KNAP
JAN / TEXTS
Miroslav
Schubert. Jan Knap: Škola je nanic.
(přepis rozhovoru Miroslava
Schuberta s Janem Knapem. Moda, Módní &
společenská revue, červen 1994)
Narodil se v roce
1976 v Chrudimi a po krátkém studiu na fakultě architektury v Praze
odešel v roce 1969 do zahraničí. Po krátkém pobytu na Akademii
výtvarných umění v Düsseldorfu u prof. Gerharda Richtera odešel
do USA,kde žil deset let. I přesto stále vystavoval v Německu. V roce
1979 byla založena skupina NORMAL,
kde spolu s Knapem působí Milan Kunc a Peter Angermann. Na přelomu
sedmdesátých osmdesátých let se skupina účastní výstav Rundschau
Deutschland v Mnichově a Bildwechsel v Berlíně. V roce 1980 se NORMAL
spolu s dalšími čtyřiceti umělci představují newyorskému publiku
na výstavě Times Square Show.
V průběhu osmdesátých let lze obrazy Jana Knapa nalézt v prestižních
galeriích Evropy i ve Spojených státech - Galerie Paul Maens (Köln/R),
Holy Solomon (New York), Galerie Toselli (Milano). Spolupráce s milánskou
Galerií Toselli pak nabyly větších rozměrů a Jan Knap přesídlil
do Itálie.
Na počátcích posledního desetiletí XX. století byla založena známá
mezinárodní skupina MAXIMALISMUS,
která se v roce svého vzniku - 1990 - představila veřejnosti v
Galerii Schulze v Kolíně nad Rýnem. Tato skupina nemá pevné členství;
kromě Jana Knapa jsou v ní - z nejznámějších - Mark Kostabi,
Marcelo Jori, Robert Green, Milan Kunc, Luigi Ontani a další.
Rok 1990 je zároveň i rokem návratu, či snad lépe - návštěvy Jana
Knapa domů po dvaceti letech života v cizině. Tehdy se potkal s Jiřím
Ševčíkem, který mu nabídl výstavu na Staroměstské radnici v
Praze. Od té doby v České republice vystavoval již jen jednou, počátkem
tohoto roku v Galerii Caesar, tentokráte v budově olomoucké radnice,
kde byl pořízen i tento krátký rozhovor.
Po
ročním studiu architektury v Praze jste odešel do Německa, kde jste
studoval na düsseldorfské Akademii u prof. Richtera. Jaké to bylo?
V Düsseldorfu jsem
absolvoval tři semestry...Myslím, že studium na uměleckých školách
má snad - bohužel - jen ten smysl, že se člověk potká s dalšími
lidmi, dostane se mezi ty, kteří chtějí tu samou věc...Jinak se tam
nedá nic naučit.
Jaký vliv na Vás měla osobnost
G. Richtera?
Patří ke generaci lidí, kteří si netroufnou něco říci,
mají snad i nějaký mlhavý názor, ale jsou to lidé patřící do
doby, která a priori nevěří tomu, že se vůbec dá něco ovlivnit.
Zkrátka, na škole se nedozvíte nic. Navíc tehdy panovala doba
konceptu, který mě byl cizí, takže jsem nemohl od Richtera nic
pochytit.
A potom jste odešel do
Ameriky...
Ano, odešel jsem do Ameriky, podvědomě i vědomě s tím, že
pokud je toto (koncept) umění, pak já s uměním nemám nic společného.
Čili umění ani dělat nebudu, tedy alespoň ne takové, jaké se v té
době prezentovalo v galeriích, časopisech a podobně...
Přesto jste se k umění vrátil.
Chtěl jsem kreslit do knížek, dělat ilustrace, považoval
jsem to za umění, které je ještě uměním, ale není tak výlučné
a elitní. Chtěl jsem dělat práci pro širší okruh lidí.
Mně třeba vadily - zvlášť v Americe - ty typy lidí pohybující se
kolem galerií, ta "snobárna", mnohdy hlupáci, kteří sami
sebe berou úžasně vážně. Prostě mě odpuzovalo to prostředí
kolem umění, toho "velkého umění", a já hledal cestu,
jak dělat něco jiného, či jak jít proti tomu, nějak to nabourávat.
To vlastně byly moje začátky...
Ale ilustracemi knih jste neskončil...
Ale z nich se to všechno vyvinulo. Kresby pro děti - zvířátka,
tatínek, maminka...
Vaše obrazy jsou idylické, ale
vlastně religiózní, často jsou to výjevy z bible...
Ano, já jsem katolík-konvertita, takže jsem cítil potřebu
to nějak vyjádřit, zviditelnit, sám pro sebe. Já jsem začal dělat
obrazy a nikdy jsem nepočítal s tím, že je budu prodávat.
Jak jste se prosadil?
Na konci sedmdesátých let se konceptuální směr již nedal
udržet, už to jelo naprázdno, a tak lidi začali malovat.
My malovali s Milanem Kuncem a Petrem Angermannem společně na jedno plátno,
na zeď, ale třeba i billboardy. Pak se také obesílaly výstavy a galerie a vždycky se našel někdo, kde to chtěl vystavit.
Později už z Ameriky jsem obrazy posílal. Také jsem do Německa
jezdil za rodiči a vidíval se s kamarády z Akademie. Ti byli trochu
aktivnější než já, a tak mi Milan Kunc zorganizoval výstavu. To
byl můj start v Německu, první kontakty a samostatné výstavy, které
třeba vznikaly třeba i tak, že si mých věcí všiml Kasper König a
v roce 1984 si je vybral na velkou výstavu. Potom si mě všimly i
ostatní renomované galerie a já zůstal v Německu. Potom jsem začal
spolupracovat s Galerií Toselli z Milána a můj pozdější odchod do
Itálie byl již poněkud zajištěn.
V Čechách jste poprvé
vystavoval na Staroměstské radnici v Praze.
V devadesátém roce jsem s jedním italským sběratelem navštívil
Prahu. Prostřednictvím rektora Knížáka jsme se setkali s J. Ševčíkem,
který mi možnost vystavovat v Praze nabídl.
Důležitá byla také Vaše účast
(společně s Antonínem Střížkem) na výstavě "Rozbité
zrcadlo". Podle koncepce kurátorů výstavy měla naznačit odpověď
na otázku malířského média, funkci závěsného obrazu a přezkoumání
jeho stále ohlašované krize.
Tento problém se znovu a znovu řeší již více než třicet
let. kdy Marcel Duchamp řekl, že malířství je mrtvo...
|