Milan Kunc. Zlatý věk (Výběr z tvorby 1968–2007)
Dům umění města Brna. 12.9.–25.11. 2007
Milan Kunc: toto není
retrospektiva
Milan
Kunc (1944) v brněnském Domě umění představil nikoliv
retrospektivu, ale přehlídku svého
díla od sedmdesátých let po současnost. Malíř, který si jako
bydliště momentálně vybral rodnou Prahu, pojem retrospektiva odmítá,
i když výstava postihuje základní fáze díla od düsseldorfských
studií po současnost. Od velké prezentace v
pražském Letohrádku královny Anny
roku 1992 přibyla bohatá tvorba v keramice i skle. Náznakem
jsou zastoupeny i Nové
ikony, transparenty z roku 1978. Tvorba skupiny Normal (Kunc, Knap,
Angermann) na počátku 80. let je již dostatečně známá, dokonce i
u nás představená při pražském Bienále roku 2005. Připomenuta
byla jen souborem kreseb a společným obrazem. Brněnská Kuncova výstava,
pořádaná ve spolupráci s olomouckou Galerií Caesar, probíhá v řadě
s předcházející výstavou v Kunsthalle Erfurt.
Kuncovi
lze dát zapravdu, že jde o výstavu běžnou, řadovou, přinášející
pravidelně avers nebo revers malířských i jiných zájmů z každého
období. Příznačný je vstup po travertinových schodech galerie,
flankovaných transparenty - Novými ikonami z roku 1978. Tato "mávátka"
či reklamy na buržoazní macdonaldovskou civilizaci i socialismus
vyjadřují základní Kuncův rozpor 70. let. V éře, která malířství
jakožto passéismus téměř vynulovala, museli malíři Kuncova typu přejímat konceptuální a performanční
strategie. Tradicionalistický figuralista Milan Kunc se ale v konceptuálních
tendencích našel. Na rozdíl od ikon typu malovaných krabic - rádií,
jsou Nové ikony pozůstatky z performancí, ale i vervními obrazy. Ty
prováděl Kunc v 70. letech nejen před znejistěnými zákazníky německých
obchodních domů, ale i přímo v předolympijské Moskvě roku 1979.
Kuncův "Ost Pop" z let 1978 - 1979 navazoval na warholovskou
práci s reklamou, ale je prostoupen i akčním uměním. Jeho realizace
v Moskvě byla okořeněna osobní odvahou utečence, kterému v Československu
hrozilo vězení. Zpočátku
nezáměrný moment splynutí s "dělnickou třídou" je zřetelný
již na Kuncových fotografiích z doby studií, pozdější akce již
byly pečlivě proponovány. Význam fotografie jako dokumentu i
samostatného díla nelze u Kunce podcenit a jeho zhodnocení by stálo
za samostatnou výstavu.
Analogie performančních zesměšnění socialistických symbolů
najdeme v českém umění častěji, například v 50. letech u raných
Šmidrů, nebo u různých mladých sdružení 80. let. Socialistická
realita se v 60. letech jevila Kuncovi jako bizarerie, z níž po uzavření
hranic roku 1969 na studijní cestě do Itálie vystoupil. Podobně jako
v případě "soc-artu" ruského i
čínského je Kuncův "Ost Pop" dobovou záležitostí.
Transparenty - Nové ikony
jsou jeho originálním přínosem, zatímco klasičtější obrazy se
symboly kapitalismu i socialismu patří do mainstreamu tohoto pomíjivého
žánru. Možná nejlepší z této doby jsou početné, na výstavě
neprezentované fotografie, které zná divák jen z katalogů.
Kuncovy
české malířské začátky ovšem byly na první pohled serióznější.
Vangoghovské Vojenské boty z roku 1968 jsou obrazem malíře,
který odmítl na pražské Akademii novou postimpresionizující
sorelu, byl vyhozen "pro nedostatek talentu"
a bájný rok 1968 strávil na vojně. Namísto bot "božího
člověka", obrývajícího svou půdu,
nabízí Kunc boty
"nejnižšího člověka", vojína československé armády.
Zaujetí pro expresívní malbu včetně příznačných témat noci či
gesticky zprohýbaných forem se nadále stává malířskou možností,
ke které se autor podle potřeby vrací. Například v portrétu
Emigranta, na jehož osud malíř
nahlíží s odstupem nikoliv vyhnance, ale svobodného člověka, který
se rozhodl žít a tvořit, jak a kde
se mu líbí. Tím místem
byl v 70. letech Düsseldorf, zpočátku ve škole Josepha Beuyse, který
by Kuncovu malbu nejraději zakázal, později u Gerharda Richtera. Výstava
představuje obrazy Očních testů (1973), warholovských a k
monochromii směřujících obrazů, z nichž při pohledu z dálky
vystupují totalitní symboly. Od této malby, kterou si svého učitele
získal, autor přešel paralelně s Warholem ke gestickému projevu,
dokonce ve stejném tématu. Symboly srpu a kladiva (u Warhola roku
1976, u Kunce roku 1978) jsou v obojím případě průzkumem, který Východoevropané
činili na ikonách totalitní moci. "Trapný realismus", jak
v té době pojmenoval Milan Kunc svou obtížně zařaditelnou malbu,
rozvíjel svůj protest nejen
proti establishmentu, ale i proti agresívně levicových spolužákům,
které autor provokoval i sakem a kravatou. Symboly moci jsou u Kunce v
ustavičném pohybu, dynamizovány rukopisem, připraveny k přenesení
a performování, anebo zobrazují dramatickou scénu. Tu prezentuje
obraz Mladý voják z
let 1974 - 1975, v němž energie chrabrého Sověta proráží zeď. Ta
viděna z "druhé strany" nebrání v pohybu, ale chrání
před napadením. Aspekt "ohrožení Evropy" z Východu s
objevuje u Kunce průběžně. Například v obraze z roku 1987 (Ranní
červánky) za krajinou, podanou v surrealistické perspektivní
zkratce, vykukuje ruský oficír. Podobný skrytě varovný aspekt,
spojený se zalíbením, nese například Orientální krajina
(2004).
Jen
stopově je na brněnské výstavě začleněn fenomén 70. let, rocková
hudba. Zásadní obraz z té doby, Všechno co miluji a nenávidím
(1975) zobrazuje explozi, konec světa, v němž na diváka letí malířské
propriety, kus piána a elpíčka. Ta se objevují i
v Melancholickém zátiší (1976). V typické stylizaci jsou
později připomenuti i Residents v zobrazení Příjemného večera u
televize. Mimořádně živá, u nás
opomíjená německá rocková scéna 70. let, měla mezi mladými
výtvarníky nejen fanoušky, ale i aktéry. Ikonografii gramofonu jako
svědka života i smrti využil v jednom z nejpůsobivějších obrazů
cyklu 18. Oktober z roku 1977 Kuncův učitel Gerhard Richter. Co
Richter generačně nahlížel zvenčí, to Kunc pochopitelně v 60. a
70. letech prožíval a lze předpokládat, že bohatě zpodobňoval.
Vedle
aspektu expresívního, popartního a performančního můžeme u Milana
Kunce vysledovat i hledisko tradicionalistické, které se s postupujícím
věkem, zkušenostmi a pobyty v Itálii zvyšuje. Tradiční je záliba
v "protějškových obrazech", které jsou na brněnské výstavě
přítomny buďto částí cyklu,
anebo rozvěšeny po jiných stěnách. K řadě vojenských obrazů patří monumentální
Melancholická podzimní hlídka
1977 - 1978, která se váže ke zde nevystavenému Vyznání lásky
z téže doby. Zlověstnost tématu druhého obrazu vyčte jen Němec.
Na břehu alpského jezera, snad Königsee poblíž Berchtesgadenu, mají
dostaveníčko sovětský voják a vojačka, idylu rámuje výbuch, tank
T 34 a rozeklaný štít. Až v této souvislosti je čitelná
domáckost obrazu hlídky, na níž voják Wehrmachtu, připoutaný
reálným řetízkem k samohybnému dělu Ferdinand, vartuje u
jezera s lohengrinovskou labutí. Využití řetězu jakožto
atributu nastupujícího a od počátku "designového" punku najdeme u Kunce
také v nevystavených asamblážích na mapová, politická témata. Možná,
že jde mluvit o Kuncově Commerz Punku. Protějškovými jsou možná i
práce, které na brněnské
výstavě byly od sebe odděleny a vznikaly v různých dobách. Jako
konfrontaci "staré" a "moderní" krásy můžeme
posuzovat rubensovskou Venuši (1977) a picassovskou "obří"
Moderní ženu (1983). Interpretace klasiky - i v případě vangoghovském
- je u Kunce prováděna s láskou,
bez postmoderní distance a ironie. často se v jeho malbě
objevuje ženský, méně často mužský akt, někdy jako téma pro
"skrývání" intimních partií za překvapivými předměty,
například vánočními baňkami (Akt,
1981). Jindy je akt popředím
pro odlehčené ekologické téma, či spíše parodii na něj, viz
Odpočívající (1982) s atomovou elektrárnou v pozadí. Záliba
v malířské tradici je leitmotivem tvorby, skrytě již v 70. letech,
stále intenzívnější směrem k současnosti. V tomto aspektu je
Milan Kunc blízký Janu Knapovi, s nímž jej spojuje zdánlivě jen krátké
působení ve slavné postavantgardní skupině Normal na počátku 80.
let. Toto období je představeno souborem kreseb a společným obrazem
Svatá rodina (1981).
Spolupráce pomohla oběma autorům se vyhranit. Kunc vytvořil ubíhající městské perspektivy, v nichž pluje
comicsová "bublina"
pro Knapovu Svatou rodinu,
překračující na sněhu ostnatý drát. Emigrantské téma dostává
u obou autorů roli východiska
k další tvorbě. Na základní otázku -
kde je dneska Egypt? odpovídali oba malíři pozdější
tvorbou. Jan Knap ve vyhraněném renesancistním stylu a úzkém okruhu
rodinně náboženských témat, Milan Kunc ve složitějším světě
sexu, konzumu, ale i tradičního umění. Kuncův "Egypt" můžeme
shledávat v obrazech se
zlatým pozadím z první poloviny 90. let (Svaté auto, 1991), případně
trpaslíků či kytic. Rájem mohou být i odkazy na egyptské sfingy v
moreauovském podání, případně na raně řecké malby. Od devadesátých
let se zvyšuje počet symbolických kompozic, inspirovaných klasiky
tohoto směru, například Ostrov samoty
z roku 1998. Manýristicky
skládané obrazy sahají pro inspiraci až k Arcimboldovi. Autor se
neostýchá do kompozic začlenit i symbolickou tvář, kýčovité
motivy, svoje jméno, to vše se
zalíbením v tématu i provedení. Obraz Zlatý věk se stává hlavičkou
Kuncovy výstavy.
Navzdory
přetrvávajícímu malířskému ohledávání
témat sexu, politických souvislostí, případně přírody, z
poslední doby mezi výstavami z let 1992 - 2007 nejvíc upoutávají práce
prostorové. V Letohrádku královny Anny byly zastoupeny
málo početně. Barevná keramika obvykle realizuje témata ze
starších obrazů. Kompozice slimáka
a hub vzniká podle obrazu z roku 1983,
warholovská lebka na obraze
Moderní smrt na obraze z roku 1977 předchází objekt z roku
1994. Lebka posázená korálky, která o třináct let předbíhá
Hirstovu briliantovou realizaci, která se blíží Warholovi i materiálově.
Tématickou i materiálovou různost Kuncovy výstavy se podařilo kurátorům
v Brně sjednotit asi lépe, než v Erfurtu, kde byly stěsnanější
prostory natřeny pompejskou červení. Brněnská instalace využila
nenápadně tónovaných stěn a plynulého rozvržení prostorů s průhledy
na celky nebo detaily klíčových děl. Výsledkem se stala výstava
současného umělce, na kterou širší publikum než obvykle přichází
pobýt.
Pavel
Ondračka, září
- říjen 2007
ZPĚT
|