| Žil v Brazílii, zdomácněl
                      v USA, Německu i Itálii. V posledních letech
                      konvertoval ke katolicismu. Po „celosvětových” životních
                      peripetiích se navrátil do Čech. Malíř Jan Knap dnes
                      žije v Plané u Mariánských Lázní.
 Oslovuje vás moderní umění?
 
 Mnoho malířů udělalo ve 20. a 30. letech pár skvělých
                      obrazů a pak přešlo do moderny. V moderním umění je
                      cítit určitá snaha zjednodušit si cestu. Já myslím,
                      že do obrazu by mělo patřit všechno. Moderní umění
                      ale nese rysy rozdrobení: ideje, barvy či kompozice.
 
 Mám dojem, že dnes umění sází „na efekt”, moment
                      oslnění, který vzápětí „vyšumí”...
 
 Víte, většina opravdových věcí efekt nemá, je pracné
                      je vidět. Navíc, lidé se nedívají. Můj známý vkročil
                      do slavné italské Galerie Uffizi a povídá: Tenhle
                      obraz je nejlepší, ten vyhrál... Co se s tímto vývojem
                      dá dělat? Spíš, co vy s tím budete dělat, já už
                      nic, mně je přes čtyřicet... (směje se).
 
 Ale osobní zodpovědnost má přeci každý...
 
 Ano, věřím na skládání účtů na konci cesty. A také
                      v to, že člověk roste s námahou, kterou vynaloží.
                      Kde není námaha, tam se nic neděje.
 
 Co Vás vedlo k tomu, malovat věci takové, jaké jsou?
 
 Byla to má nespokojenost s tím, co jsem v nějakých
                      osmnácti, devatenácti letech viděl na düsseldorfské
                      akademii. Studoval jsem tam v éře prudkého nástupu
                      moderního umění, Josepha Beuyse, skupiny Zero atd...
                      Jejich náhled na umění jsem nikdy úplně neakceptoval.
                      Pak jsem viděl Kieferovy věci, obrovská plátna, která
                      se mi ale zdála němá. Řekl jsem si, je-li toto esence
                      malířské moudrosti, já chci být hlupák, je li toto něco,
                      já chci být nic. Roli sehrála i má konverze ke
                      katolicismu, touha vydat jisté svědectví.
 
 Věříte na energii, kterou obrazy vyzařují?
 
 Ze začátku jsem měl problém zbavit se navyklé kreslířské
                      řeči, která nesla prvky karikatury. Má technika se
                      postupně pročišťovala, časem jsem objevil určité zákonitosti
                      barev. I kdybyste dal na obraz všechny barvy, co se dají
                      v tubách pořídit, přesto nebude barevný. Nejlepší
                      způsob, jak postihnout barvu, je sledovat světlo. Jako
                      malíř imituji světlo, nestydím se, že ho napodobuji.
                      I dítě se stává člověkem tak, že napodobuje, co vidí
                      kolem sebe. Tento rys je myslím i v křesťanství, člověk
                      napodobuje Otce. „Buďte jako Otec, dokonalí v jednání
                      i v tvorbě.” Nejde o to, vytvořit věc přesně podle
                      předlohy, jednak to není možné a jednak, když to
                      opravdu zkusíte udělat, výsledek bude vypadat hloupě.
                      Jde o to dílo skutečně oživit, aby osvobodilo člověka.
 Ještě k barvám. Maloval jsem obraz a „vypůjčil”
                      jsem si techniku, kterou jsem viděl u Švabinského,
                      jeden svah jsem namaloval ozářený sluncem a druhý ve
                      stínu. Kombinace studených a teplých barev přinesla
                      zvláštní jev, který odhalil jeden můj známý. Když
                      jsem mu obrázek ukázal, řekl mi: Tam je vzduch.
 
 
 
                        
                          
                          
                            Bez názvu,
                            litografie, 63 x 48 cm, 1998
 
 
                            Bez názvu, litografie
                            a serigrafie, 99x74 cm, 1993
 
 
 
 Možná proto má
                      člověk u některých obrazů dojem, že na nich něco
                      chybí, možná tam chybí právě vzduch....
 Celkově tíhnu k realismu, ale nemaluji podle modelu.
                      Figury, jaké postavy na mých obrazech zaujímají, by
                      myslím nikdy nenastaly, takhle by si ti lidé nikdy
                      nesedli. To, jak je drapérie přehozená přes větev, to
                      také nikdy nenastane. Ale vystižením světla a
                      technikou malby lze dosáhnout toho, že obraz vypadá
                      realisticky.
 
 Máte inspiraci v ruských ikonách?
 
 Mě osloví každý obraz, celé dějiny umění mi mají
                      co říci. Čína...to je pro mě jako malíře jistý ideál.
                      Ony jsou ty věci černobílé, malované tuší, ale
                      kdybych mohl, přesně taková díla bych tvořil. V desátém,
                      jedenáctém století v Číně, to byli malíři! Mám
                      tady reprodukci obrázku z té doby, na kterém je výjev
                      ze slavnosti na řece. Lodě jedou po vodě, projíždějí
                      pod mosty a postupně vplouvají do města. Lidské
                      postavy na obraze jsou miniaturní, obličeje mají velké
                      tak tři milimetry, ale poznáte z nich jejich charakter a
                      snad i profesi. Každá loď je jiná, plavidla jsou
                      vykreslena tak, že by se podle toho dala postavit. Když
                      jsem později narazil na knihu o historii čínské
                      architektury, byla tam ukázka, jak umně se tehdy v Číně
                      stavěly mosty, která celá vycházela jen z detailu
                      tohoto svitku. Přitom to není akademický naturalismus,
                      jaký známe z 19. století, není tam žádný scestný záměr.
 Je zajímavé, že čínští malíři dosáhli ve svém
                      umění vrcholu, ale nikdy nevstoupili na půdu abstrakce.
                      Byli mezi nimi excentrici, kteří lili tuš na plátno,
                      ale pak tam stejně přikreslili domeček a skvrna dostala
                      ráz krajiny.
 
 Dnešek po malíři nežádá, aby se ukáznil, spíš ho
                      směřuje k druhému pólu, aby se „odvázal“, rozdováděl...
 
 Myslím, že umění nastoupilo cestu volného pádu. Slyšel
                      jsem o výstavě mexické umělkyně, která do betonových
                      bloků zalévá mrtvé děti, samozřejmě s písemným
                      souhlasem rodičů atd. Tyto hrůzy pak vystavuje. V
                      Mnichově vystavují Gilbert & George, kteří na
                      obraz velikosti 3 x 4 metru přenášejí fotografie lidského
                      exkrementu. Že prý h.... je krásné (směje se). Bohužel
                      to má vliv na mladé lidi, v takových osmnácti je člověk
                      v jistém smyslu ve vleku všeobecných trendů. Já si
                      dokázal říci: Teď budu dělat, co myslím, že je správné
                      až v pětatřiceti letech.
 
 Co komerční stránka umění?
 
 Když přijdete do americké galerie, sedí tam několik
                      lidí za počítači. Všichni velmi intenzivně „pracují”
                      (směje se). Všechno, co vidíte, vás má oslnit. V důsledku
                      to ale znamená, že taková galerie potřebuje ročně pět
                      milionů dolarů jen na svůj provoz. Jaké umění pak
                      bude kupovat? Co by si počala s malířem, který udělá
                      patnáct obrázků do roka? Jedině snad, když se jmenuje
                      Rembrandt. Jinak jde o obrovský, nemilosrdný business,
                      galerista sleduje především trendy, který malíř je
                      „in“.
 
 Lidé mají o mé obrazy velký zájem a svá plátna bych
                      mohl prodat ještě dřív, než vzniknou. Dostávám za ně
                      slušné částky. Peníze nemiluji, ony se mi ale pořád
                      zkouší vetřít do přízně, různými svádivými
                      mechanismy.
 
 Chtěl by se vás zeptat na motivy, které se na
                      Vašich obrazech opakují, například žebřík...
 
 Žebřík je prostě vertikála, kompoziční prvek.
                      Zjistil jsem, že když nějaká věc na obraze opravdu
                      „sedí”, získává více významů a její smysl se
                      prohlubuje. Nedomýšlím věci do konce, prostě ze mě
                      vycházejí.
 
 
 
                        
                          
                          
                            Bez názvu, olej, 45 x
                            62 cm, 2006
 
 
                            Bez názvu,
                            litografie, 37,5 x 53,5 cm, 2006
 
 
 Vaše plátna a
                      litografie vyhlížejí symbolicky, co třeba opakující
                      se motiv bílých králíků...
 Symbolické určitě jsou, ale já na to nemyslím. Když
                      jsem nedávno po letech četl Babičku Boženy Němcové,
                      je tam taková scéna: babička bere děti na návštěvu
                      k myslivci. Když přicházejí na místo, na zeleném
                      palouku před myslivnou vidí bílé králíky. Celá ta
                      kniha je báseň, je to sen a ti králíci… to je něco
                      z duše.
 
 Musím říci, že vlastně nevím, co maluji. Neříkám
                      si: teď namaluji to a to, mám jen svůj malířský
                      slovník, který se s léty trochu rozšiřuje, maličko mění.
                      V podstatě máte jen to, co máte, tak je to ve všem.
                      Proto se motivy opakují. I když jsem tisíckrát maloval
                      oslíka, vždycky je problém ho namalovat, stejně jako
                      proutěný košík.
 
 Vystavoval jsem v Německu a někdo si na mé obrazy stěžoval:
                      Takový přece život není. To já vím taky. On to ale
                      nemá být život, je to obraz.
 
 Jakou roli hraje v životě umělce utrpení?
 
 Není život bez utrpení. Někdo se mu tvrdě vyhýbá,
                      dnešní společnost se mu brání zuby nehty. Někteří
                      umělci ho malují, na obrazech mají krev, ale utrpení
                      tam stejně není, je to póza. Pak toho malíře, který
                      zpodobňuje utrpení, potkáte a on má boty za pětset
                      euro a ptá se po nejdražším hotelu.
 
 Utrpení patří k životu. Když člověk do toho s
                      touhle myšlenkou jde... Věřím, že utrpení nám
                      nebude naloženo víc, než jsme schopni unést.
 
 Co je pro vás odměnou?
 
 Jeden mladý malíř mi řekl: Na Vašem obraze je všechno.
                      Nedávno jsem na vernisáži potkal starší dámu,
                      profesorku filozofie, a ta řekla něco podobného: Na tom
                      obraze je celý svět.
 
 Vaše obrazy jsou idylické, zobrazují krajiny ráje?
 
 Slyšel jsem, že řecké slovo „idyla“ znamená ve
                      skutečnosti „místo pravdy“. V takovém případě
                      skutečně maluji idyly.
 
 Tak to by se asi leckdo divil, jak se původní pojetí
                      idyly liší od naší současné představy...
 
 Myslím, že jednou budeme stát před tím, kdo vlastně
                      jsme a uvidíme, jak si věci stojí. Drtivá většina z
                      nás bude velmi překvapena. Naší nadějí je
                      milosrdenství boží, které je bez hranic.
 
 Jak vidíte svůj další vývoj?
 
 Člověk jednoho dne řekne všechno, co má. Možná pak
                      opustím nastoupenou cestu a začnu malovat podle předlohy.
                      Líbí se mi korejský zvyk, kdy výtvarník v šedesáti
                      letech odkládá štětec. Co malíř do té doby nedokončil,
                      už neudělá. V nějakém momentě to prostě položit...už
                      neobtěžovat (směje se).
 
 To zní velmi upřímně...
 
 Pravda je základ. Nevím, jestli ji mé obrazy mají, mám
                      o tom těžké pochybnosti. Jestli tam něco je... Mé
                      profesionální nároky s mou zkušeností narostly a já
                      nedokážu dokončit obraz tak, abych s ním byl spokojen.
                      Dokud nedojdu bodu, kdy vím, že lepší už to neudělám,
                      obraz neodložím.
 
 Jak nahlížíte problematiku zlepšení člověka,
                      práce na sobě?
 
 Žil jsem v USA dlouhou dobu v zen-buddhistickém klášteře.
                      Kladl se zde důraz na formální stránku kultivace, náš
                      chrám byl přesnou kopií japonského originálu z 12.
                      století. Denně jsme se učili sedět v lotosovém sedu,
                      to člověk kolikrát i plakal. Když jsem se to asi po
                      roce naučil, už se nic dalšího nedělo. Stal se z toho
                      určitý stereotyp, navíc náš učitel... měl
                      charakterové a pak asi i mentální problémy. Dá se říci,
                      že slepý vedl slepé.
 
 Má zkušenost hovoří jasně. Není v silách člověka
                      se zlepšit. Je to dar, který přichází odjinud. A ten,
                      kdo ho dává, toho nikdo neoblafne. Člověk by měl být
                      v první řadě pokorný a snažit se zlepšit. Opustit
                      velikášství. Nepovažovat se za cosi, když je nic.
 
 Dnešní společnost je nastavená tak, že lidé nemají
                      čas přemýšlet. Televize, mobilní telefony, to je od
                      toho, aby se člověk nezastavil, aby k sobě vůbec nepřišel.
                      Aby neměl možnost říci si: Co děláš? nebo Cos dělal?.
                      Nechci mystifikovat, ale dalo by se to nahlížet i jako
                      plán zla, jak odříznout lidi od jejich dobré stránky.
 
 Děkujeme za rozhovor.
 |