|
X. ročník veletrhu současného
umění
10th International Contemporary Art Fair
7. - 12. 6. 2011 Praha |
Již podesáté se bude ve dnech 7.–12. června 2011 konat veletrh současného
umění ART PRAGUE. Ve výstavní síni Mánes 35 galerií představí to
nejlepší ze své dramaturgie.
Galerie Caesar je
jedna z prvních soukromých galerií v České republice. Je činná od
července 1991 (Dům U zeleného věnce, Dolní náměstí), od září
1992 sídlí v budově olomoucké radnice. Program je zaměřen na
prezentaci a prodej současného vizuálního umění, na výstavy významných
českých umělců i autorů zahraničních. Stejně tak je věnován
prostor mladým, začínajícím či neznámým autorům. Od svého vzniku
galerie realizovala více jak 200 autorských i kolektivních výstav, řadu
kurátorských projektů (Tryskáči, Touha stát se indiánem, Mladé
sovy ad.), mimo to se podílela na organizování řady výstav a kulturních
akcí doma i v zahraničí. Ke každé výstavě je vydáván katalog
s reprodukcemi, textem a biografickými údaji, pro návštěvníky
galerie zdarma.
UMĚLCI PREZENTOVANÍ GALERIÍ CAESAR NA ART PRAGUE 2011
J.
G. Dokoupil, Vladimír Havlík, David Jedlička, Jan Kubíček, Jan Knap, Milan Kunc, Michal
Macků,
Miroslav Šnajdr st.
Expozice Galerie Caesar na Veletrhu současného umění Art Prague
2011.
Galerie Caesar na Art Prague 2011 představí ve své
expozici výběr autorů s kterými galerie soustavně spolupracuje.
Podobně jako je připravován výstavní program galerie i
expozice v Mánesu je vedle zvučných a zavedených autorů, kteří se
pohybují již mnoho let na evropské i světové výtvarné scéně (J.
G. Dokoupil, Jan
Knap, Milan Kunc, Jan Kubíček) představena tvorba autorů, kteří
přesto, že tvoří v olomouckém regionu, patří mezi významné české
umělce (David Jedlička, Vladimír Havlík, Michal Macků, Miroslav Šnajdr
st.).
ART PRAGUE
– veletrh současného umění
Contemporary Art Fair
Místo
konání
Exhibition sites
Termín / Dates |
Výstavní síň
Mánes, Praha 1, Masarykovo nábř. 250
6. června v 18 hodin slavnostní vernisáž v Mánesu
7. 6. – 11. 6. otevřeno 11-19 h
(9. 6. NOCTURNO do 21 hodin)
12. 6. do 18 hodin |
|
|
EXPOZICE GALERIE
CAESAR
Biografie vystavujících umělců
Havlík Vladimír
7. 2. 1959
Nové Město na Moravě
Žije a pracuje v Olomouci
malba, kresba, performance / akce, grafika (počítačová)
Studia: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, katedra výtvarné
výchovy /1978– 1983/
Členství:
TT klub výtvarných umělců a teoretiků, Brno (1991–1998)
Spolek olomouckých výtvarníků, Olomouc (1991–1999)
Klub konkretistů 2 - olomoucká sekce, Olomouc (od 1999)
Vladimír Havlík působí
na KVV PdF Univerzity Palackého v Olomouci jako odborný asistent v oboru
intermedia
Vladimír
Havlík bývá považován za postmoderního umělce. Pohybuje se na pomezí různých
žánrů, témat, technik. Počátky jeho tvorby spadají do konce 70. let. V té
době začíná provádět velmi osobní performance,
v ústraní zkoušel komunikovat s přírodou. Tyto akce
průběhu 80. let přerostly ve veřejná a hromadná happeningová vystoupení.
Během svých studií na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci
se jeho ateliér stal jedním z neoficiálních center místní umělecké
komunity.
Jeho kresebná a později malířská práce
spadá do okruhu geometrické abstrakce i když inspiraci čerpá z reality (chrámové
půdorysy, městské plány, topografie krajiny…). Jeho současné obrazy,
pracující s jazykem geometrie, provedené radostnými barvami jsou navíc
často vtipně pojmenovány. Zabývá se kresbou, malbou, instalací, performancí
a computerovou grafikou.
J. G. Dokoupil (1954) je jedním z významných reprezentantů současného
světového malířství. Po návratu ze studií v New Yorku se stal
spoluzakladatelem radikálního uměleckého uskupení Mülheimer Freiheit a Die
neuen Wilden, přinášejícího nové myšlenkové i malířské postupy. S
podněty, které přinášela tvorba členů těchto sdružení, je spojován nástup
postmoderny, jež zásadním způsobem ovlivnila orientaci evropské umělecké
scény. J. G. Dokoupil je jedním z mála českých umělců, kteří se výrazně
prosadili v mezinárodním kontextu a ovlivnili vývoj soudobé malířské
produkce. Využívá často experimentálních malířských postupů, vytváří
obrazové cykly.
Michal Macků
Narozen: 17. 4.
1963, Bruntál
Žije a pracuje v Olomouci
fotograf
Studia:
1981–1985 Technologická fakulta VUT Brno
1986–1989 Institut výtvarné fotografie Praha
Zastoupení ve sbírkách
/ Collections:
Museum Ludwig, Cologne;
Museum of Fine Arts, Houston; Museum for Fotokunst, Odense, Denmark; The Royal
Library of Denmark, Copenhagen; Maison Européenne de la Photographie, Paris;
Harvard Visual Center, Cambridge, Massachusetts; The Art Institute of Chicago,
Illinois; Moravská galerie v Brně, Brno, Czech Republic; Muzeum Umění
Olomouc, Czech Republic; MOPA - Museum of Photographic Arts,
San Diego, USA, Smith College Museum of Art, Northampton, Massachusetts, USA.
Michal Macků fotografuje
již celá léta sebe sama. Fotografie se mu za tu dobu stala nejen vyjadřovacím
prostředkem, ale také nástrojem sebepoznání. Oprostil pohled na sebe od
falešného studu i od detailního zpytování povrchu. Vytvořil figuru, nebo
spíše bytost, průvodce, vypravěče, postavu bez minulosti, bez zakotvení.
Tak jako geometr pracuje s bodem, Macků variuje základní stavební prvek
své tvorby – figuru. Vyprázdněnou formu lidského korpusu znova přetváří
a naplňuje. Tělo neabstrahuje, ale jen odlehčuje od nedůležitých
podrobností.
Macků začíná tvořit a vystavovat ještě před rokem 1989, tedy v době,
která příliš nepřála individuálnímu rozvoji a osobitému projevu
jednotlivce. Již od počátků však reaguje spíše na základní otázky o
smyslu a omezenosti lidského života než na tlaky totalitního systému, který
však do určité míry hloubání nad neodbytně lidskými otázkami vyvolal.
Pro vyjádření složitých pocitů mu však nestačí tradiční
fotografie. Vytváří symbolické obrazy, které se vzdáleně napojují na
dekadentní a symbolistní projevy počátku 20. století. Objevuje geláž,
techniku práce s uvolněnou fotografickou emulzí na principu koláže.
Aktivními, haptickými zásahy do ještě vlhké a vláčné fotografické
emulze, jejím rozpohybováním, se mu daří na krátký čas znovuoživit výchozí
fotografický záznam. Ten se ve výsledku stává spíše plastickým obrazem
než fotografií. Geláž umožňuje pracovat nejen v čase, ale i ve vrstvách.
Zpočátku osamocené figury se později začínají zmnožovat, překrývat.
Dochází k seriálně řazeným kompozicím, k prolínání figur, u nichž
potlačuje individuální projevy i rysy.Vzniká řada velkoformátových obrazů
o ztrátě identity, odpovědnosti, rozmělnění se v davu, které vrcholí
zobrazením osamocenosti, vykořenění a rozplynutí.
A jde ještě dál. Tak jako objev geláže umožnil fyzický vstup tvůrce do
snímku, nové práce se skleněnými objekty přivádí fotografii na hranici
plastiky. Macků už ne v ploše, ale v prostoru několika vrstvených
a lepených skleněných desek vytváří hmatatelné objekty s průhledy
do svého bizarního světa. Postavy se tu kříží s přírodními
elementy, opět se ke slovu dostává živoucí a organické zmnožování motivů,
deformování postavy i hra s měřítkem.
Tvorba Michala Macků vyrůstá z pevného základu osobní zkušenosti. Přes
drastické a kruté obrazy destruovaného těla, křičících úst až po práci
s tělesnými fragmenty se postupně propracovává hlouběji, k pokusu
zachytit emoce, napětí a rozkolísanost lidského nitra.
Jan Knap
Narozen: 8. 7. 1949,
Chrudim
Malíř, kreslíř, ilustrátor, grafik.
Studoval v letech 1968–1969 na Stavební fakultě VUT v Praze, obor
architektura. V roce 1969 odešel do Brazílie a později do Německé spolkové
republiky.
V roce 1971 studoval na Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu
(prof. Gerhard Richter).
V letech 1972–1982 žil a pracoval v New Yorku,
roku 1979 Jan Knap s Milanem Kuncem a Peterem Angermannem spoluzakládá
skupinu Normal.
V letech 1982–1984 studoval teologii v Římě,
1984–1989 žil a pracoval v Kolíně nad Rýnem, 1989–1992 v Modeně.
Od roku 1992 žije a pracuje v České republice.
Samostatně vystavuje od roku 1985 (Německo, Španělsko, Itálie, Anglie,
Belgie, Nizozemí, Rakousko, ČR, USA), kolektivně od roku 1981
Jan Knap nikdy nedává
svým obrazům názvy, tvoří okouzlující svět, obestřený „pohádkovým“
oparem, se závanem radosti, spočinutí, klidu a míru. Umělec je věrný
vlastnímu výtvarnému projevu, hledá krásu a harmonii, spojuje středověkou
a předrenesanční malbu, meditativní vize, něco mezi snem a realitou. Každý
jeho obraz má vynalézavou svěžest, vždy nový pohled, i když téma je
stejné – Boží přítomnost. Knapův svět je obydlen anděly a Svatou
rodinou. Poklidné rodinné výjevy v strohém interiéru či tiché krajině,
příprava večeře za pomoci a kontroly poletujících andělíčků – strážníčků.
Madona je oděna do pláště ze zlatem, ale také do civilního oděvu s kratší
sukní či zástěry. Josef je většinou zaměstnán prací, češe ovoce,
pracuje se dřevem nebo jen z povzdálí pozoruje hrající si děti. Jeho
obrazy nám „připomínají léta štěstí , kdy jsme si užívali opravdovou
lásku našich rodičů“ – píše v jednom z mnoha Knapových
katalogů Arnaldo Romani Brizzi. Umělec neustále hledá dokonalost, pracuje
dlouho a soustředěně s pochybnostmi, zda jí již dosáhl. Také proto
vznikají verze vybraných témat a některých kompozic, malíř studuje a přemýšlí
o barvách, náladách a kompozicích. A zároveň diváka, který jeho práci
delší dobu sleduje, neustále příjemně překvapuje. Jeho práce může být
pro někoho neaktuální – vždyť přece nevyjadřuje naši dobu, mluví o
ztraceném snu, snu o štěstí, o dávno ztracené realitě. Vize, kterou nám
Knap předkládá, napomáhá uvědomit si naše křesťanské kořeny a
identitu.
Jan Kubíček
Narozen: 30. 12. 1927,
Kolín nad Labem
Žije a pracuje v Praze
Malíř, kreslíř, grafik, přední reprezentant české školy konstruktivního
umění.
Člen skupiny Křižovatka.
V letech 1948 – 1954
studoval v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a v letech 1944
– 1957 Akademii múzických umění obor scénografie.
Od realistické malby, přes lettrismus a informel přešel k nejradikálnějším
formám geometrie. Stejně dobře se dokázal pohybovat i v oblasti
fotografie a objektu. Strohá analýza řádu a systému, logika, zkoumání
formy a akce.
Jan Kubíček je jeden z nejautentičtějších z řady důležitých
jmen českých racionalistů generace 60. let
Svým dílem je řazen k předním reprezentantům české školy konstruktivního
umění a v grafické tvorbě k zakladatelským osobnostem české serigrafie.
Milan Kunc
Narozen 27. 11. 1944,
Praha
1964–1967 studia: AVU, Praha
1969 emigroval
1970–1975 studia: Staatlichen Kunstakademie, Düseldorf (prof. Joseph Beuys,
Gerhard Richter)
1979 s Janem Knapem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu Normal
1984 žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem
1988–1991 žije a pracuje v Římě
1995–1996 ateliér New York, East Hampton
1996–1997 pracuje na keramických sochách v Den Haag
od 2001 střídavě žije a pracuje v Praze a Kolíně nad Rýnem
od 2004 žije a pracuje v Praze
V zahraničí velmi viditelný a ceněný Milan Kunc nevystavuje v Česku příliš
často. Sice jako první z výrazných českých osobností, která svou prací
získala respekt v zahraničí, měl Kunc již v roce 1992 přehlídku
svých prací v Letohrádku Belvedér na Pražském hradě, pořádanou
Kanceláří prezidenta republiky, dále pak v roce 1996 ještě proběhla
veřejností velmi navštěvovaná výstava v Galerii Václava Špály v Praze.
I když Kunc nyní bydlí v Praze, vystavuje převážně ve světě, další
jeho domácí prezentace proběhla v roce 2006 v Galerii Caesar v
Olomouci. Na začátku roku 2007 proběhla jeho retrospektiva v Kunsthall
Erfurt a koncem téhož roku připravila Galerie Caesar výstavu Milan Kunc –
Zlatý věk pro Dům umění města Brna, která byla dosud největší
prezentací jeho díla.
Pražský rodák studoval na Akademii výtvarných umění. V osmém
semestru byl pro „nedostatek talentu“, tedy spíše pro
konflikty s vedením Akademie, vyloučen. Po okupaci Československa zůstává
v Itálii, poté odchází studovat na Akademii v Düsseldorfu, kde se
mu dostalo pozvání Josepha Beuyse a stává se jeho žákem (1970). Po odchodu
Beuyse z Akademie přechází Kunc do ateliéru Gerharda Richtera.
Od roku 1974 Kunc vytváří provokativní malby vycházející
ze socialistického realismu a kýče. Tuto část tvorby nazývá
Trapným realismem. V letech 1978 a 1979 vzniká „ost-pop“, kde umělec
používá a kombinuje atributy propagandy socialismu a symboly západního
konzumu a reklamy.
V roce 1979 spoluzakládá s Peterem Angermannem z Düsseldorfu a
Janem Knapem (1949), tehdy žijícím v New Yorku skupinu Normal. Po úspěchu skupiny Normal v N.Y.C. Kunc samostatně vystavuje v Los
Angeles a stává se pevnou součástí expandující East
Village scény. Po roce 1983 se Kuncova malba zbavila expresivity a zjemněla,
jeho klasická technika s přesně formulovaným obsahem sahajícím od
ekologie k přírodnímu mysticismu až k neoklasicistní tématice. V druhé
polovině 80. let se Kuncovi otevírá Evropa, vystavuje v Londýně,
Madridu a v Miláně.
Kunc v 90. letech již nepracuje s ikonografií minulých
dekád. Více se také věnuje krajině i portrétu, aktu a dalším oblíbeným
tématům. Obrazy má jako vždy promyšlené, rozvržené, rozehráté v několika psychologických rovinách. V jeho práci
nejde o provokaci, vždy chtěl vyjádřit svůj postoj k věcem, které
jsou nevyřčené.
Světoběžník Kunc
se po několikaletých pobytech v Římě (1988–1991) a New Yorku
(1995–1996) znovu vrací do Kolína nad Rýnem, od roku 2004 začíná
žít v Praze.
Americký vědec a výtvarný kritik Donald Kuspit píše : „Umění Milana
Kunce nás oslovuje na dvou úrovních. Na jedné straně se vysmívá univerzálnímu
jazyku kýče tím, že ho používá
absurdním způsobem a na druhé straně ukazuje, že všechno to je až příliš
lidské a že tam, kde existuje lidská společnost, nemůže být žádný
ráj.“
Miroslav Šnajdr st. (1938)
Malíř, kreslíř, příležitostný grafik.
V letech 1952–1956 studoval na Vojenské hudební škole v Liberci a
v letech 1962–1967 na Státní konzervatoři v Brně, obor lesní
roh. V letech 1961–2001 působil jako hornista v Moravské
filharmonii Olomouc. Samostatně vystavuje od roku 1967 (ČR, SR). Kolektivních
výstav se zúčastňuje od roku 1965 (ČR, SR, Španělsko, Rumunsko, Polsko, Německo,
Francie, Švýcarsko, Holandsko, Kanada, USA). Jeho práce je vedle řady domácích
i zahraničních soukromých sbírek zastoupena ve sbírkách Národní galerie
v Praze, Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou, Galerie
Benedikta Rejta v Lounech. Moravské galerie v Brně, Horácké
galerie výtvarného umění v Novém městě na Moravě, Muzeu umění
Olomouc, Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně, Staatliche
Kunstsammlungen v Drážďanech, a v Galerii Benedet v Ovideu (Španělsko).
V letech 1963–1965 byl členem olomoucké tvůrčí skupiny Ohnisko, v letech
1968–1971 byl kandidátem olomoucké pobočky Svazu československých výtvarných
umělců a v letech 1972–1991 byl evidován při Českém fondu výtvarných
umělců. Od roku 1990 je členem TT kubu výtvarných umělců a teoretiků v
Brně, od roku 1991 Spolku olomouckých výtvarníků a od roku 1992 Umělecké
besedy. V roce 1999 mu byla udělena Cena města Olomouce, kterou obdržel
za celoživotní tvorbu. V roce 2001 obdržel Cenu Michala Ranného za významný
přínos jeho tvorby české výtvarné kultuře.
Žije a působí v Olomouci.
Miroslav Šnajdr st.
je typem
umělce, jehož dílo se neustále rozvíjí a zároveň vrací v jakýchsi
spirálách zpět k tematickým okruhům - citace, parafráze jsou častými tématy
jeho práce, prostupují celým jeho dílem. Šnajdr patří ke generaci umělců
spjatých s českou informelní malbou.
Již na počátku 70. let
umělec začal pracovat na souboru Reminiscencí.
Ve volných
parafrázích, v malířských reflexích, přehodnocuje
a nově artikuluje,
tedy interpretuje cizí díla jemu blízkých umělců.
Vzniká vzájemný dialog, kdy vznikají figurativní obrazy interpretací
podobizen
italské renesance a autor komunikuje a vede dialog s mistry jako je
Piero della Francesca, Botticelii. Podobně pracuje i na rozsáhlém cyklu
interpretací krajin Gustava Klimta,
jimiž
je umělec nejen okouzlen a silně ho inspirují, aby si s nimi svým způsobem
našel novou cestu.
David
Jedlička
Narozen
12. 11. 1969 v Brně (Česká republika). Malíř, kreslíř, vysokoškolský
pedagog, hudebník. Studia: Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity v Ostravě,
ateliér malby (1922–1997, Daniel Balabán). Samostatně vystavuje od roku
1995 (Česká republika), společně od roku 1995 (Česká republika, Slovenská
republika, Rakousko). Zastoupení ve veřejných sbírkách: Národní galerie v Praze
(Česká republika), zastoupení v soukromých sbírkách: Česká
republika, USA. Žije a tvoří v Olomouci.
David Jedlička (1969) patří ve své
generaci mezi nejzajímavější figurální malíře, jejichž působnost
je spojena s regionem střední Moravy.
Přesto je jeho tvorba paradoxně známější v celostátním kontextu,
neboť v Olomouci, kde působí od roku 1999 jako odborný asistent na
Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, jsme se
mohli setkat s jeho obrazy zatím jen
sporadicky. Výstava v Galerii Caesar je tedy jeho první větší
samostatnou přehlídkou. Na rozdíl od dávných dob moderny, kdy malíři
kolem čtyřicítky pořádali svoje první retrospektivní výstavy, se Jedlička
rozhodl představit veřejnosti práce z posledních dvou tří let. Je to
na jedné straně škoda, neboť kdo si dnes dokáže vybavit jeho obrazy staré
deset či více let? Ale na straně druhé tak máme příležitost seznámit se
s Jedličkovým současným projevem v poměrně široké malířské
i námětové škále. Volba padla na čtyři okruhy jeho starších i současných
zájmů – interiéry, pláže, lesní motivy a digitální tisky řekněme
komiksového ražení. Důraz je tedy položen výhradně na figurativní složku
malířovy práce, přestože v jeho tvorbě se často setkáme i s tématem
civilních zátiší. Zásadní otázkou ovšem je, čím se Jedlička vlastně
od svých kolegů odlišuje v rámci vývoje figurativní malby, jak jsme
ji mohli sledovat v posledním dvacetiletí. Letmo si připomeňme, že
kolem poloviny 90. let minulého století se v Česku velmi vzrušeně
diskutovalo o „konci malby“, respektive o možném zániku závěsného
obrazu vůbec. Tehdy se do popředí drala tzv. nová média a obraz se mnohým
jevil jako něco nevkusně zastaralého, statického, neodpovídajícího novým
technologiím. Tato diskuse ve skrytější podobě sice probíhá doposud, ale
nelze si nevšimnout, že v posledním desetiletí – ačkoliv jsme zažili a
zažíváme podobně útočný tón například u zastánců
neopostpostkonceptualismu (na přesnosti „nálepky“ tolik nezáleží J) –
zájem o závěsný obraz opět stoupá. Škála dnešních přístupů k malbě
se ovšem jeví téměř jako bezbřehá. Zjednodušeně bychom mohli říci, že
po technologické stránce osciluje od využití postupů starých mistrů
(tuto postupně sílící linii jsme zaznamenali již v první polovině
90. let) až po přitakání digitálním technologiím. Z hlediska námětového
se pak v malbě posledního dvacetiletí setkáme s přepestrou směsicí
všeho možného – od vzývání banality a klipovosti, přes revitalizaci
abstraktních a geometrických tendencí až po přeexponované náměty z oblastí
dříve víceméně tabuizovaných. Jednotlivé názory či přístupy na sebe
ostře narážejí, vše je dovoleno a nikdo vlastně přesně neví proč. V dobách
výše záměrně zmíněné moderny se „boj o nové umění“ odehrával víceméně
v rámci vypjatě individualistického požadavku „jednoty obsahu a
formy“. Mohlo by se zdát, že dnes je tomu podobně, nicméně je zde jeden zásadní
rozdíl. U řady umělců, jak mám možnost se s nimi nebo s jejich díly
setkávat, pozoruji cosi jako ztrátu či přinejmenším skepsi k objevení
(či vztahování se) k „nadosobnímu horizontu“, tedy k něčemu, k čemu,
jakkoli utopisticky či naivně, se upínali příslušníci moderny a
avantgardy.Do nastíněné situace vstoupil David Jedlička, řemeslně velmi
dobře vybavený studiem u Daniela Balabána na Katedře výtvarné tvorby
Ostravské univerzity, v roce 1997 jako nadějný mladý malíř, jehož zájmy
se neupínaly jen k výtvarnému umění, ale rovněž k aktuálním výbojům
v elektronické hudbě anebo v oblasti filmu. Někdy v té době
jsem měl možnost vidět prvně kolekci jeho obrazů a i přes naši značnou názorovou
rozdílnost mi bylo zřejmé, že Jedličkova případná jedinečnost se bude v budoucnu
odehrávat především na poli jeho vrozeného koloristického cítění. Jedlička
je totiž tím typem malíře, jehož bytostným jazykem, přestože k nám
promlouvá prostřednictvím „zastavených příběhů či situací“, je řeč
tvarů a barev. Jeho starší i nejnovější obrazy, které mimo jiné nezřídka
oplývají osvobozujícím smyslem pro humor či situační nadsázku, jsou
vedle námětové čitelnosti především jedinečnými barevnými zážitky.
Tedy jsou svého druhu snad až hudebními skladbami, v nichž se mísí na
pozadí figurativních výjevů tóny operety s operou
a třeba hip hopem. Jinak řečeno, Jedlička přináší do současné
nepřehledné malířské scény pozitivní, otevřenou energii, bez níž nelze
uvažovat o „nových horizontech“ v umění, tím méně pak v celé
společnosti.
(text
katalogu výstavy Davida Jedličky, Galerie Caesar Olomouc. Ladislav Daněk, 25.
3.–26. 3. 2011).
|