| KNAP
              JAN / TEXTY 
 Jan Royt(Přepis textu Jana Royta z katalogu Jan Knap. Galerie Václava
        Špály, Praha 1998)
 Et in Arcadia ego. "Já v nebi, v němž
        se nejvíc světla rojí,byl, věci zřel jsem, o nichž dáti zvěsti,
 kdo odtamtud se vrací neobstojí.
 Dante, Ráj, zpěv první Novověk začíná
        velkolepou chválou klasického humanistického umění renesančních
        mistrů, kterým byl vlastní pevný řád světa. Postupně se však začal
        člověk pod rouškou myšlenkové nezávislosti odcizovat Bohu, který
        je prvotní příčinou všeho, zosobněním a dárcem řádu a existuje
        nezávisle na  naší skutečnosti. Vše pak končí, jak vidíme
        dnes, v nedefinovatelném množství osobitých stylů, které, jak
        napsal jezuita - umělec Marko Rupnik, obludně křičí roztříštěnou
        obrazotvorností někoho, kdo už není člověkem. Umělec je pro tento
        svět tím významnější, čím je jeho dílo avantgardnější ve svých
        formách a jazyce. Překotný chvat po originalitě vede až k naprosté
        neschopnosti sdílení, což pak sám se sebou nespokojený umělec
        obhajuje alibisticky poukazem na svobodu individua a vyjádření sama
        sebe. Etické pojmy a normy nejsou již spojeny s obsahem, ale s výrazem.
        Vše se pouze stalo míněním jako takovým. Dokonce i normy Desatera
        jsou ortodoxními stoupenci postmoderny označovány za jednu z mnoha
        variant. Tento relativismus, pesimismus a skepticismus však naštěstí
        není absolutní. Snad každý člověk vnitřně touží nalézt slovy
        Komenského Ráj srdce, k němuž ovšem vede složitý labyrint světa.
        Hledá Boží Ráj či alespoň onu tajemnou Arkádii, považovanou za
        ideální říši dokonalé blaženosti a krásy, za snové vtělení
        nevýslovného štěstí, za místo obklopené svatozáří "sladce
        smutné melancholie" (Erwin Panofský).Svět obrazů Jana Knapa je hledáním šťastné Arkádie či spíše návratem
        do ztraceného Ráje. Nejde v něm o experiment, postmoderní reakci či
        blasfémii, ale o tvorbu uvědomující si duchovní křesťanskou
        identitu i výtvarné tradice Evropy. Její nalezení by bylo stěží
        možné bez bytostného napojení umělce na toho, který dává všemu
        řád, na Boha. Janu Knapovi učaroval svět byzantských ikon a italské
        malby středověku a renezance, reprezentovaný takovými umělci jakými
        byli Giovanni Bellini, Benozzo Gozzoli, Leonardo da Vinci či Rafael.
        Tento výběr není čistě náhodný, protože umělci těchto období
        byli spojeni "existenciální cévou" s Absolutnem, které
        vyjjadřovali nejen náměty, ale i výtvarnými prostředky - pevně
        vymezenými tvary, výrazným koloritem, jasnou výstavbou kompozice a užitím
        hieratické perspektivy. V Knapových obrazech tepe čas zvláštním způsobem.
        Podobně jako u středověkých malířů se zde setkáváme s časovou
        sousledností, avšak existence stínů, které vrhají osoby a předměty
        zpřítomňuje odehrávající se děje. Harmonicky komponované ideální
        krajiny Knapových obrazů, bez dramatických protikladů, tvoří prostředí
        apokryfně pojatých náboženských námětů, jimž dominuje téma
        Svaté rodiny Josefa, Marie a Ježíše. Ta je pozemským obrazem
        Trojice  Boží a morálním exemplem pro rodiny lidské. V
        obrazech Jana Knapa je jemně oddělen svět "mužský" a svět"ženský".
        Josef učí Ježíška tesařskému řemeslu či sklízí plody, Marie
        je především matkou. Zaznívá tak zde naléhavost problému identity
        rodiny v dnešním světě, a to v promítání ideálu rodiny Syna Božího
        do života rodin dnešního světa, kdy za pomoci figurativních předmětů,
        to jest předmětů dnešní doby, je poukazováno na úzký svazek sakrálního
        a profánního. Aktuální je to zvláště dnes, kdy se obecně hovoří
        o krizi rodiny a v rámci křesťanských církví existují určité
        obrodné proudy (Centro Aletti), jež jí chtějí vrátit její přirozenou
        funkci. Zvláště archaicky vyznívají zobrazení Madony s Ježíškem
        či Marie samotné. V Knapově Zvěstování je Panna Maria pokornou
        zahradnicí přijímající boží poselství od archanděla Gabriela v
        symbolické "Zahradě uzavřené" (Hortus conclusus), v níž
        rostou květiny zosobňující její ctnosti, které sama pěstuje. Svět
        lidí a Transcendentno nejsou v dílech Jana Knapa osudově od sebe vzdáleni.
        Umělec oba světy sbližuje bytostmi asistujících andílků, jasně
        definovatelnými tvary a za pomoci světla, zářivých barev a symbolů.
        Velkou úlohu přisuzuje hudbě, jíž provozují andílci i sám Ježíšek.
        Ta dotváří atmosféru "sladce smutné melancholie" a má i
        hlubší smysl, neboť je výrazem kosmické harmonie, jak o ní hovořil
        například sv. Augustin. V této rajské harmonii, ve stavu neporušenosti
        vinou prarodičů, "žije vlk s Beránkem" a zvířata ztrácejí
        svoji přirozenou plachost. Kristův budoucí osud Trpitele, Spasitele i
        Pantokrata je připomenut otevřenou knihou,v níž Maria čte o předpovědích
        proroků, jablkem, jež Krista staví do pozice "druhého
        Adama", ptáčka, který je předznamenáním trnité cesty na
        Golgotu či baldachýnem ciboriového oltáře, jež poukazuje za zpřítomnění
        Kristovy oběti.
 Úspěch a srozumitelnost Knapových obrazů spočívá v tom, že svými
        náměty a formou souzní s obecně přijímanou výtvarnou tradicí
        minulosti. Vedle již zmíněných mistrů středověku a renesance jsou
        spojeny tentou strunou s ideálními krajinami Clauda Lorainna,
        kompozicemi preraffaelistů, s umělci tzv. beuronské školy, ale také
        s tvorbou Františka Tkadlíka, Josefa Füricha a zvláště Jana Zrzavého.
 Jan Royt
 |