Ve volné
fotografické tvorbě se věnuje zejména fotografiím přírody a
jejích částí – jeho hlavním zájmem je detail, výsek,
prostě malá, pečlivě vyhledaná část skutečnosti. V Borkově
tvorbě detail chápaný jako umělecká zkratka vystihuje to
nejpodstatnější a nejzajímavější z okolního světa.
Řeklo by se, že zájem o zdánlivě tak nicotné věci, jako
jsou stébla trav, zmrzlé kapky vody nebo zlomené větve stromů,
je zbytečný. Ale v životě a tedy i v umění, chápaném
jako vyjádření podstaty života, není nic, co by bylo nicotné.
Příroda,
která je Borkovým leitmotivem, ho nevybízí k věcnému
dokumentování, ale k nalézání a zachycování jejích úžasných
estetických kvalit. Zachycená realita zůstává sice stále výsekem
skutečné přírody, ale zásadní část obrazového sdělení má
rysy čistě subjektivního díla. Fotografování přírody předpokládá
aktivní přístup autora k dané předloze. Rozvinutou představivostí
a osobitou schopností proměňovat skutečnost – to jest
rozhodnout o přesnosti, neostrosti či rozplývání, o
deformaci, o úhlu pohledu – fotograf ve svém obraze ztvárňuje
vnitřní vlastnosti, vnitřní život zvolených předmětů. Sám
vlastně vytváří realitu novou.
Klíčovou
roli, koneckonců jako u všech fotografických prací, hraje v Borkových
fotografiích světlo a stín. Ostře modelují struktury materiálu,
vytvářejí grafické efekty, formují nové a nečekané vztahy
mezi přírodninami. Díky tomu často námět, běžně pevně vězící
ve věcnosti, má na pozitivu charakter téměř abstraktní.
Podstatnou roli v Sedlákových snímcích hraje barva, která
vytváří náladu a charakter snímků. Barevná fotografie patří
zdánlivě k nejjednodušším, ve skutečnosti však k nejtěžším
fotografickým projevům. Tím, že si fotograf sám snímek nezvětšuje,
ale je nucen spoléhat na třetí osobu, musí mít v okamžiku
stisknutí spouště naprosto jasno v tom, co, proč a s jakým
cílem fotografuje.
Sedlákovy
lyrické snímky nejsou křiklavé, nechtějí prvoplánově šokovat
– svědčí o stálém hledání krásy a harmonie – v nás
i okolo nás.
Mgr. Helena Musilová
Tvorbu
Dalibora Sedláka sleduji již několik let. Mohu pozorovat, jak
se proměňuje rukopis tohoto výrazného autora.
Původní tvorba byla zaměřena více na krajinu a její realističtější
ztvárnění, To bylo prioritní.
Postupně se tvorba abstrahuje a dostává jinou
dimenzi. Prioritní je emocionální působení, meditativní
rovina.
Vznikají tak mimořádné obrazy, které nás fascinují svou
imaginací.
Prof. Mgr. Jindřich Štreit
|