Socha
- objekt, instalace, malba
Narozen
/ Born: 1975, Havířov
Žije
a pracuje v Praze / Works and lives in Prague
Od r. 2006 v atelierech Trafačka.
Od
roku 2006 je asistentem na AVU v ateliéru Socha 1 u Jaroslava Róny / Member
of Trafačka studios in Prague Vysočany and works as assistant in the
studio of Jaroslav Róna at the Academy of Fine Arts in Prague.
Studia
/ Studies:
1994–2000
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
(sochařský
atelier Kovu a šperku V.
K. Nováka)
1989–1993
Střední uměleckoprůmyslová škola v Turnově
Stipendia
a studijní pobyty / Schollarships:
1999
Universität der Künste, Berlin, prof. D. Evison
1998
Atelier Sklo v architektuře, Marian Karel
1997
Instituto Europeo di Design, Milan
Samostatné výstavy / Solo exhibitions:
2012 Trafačka - Olomouc (instrumenty, obrazy, koláže). Galerie
Caesar, Olomouc
Echoflux
festival. Trafo studio, Praha
2011 SHIFT. DOX,
Praha
2010 Instrumenten 1999-2010. Museum Fur Kunst und Gewerbe, Hamburg
Vitamin Cé. Galerie 66, Praha
2009 Všechny moje mikiny. NoD galerie, Praha
Cityscape. Instalace
v kostele sv. Antonína, Sokolov
2009 Tuzemský export. GVU, Nova síň,
Ostrava
2007 Trafo Galerie (s
P. Tichonem), Praha
2006
Galerie Via Art, Praha
2005 Neona. Galerie Nábřeží, Praha
2003 Galerie Nábřeží, Praha
Skupinové výstavy (výběr) / Group exhibitions (selection)
2011 AXA Hotel. Festival of site
specific instalations Prague
Art
Prague, Brussel
Hole in the Universe. Kerava Art museum, Finsko
Bohemica festival. Trafačka, Praha
Světlo, stín, tma. NoD,
Praha
2010 Grenzen und Traume. Schloss Weesenstein, Německo
Papirový hlavy. Trafačka, Praha
2009 Ostrava, GVU Ostrava
Sochy v exteriéru (Rittstein, Rona, Sozanský, Cimala). GHMP, Trojský
zámek
Moje Evropa. DOX,
Praha / My europe. Brussel
Věříme v krizi. Trafačka,
Praha
2008 Tina B festival. Praha
Aeronále. Letiště Praha
2007 AVU 18". Veletržní palác, Praha
Dům u Zlatého prstenu, Praha
5+ KK.Trafo galerie, Praha
2006 Imprese. Galerie Rudolfinum, Praha
2005 Socha a objekt. Bratislava
2003 281 m. Galerie Václava Špály, Praha
2000 Exodus gallery, Praha
1999 Kunst am Bau, Berlin
Thamen & Busch gallery, Berlin
Zastoupení ve sbírkách / Represented
in collections:
Museum
fur Kunst und Gewerbe, Hamburg /permanent collection /, Severočeské
muzeum
Liberec a soukromé sbírky
Ceny / Awards:
2006 Aerokraťas, nejlepší
amatérský film Čistič
Diskografie / Discography:
ROXOR
- VYSOČANY: Ve víru metropole /LP/CD,
2007
Michal Cimala a Hey!zeus: Shift /EP/CD, 2011
Michal Cimala a Printer: Printer /EP/ 12/, 2011
|
|
|
|
|
Raketon |
Digihrob |
Glamour
and War |
Indipendent
day |
Basa
Grenzenlos |
Text
Jiřího Hůly v katalogu k výstavě.
Nemohu žít bez pachu benzínu
Nemohu žít
bez výfukových plynů
Všude
je smog, všude je smog, všude je smog.
Michal
Cimala se narodil v Havířově, industriální krajina měla na
jeho výtvarné formování podstatný vliv. Z Ostravska odchází
do Turnova, na Střední uměleckoprůmyslovou školu zaměřenou
na uměleckořemeslnou tvorbu (obor zlatník/stříbrník), rok
pracuje ve dvou pražských klenotnických firmách, ve studiu
pokračuje na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru
Kov a šperk profesora Vratislava Karla Nováka. V roce 1997
je na stáži v Instituto Europeo di Design v Miláně,
1998 absolvuje stáž v ateliéru Sklo v architektuře
Mariana Karla na VŠUP, o rok později získá roční stipendijní
pobyt na berlínské Universität
der Künste
(ateliér britského sochaře Davida Evisona). Od roku 2006 je
nejen asistentem sochaře a malíře Jaroslava Róny na pražské
Akademii výtvarných umění, ale i členem volného seskupení
Trafačka.
Tvorba Michala Cimaly je výslednicí dlouhé řady – často
velice protichůdných – schopností, zkušeností,
dovedností, zájmů a setkání. Ovlivnila ji literatura, klasická
a elektronická hudba, film, komiks, počítačové hry, sci-fi,
technika, graffiti, kosmický design, periferie, město – svět.
Když dostal od kamaráda nalomený snowboard, vyrobil z něho
první kytaru. Dnes je jich několik desítek. Většinou
dvoustrunné nástroje s výraznými vzory doplňuje drobnými
předměty, součástkami z aut a počítačů. Dá se na ně
„hrát“, ale spíš to jsou dekorační předměty.
První zvukové realizace, hudební nástroje-sochy vznikly při
pobytu v Berlíně. „Chtěl jsem vytvořit neobvyklý design, který
odkazuje k tomu, jak by mohl vypadat současný nástroj pro
neobvyklého muzikanta nebo performera“.
Až později si uvědomil, že se jeho díla podobají plastikám
Antoine Pevsnera, Naumo Gaba, Barbary Hepworth. Cimalovy struny
ale nepropojují vzdálené části plastik, nevytvářejí
prostupné plochy podobné křídlům nebo harfám, mají zvukovou
funkci posouvající prostorová díla (velká Cimalova výstava v Centru
současného umění DOX se jmenovala Posun – Shift) na
společné území výtvarného umění a hudby. „Jsem příznivcem
hybridizace oborů“.
V sochařské i malířské tvorbě používá zlomky plakátů a
reklam, nalezené věci. Nejsou to ready-mades povýšené na umění,
náhodná seskupení, kumulace, skrumáže, čisté koláže a
asambláže, ale komponované plošné a prostorové skladby.
Cimalova tvorba působí lehce, jako okamžitě realizovaný nápad,
říká, že klade „věci vedle sebe a čeká, co z toho
vyleze“, ale jeho práce nejsou dílem náhody. Na začátku
může být nalezený předmět, podstatná je však silná a
neodbytná představa, nutkavost vyjádření zhmotněná v případě
objektů nejdříve v kresebných skicách a malých
modelech. Cimalův přístup je velkorysý, malbo-kolážím a
hudebním objektům dává přesně tolik, co potřebují,
velkorysou formu, dokonalý detail, ne víc, a ne méně.
Zabývá se postavením člověka v dnešním přetechnizovaném
světě, ale angažované umění mu připadá podezřelé. Jasně
se vyjadřuje ve zhubeněných textech:
Velký bratr velký ucho má - všude jsou kamery
Velký voko má-má
Kam může dohlídne
Kam nemůže tam brzo bude, bude - bude, úplně všude!
Bude ti koukat na lžíci!
Bude vědět, co si dělal včera večer ve svý ložnici!
Situace mladých výtvarných umělců se po roce 1989 podstatně
změnila, volně cestují, studují v cizině, zúčastňují
se zahraničních výstav, stipendijních a rezidenčních pobytů.
Díky internetu a sociálním sítím vědí prakticky okamžitě,
co se na druhém konci světa děje, pohotově reagují na nové
trendy, na úspěšné strategie. Pro mnohé je stále obtížnější
nerozpustit se, neztratit ve směsici vlivů, postupů, stylů.
Michalovi Cimalovi se to zatím daří. Možná i proto, že jeho
umění je – jak říká - „trochu ujeté“.
Jiří
Hůla
Stručně
:
Narodil se v roce 1975 v "městě mladých " v Havířově
(založeno 1954). Vystudoval
Supš v Turnově, obor zlatník/stříbrník. Poté rok
pracoval u dvou pražských klenotnických firem. Od roku 1994
studoval na pražské VŠUP u V. K. Nováka
v sochařském atelieru
kovu a šperku.
V roce 1997 absolvoval stáž na Istituto europeo Disegno v Miláně,
o rok později stáž u Mariana Karla v atelieru Sklo v
architektuře na VŠUP.
V roce 1999 získal
roční stipendijní pobyt na Berlínské UDK (Universitat der
Kunste) v atelieru britského sochaře Davida Evisona. Berlinský
pobyt určil další tvůrčí směřování. Do tohoto roku
spadají počátky tvorby objektů
- nástrojů, na které autor také hraje. V
roce 2000 absolvoval Umprum velkoformátovou industriální
ocelovou sochou Rider a souborem stříbrných konstruktivistických
šperků. O
rok později absolvoval soukromý tvůrčí pobyt v San Franciscu.
Od roku 2000 do roku 2003 navrhoval
interiéry. V roce 2001 Butik Mýrnyx týrnyx (s arch. A.
Jirkalem). V letech 2002 a 2003 dvě patra klubu Karlovy Lázně s
Martinem Káňou (zničeno). Od
roku 2003 pracoval střídavě u filmu jako výrobce rekvizit,
nebo jako storyboardista pro různé reklamní agentury (Kaspen,
Ogilvy , Yinachi ...). V
roce 2007 navrhnul do rusko-amerického filmu Timura Bekmambetova
Wanted, sérii šperků pro hlavní postavy (Angelina Jolie,
Morgan Freeman, Common). Od
roku 2006 je členem
volného uskupení umělců Trafačka (Kaláb, Nepraš , Cimala),
které
se stále rozrůstá.
V budově Trafačky a její Trafo galerii se ůčastnil několika
výstav a spolupořádal mnoho kulturních akcí.
Od roku 2006 působí na pražské AVU jako asistent u sochaře a
malíře Jaroslava Róny.
Od roku 2004 hraje jako DJ pod
různými jmény. Byl členem pražské
industriální skupiny Roxxxor -Vysočany, pro kterou natočil
několik Lo-fi klipů. Nízkorozpočtová videa točil také pro
Ohm square (I need Love/ a Stephunk T / Modřany).
Natočil také krátký film Čistič.
Jako výtvarník pracoval na absolventském filmu Jana Zajíčka,
Cesta Mouchy (2000) a na klipu pro kapelu Clou, který režíroval
Richard Řeřicha (Klip roku 2005). S
Janem Loukotou natočil v roce 2008 pro představení Laterny
Magiky 20 minutový film: Kode 5808, na kterém se podílel jako
režisér a výtvarník.
Konstruuje specialní nástroje, na které hraje a věnuje se
sochařství a malbě.
V roce 2011 pobýval jako resident na
tvůrčích pobytech, spojených
s výstavami v Helsinkách a Bukurešti.
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|