Narozen 29. 4. 1954 v Šumperku.
Žije a pracuje v
Olomouci.
Malíř, kreslíř, příležitostný grafik.
Od roku 1990 učí malbu na katedře výtvarné výchovy Pedagogické
fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Studia: Akademie výtvarných umění v Praze (1973–1978,
František Jiroudek).
Samostatně vystavuje od roku 1983 (Česká republika), společně od
roku 1979 (Česká republika, Polsko, Rakousko, Švýcarsko,
Japonsko).
V roce 1997 se habilitoval jako docent pro obor malba.
Zastoupení ve veřejných sbírkách: Muzeum umění Olomouc –
Muzeum moderního umění, Vlastivědné muzeum v Šumperku.
Členství v uměleckých skupinách a spolcích: Svaz českých výtvarných
umělců (1989–1990), Klub konkretistů 2 – Olomouc
(1999–2008), TT klub výtvarných umělců a teoretiků v Brně
(od 1990), Spolek olomouckých výtvarníků (od 1991).
Literatura: Jiří
Krtička. Obrazy. Kresby. [Katalog výstavy]. Text Jiří Valoch.
Brno, Galerie mladých 1990.
– Yvonna Boháčová: Krtička, Jiří. Nová encyklopedie českého výtvarného
umění A–M. Praha,
Academia 1995, s. 411.
– Jiří Krtička. Obrazy.
[Katalog výstavy]. Text Pavel Ondračka. Olomouc, Galerie Caesar
1996.
– Jiří Krtička. Od
krajiny ke geometrické abstrakci. [Katalog výstavy]. Text Miroslav
Koval. Šumperk, Galerie Jiřího Jílka 1996.
– Jiří Krtička. Obrazy.
[Katalog výstavy]. Text Pavel Ondračka. Brno, Dům umění 1997.
– Klub konkretistů 2 – Olomouc. [Katalog výstavy.]
Text Arsén Pohribný. Olomouc 2000.
– 6 PKKAM. 6 Positionen konkreter Kunst aus Mähren. Ladislav
Daněk, Pavel Hayek, Jan Herynek, Pavel Herynek, Jiří Krtička, Zdeněk
Kučera. [Katalog výstavy.] Texty Pavel Herynek, Ladislav Daněk
(medailony). Olomouc, Galerie Caesar a KK 2 Olomouc 2003.
– Použijte modul KK 2! Klub konkretistů 2 Olomouc a hosté z Gmundenu
a Brna. [Katalog výstavy.] Texty Radek Horáček a vystavující
autoři.
Brno, Dům umění 2005.
|
|
|
|
|
Bez názvu.
2000-2003
olej, plátno, 110 x 95 cm |
Gravitační
čočka. 2012 olej, sololit, 149 x 122 cm |
Hraniční.
2012
olej, sololit, 149 x 122 cm |
Kraplak.
2012
olej, sololit, 149 x 122 cm |
Okno.
1996
olej, sololit, 149 x 122 cm |
Tělo
malby
S obrazy Jiřího
Krtičky jsem se poprvé setkal na jeho samostatné výstavě v roce
1986 v dnes už legendárním výstavním prostoru v budově
bývalé školy v Sovinci. Tehdy Jindřich Štreit představil
autora cyklem „bílých obrazů“, jejichž formální
podoba byla v dobových souvislostech značně odvážná.
Malíř bytostně spjatý s krajinou Jeseníků v nich
totiž dospěl až na hranici monochromní malby, jejíž úsporná
mluva ještě donedávna nenacházela v českém prostředí
větší odezvu, natožpak pochopení… Přitom Krtičkovy
obrazy, které zachycovaly velmi úspornou řečí linií a
ploch jemně promalovaných několika druhy bělob (se střídmými
okrovými akcenty) jeho prožitky z lyžařských výprav po
jesenických pláních, neměly ani zdaleka tak radikální
charakter, jak jej známe v podobě takzvané reduktivní či
minimalistické malby. V úhrnu zřejmě autorův nejradikálnější
obrazový cyklus tak v sobě na rozdíl od redukcionistů či
minimalistů nezapřel malířovo napojení na silný proud českého
krajinářství projevující se mimo jiné sklonem k lyričnosti
a produchovnělosti formy.
Sklon
k výše řečenému se mi pak potvrdil na Krtičkově
samostatné výstavě v roce 1990 v Galerii mladých v Brně.
Jak si ještě vybavuji některé obrazy a pastely, tak v tom
nejpodstatnějším, tedy směřováním k produchovnělosti
výrazu, se jeho nové malby zásadně nezměnily. Nicméně výrazně
se proměnil jeho výrazový slovník a také vztah k barvě
a jejímu světelnému účinku. Jemnou monochromii a později převažující
škálu zemitých tónů vystřídala hluboká
pařížská modř – královna meditace a spirituálního
ponoru, vyzývající k mnohonásobnému lazurování. Malíř,
přesazený z existenčních důvodů z rodného
Jesenicka do Olomouce, se musel vyrovnat s jiným prostředím
a zároveň najít pro svoji vnitřní stabilitu novou výtvarnou
řeč odpovídající jeho založení. A tak dřívější formy,
i přes jejich oproštěnost odkazující ke krajině, jejím hmotám
a rytmům, nahradily formy absolutní – kruh, čtverec, trojúhelník,
ale také obdélníky, a v pastelech různé konstelace přímek
či diagonál postavené do kontrastu k ploše. Z ryze formálního
hlediska bychom mohli říci, že v tomto období se Krtička
podvědomě přihlásil k poetice minimalismu a zároveň se
po svém vyznal ze svého obdivu k dílu Marka Rothka, Václava
Boštíka či Josefa Šímy. To ovšem není to nejpodstatnější.
Za úspornými formami a střídmými kompozicemi nelze totiž
nezahlédnout malířův mnohdy až melancholický stesk po bytí
v krajině, které rozumí, dotýká se jí a splývá s ní.
Odtud zřejmě pramení na jedné straně malířovo zjevné tíhnutí
k imaterializaci barevné hmoty, projevující se vášní pro různé
druhy modří, a na straně druhé k nutkavé potřebě
zdlouhavě nanášet a hníst štětcem barevnou hmotu tak dlouho,
až dojde k jejímu neopakovatelnému chvění, obrazně řečeno
zjevení těla malby.
Krtičkovo tehdejší úsilí,
vyznačující se malířskou usebraností a svébytnou
temporalitou, v následujících letech vyústilo do řady
dalších realizací, jimiž se do podvědomí veřejnosti zapsal
jako jeden z reprezentantů současné podoby lyrické větve
geometrické abstrakce a jako někdejší člen olomouckého Klubu
konkretistů 2 dokonce jako vyznavač novodobého konkretismu. Připusťme
však, že to či ono zařazení je pouze hrubě orientační,
vlastně v dnešní myšlenkově chaoticky převrstvené době
téměř nic neříkající. A to o to víc, že ve zpětném
pohledu na Krtičkův tvůrčí vývoj se patrně ještě výrazněji
vyjevují již výše nastíněné konstanty spočívající v prvé
řadě na malířově věrnosti a oddanosti malířskému řemeslu,
sycenému v jeho případě hlubokým prožíváním určitého
typu krajiny a jejích proměn.
V tomto
ohledu byly pro jeho nynější kolekci obrazů určující pobyty
u severního moře v roce 2001 v Bremerhavenu a letos v Talinu.
Obě cesty byly pro Krtičku a jeho malbu natolik zásadní, že
je z jeho pohledu můžeme snad považovat za objevení druhé
krajiny jeho srdce. Té skutečné, v níž rytmy písečných
pobřeží a mořský horizont se naprosto přirozeně prolínají
s krajinou jeho dětství, i té pomyslné, jejíž střídmou
a mnohdy barevně potemnělou harmonii si nosí v duši.
Ladislav
Daněk, 17. 10.–19. 10. 2012
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
mediální partner / media partner
ZPĚT
|