GALERIE
CAESAR / 5. 6. –29. 6. 2012
Umění partnerských
měst / Art of Partner Cities.
Marilinda
Bria (IT),
Joyce
Kremer (NL), Reto
Leuthold (CH), Dóra Palatinus (HU), Niklas Johannes Pedersen
(FIN), Nathalie Schnider-Lang (D), David Stratton (USA)
Záštitu nad výstavou převzal primátor statutárního města
Olomouce pan Martin Novotný.
TEXT PANA PRIMÁTORA
V KATALOGU VÝSTAVY:
Vážení
přátelé, milovníci umění,
město
Olomouc navázalo brzy po Sametové revoluci partnerské vztahy v
několika evropských městech a USA. Výstava Umění
partnerských měst / Art
of Partner Cities
a prezentace sedmi umělců svědčí o tom, že tyto vztahy jsou
stále živé a sbližují obyvatele těchto měst: Luzem (Švýcarsko),
Nördlingen (SRN), Owensboro (USA), Pécs (Maďarsko), Pisa (Itálie),
Tampere (Finsko), Veenendaal (Nizozemí).
V
Olomouci se umění přikládá velká role a kultura je právě
oblastí, ve které se snadno a s úspěchem spolupráci daří. V
uplynulých dvaceti letech se konala celá řada kulturních představení
umělců z partnerských mest, ať už na poli hudby či výtvarného
umění. Galerie G, Galerie Patro, ale především Galerie Caesar
hostily několikrát malíře, keramiky, sochaře i fotografy z výše
uvedených měst. Recipročně se také našim umělcům dostalo
pozvání prezentovat se v zahraničí. Doposud však vždy představili
své dílo kolektivně pouze v rámci dvou měst. Letos poprvé
se v Olomouci podařilo zrealizovat výstavu, na které se podílejí
výtvarníci z většiny partnerských měst Olomouce.
Jsem
rád, že tento projekt se díky úsilí všech zapojených umělců,
hlavního organizátora Galerie Caesar a zahraničního oddělení
magistrátu mohl uskutečnit a věřím, že pro návštěvníky
galerie bude zajímavým zážitkem. Zároveň přeji našim hostům
příjemný pobyt v našem městě a jeho blízkém okolí.
Martin Novotný
, primátor
města Olomouce
BIOGRAFIE
A TEXTY UMĚLCŮ
Marilinda
Bria
Narozena:
1962, Rose (Cosenza), Italy
Žije
a pracuje: San
Giuliano Terme (Pisa)
Vzdělání:
Degree
in the History of Theatre and Performing Arts, University of Pisa
Art
Institute, Florence
(Diploma
in Art)
Studentka sochaře Salvatore Cipolla
/ Student of the sculptor Salvatore Cipolla
Své
sochy nepojmenovávám, vycházejí z mého bádání a zamyšlení
na téma ženy jako takové.
...Těla k objevení povstávající identity
vědomí o touze
mimo chaos noci…
Marilinda Bria
Bez názvu / Untitled. 2006, patinovaná
bronz /
patinated bronze, 72 x 40 x 19 cm
Joyce
Kremer
Narozena:
1978 , Rotterdam, Netherlands
Žije
a pracuje: Veenendaal
Vzdělání:
School
of Arts Utrecht; Bachelor of Design, Illustration
Vystavuje
od roku 2003
Joyce
Kremer v
nizozemském Utrechtu vystudovala obor návrhářství a
ilustrace. Žije a pracuje ve Veenendaalu. Kromě návrhářství
se věnuje rovněž kresbě a malbě. Ve své práci používá většinou
organické formy. Významným zdrojem inspirace jsou pro ni mýty
a pohádky, ze kterých extrahuje hlavní symboly. Kombinuje
motivy lidí, zvířat, rostlin s cílem vytvořit nové příběhy
umístěné v imaginárním světě. V této nové snové realitě
jakožto umělkyně doufá, že pohlédne do tváře pravdě, která
přináší vhled do budoucnosti a života samotného.
Joyce Kremer
Perfektní den / Perfect
day. Olej na plátně / oil on canvas, 120 x 100 cm
Reto
Leuthold
Narozen: 1977,
Thun, Schweiz
Žije
a pracuje:
Luzern
Vzdělání:
1988–1993 Sekundarschule
Meiringen
1993–1997 trained
as a
typographer
1997–1998 Vorkurs an der HGK Luzern
1998–2000 Grundkurs an der HGK Luzern
2002–2005 Fachklasse für Bildende Kunst HGK Luzern
Vystavuje
od roku 2002
Prožitky,
příběhy a vtipné postřehy skládá Reto Leuthold do koláží,
jenž jsou základem obrazů, v kterých se objevují další
významy v novém uspořádání. Obrazový materiál má svůj
původ v tradičních i elektronických médiích a autor
rovněž čerpá ze zážitků každodenního života.
Kresba,
jíž se umělec v posledních letech věnoval s prohlubující
se intenzitou, byla v nejnovějších pracích dále
propracovaná a rozvinutá na malířské úrovni. Zhutnění je přitom
dosaženo nejen překrýváním kresby, ale i vrstvením
barev. Takřka odhmotnělá linie kresby získává nanesením
pastózní barvy materiální
charakter, což evokuje dojem tkaniny. Těsně na sebe
naléhající, vrstvené plochy téměř čisté olejové
barvy s různými barevnými hodnotami zintenzivňují individuální
kvality barev a propůjčují obrazům sílu vnitřního světla.
Při pohledu z blízka nám motivy obrazů unikají do moře
barev a teprve z odstupu se opět stávají rozeznatelnými.
Reto
Leuthold
Pomsta /
Revenge. 2010, olej na plátně / oil on canvas, 200 x 150 cm
Dóra
Palatinus
Narozena:
1973, Csongrád, Hungary
Žije
a pracuje: Pécs
Vzdělání:
2000–2003 University of Pécs, Faculty of Music and Visual Arts Master’s
School of Fine Arts, Doctor of Liberal Arts (DLA) Sculpturing
program
1992–1997 Janus Pannonius University of Pécs, Faculty of
Music and Visual Arts,
Drawing and Visual Art Education, (Experimental Sculpture
Specialization)
Samostatně
vystavuje od roku 2003, kolektivně od roku 2000
V
poslední době se věnuji znovuvybudování svého vlastního
prostředí pomocí modelů v malém měřítku.
Objekty mé tvorby znázorňují zčásti situaci ve městě Pécs,
a zčásti možné scénáře, které se mohou uskutečnit v
budoucnu. Při tvorbě těchto malých kopií jsem přišla na to,
že je důležité zahrnout také osobní projev – problémy,
které se dotýkají přímo mě osobně. Témata předkládají
poněkud utopistické řešení problematiky vzezření města.
Ochrana
prostředí, přírodní katastrofy, problémy týkající se
struktury města a městského prostředí, investice do kultury překreslující
nynější mapu města a možnou podobu vizí transformace a
vymizení města v daleké budoucnosti.
Dóra Palatinus
Models / Modely. 2010, kombinovaná technika / mixed
media, 15 x 21 x 15
cm
Niklas
Johannes Pedersen
Narozen:
1985, Tampere, Finland
Žije
a pracuje: Tampere
(FIN)
Vzdělání:
2007–2011
Tampere University of Applied Sciences, Fain Arts
2009–2010
University of Ljubljana, Department of Sculpture
Vystavuje
od roku 2008
Na
této výstavě
prezentuji zcela novou řadu temporálních portrétů.
Při tvorbě duševního obrazu člověka mě vždy fascinovala
skutečnost, že fotoaparát je schopen v jediném snímku
zachytit to podstatné prostřednictvím prolnutí času a úhlu
pohledu. Těmito pracemi se snažím tento proces portrétování
prolomit a rozšířit jej do minutových úseků s mnohem širším
rozpětím v čase a prostoru.
Niklas
Johannes Pedersen
Miska sleduje televizi / Miska watching television. 2012, koláž
/ collage of 63 Polaroid Spectra images, 50 x 90cm
Nathalie
Schnider-Lang
Narozena:
1965, Zürich, Switzerland
Od
roku 2000 žije a pracuje v Nördlingen
(D)
Vzdělání:
1981–1985
Centro
scolastico per le industrie artistiche CSIA, Lugano, CH (Dipl.
CSIA arti decorative bei Prof. Nag Arnoldi)
1984 Stáž "Il Tornio" / Internship "Il
Tornio" ceramic
Studio Vincenzo
und Marisa Altepost, Lugano, CH
1985–1992
Pracuje
ve vlastním studiu / She
works in her own studio
- Atelier in Mesocco, CH
1992–1995
Fachschule
für Keramikgestaltung, Höhr-Grenzhausen, D
Samostatně vystavuje od roku 1995, kolektivně od roku 2005
S pocitem
souznění s těly mých soch se pouštím do práce.
Cítím záchvěvy zvláštního vzrušení. Je v tom něco
živoucího, velmi osobního.
Kouzlo okamžiku.
Měkkost
materiálu, jehož se dotýkám, abych mu dala tvar –
a zároveň i odpor, s nímž mi hmota vzdoruje, navozují
ve mně pocit hravého a intuitivního setkání s lidskou
postavou.
V barevnosti hledám nálady. Pokouším se zachytit světlo
a snažím se vdechnout svým sochám lehkost.
Nathalie Schnider-Lang
Vis à vis.
Keramika / keramik, 75 x 43 x 45 cm
David
Stratton
Narozen:
1965,
Springfield, Illinois, USA
Žije
a pracuje: Owensboro,
KY (USA)
Profesor
umění a designu
/ Professor of Art and Graphic Design, Brescia University,
Owensboro, KY.
Vzdělání:
1992 MFA Painting, Illinois State University, MS Drawing 1990.
1987 BFA Graphic
Design, University of Tennessee, Knoxville.
Vystavuje od roku 1990
Snažím
se v malbách či
kresbách vytvořit tiché, barvité krajinné momenty na základě
gest a struktur. Výjevy pocházejí z mých fotografií pořízených
na cestách, túrách či sjíždění vodních toků. Práce s
perem a inkoustem mi umožňuje zkoumat strukturní a gestový
proces. Při této tvorbě se držím nostalgických dojmů ze světla,
stínu a otevřeného prostoru. Díky procesu překrývání
kresby a gest si s těmito výjevy mohu pohrávat od abstrakce až
k pitoresknosti: interakace média, obsahu a obrazu je flexibilní
ve vztahu k divákovi a ke mně samotnému. Tento stav porovnává
předmětnost a vnímání otevřeného prostoru se středobodem v
barvě a struktuře.
David Stratton
Evergreen
Corner. 2012, pero a inkoust
na
papíře / pen and ink on paper, 91 x
122 cm
|