Jaroslav
Lampar
Narozen
21. 3. 1931 v Olomouci. Malíř, kreslíř, řezbář, autodidakt.
Žije
v Kožušanech (u Olomouce).
Studia
1946–1950 Obchodní akademie v Olomouci
1963–1967 Průmyslová škola stavební v Lipníku nad Bečvou
(studium při zaměstnání)
Zaměstnání
V letech
1954–1990 pracoval v různých
podnicích (Severomoravské mlýny a pekárny, Krajský svaz výrobních družstev,
Nábytek n.p. Olomouc, Prefa n.p. Olomouc) jako účetní,
ekonom, vedoucí všeobecné účtárny, plánovač výroby, výrobní
inspektor.
Zastoupení
v soukromých sbírkách
Česká
republika, Německo (sbírka Arséna Pohribného)
Skryté
tvoření
S díly
Jaroslava Lampara (*1931) jsem se poprvé setkal v roce 2004 na
jednodenní rodinné výstavě nainstalované v přízemním ateliéru
jejich domu na okraji Kožušan. Byla slunečná květnová neděle a
pozvaní hosté žasli nad čerstvě na světlo Boží vyneseným
pokladem mediumních kreseb malířovy babičky Josefy Štěpánkové
(1877–1966). Nemenší pozornost publika však vzbuzovaly rovněž
neznámé, přes půl století staré, reliéfní řezby jejího vnuka
(k nim se na jiném místě tohoto katalogu s hlubokým porozuměním
vyjadřuje Miroslav Koval).
Výsledkem
tohoto setkání pak byly dvě komornější výstavy Jaroslava Lampara,
uspořádané díky Libuši Šlezarové a M. Kovalovi nejprve v olomouckém
Divadle hudby a posléze v šumperské Galerii Jiřího Jílka. Nyní
malíř, řezbář a kreslíř v jedné osobě poprvé předstupuje
před veřejnost s pokusem o přehlédnutí více jak šedesátileté
tvůrčí cesty, jejímž smyslem je tvoření prýštící z niterné
potřeby neokázale oslavit to, co považuje za nejpodstatnější.
Jeho
první výtvarné pokusy spadají do závěru 30. let, z nichž známe
několik přírodních studií. I v dalších letech intenzivně
kreslil v plenéru, jak to dokládá řada skicáků a volných listů.
Nicméně iniciačním momentem pro jeho malířské směřování byl zážitek
z plavby Středomořím v roce 1957. Téma moře, v podstatě
fascinace živlem vody, bylo od té doby nadlouho jedním z ústředních
motivů jeho tvorby. Pro vyjádření svých představ si vybral malbu
temperou na papíře. A dnes můžeme říci, že to byla šťastná
volba. Malíři tempera evidentně vyhovovala jak pro ředitelnost vodou
(zde se pozoruhodně propojuje námět s vyjadřovacím médiem),
tak pro rychlé schnutí a krycí i rukopisné možnosti. Náměty zátok,
přístavů či mořského pobřeží s vegetací můžeme vedle
obdivu k vodnímu živlu zároveň chápat jako motivy oslavy
volnosti a svobody. Máme-li teprve dnes možnost poprvé spatřit některé
z těchto maleb (včetně souběžně vznikajících krajinomaleb,
které nezřídka maloval přímo v plenéru a činí tak dodnes),
jistě nás napadne malířova spřízněnost s tvorbou postimpresionistů
a fauvistů v čele s van Goghem, Gauguinem a Derainem.
Za
podrobnější pozornost však stojí zamyslet se zejména nad jeho
rukopisným a barevným traktováním plochy ve vztahu k dílu prvního
jmenovaného, neboť tato příbuznost je pro pochopení malířské svébytnosti
Jaroslava Lampara určující. V jeho tvorbě, tehdejší i současné,
totiž nejde o vnější obdivné, byť třeba bezděčné, převzetí výtvarného
jazyka slavného předchůdce, ale naopak o souznění citového vnímání
přírodních dějů. Rovněž tak nelze přehlédnout, že Lamparův
rukopis, jakkoliv působí třeba vzrušeně, tak příliš neodráží
jeho momentální emocionální stavy. Dalo by se naopak říci, že
autor používá rukopis, který mu umožňuje co nejlépe vyjádřit souvztažnost jevů, jež máme sklon většinou vnímat izolovaně.
Zadíváme-li se totiž na jeho práce bez potřeby odborných nálepek,
pak naplno pocítíme, že v chvějivých obrazech, od 70. let
malovaných na plátna, proudí svěží vzduch a všudypřítomné světlo
krátí stíny. A že jeho skutečným mořem i přítomným rájem jsou
už od závěru 50. let jak kožušanská zahrada za domem, kde žije s rodinou,
tak okolní krajina.
Ohlédnutí
za malířskou cestou Jaroslava Lampara, na níž – vedle okamžiku
zrození vlastního vidění v poslední třetině 50. let – nenarazíme
na zásadní stylové ani námětové proměny, není tedy ničím víc
ani méně než lidsky vzácným setkáním s autentickou tvorbou,
v níž pozemský čas se snoubí s nadpozemským.
Ladislav
Daněk, 2.–12. prosince 2011
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|