|
|
|
|
|
CIZÍ NOČNÍ KRAJINA, 2008 bavlnka na plátně,
50 x 50 cm |
ALOE, 2010
bavlnka na plátně, 60 x 60 cm |
HASSELBLAD, 2007
bavlnka na plátně, 105 x 125 cm |
Text
v katalogu k výstavě:
Daniela
Mikulášková říká, že už sedm let myslí v nitích
(první šité obrazy jsou z roku 2005). Dokonce o tom před
časem napsala krátký text. - „Myšlenky jsou tenká vlákna,
která jedno po druhém vytváří pole obrazu.“
Představa vláken vytvářejících obraz vybízí ke srovnání
s malířskými představami Václava Boštíka. Ten od šedesátých
let chápal plochu obrazu jako silové pole nutící hmotu barvy,
aby se na plátně v uzlových bodech shlukovala. Formování
barvy zpětně ovlivňuje tvar a zakřivení tohoto pole. Plátno
přestává být projekční plochou, místem zobrazení, stává
se dynamickým prostorem, ve kterém se v průběhu malování
něco nového děje.
Václav Boštík – i přesto, že studoval matematiku
– věřil v absolutnost svých výkonů. Absolutní
nekonečno je ale jenom filozofická konstrukce, ve skutečnosti
neexistuje. Pokud by mělo existovat, budeme až na konci, a za
koncem – jak známo - už nic není. Co je? Neustálé přibližování,
další a další aproximace. Aproximace – přibližovaní
se - souvisí (mimo jiné) s digitalizací, se zdokonalováním
videokamer, počítačů a fotoaparátů (fotoaparáty jsou jedním
z velkých témat DM), se zmenšováním digitálních
jednotek, s rostoucí velikosti virtuálních obrazů. K čemu
to je dobré, když rozlišovací schopnost našeho oka je zhruba
jenom jedna padesátina milimetru? Nevím.
Nevím také jestli Daniela pracuje o samotě nebo v ateliéru?
Jestli jí vadí (nevadí) přítomnost druhých? A když nevadí,
zda si s nimi při práci povídá? A jak dlouho ušití
obrazu trvá? Ještě na další věci jsem se zapomněl zeptat.
Šité obrazy Daniely Mikuláškové
vypadají jako ženská ruční práce. Nejsou to výšivky usilující
o nápodobu skutečnosti, ale sítiny otevřené významům.
Barevné bavlněné nitě se řadí, přetínají, soustřeďují
či rozvolňují, opakují a opakují, vytvářejí několikanásobné
rytmy, struktury, ze kterých se postupně (jako z paměti)
mohou vynořit tvary podobné krajině, rybě, letadlu, mrakům a
ptákům, zvířatům, květinám, stromům, postavám, obličejům.
Podstatná není technika vyšívání, ale způsob jejího použití.
Obrazovou jednotkou není (viz výše) drobounký steh či uzlík
(okem nepostřehnutelný pixel), ale rovná barevná čára či úsečka.
(Poznámka: úsečka nemá - kromě délky - jiný rozměr, stehy
jsou prostorové, hmotné.) Na začátku prázdné plátno, první
steh – skoro nic, který ovlivňuje umístění dalších
stehů. Ještě je „nutné zpomalit dech a téměř vypnout
mozek, pokusit se zastavit tok myšlenek, tu vnitřní nepřetržitou
řeč, chtění, toužení, přemítání, hodnocení nebo se aspoň
pokusit o ztišení“. Pomalé a tiché vrstvení dlouhých a
krátkých stehů, malý odstup, značná míra improvizace, soustředění
na detail, jakoby její „rukou hýbal někdo jiný.“ Až
práce na obraze skončí, octne se DM v roli prvního diváka,
v celku ho uvidí jakoby poprvé. Co udělá, když nebude s novým
dílem spokojená? Vypárá nepovedenou část nebo ji překryje
dalšími vrstvami?
Různě dlouhé stehy (nitě mají rozličnou tloušťku, kvalitu
i barevnost, dají se neomezeně kombinovat) lze vnímat coby
podobenství (dohořívající pohádkové svíčky) osudovosti života;
vyšívaná plátna jako obrazovou metaforu soustavy, ve které všechno
souvisí se vším - dva předměty, dva pojmy, dva lidé, dva názory,
předměty a lidé, lidé a události… Jedna z prvních
prací vytvořená vyšíváním se jmenuje Mozek (2006). Jak ale
myšlenky, představy, nápady a sny v mozku vznikají, odkud
se berou? Jsou odrazem reality, něco jako - jednou dokonale věrné,
a jindy zkreslující – zrcadlo? Díky známé technice (výšivka)
a běžným materiálům (plátno, bavlněná nit) jsou i
nezobrazující skladby lehce přijatelné. Řada posledních prací
se jmenuje Ubrusy.
V březnu 2006 založily tři brněnské výtvarnice a
„životní performerky“ (Daniela Mikulášková, Hana
Linhartová, Kateřina Tmějová) skupinu BOA. – „Toto
seskupení nevzniklo z úzkého kontaktu spolužaček výtvarné
školy, z dlouhých rozhovorů tří přítelkyň v kavárnách či
hospodách ani z důvodu feministického se vymezení vůči svým
maskulinním sokům. Vzniklo z důvodu potřeby se spojit, vzájemně
se podpořit, vyslechnout. Jeho kořeny jsou kdesi hluboko v tom
pradávném ženském spiknutí zachování rodu a udržení klidu
mezi samci.“ - Katalog skupiny vydaný v roce 2009 brněnskou
Galerií Dolmen nazvaly Stratifikace. Stratifikace znamená nejen
vrstvení či rozvrstvení (rozdělení), ale i metodu ukládání
semen k intenzivnímu klíčení do vlhkého písku. Pro
porozumění dílu DM jsou dobré všechny významy. Přes pracovní
a mateřské povinnosti dál svobodně tvoří. Neexistuje mužské
a ženské umění, ženy a muži mají rozdílná poslání, jiné
životní role. Rovné bavlněné čáry či úsečky se kříží
a překrývají, bližší vrstvy jsou většinou mladší než
spodní, ve vrstvení stehů je přítomný, podobně jako v uložení
zemských hornin, čas vzniku díla. Barevné nitě ale lze zpětně
podvlékat, vázat, zapouštět, protahovat na odvrácenou stranu
obrazu, a na jiném místě vynořovat, vracet se tak proti proudu
času, zpochybňovat jeho jednosměrnost.
Mechanické opakování jednoduché činnosti - rytmus přerušovaný
navlékáním nových nití, zaplňování počáteční nicoty -
je zvláštním druhem meditace. Cílem každého pohroužení je
klid, vyrovnání a vyprázdnění, přiblížení k podstatě,
ne–touha, ne–chtíč, ne–přání, ne-bolest,
ne-život a ne–smrt, prázdná plnost, plná prázdnota.
Vyšívané obrazy mají blízko ke grafikám a plechům Aleny Kučerové,
k obrazům Marie Blabolilové nebo Evy Prokopcové. Daniela
Mikulášková také neusiluje o originalitu, jako ony prostě tvoří
a vytváří jedinečná, nezaměnitelná díla.
Jiří
Hůla
|