| KNAP
              JAN / TEXTS 
 Miroslav
        Schubert.  Jan Knap: Škola je nanic.(přepis rozhovoru Miroslava
        Schuberta s Janem Knapem. Moda, Módní &
        společenská revue, červen 1994)
 Narodil se v roce
        1976 v Chrudimi a po krátkém studiu na fakultě architektury v Praze
        odešel v roce 1969 do zahraničí. Po krátkém pobytu na Akademii
        výtvarných umění v Düsseldorfu u prof. Gerharda Richtera odešel
        do USA,kde žil deset let. I přesto stále vystavoval v Německu. V roce
        1979 byla založena skupina NORMAL,
        kde spolu s Knapem působí Milan Kunc a Peter Angermann. Na přelomu
        sedmdesátých osmdesátých let se skupina účastní výstav Rundschau
        Deutschland v Mnichově a Bildwechsel v Berlíně. V roce 1980 se NORMAL
        spolu s dalšími čtyřiceti umělci představují newyorskému publiku
        na výstavě Times Square Show.V průběhu osmdesátých let lze obrazy Jana Knapa nalézt v prestižních
        galeriích Evropy i ve Spojených státech - Galerie Paul Maens (Köln/R),
        Holy Solomon (New York), Galerie Toselli (Milano). Spolupráce s milánskou
        Galerií Toselli pak nabyly větších rozměrů a Jan Knap přesídlil
        do Itálie.
 Na počátcích posledního desetiletí XX. století byla založena známá
        mezinárodní skupina MAXIMALISMUS,
        která se v roce svého vzniku - 1990 - představila veřejnosti v
        Galerii Schulze v Kolíně nad Rýnem. Tato skupina nemá pevné členství;
        kromě Jana Knapa  jsou v ní - z nejznámějších - Mark Kostabi,
        Marcelo Jori, Robert Green, Milan Kunc, Luigi Ontani a další.
 Rok 1990 je zároveň i rokem návratu, či snad lépe - návštěvy Jana
        Knapa domů po dvaceti letech života v cizině. Tehdy se potkal s Jiřím
        Ševčíkem, který mu nabídl výstavu na Staroměstské radnici v
        Praze. Od té doby v České republice vystavoval již jen jednou, počátkem
        tohoto roku v Galerii Caesar, tentokráte v budově olomoucké radnice,
        kde byl pořízen i tento krátký rozhovor.
 Po
        ročním studiu architektury v Praze jste odešel do Německa, kde jste
        studoval na düsseldorfské Akademii u prof. Richtera. Jaké to bylo?V Düsseldorfu jsem
        absolvoval tři semestry...Myslím, že studium na uměleckých školách
        má snad - bohužel - jen ten smysl, že se člověk potká s dalšími
        lidmi, dostane se mezi ty, kteří chtějí tu samou věc...Jinak se tam
        nedá nic naučit.
 Jaký vliv na Vás měla osobnost
        G. Richtera?Patří ke generaci lidí, kteří si netroufnou něco říci,
        mají snad i nějaký mlhavý názor, ale jsou to lidé patřící do
        doby, která a priori nevěří tomu, že se vůbec dá něco ovlivnit.
        Zkrátka, na škole se nedozvíte nic. Navíc tehdy panovala doba
        konceptu, který mě byl cizí, takže jsem nemohl od Richtera nic
        pochytit.
 A potom jste odešel do
        Ameriky...Ano, odešel jsem do Ameriky, podvědomě i vědomě s tím, že
        pokud je toto (koncept) umění, pak já s uměním nemám nic společného.
        Čili umění ani dělat nebudu, tedy alespoň ne takové, jaké se v té
        době prezentovalo v galeriích, časopisech a podobně...
 Přesto jste se k umění vrátil.Chtěl jsem kreslit do knížek, dělat ilustrace, považoval
        jsem to za umění, které je ještě uměním, ale není tak výlučné
        a elitní. Chtěl jsem dělat práci pro širší okruh lidí.
 Mně třeba vadily - zvlášť v Americe - ty typy lidí pohybující se
        kolem galerií, ta "snobárna", mnohdy hlupáci, kteří sami
        sebe berou úžasně vážně. Prostě mě odpuzovalo to prostředí
        kolem umění, toho "velkého umění", a já hledal cestu,
        jak dělat něco jiného, či jak jít proti tomu, nějak to nabourávat.
        To vlastně byly moje začátky...
 
 Ale ilustracemi knih jste neskončil...
 Ale z nich se to všechno vyvinulo. Kresby pro děti - zvířátka,
        tatínek, maminka...
 Vaše obrazy jsou idylické, ale
        vlastně religiózní, často jsou to výjevy z bible...Ano, já jsem katolík-konvertita, takže jsem cítil potřebu
        to nějak vyjádřit, zviditelnit, sám pro sebe. Já jsem začal dělat
        obrazy a nikdy jsem nepočítal s tím, že je budu prodávat.
 
 Jak jste se prosadil?
 Na konci sedmdesátých let se konceptuální směr již nedal
        udržet, už to jelo naprázdno, a tak lidi začali malovat.
 My malovali s Milanem Kuncem a Petrem Angermannem společně na jedno plátno,
        na zeď, ale třeba i billboardy. Pak se také obesílaly výstavy a galerie a vždycky se našel někdo, kde to chtěl vystavit.
 Později už z Ameriky jsem obrazy posílal. Také jsem do Německa
        jezdil za rodiči a vidíval se s kamarády z Akademie. Ti byli trochu
        aktivnější než já, a tak mi Milan Kunc zorganizoval výstavu. To
        byl můj start v Německu, první kontakty a samostatné výstavy, které
        třeba vznikaly třeba i tak, že si mých věcí všiml Kasper König a
        v roce 1984 si je vybral na velkou výstavu. Potom si mě všimly i
        ostatní renomované galerie a já zůstal v Německu. Potom jsem začal
        spolupracovat s Galerií Toselli z Milána a můj pozdější odchod do
        Itálie byl již poněkud zajištěn.
 V Čechách jste poprvé
        vystavoval na Staroměstské radnici v Praze.V devadesátém roce jsem s jedním italským sběratelem navštívil
        Prahu. Prostřednictvím rektora Knížáka jsme se setkali s J. Ševčíkem,
        který mi možnost vystavovat v Praze nabídl.
 Důležitá byla také Vaše účast
        (společně s Antonínem Střížkem) na výstavě "Rozbité
        zrcadlo". Podle koncepce kurátorů výstavy měla naznačit odpověď
        na otázku malířského média, funkci závěsného obrazu a přezkoumání
        jeho stále ohlašované krize.Tento problém se znovu a znovu řeší již více než třicet
        let. kdy Marcel Duchamp řekl, že malířství je mrtvo...
 
 |