nezávislou odbornou
komisí, důraz na uměleckou kvalitu výstav, stejně jako nezávislost
na komerčním úspěchu, začaly záhy budovat renomé galerie, která
je dnes bez nadsázky považována za jeden z nejvýznamnějších
mimopražských výstavních prostorů ve srovnání s těmi, jež
mají obdobně vysoké nároky.
Galerie přináší výstavy experimentální a nekomerční, přehlídky
významných českých i zahraničních umělců. Prostor je věnován
začínajícím autorům, umění instalace i akce, architektuře,
fotografii a kvalitnímu umění z regionu. Ke všem výstavám je vydáván
katalog, který je veřejnosti k dispozici zdarma. Vedle
hlavního výstavního programu a řady doplňkových akcí, jako jsou
Artprojekty, besedy, přednášky, autorská čtení či charitativní
projekty, galerie pořádá výstavy svých umělců v galeriích doma i
v zahraničí, spolupracuje na výměnných výstavách a velmi plodná
je spolupráce se zahraničním odborem města Olomouce a partnerskými
městy. Galerie pořádala několik ročníků Sympozia Sloup, který
probíhal v sousedství galerie, přímo na Horním náměstí. V
říjnu 2000 byla uspořádána v pořadí stá výstava.
V
roce 2001 byla Galerie Caesar vybrána na prestižní Veletrh současného
umění Art Prague. Dnes v roce 2011 se účastníme již X. ročníku
jako jediná galerie ze střední Moravy a důležité rovněž bylo
pozvání na veletrh Brno Art Fair v roce 2009.
V roce 2002 proběhla rozsáhlá rekonstrukce restaurace a rozšíření
výstavních prostor galerie.
O
činnosti galerie vypovídá soupis všech jejích aktivit. To jsou ale
často pro čtenáře jen suchá data. Jistě je možné zdůraznit nejdůležitější
výstavy či projekty, ale v paměti asi nejvíce zůstává každé
obohacující setkávání s umělci, kteří v galerii
vystavují. Stejně živé jsou vzpomínky na setkání a návštěvy
osobností české kultury i politiky, např.: Medy Mládkové, Jiřího
Koláře, Olgy Havlové, prezidenta Václava Havla nebo ministra kultury
Pavla
Tigrida. Znovu by mohl následovat dlouhý seznam.
Za
celou činností galerie je vždy vidět jen pár lidí, ale je třeba
poděkovat všem, umělcům i těm, kteří se na jejím provozu podílejí.
Dík za dlouhodobou vstřícnost a podporu jistě patří statutárnímu
městu Olomouc, Ministerstvu kultury ČR, Olomouckému kraji, ambasádám,
ale rovněž všem návštěvníkům galerie i restaurace. Bez této
podpory a také bez zájmu návštěvníků bychom toho (snad ani?)
tolik nedokázali.
Dnes
můžeme konstatovat díky ohlasům a hodnocením odborné, ale i laické
veřejnosti, že se olomoucké (regionální) galerii podařilo díky svému
kvalitnímu programu a profesionální práci stát se jednou z nejdůležitějších
galerií v České republice.
Miroslav Schubert
„Již jsem měl
příležitost ocenit dramaturgii a vůbec smysl všech aktivit, jež se
váží k olomoucké Galerii Caesar, počínaje samozřejmě tím, že a
jak vznikla díky iniciativě samotných umělců, výtvarníků, spjatých
členstvím ve Spolku olomouckých výtvarníků, neboť si myslím, že
právě umělci sami jaksi přirozeně a samozřejmě by měli mít největší
zájem na prezentaci výtvarného umění, zejména toho, které zrovna
vzniká. „Celosvětový“ růst moci a vlivu kurátorů,
evidentní zejména od počátku osmdesátých let, jenž pochopitelně
měl svou reflexi i na naší – tehdy nejprve vlastně polooficiální
- scéně se mi zdál od
samého počátku podezřelý. I když mne, přiznávám, zajímaly a
zajímají mnohé koncepčně zajímavé kurátorské projekty, a to
skutečně v rozmezí od těch doslova celosvětových až po úplně
místní, zejména ovšem ty, spjaté sledováním určitého uměleckého
fenoménu, přece jen v nich nelze skrýt mocenské a tedy v nejširším
smyslu slova politické ambice, jež potom vedou k malému či k vůbec
žádnému respektování plurality tvůrčího výtvarného myšlení,
což se dá sledovat v komplementárnosti různých směrů, přístupů
a názorů, jak si to můžeme ověřit nejen v době klasického a
pozdního modernismu, ale zejména v době postmoderní. Patří k nejkrásnějším
paradoxům doby, kterou jsme již sami prožívali, že byla postmoderní
pluralita dekretována a vymezována přinejmenším stejně demagogicky
jako určitá modernistická směřování a možná ještě víc jak
mocensko-ideologicky dekretovaný socialistický realismus ...
Samozřejmě se všemi z toho plynoucími představami o
povinnosti prosazovat pouze takto charakterizované (a mnohdy i takto se
samotné charakterizující) autory. V českém prostředí, navyklém
na diktát jediného názoru jak ve sféře umělecké (svým způsobem
již od dvacátých a třicátých let!), tak i politické, kvetly samozřejmě
takové postoje zvlášť kuriózními květy, ve srovnání s
„klasickými demokraciemi“ samozřejmě ještě mnohem
odpudivějšími. Postmoderna jako umělecký program je dávno out of
date, ovšem postmoderní doba zůstává, i když jsme po ní jistě
mnozí ani tak moc netoužili. Ale doba se většinou neptá, po čem
kdo touží ... Jak by mohla vyhovět tolika různým toužícím? Můžeme
ovšem tuto dobu přece také vnímat pozitivně, jako nabídku k skutečně
osobním, jedinečným volbám, jež nebudou usměrňovávány do žádného
„mainstreamu“, ale naopak budou tak překvapivé, že skutečně
obohatí celou škálu možných podob výtvarného umění dnes. Vždyť
diváci (a možná zvláště ti, protože je skutečně nelze k ničemu
nutit), mají právo mít k dispozici nabídku co nejširší a třeba
i nejprotikladnější, aby si vybírali podle svého gusta. Tak jak se
odlišují svým naturelem, intelektem, založením a citlivostí umělci,
tak se odlišují také diváci. Univerzální divák pro celé moderní
a postmoderní i pro současné postpostmoderní (to je míněno jen časově
!!!) neexistuje... Tak jako neexistuje univerzální tvůrce, který by
dělal vše, co je představitelné (i programový eklekticismus musí být
nesen přesnou volbou, aby byl identifikovatelný), není ani univerzální
divák, který by akceptoval vše, co se nabízí (nedokáží to samozřejmě
ani historici umění, mnohým se zřejmě de facto většinou moderní
umění nelíbí vůbec, ale cítí z titulu svého školení poslání
o něm nějak rozhodovat). V takovém prostředí potom mají svá
nezastupitelná místa maximálně rozlišené programy různých galerií,
často mimopražských, ale jistě i pražských, od těch největších
po ty nejmenší, které mohou právě tu nesmírnou šíři a kupodivu
v mnoha případech i skutečnou kvalitu nějakým způsobem pokrývat
– samozřejmě ne každý sám, ale takříkajíc „spojenými
silami“, k čemuž nejsou zapotřebí žádné dohody či složitá
jednání. Určité instituce se potom profilují s určitými
evidentními preferencemi, přiznávaným a cenným zaujetím pro určitý
fenomén, třeba jinak u nás málo pěstovaný. Takovým způsobem, s evidentní
přítomností vedoucí ruky kurátora, který nijak neskrývá své
sympatie ani antipatie, se již léta v českém výtvarném prostředí
projevuje šumperská Galerie Jiřího Jílka, v níž obdivuhodný
Miroslav Koval programově prezentuje tvůrce, spjaté s usilováním
o reflexi řádu, ať přírody nebo přirozeného světa vůbec. V několika
posledních letech se zase poněkud jiné zaměření, dokonce s chutí
podílet se na „internacionálním provozu“ nejen svou
kvalitou, ale především skutečně pravidelnou prezentací zahraničních
skutečně renomovaných tvůrců, daří uskutečňovat stejně cennému
Michalu Škodovi v českobudějovickém Domě umění s jeho zájmem
o proměny minimálního či geometrického umění a konceptuálního
myšlení. Zřejmě to není náhoda, že oba kurátoři jsou zároveň
aktivní závažní umělci... Kvalitou a zase jiným „zacílením“,
na aktuální sociální přesahy a poselství, se k nim připojilo
Ústí nad Labem, Síň Emila Filly, vedená Michalem Kolečkem. Je tedy
zřejmé, že se v posledních letech škála možností prezentace zajímavého
umění přece jen obohatila, když nezapomeneme, že v Praze si
stále udržuje své dominující postavení Galerie Václava Špály v rukou
Jaroslava Krbůška. Tím se dostáváme k těm institucím, které
naopak chtějí mít „nabídku“ co nejširší, obracet se k milovníkům
různých tvůrčích koncepcí a nechat je vybírat si podle osobního
zaujetí i dispozic. I zde je možno konstatovat určité obohacení, na
Moravě se především kvalitativně vyprofilovává opavský Dům umění
s ředitelem Martinem Klimešem, v Ostravě se zatím stále
nejvíce a nejsoustavněji projevuje Galerie Sokolská v dramaturgii
Milana Webera. Tak jsem vyjmenoval aspoň část konkurence – ale
úmyslně, protože si myslím, že to není konkurence, ale naopak přibývání
spřízněných, kterých je stále ještě nedostatečně... Tak jako
není olomoucký Caesar konkurencí Muzea umění ve stejném městě,
ale naopak oba domy, ten velký i ten menší, se výborně doplňují,
jsou komplementárními díky odlišné určující dramaturgické linii
v každém z nich i tím, že Caesar je vlastně Kunsthalle,
bez sbírkových fondů, soustředěná „pouze“ na realizaci
výstav. Skutečným protivníkem ovšem jsou galerie a minigalerie,
rozseté po celé zemi, vnucující tu naprosto, onde poněkud méně
pokleslou produkci. Od regionálních hvězd až po hvězdy celostátní,
jimž je společné, že produkují šmejd, a zákazníci, mnohdy
znejistělí některými málo známými a pedagogicky málo zpřístupňovanými
fenomény, které se v umění výtvarném posledních desetiletí
objevily, tento šmejd více nebo méně nadšeně vnímají a dokonce i
kupují. Jsem rád, že Caesar si těch deset let s přívažkem
roku jedenáctého v jiné lokalitě zachovává svou vysokou
kvalitu – byl vůbec jedním z prvních, kdo se po politických
změnách v roce 1989 o kvalitní soudobé umění zasazoval. A
Caesar není bezejmenný, i když jeho „hlava“ je kolektivní.
Všichni členové Spolku olomouckých výtvarníků, ať jim na tom záleželo
hodně nebo méně, dokázali galerii podle svých představ formovat...
Jako galeristu pro něj získali (také aktivního umělce!) Miroslava
Schuberta a objevili systém, jak přenést názorovou pluralitu ve
Spolku také do dramaturgie caesarovských výstav. Je to samozřejmě
komplikovanější než předat galerii bez výhrad do jedněch rukou,
ale mohli jsme sledovat, že se daří zachovávat vysokou kvalitu i názorově
a generačně maximálně diferencovaný pohled na soudobé české umění,
obohacený o pozoruhodné vhledy „do světa“... Mohli
jsme pozorovat, jak se to v různých modifikacích odehrávalo a
jak se Olomouc také díky Caesaru stala jedním z míst, kde je
aktuálnost spojována s kvalitou i s různými typy teoretických
interpretací… Skoro se mi už nechce opakovat, jak důležitá je
aktivita Caesara také v tom, že vytváří možnost konfrontace
pro významné, kvalitní autory z regionu vlastního i z regionů
jiných s tím, co pozoruhodného vzniká v Praze. Je až
komické, jak někteří lidé (budiž umělci a kurátoři pro tento případ
považováni také za lidi) považují fakt, že je v Praze nejvíce
zajímavých umělců (protože je tam nejvíce i těch nezajímavých,
tisíce a tisíce, neb je tam nejvíce lidí z celé republiky na
jednom místě) za oprávnění k tomu, aby více či méně opomíjeli
stejně zajímavé nebo ještě zajímavější osobnosti, žijící a
tvořící v jiných centrech české země, nebo dokonce na místech,
která jako žádná centra věru označit nemůžeme. Nejkomičtější
jsou pak ti, kteří tvrdí, že oni žádné problémy s pragocentrismem
nemají, ale nechápou, že může někdo hodnotit určité pražské
autory jinak než činí oni sami (což doufám zase stvrdí třeba Jiří
David, ten pražský, ne ten pardubický). Právě v takovém
nedeformovaném pohledu alespoň na určité teritorium má také Caesar
neopomenutelné místo. Proto se těšíme, že bude mít po
rekonstrukci ještě víc výstavních ploch.“
Tak optimisticky končil
můj text do katalogu (sborníku) k desátému výročí Caesara:
bohužel mi ale následující dekáda nedala za pravdu, naopak, stále
více se ukazuje, jak se celá kulturní politika v této zemi po
provedené, věcně bohužel nepochopitelné, pouze naprosto privátními
zájmy, decentralizaci na kraje či města se stala dřív politikou
nekulturní. Jak skončili někteří výše jmenovaní a chválení?
Martin Klimeš byl zlikvidován asi jako první, je asi čtvrtý rok
nezaměstnaný (sic!), kolem Michala Škody byla rozehrána neuvěřitelná
hra desinformací a konci jeho aktivity (zatím?) zabránily masové
protesty odborné veřejnosti, kolem Galerie Václava Špály, spjaté
již od šedesátých let s jedinečným programem Jindřicha
Chalupeckého se hrály tak neuvěřitelné komedie, že na samotného
Jaroslava Krbůška už všichni zapomněli, ale zato se mezitím
objevila celá škála dalších neodborných zásahů, jako poslední příklad
z mnoha může sloužit původně Středočeská galerie, vyštvaná
jako GASK z Prahy do Kutné Hory a s ředitelkou, jejíž morální
i odborné kvality jsou stejné – příšerné, podobně se odvíjely
poslední roky v Alšově jihočeské galerii a mnohde jinde - takže
teprve nyní uvidíme, kolik kvalitních institucí typu Kunsthalle
postupně zůstane… Přitom v Caesaru se stále dařilo
dramaturgii udržet na mimořádně vysoké úrovni, sám jsem tam pomáhal
při realizaci přehlídky mezinárodně jedinečného fenoménu,
olomoucké kresby osmdesátých let, která se pozitivně projevila i při
celkovém pohledu na olomoucká osmdesátá léta v Muzeu umění
zhodnocením přínosu dvou členů skupiny NEPRŮBOJNÍ –
Eleonory Pražákové a Zbyňka Kulvaita (celkové skutečně objektivní
zhodnocení tohoto nenápadného seskupení bych rád učinil formou výstavy
v příštím roce, samozřejmě v Caesaru). Mezitím jsem s velikou
radostí do Olomouce pozval k „pozdnímu debutu“ Jana Vyleťala
s jeho kosmickou geometrií nebo jedinečného pražského
neokonceptualistu Jana Šerých, již vzbudivšího mezinárodní ohlas,
také „nadstátní“ postkonkrétistické trio Marek Radke,
Fred Schierenbeck a Tomasz Zawadski. Ale stejně upřímně jsem uvítal,
že velice kvalitně se projevuje Klub konkrétistů Východní Čechy s umělci
tří generací, které jsme uvedli pod egidou Geometrie citlivosti.
Samozřejmě i pro mne byl závažný projekt či asi přesněji koncept
Barbory Klímové, přímo reflektující stávající olomouckou výtvarnou
scénu… A samozřejmě jsem velice rád zahajoval minulý rok
retrospektivou fascinující olomoucké kreslířky Inge Koskové a letošní
rok úplně novými, počítačovými obrazy Zdeňka Kučery, jednoho z
dávných přátel - průkopníků, zakladatelů původního Klubu konkrétistů
v roce 1967… Nebo dvojvýstavu dalších „geometrických
přátel“ Jaromíra E. Brabence a Jaroslava Jebavého, to je jen pár
krásných vzpomínek na ty, které jsem s velikou radostí představoval,
takové milé vzpomínání především pro mne… Ale pro jiné návštěvníky
zase mohou být těmi nejkrásnějšími samozřejmě zase úplně jiné
výstavy, protože podle mého hlubokého přesvědčení skutečně každá
výstava je v Caesaru objevná, třeba ty právě poslední –
konceptuální fotografie Jolany Havelkové či zvláštní imaginativní
figurace malířky Miroslavy Zychové a předtím zase naopak nejmladší
zastánci malířské abstrakce David Hanvald a Karel Štědrý… A
kdo, kromě Miroslava Schuberta, si z naší generace vzpomenul na
velké jubileum již legendární kapely The Residents a představil ji
jako všeobecně nový kulturní fenomén.
Pro vše výše uvedené je nutno ocenit, že v Olomouci nenásledují
arogantní chování několika jiných měst a státních správních
institucí (měly by přece sloužit všem a ne jen demonstrovat svou
bezohlednou moc a těžko očekávatelnou nenasytnost!) – a že v ní
i na ty NEPRŮBOJNÉ podle našich představ dojde… A samozřejmě
ještě na spoustu dalších důležitých výstav, protože stále přibývají
mladí – a také mezi těmi staršími je stále také ještě
dost těch kvalitních, kteří mohou dramaturgii tak jedinečné
galerie, jako je Caesar, obohatit…
Všichni budou v galerii s jejím dosavadním renomé rádi
vystavovat – z vlastních zkušeností vím také o mnoha!
Jiří Valoch
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|