|
|
|
JOSEF
ACHRER
Terária č.12 (c. Obytný sektor). 2012,
kombinovaná technika na plátně, 207 x 180 cm
|
|
MARTIN KRAJC
Milky Way. 2011,
olej na plátně, 180 x 200 cm |
Josef
Achrer - Martin Krajc: Kritický výběr
Při nedávném 5. ročníku Ceny kritiky za malbu se umístili
Josef Achrer na prvním a Martin Krajc na třetím místě. Rozhodně
nejsem tím, kdo by podobná ocenění přeceňoval, ale přeci jen mi
to nedalo, aby se v názvu jejich společné olomoucké výstavy
neobjevilo slovo kritický. Svým způsobem ostatně o kritický výběr
jde. Jednak je v Galerii Caesar vyselektován jistý výběr z jejich
posledního díla, včetně děl jimiž uspěli na zmíněné
„kritické“ akci, jednak oba zaujímají jistý kritický
postoj v současném umění. Neboť jak jinak vnímat oblast tradičního
malovaného obrazu s jeho estetickými a formálními nároky ve střetu
(či souladu?) s ostatními uměleckými mediálními prostředky? Tak
či tak jsou Josef Achrer a Martin Krajc nepřehlédnutelnými zástupci
nastupující malířské generace, kteří prošli akademickým ateliérem
gesticky a barevně sugestivního Michaela Rittsteina na pražské AVU
(s krátkým hostováním u Skrepla/Kovandy a ve Španělsku v případě
Martina Krajce, a v USA a u
Stanislava Diviše na pražské VŠUMPRUM, co se týka Achrera).
Josef Achrer (nar. 1982) je stejně jako Martin Krajc (nar. 1984)
člen malířské skupiny Obr. (ještě s Davidem Hanvaldem a Karel Štědrým,
kteří se již na společné výstavě v Caesaru představili), tedy
seskupení, které si za svůj cíl vytklo pracovat v médiu malby bez
rozdílu osobních stylů a preferencí. Josef Achrer v počátcích
skupiny, založené na podzim 2006, prozkoumával v intencích vrstevnaté
a kukátkové iluzivnosti možnosti symbolických spojení a navazoval
tak po svém na postmoderní malbu 80. let. Postupně se na jeho plátnech
zvýrazňovala symetrie a určitý sklon ke geometričnosti ploch, kterým
se naplno popustil při práci na svém diplomového souboru, obhájenému
roku 2010. Achrera ovšem nezajímá plocha obrazu jako prostor pro čistou
abstrakci. Láká ho cesta, kdy procesem abstrahování konkrétního námětu
generuje strukturovaně pojatou malbu.Výchozím bodem mu jsou krajiny,
respektive makrostruktury krajin viděných z nadhledu. Zajímá ho také
jednotlivá složka možné konstrukce a napětí mezi velkým a minimálním
obrazovým formátem. Poslední dobou se mu do podkladů konstruktivních
kompozic „vtláčela“ ještě jiná struktura, kterou byla
krajina, tvořená parafrázovitým stylem čínského tušového malířství.
V určitém okamžiku se tento „podklad“ stal samostatným
motivem.
Martin Krajc absolvoval Akademii v roce 2009 a během studia i po
něm se zcela přirozeně projevoval, a nadále projevuje, rukopisnou
ekvilibristikou a barevně zajímavým expresivním cítěním. Svou těkavou
a divácky napínavou malbou zachytává překvapivost prostorových průhledů,
prázdných nebo zaplněných postavou či hřadujícím papouškem. Rád
rozehrává možné příběhové podtexty, které jsou neseny především
výraznou vizualitou. Ve svých obrazech rovněž využívá odkazy k uměleckým
dílům minulosti. V některých dílech zase atakuje s překvapivě
„divokým“ účinkem hájemství abstrakce. Po svém rozvíjí
tradici gestické malby, v současném českém prostředí
reprezentovanou kupříkladu Martinovým školitelem Michaelem
Rittsteinem nebo Vladimírem Skreplem, Lubomírem Typltem či Jakubem Špaňhelem.
Martinova pozice je v kontextu aktuální malby jistě komplikovaná, o
to překvapivější jsou však jeho obrazová řešení.
Martin Dostál
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|