Narozen
/ Born: 31.
ledna 1967, Valašské Meziříčí
Žije a pracuje ve Šternberku / Works and lives in Šternberk.
Studia / Studies:
Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci, učitelství matematika -
fyzika (1985-1990)
Filozofická fakulta UP v Olomouci, dějiny výtvarného umění
(1990-
1995) - neuzavřeno žádnou závěrečnou zkouškou
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
1995
Divadlo hudby, Olomouc
1996 Galerie Fiducia, Ostrava (souborný kat.)
Minikinokavárna, Ostrava
Galerie Metro 70, Prostějov
1997 Galerie Velryba, Praha
1999 Galerie MXM, Praha
2000
Galerie U rudého vola, Brno
Galerie 761, Ostrava
2002 Galerie V. Špály, Praha
2003 Divadlo hudby, Olomouc
2004 Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
Dům umění České Budějovice
Galerie Fiducia, Ostrava (trojlist)
2005 Galerie Jiřího Jílka, Šumperk (kat.)
Nemaluju. Atrium Moravská galerie Brno (kat.)
Kladky. Ateliér Josefa Sudka, Praha
2006 Zemní práce. Sokolská 26, Ostrava (kat. list)
Hra na harfu to není. am 180, Praha
36. Stánek č. 36, výstaviště Flóra Olomouc (s Martinem
Horákem)
2009 Zahrada. Galerie Půda Jihlava
Šálek s víčkem. Studio Fotograf, Praha
2011 Rýč, míč, klíč. Galerie Emila Filly v prostoru Armaturka, Ústí
nad
Labem
2012 Dobrý
den pane sousede. Galerie Caesar, Olomouc
Bez
názvu / Untitled, zvětšeno 2012
S nástupem
postmoderny se do oblasti fotografie postupně infiltroval pojem nefotografie,
zahrnující banální, nefotogenické záběry, často podtržené
tristní a záměrně neumělou formou, evokující projevy
spojované s představou amatérské fotografie.
K nejvýznamnějším domácím představitelům tohoto
postkonceptuálního směru patří vedle tvůrčí dvojice Lukáš
Jasanský (*1965) – Martin Polák (*1966) či Markéty Othové
(*1968) a Aleny Kotzmannové (*1974) i Michal Kalhous (*1967).
Jeho tvorba, zahrnující formátem rozměrné černobílé
fotografie, volně rozvíjí jak zmíněné nefotografické
postupy, tak především navazuje na jeden z toků české
fotografie, která již od šedesátých let dvacátého století
velmi volně a neortodoxně reflektovala možnosti minimalismu v černobílém
médiu. Kalhous také nezastírá inspiraci ve starších ztišených
a prostých kompozicích Josefa Sudka (1896-1976), obdivuje
obrazové zachycení intimního vztahu k prostým věcem v tvorbě
Jana Svobody (1934-1990). Kalhousovo hledání a zaznamenávání
témat v okruhu blízkých souzní s dokumentárním přístupem
Dagmar Hochové (1926-2012), cíleně přimíchanou špetkou
trapnosti vzdává hold voyaerským a skurilním fotografiím
Miroslava Tichého (1926-2011).
Kalhous
se fotografování začal věnovat už v polovině osmdesátých
let. Nejdříve jako samouk, posléze pod vedením fotografky
Mileny Valuškové (*1947) úspěšně absolvoval několikaleté
školení v tzv. fotografickém oboru Základní umělecké
školy Miloslava Stibora v Olomouci (1989-1990). Již zde se
začal profilovat jako autor se specifickým pohledem na svět.
Jeho první práce pracovaly s pomíjivými a pominutelnými
objekty, banálními situacemi, nečekanými spojeními. Šokující
a neestetické, často nalezené předměty,
mnohdy tragicky až morbidně poznamenané (mrtvé mouchy, uhynulá
ptáčata, živočišné skelety) se Kalhousovi stávaly východiskem
pro vytvoření nových minimalistických kompozic, formálně více
než uměřených, obsahově ale provokují svojí významovou
indiferentností, narušující zažité představy o podobě zátiší
či portrétu. Nejenom volba a uchopení témat už v té době
činila z Kalhouse do jisté míry solitéra. Také obavy z kategorizování,
škatulkování a pádu do mainstreamu jej nutily udržovat si
odstup od velkých center. Přesto však je jeho tvorba, často
vznikající v rodinném domě v moravském Šternberku či
na rodinné usedlosti v Moravské Huzové, příkladem „radikálního přístupu k problematice vztahu zaznamenávaného
tématu a estetické formy jeho obrazu“.
V posledních
letech se Kalhousova tvorba stále více začíná koncentrovat na
zpodobení těžko vyslovitelných a zachytitelných témat, nalézaných
v okruhu nejbližší rodiny. Do jeho tvorby vstupují
reflexe nově nabitých zkušeností manžela a otce. Snímky se
pohybují na pomezí dokumentárního žánru a osobního
konceptu, organicky propojují prvky sociologického dokumentu se
soustředěným subjektivním pohledem. Fotografie oplývají řadou
vizuálních symbolů, velmi úzce spjatých právě s intimním
domácím prostředím (šálek, drátek, ohryzek jablka). S jejich
pomocí Kalhous zprostředkovává emotivní význam situací,
které byly předobrazem finálního snímku. „Mé
fotografie jsou spojeny s prostými
všedními chvílemi, kdy si uvědomuji sílu okamžiku.
Jsou více o zastavení a až pak o hledání. Ale jsou i o zpětném
nalezení nálady, emoce, pocitu.“
Fotografické
snímky Michala Kalhouse jsou možností jak zprostředkovat účast
na domácím rituálu či podílet se na dění v každodenním
rytmu. Jsou také možností revokace uplynulých a snadno
zapomenutých nálad, zapomenutých zážitků a mizejících
pocitů. Proto také Kalhous stále pracuje s analogovou černobílou
fotografií, jejíž zdlouhavý výrobní proces mu napomáhá
uchopit a formulovat téma. „Mým
záměrem je ukázat, že prožití a pochopení obyčejnosti může
být vnímáno jako cesta k sebepoznání. Je to možnost k získání
zkušeností, které odhalují hluboký smysl života potvrzovaný
smrtí.“
Štěpánka Bieleszová
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|