| Socha
        - objekt, instalace, malba Narozen
        / Born: 1975, Havířov
        
        Žije
        a pracuje v Praze / Works and lives in Prague
 Od r. 2006 v atelierech Trafačka.
 Od
        roku 2006 je asistentem na AVU v ateliéru Socha 1 u Jaroslava Róny / Member
        of Trafačka studios in Prague Vysočany and works as assistant in the
        studio of Jaroslav Róna at the Academy of Fine Arts in Prague.
         Studia
        / Studies:
        
        1994–2000
        Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
        
        (sochařský
        atelier Kovu a šperku  V.
        K. Nováka)
 1989–1993
        Střední uměleckoprůmyslová škola v Turnově
 Stipendia
        a studijní pobyty / Schollarships:
        
        1999
        Universität der Künste, Berlin, prof. D. Evison
 1998
        Atelier Sklo v architektuře, Marian Karel
 1997
        Instituto Europeo di Design, Milan
 
 Samostatné výstavy / Solo exhibitions:
 2012 Trafačka - Olomouc (instrumenty, obrazy, koláže). Galerie
        Caesar, Olomouc
 Echoflux
        festival. Trafo studio, Praha
 2011 SHIFT.  DOX,
        Praha
 2010 Instrumenten 1999-2010. Museum Fur Kunst und Gewerbe, Hamburg
 Vitamin Cé. Galerie 66, Praha
 2009 Všechny moje mikiny. NoD galerie, Praha
 Cityscape. Instalace
        v kostele sv. Antonína, Sokolov
 2009 Tuzemský export. GVU, Nova síň,
        Ostrava
 2007 Trafo Galerie  (s 
        P. Tichonem), Praha
 2006
        Galerie Via Art, Praha
 2005 Neona. Galerie Nábřeží, Praha
 2003 Galerie Nábřeží, Praha
 
 Skupinové výstavy (výběr) / Group exhibitions (selection)
 2011 AXA Hotel. Festival of site
        specific instalations Prague
 Art
        Prague, Brussel
 Hole in the Universe. Kerava Art museum, Finsko
 Bohemica festival. Trafačka, Praha
 Světlo, stín, tma. NoD,
        Praha
 2010 Grenzen und Traume. Schloss Weesenstein, Německo
 Papirový hlavy. Trafačka, Praha
 2009 Ostrava, GVU Ostrava
 Sochy v exteriéru (Rittstein, Rona, Sozanský, Cimala). GHMP, Trojský
        zámek
 Moje  Evropa. DOX,
        Praha / My europe. Brussel
 Věříme v krizi. Trafačka,
        Praha
 2008 Tina B festival. Praha
 Aeronále. Letiště Praha
 2007 AVU 18". Veletržní palác, Praha
 Dům u Zlatého prstenu, Praha
 5+ KK.Trafo galerie, Praha
 2006 Imprese. Galerie Rudolfinum, Praha
 2005 Socha a objekt. Bratislava
 2003 281 m. Galerie Václava Špály, Praha
 2000 Exodus gallery, Praha
 1999 Kunst am Bau, Berlin
 Thamen & Busch gallery, Berlin
 
 Zastoupení ve sbírkách / Represented
        in collections:
 Museum
        fur Kunst und Gewerbe, Hamburg /permanent collection /, Severočeské
        muzeum
        Liberec  a soukromé sbírky
 
 Ceny / Awards:
 2006  Aerokraťas, nejlepší
        amatérský film Čistič
 
 Diskografie / Discography:
 ROXOR
        - VYSOČANY: Ve víru metropole  /LP/CD,
        2007
 Michal Cimala a Hey!zeus: Shift /EP/CD, 2011
 Michal Cimala a Printer: Printer /EP/ 12/, 2011
 
 
          
          
            
              |  |  |  |  |  |  
              | Raketon | Digihrob | Glamour
                and War | Indipendent
                day | Basa
                Grenzenlos |    
        
          
            | Text
              Jiřího Hůly v katalogu k výstavě.Nemohu žít bez pachu benzínu
 Nemohu žít
              bez výfukových plynů
 Všude
              je smog, všude je smog, všude je smog.
 Michal
              Cimala se narodil v Havířově, industriální krajina měla na
              jeho výtvarné formování podstatný vliv. Z Ostravska odchází
              do Turnova, na Střední uměleckoprůmyslovou školu zaměřenou
              na uměleckořemeslnou tvorbu (obor zlatník/stříbrník), rok
              pracuje ve dvou pražských klenotnických firmách, ve studiu
              pokračuje na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru
              Kov a šperk profesora Vratislava Karla Nováka. V roce 1997
              je na stáži v Instituto Europeo di Design v Miláně,
              1998 absolvuje stáž v ateliéru Sklo v architektuře
              Mariana Karla na VŠUP, o rok později získá roční stipendijní
              pobyt na berlínské Universität
              der Künste
              (ateliér britského sochaře Davida Evisona). Od roku 2006 je
              nejen asistentem sochaře a malíře Jaroslava Róny na pražské
              Akademii výtvarných umění, ale i členem volného seskupení
              Trafačka.Tvorba Michala Cimaly je výslednicí dlouhé řady – často
              velice protichůdných – schopností, zkušeností,
              dovedností, zájmů a setkání. Ovlivnila ji literatura, klasická
              a elektronická hudba, film, komiks, počítačové hry, sci-fi,
              technika, graffiti, kosmický design, periferie, město – svět.
 Když dostal od kamaráda nalomený snowboard, vyrobil z něho
              první kytaru. Dnes je jich několik desítek. Většinou
              dvoustrunné nástroje s výraznými vzory doplňuje drobnými
              předměty, součástkami z aut a počítačů. Dá se na ně
              „hrát“, ale spíš to jsou dekorační předměty.
              První zvukové realizace, hudební nástroje-sochy vznikly při
              pobytu v Berlíně.  „Chtěl jsem vytvořit neobvyklý design, který
              odkazuje k tomu, jak by mohl vypadat současný nástroj pro
              neobvyklého muzikanta nebo performera“.
 Až později si uvědomil, že se jeho díla podobají plastikám
              Antoine Pevsnera, Naumo Gaba, Barbary Hepworth. Cimalovy struny
              ale nepropojují vzdálené části plastik, nevytvářejí
              prostupné plochy podobné křídlům nebo harfám, mají zvukovou
              funkci posouvající prostorová díla (velká Cimalova výstava v Centru
              současného umění DOX se jmenovala Posun – Shift) na
              společné území výtvarného umění a hudby. „Jsem příznivcem
              hybridizace oborů“.
 V sochařské i malířské tvorbě používá zlomky plakátů a
              reklam, nalezené věci. Nejsou to ready-mades povýšené na umění,
              náhodná seskupení, kumulace, skrumáže, čisté koláže a
              asambláže, ale komponované plošné a prostorové skladby.
              Cimalova tvorba působí lehce, jako okamžitě realizovaný nápad,
              říká, že klade „věci vedle sebe a čeká, co z toho
              vyleze“, ale jeho práce nejsou dílem náhody. Na začátku
              může být nalezený předmět, podstatná je však silná a
              neodbytná představa, nutkavost vyjádření zhmotněná v případě
              objektů nejdříve v kresebných skicách a malých
              modelech. Cimalův přístup je velkorysý, malbo-kolážím a
              hudebním objektům dává přesně tolik, co potřebují,
              velkorysou formu, dokonalý detail, ne víc, a ne méně.
 Zabývá se postavením člověka v dnešním přetechnizovaném
              světě, ale angažované umění mu připadá podezřelé. Jasně
              se vyjadřuje ve zhubeněných textech:
 Velký bratr velký ucho má - všude jsou kamery
 Velký voko má-má
 Kam může dohlídne
 Kam nemůže tam brzo bude, bude - bude, úplně všude!
 Bude ti koukat na lžíci!
 Bude vědět, co si dělal včera večer ve svý ložnici!
 Situace mladých výtvarných umělců se po roce 1989 podstatně
              změnila, volně cestují, studují v cizině, zúčastňují
              se zahraničních výstav, stipendijních a rezidenčních pobytů.
              Díky internetu a sociálním sítím vědí prakticky okamžitě,
              co se na druhém konci světa děje, pohotově reagují na nové
              trendy, na úspěšné strategie. Pro mnohé je stále obtížnější
              nerozpustit se, neztratit ve směsici vlivů, postupů, stylů.
              Michalovi Cimalovi se to zatím daří. Možná i proto, že jeho
              umění je – jak říká - „trochu ujeté“.
 Jiří
              Hůla 
 
 Stručně
              :
 Narodil se v roce 1975 v "městě mladých " v Havířově
              (založeno 1954).  Vystudoval 
              Supš v Turnově, obor zlatník/stříbrník. Poté rok
              pracoval u dvou pražských klenotnických firem. Od roku 1994
              studoval na pražské VŠUP u V. K. Nováka 
              v sochařském atelieru 
              kovu a šperku.
 V roce 1997 absolvoval stáž na Istituto europeo Disegno v Miláně, 
              o rok později stáž u Mariana Karla v atelieru Sklo v
              architektuře na VŠUP.
 V roce 1999  získal
              roční stipendijní pobyt na Berlínské UDK (Universitat der
              Kunste) v atelieru britského sochaře Davida Evisona. Berlinský
              pobyt určil další tvůrčí směřování. Do tohoto roku
              spadají počátky tvorby  objektů
              - nástrojů, na které autor také hraje. V
              roce 2000 absolvoval Umprum velkoformátovou industriální
              ocelovou sochou Rider a souborem stříbrných konstruktivistických
              šperků. O
              rok později absolvoval soukromý tvůrčí pobyt v San Franciscu.
 Od roku 2000 do roku 2003 navrhoval 
              interiéry. V roce 2001 Butik Mýrnyx týrnyx (s arch. A.
              Jirkalem). V letech 2002 a 2003 dvě patra klubu Karlovy Lázně s
              Martinem Káňou (zničeno). Od
              roku 2003 pracoval střídavě u filmu jako výrobce rekvizit,
              nebo jako storyboardista pro různé reklamní agentury (Kaspen,
              Ogilvy , Yinachi ...). V
              roce 2007 navrhnul do rusko-amerického filmu Timura Bekmambetova
              Wanted, sérii šperků pro hlavní postavy (Angelina Jolie,
              Morgan Freeman, Common). Od
              roku 2006  je členem
              volného uskupení umělců Trafačka (Kaláb, Nepraš , Cimala),
              které
              se stále rozrůstá.
 V budově Trafačky a její Trafo galerii se ůčastnil několika
              výstav a spolupořádal mnoho kulturních akcí.
 Od roku 2006 působí na pražské AVU jako asistent u sochaře a
              malíře Jaroslava Róny.
 Od roku 2004 hraje jako DJ  pod
              různými jmény. Byl členem pražské 
              industriální skupiny Roxxxor -Vysočany, pro kterou natočil
              několik Lo-fi klipů. Nízkorozpočtová videa točil také pro
              Ohm square (I need Love/ a Stephunk T / Modřany).
 Natočil také krátký film Čistič.
 Jako výtvarník pracoval na absolventském filmu Jana Zajíčka,
              Cesta Mouchy (2000) a na klipu pro kapelu Clou, který režíroval
              Richard Řeřicha (Klip roku 2005). S
              Janem Loukotou natočil v roce 2008 pro představení Laterny
              Magiky 20 minutový film: Kode 5808, na kterém se podílel jako
              režisér a výtvarník.
 Konstruuje specialní nástroje, na které hraje a věnuje se
              sochařství a malbě.
 V roce 2011 pobýval jako resident na 
              tvůrčích pobytech, spojených 
              s výstavami v Helsinkách a Bukurešti.
   |  
 Celoroční
        výstavní program Galerie Caesar podporuje
        Ministerstvo
        kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
 Year-round
        programme of Galerie Caesar is supported byCzech Ministry of
        Culture and Olomouc
        Region and the City of Olomouc.
       
 mediální partner / media partner
   
 
 
        ZPĚT
 |