| KNAP
              JAN / TEXTS MILENA SLAVICKÁ -
        Kdo se bojí Jana Knapa
 (přepis textu Mileny Slavické z katalogu Jan Knap,
        Galerie Václava Špály, Praha 1998)
 
 Jan Knap se vrátil jako úspěšný umělec domů z exilu v roce 1992.
        Se svou rodinou se usadil na Moravě, nedaleko Vyškova, stranou českých
        uměleckých center. V tom připomíná například Thierry de Cordiera,
        chci říci, že nejde o ojedinělý separatistický postoj vůči současnému
        uměleckému světu, nicméně je to stále výjimečné jednání.
 Český divák se setkal s dílem Jana Knapa poprvé ve výstavních sálech
        Staroměstské radnice v Praze v roce 1990, pak následovaly dvě komorní
        výstavy v roce 1994 v olomoucké Galerii Caesar a pražské Galerii
        Ruce a v roce 1997 nevelká výstava v Galerii Planá. Domácích veřejných
        vystoupení tedy nebylo zatím mnoho. Knap evidentně se svou prezentací
        nepospíchá, ostatně klid a určitý díl nepřizpůsobivosti jsou
        charakteristické nejen pro jeho chování, ale i tvorbu. Opravdu nelze
        říci, že by jeho stále se opakující náměty - Svatá rodina,
        harmonické soužitím člověka s přírodou, nevinnost, ráje - vyjadřovaly
        naši dobu, byly tzv. aktuální. V Knapových obrazech se zastavil čas
        a dobový vkus či aktuálnost zde nehrají žádnou roli. Náměty na
        obrazech Jana Knapa se opravdu stále opakují. Ale právě tato neměnnost
        udivuje, překvapuje stejně jako umělcovo pobývání v ústraní. Ovšem,
        je to osobní, privátní řešení Jana Knapa, jak se chovat, jak žít
        v dnešním disharmonickém a traumatickém světě. Ale je to zároveň
        i gesto současného umělce vůči soudobému umění, kultuře i
        civilizaci. Jan Knap totiž netvoří vně umělecké scény, ale zůstává
        vědomě její součástí a právě tímto "retardačním"
        gestem ji ovlivňuje, znejišťuje, vyvolává pochybnosti, zda jsou její
        hodnoty a kritéria opravdu v pořádku.
 Mnoho umělců dnes vystupuje kriticky vůči životnímu stylu a
        civilizačním hodnotám naší doby. Svou kritiku buď otevřeně
        deklarují, nebo volí jemnější, složitější způsoby - vedou
        "záškodnický boj" v týlu kultury, takticky užívají
        nejnovější umělecké metody a jazyk, avšak proto a takovým způsobem,
        aby civilizace sama nastavila vlastní rukou své vlastní zrcadlo. Jan
        Knap nic takového nedělá. Nekritizuje a nehovoří jazykem současného
        umění. Užívá "zastaralou malířskou řeč", nijak se nepřizpůsobuje
        ani netaktizuje. Maluje a kreslí, olejem, pastelem, na plátno, na papír,
        pracně, ručně, pomalu. Neužívá techniku, fotografii, computer.
        Jeho obrazy jsou o pokoji a nevinnosti - dnes! Tedy ani kritika, ani záškodnická
        činnost. A přeci tvorba Jana Knapa vahou svého klidného setrvávání
        na "anachronických" etických a estetických hodnotách,
        vahou své nepřizpůsobivosti a neměnnosti působí na běh věcí, u
        samých jejích kořenů zpochybňuje postindustriální civilizaci, v
        hloubce mění její parametry, její zákony pokroku, flexibility, úspěšnosti,
        změny.
 Umělec, který "má čas malovat stále stejné obrazy", který
        "má čas bydlet na venkově a nejezdit z biennale na biennale, z
        Kasselu do Kasselu", se nutně stává těžko stravitelným
        soustem pro soudobou kulturu, a přitom stále nehybně kdesi leží na
        jejím talíři. Jan Knap tedy nepřistupuje na metody, jazyk, ani styl
        své doby, ale je zde, "hladí současnou civilizaci nikoliv po
        srsti, ale proti srsti" a nikoliv drsně, ale jemně. Snad právě
        proto ho zatím nepokousala, i když takové nebezpečí pochopitelně
        hrozí. Nezdá se však, že by si tím lámal hlavu. Dítě dál klidně,
        nerušeně spočívá na klíně pokorné matky, ovečky se pasou, květiny
        voní, nikdo není neurotický, paranoidní, homosexuální ani pedofilní.
        Na těchto obrazech není stín agrese, nervozity, spěchu, strachu. Při
        pohledu na ně si náhle uvědomíte, že tyto obrazy - tyto archetypy
        jsou presevšechno a kupodivu ještě stále i nyní součástí našeho
        nitra. Opravdu tam ještě zůstaly? Jakým zázrakem? Na tento fakt nás
        právě upozorňuje Jan Knap. Ale především sám tento zasutý zázrak
        maluje.
 
 |