Vstříc
budoucnosti
Přestože Opole a Olomouc pojí dlouholeté partnerství,
je třeba přiznat, že co se týče výtvarného umění,
tak toho o sobě vzájemně příliš mnoho nevíme. Reciproční
představení výběru z tvorby olomouckých výtvarníků
ve třech opolských galeriích tedy vnímáme jako průlomový
krok k navázání dialogu mezi opolskými a olomouckými
umělci. Věříme totiž, že navázaný dialog by mohl být
pro obě strany do budoucna v mnoha směrech podnětný
a vzrušující. Jak polské, tak české moderní umění má
samozřejmě svoji svébytnou historii, která se přirozeně
prolíná s dějinami evropského vývoje umění, ale
nelze opominout ani skutečnost, že specifika obou moderních
výtvarných kultur jsou provázána mnoha v minulosti
zpřetrhanými vazbami souvisejícími se složitými a
tragickými dějinami středoevropského prostoru, krutě
poznamenaného dvěmi světovými válkami a následně érou
socialismu.
Po
převratném roce 1989 bylo pochopitelné, že čeští umělci,
teoretici a kurátoři plně napřeli svoji pozornost k západoevropskému
prostoru v naději, že české nonkonformní umění,
potlačované totalitním systémem v podstatě čtyřicet
let (s výjimkami v 60. letech a v závěru
80. let), se během krátké doby opět stane přirozenou a
samozřejmou součástí evropských dějin umění. Jak
dnes víme, tento předpoklad se nenaplnil. Důvodů, proč
se nepodařilo české nonkonformní výtvarné umění
integrovat do povědomí evropské společnosti, je celá řada.
Jednu z možných příčin pocitu jisté dnešní
izolovanosti současného českého umění lze vidět také
v tom, že Češi žijící v klamném přesvědčení
o samozřejmé světovosti své výtvarné tvorby jaksi
zapomněli na to, že i v okolních zemích bývalého
sovětského bloku vznikalo a vzniká rovněž pozoruhodné
umění. A tak teprve v posledních letech dochází k postupnému
oživování zájmu o výtvarné dění v Polsku, Maďarsku
a přirozeně také na Slovensku, které přináší mnohá
nová zjištění, překvapení, někdy pozoruhodná přiblížení
a často rovněž lepší pochopení vlastního vývoje.
S radostí
a přiměřenou hrdostí můžeme říct, že Olomouc v tomto
znovuobjevování středoevropského prostoru sehrává v posledních
letech významnou roli, a to především díky činnosti
Muzea umění Olomouc, podpoře Olomouckého kraje a
pochopení a zájmu Statutárního města Olomouc. Stranou
nezůstává ani Univerzita Palackého v Olomouci, v našem
případě zejména Katedra výtvarné výchovy na
Pedagogické fakultě. A v rámci svých možností
podporují mezinárodní výstavy představující umělce z okolních
zemí také Galerie G a Galerie Caesar. Klíčovým momentem
pro postupnou integraci Olomouce a vlastně komplexně vzato
českého umění do středoevropského prostoru se stal až
vznik Středoevropského fóra Olomouc, který iniciovalo
Muzeum umění Olomouc. Smlouva o jeho založení a náplni,
zaměřené v první fázi na studium a sbírání poválečného
středoevropského umění s důrazem na období
1945–1989, byla podepsána 19. června 2008 přímo v
Olomouci ministry kultury Visegrádské čtyřky. Projekt získal
také tři místní partnery – Olomoucký kraj, město
Olomouc a Univerzitu Palackého. Už o sedm let dříve, v roce
2001, muzeum navázalo oboustranně plodnou spolupráci s Mezinárodním
centrem kultury v Krakově a následně v roce
2004 se Szent István Király Muzeem v Székesfehérváru,
s nimiž dodnes udržuje pracovní kontakty. Zvláště
intenzivní spolupráce probíhá v posledních letech
s polskými kolegy.
Než
přistoupíme ke stručnému nastínění koncepce samotné
výstavy, patrně nebude od věci se alespoň letmo zmínit
také o vývoji olomoucké výtvarné scény v uplynulých
desetiletích. Za minulého režimu byl oficiální výtvarný
život řízen a oklešťován direktivním působením
Svazu českých výtvarných umělců, který byl v podstatě
jedním z mocenských kulturních nástrojů
komunistické strany. Vedle toho v Olomouci působila
poměrně silná polooficiální scéna, spadající do tzv.
šedé zóny. V opozici vůči systému pak stála menší
skupina nonkonformních výtvarníků různého zaměření
– od nábožensky orientovaných umělců až po
underground. V roce 1991 Svaz českých výtvarných umělců
samovolně zanikl a vznikla Unie výtvarných umělců České
republiky s mnoha krajovými pobočkami, která sdružuje
výtvarníky na čistě profesionální bázi. Souběžně s de
facto transformací Svazu na Unii se po celé zemi vzedmula
vlna zájmu o obnovení spolkového výtvarného života (výtvarné
spolky byly postupně zrušeny po Únoru 1948). V Olomouci
tak v roce 1991 vznikly v dobrém slova smyslu dvě
„konkurenční“ skupiny výtvarníků: Unie výtvarných
umělců Olomoucka, provozující Galerii G, a Spolek
olomouckých výtvarníků, provozující Galerii Caesar.
Tyto skupiny díky provozování galerií jsou dodnes výraznou
hybnou silou výtvarného dění v celém regionu a
vzhledem k jejich schopnosti spolu kooperovat na projektech
nadregionálního významu je jejich vliv na další rozvoj
zdejší výtvarné scény v podstatě zásadní. Pro základní
představu o síle obou spolků zmiňme, že členská základna
Unie výtvarných umělců Olomoucka má v současnosti asi
devadesát členů a ve Spolku olomouckých výtvarníků je
sdruženo kolem čtyřiceti výtvarníků, přičemž ve
stotisícovém městě působí asi dvě stě padesát výtvarníků,
samozřejmě velmi různé úrovně. Jistým generačním
problémem obou spolků ovšem je, že jsou v nich sdruženi
převážně autoři střední a starší generace. Mladí
umělci volí spíše individuální cesty…
Vlastní
výstava, jejíž uskutečnění za českou stranu inicioval
Olomoucký kraj, není – a od počátku ideje svého
vzniku ani nechtěla být – vyhraněným autorským
projektem, který by dle osobních preferencí svých autorů
(Ladislav Daněk, Jiří Hastík, Miroslav Schubert) představoval
jen ty projevy, které jsou jim nejbližší. Naopak záměrem
výstavy je – vzhledem k prvnímu představení
olomouckých výtvarníků v Opole – aby polští
kolegové měli možnost vytvořit si poměrně ucelenou představu
o celé šíři názorového spektra současné olomoucké výtvarné
scény. S mírnou nadsázkou by se tak dalo říci, že
každý z vystavujících autorů zastupuje určitý směr
či tendenci, které mají v olomouckém prostředí širší
rezonanci. Při výběru jednotlivých osobností bylo
pamatováno rovněž na to, aby výstava, přestože je
rozprostřena ve třech výstavních prostorách, tvořila
jeden volně komponovaný celek a představila v kostce
pomyslný generační průřez celou zdejší scénou. Z kapacitních
a rovněž technických důvodů pak bylo upuštěno od děl
prostorově náročných na instalaci. Záměrně tedy byla
upřednostněna tradiční média. Ostatně není třeba
zastírat, že Olomouc nepatřila v minulosti a ani
dnes nepatří na mapě umění k těm místům, kde by
vznikaly převratné ideje. Její specifikum je naopak třeba
spatřovat v poměrně intenzivním dialogu se zdejším
nezaměnitelným geniem loci na jedné straně, a na straně
druhé v místně charakteristicky a často originálně
zabarvených reakcích na vývoj umění v celém dvacátém
století. A tak snad nejtypičtějším rysem olomoucké výtvarné
scény jako celku je podvědomý sklon k retrostylům,
který je zároveň sycen stěží uchopitelnými pocity
nostalgie po něčem dávno zmizelém. Obrazně řečeno,
jakoby převážnou většinu zdejších výtvarníků ani
tak příliš nezajímal přítomný čas, ale spíše čas
vnímaný teologicky…
Přesto
ale věříme, že pokud bude olomoucká výstava přijata
vstřícně, tak by se v dohledné době mohlo podařit
rozvinout intenzivní spolupráci i na poli experimentálněji
zaměřených projektů, jejímiž hlavními aktéry by pak
měla být především mladá umělecká generace.
Ladislav
Daněk, Olomouc 14. 6.–18. 6. 2012
|
Into
the Future
While Opole and Olomouc have been connected for years as
partner cities, it is necessary to admit that, in terms of
fine arts, we are not so aware of what they have in common.
We consider the reciprocal presentation of a selection from
the work of Olomouc artists in three Opole galleries as a
groundbreaking step toward establishing a dialogue between
Opole and Olomouc artists. We also believe that the
established dialogue will be exciting and thought-provoking
for both sides, well into the future. Of course, both Polish
and Czech modern art have their own unique histories, which
naturally are intertwined with the history of the European
development of art, but one should not forget the reality
that the specifics of both modern art cultures are enmeshed
in the past of broken relations connected to the complicated
and tragic histories of the Central European space, cruelly
affected by the two World Wars and the following era of
socialism.
After
the changes in 1989, it was understandable that Czech
artists, theoreticians and curators fully concentrated their
attention on the Western European space, with hopes that
Czech nonconformist art, suppressed by the totalitarian
system for basically forty years (with exceptions in the
1960s and the end of the 1980s), in a short time would again
become a natural and obvious part of the European history of
art. As we know today, that forecast did not come true.
There are a number of reasons why Czech nonconformist art
was not able to integrate into the consciousness of European
society. One of the possible factors for today’s
feeling of a certain isolation of contemporary Czech art can
be seen in that Czechs are living in the mistaken conviction
of the obvious worldliness of their art, somehow forgetting
that in the surrounding countries of the former Soviet bloc,
remarkable art was also made, and is continuing to be made.
And so it was only in recent years that a gradual revival of
interest in what is happening in art in Poland, Hungary, and
naturally also in Slovakia, has taken place, bringing a
great number of new discoveries and surprises, sometimes
remarkable encounters and often at the same time a better
understanding of one’s own development.
With
pleasure and a degree of pride, we can say that Olomouc has
been playing a significant role in this renaissance of the
Central European space, thanks especially to the Olomouc
Museum of Art, the support of the Olomouc Region and the
understanding and interest of the City of Olomouc. Also
Olomouc’s Palacký University, in particular the
Department of Art Education of the Faculty of Education. And
in terms of supporting international exhibitions and
presenting artists from surrounding countries,
Olomouc’s Galerie G and Galerie Caesar. A key moment
in the gradual integration of Olomouc and especially the
consideration of Czech art in the Central European space was
the birth of the Olomouc Central European Forum, which was
initiated by the Olomouc Museum of Art. The contract for its
founding and content (in the first phase aimed at collecting
post-WW2 Central European art, with an emphasis on the
period from 1945-1989) was signed on 19 June 2008 by the
four Visegrad countries, in Olomouc itself. The project also
has three local partners – the Olomouc Region, the
City of Olomouc, and Palacký University. Some seven years
previous, in 2001, the museum established a fertile
bilateral partnership with The International Cultural Centre
in Cracow, and subsequently in 2004 with the Szent István
Király Museum in Székesfehérvár,
Hungary, with which it maintains working contacts to this
day. In recent years there has been especially intensive
cooperation with its Polish colleagues.
Before
we enter into a brief outline of the conception of the
exhibition itself, we should probably at least mention
something about the development of the Olomouc art scene in
the past decades. During the previous regime, the official
artistic life was operated and curtailed by the directives
of the Svaz
českých výtvarných umělců
[Association of Czech Visual Artists], which was essentially
one of the powerful cultural tools of the Communist Party.
In addition, in Olomouc there was a quite powerful
semi-official scene, falling into the “grey
zone”. In opposition to the system there was another,
smaller group of nonconformist artists of various
orientations – running the gamut from
religious-oriented individuals to the underground. In 1991, Svaz
českých výtvarných umělců
went extinct and simultaneously the Unie
výtvarných umělců České republiky
[Union of Visual Artists of the Czech Republic] with many
regional headquarters was created, uniting artists on a
purely professional basis. Simultaneously with the de facto
transformation of the Association to the Union, the whole
country was lifted by a wave of interest in the revival of
collective artistic life (artists’ collectives were
gradually disbanded after the communist takeover in February
1948). Thus in Olomouc in 1991 there arose two
“competing” – in the good sense of the
word – groups of artists: Unie výtvarných umělců
Olomoucka [Union of Visual Artists of Olomouc], who manage
Galerie G; and Spolek olomouckých výtvarníků [The
Society of Olomouc Visual Artists], who manage Galerie
Caesar. These groups, thanks to the operations of the
galleries, are today a remarkable driving force for artistic
events in the entire region, and cooperate to the best of
their abilities in projects which extend beyond the region;
their influence on the further development of the local
artistic scene is essential. To get an idea of the strength
of both groups, the basic membership of Unie
výtvarných umělců Olomoucka
is about ninety members, while Spolek
olomouckých výtvarníků
has about forty artists; while in Olomouc, a city of one
hundred thousand inhabitants, there are about two hundred
and fifty artists working, of course on quite different
levels. One particular generational problem in both groups,
however, is that these are cooperatives of mostly artists of
the middle and older generations. Young artists choose
rather their own individual paths….
This
exhibition, their own, made possible on the Czech side by an
initiative of the Olomouc Region is not – and from the
beginning of the idea of its founding it did not want to be
– a strongly themed project, which according to the
preferences of its curators
(Ladislav Daněk, Jiří Hastík, Miroslav Schubert),
represented just those expressions closest to them. Just the
opposite: our aim is – with respect to the first
presentation of Olomouc artists in Opole – that our
Polish colleagues will have the chance to create a fairly
comprehensive impression of the entire scale of the
ideological spectrum of the contemporary Olomouc artistic
scene. With slight exaggeration, one could say that each of
the exhibiting artists represents a certain direction or
tendency which has wider resonance in the Olomouc context.
While choosing individual personalities we also kept in mind
that the exhibition, although spread out over three
exhibition spaces, should create one freely composed whole
and introduce in a nutshell an imaginary generational
bisection of the entire local scene. For both capacity and
technical reasons, we had to give up on more spatially
difficult to install exhibits. Thus traditional media have
been preferred here. Otherwise it is not necessary to hide
the fact that Olomouc has never been in the past nor is in
the present on the map of art of those places where
revolutionary ideas were hatched. Its character can be seen
on one hand as a relatively intense dialogue with an
unmistakeable genius loci, and on the other hand as local,
often originally coloured reactions to the development of
art during the entire twentieth century. And thus perhaps
the most typical trait of the Olomouc artistic scene as a
whole is its subconscious tendency toward retro styles, at
the same time likely laced with understandable feelings of
nostalgia for something long gone. Expressed visually, as if
the overwhelming majority of local artists were not much
interested in the contemporary time, but rather in time
perceived theologically….
So
we believe that if the Olomouc exhibition will be
well-received, then in the near future it will be possible
to develop intensive cooperation in the field of more
experimentally-aimed projects, whose main participants ought
to be primarily from the young artistic generation.
Ladislav
Daněk, Olomouc, 14-18 June 2012
|