QUARTETT
/ 4 umělci a umělkyně z Reisu
4 KünstlerInnen aus dem Reis
Galerie Caesar 3. 5.– 3. 6. 2005
Vernisáž 3. 5. 2005 v 18 hodin
Výstavu uvede Ing. Martin Tesařík, primátor Olomouce
Paul Kling, primátor Nördlingenu
Sabine Heilig, Svaz umělců Nördlingen
Za finanční podpory Ministerstva kultury ČR
QUARTETT
– pohled do výstavy
O
díle Gabi Bauerové,
Anny Marie Mollové, Marianne Ranftlové a Helmuta Ranftla
Dílo
Gabi Bauerové zahrnuje volné i užité práce. Její preferovaný
materiál, textilie a tkanina, je důležitým stavebním kamenem
dějin lidské kultury a má, takto nahlíženo, velký obsahový
rozměr. Umělkyně zpracovává vlákna ovčí vlny, plátno,
len, ale i zvířecí kůže. Z těchto materiálů vznikají
svobodná umělecká díla. Gabi Bauerová tak představuje
tradici, která se v umění objevila teprve v polovině
20. století. Svůj materiál si vyrábí zásadně sama, to
znamená, že ze základního materiálu získává látku valchováním,
tkaním, pletením nebo předením. V novějších pracích
se objevuje zvířecí kůže
jako jiný, i když právě tak organický materiál, který
autorka sešívá v objekty nebo používá jako plošný
materiál. Umělkyně si osvojila příslušné řemeslné
techniky sama a neustálým zdokonalováním je dovedla k dokonalosti.
Ráda
pracuje s plstí, která při velkém fyzickém nasazení a
velké trpělivosti získává při použití vody a mýdla své
charakteristické vlastnosti. Vlnu zhušťuje ručně roztíráním
popř. smícháním jednotlivých vláken. Tento senzitivní prvek
při výrobě plsti vnáší do umělecké práce. V souladu
se svou kulturní historií využití tento materiál přebírá
úkol hřát a poskytovat ochranu. Díky Josephu Beuysovi má plsť
kromě své kulturně-historické dimenze také transformační význam,
jenž vedl k novému estetickému posuzování tohoto materiálu.
Pro Gabi Bauerovou má materiál zvláštní vlastní dynamiku,
vycházející z jeho pružnosti a izolačních vlastností.
Umělkyně kombinuje své objekty z plsti s jinými
materiály, například s hovězí kůží. Často chápe plsť
jako obal a nositele poselství. Její práce ze tkaných a pletených
materiálů ve své smíšenosti rády vstupují do vypravěčského
kontextu, jenž je určován dvojznačností. Umělkyně přitom dává
přednost prostému, nekomplikovanému jazyku, který ladí s jednoduchostí
materiálu. I přes hravé zacházení s materiálem a formální
uskutečňování myšlenky obrazu je pro ni důležité, aby zůstala
viditelná senzibilita materiálů a jejich původ. Kůže a plsť
se přitom stávají životními prostory, které na jedné straně
asociují ochranu, na druhé straně jako uzavřené nádoby také
připomínají pomíjivost („Abgestellt“, 2005).
Umělecké
dílo Anny Marie Mollové, která studovala design, grafiku a
ilustraci, je charakterizováno čárou jakožto dominantním výtvarným
prvkem. Dlouholetá činnost archeologické kreslířky vedle toho
položila základní kámen jejího zájmu o struktury a formální
princip členění. Její malířská tvorba je určena poměrně
úsporným používáním barvy. Aktuálně vznikají také čistě
černobílé obrazy. Plocha a linie mají v obraze většinou
své vlastní oblasti příslušnosti. Tento ilustrativní styl
nachází svoji analogii v přísném rozčlenění prostoru
obrazu do jednotlivých vyprávěcích polí. Vyváženost částí
obrazu a zdařilá rytmika jejich uspořádání jsou pro umělkyni
důležité. Anna Maria Mollová reaguje ve svých obrazech na aktuální události. Figurální scény, jednotlivé postavy
a také zvířecí motivy pocházejí z novin. Právě tak jí
slouží za předlohu fotografie a perokresby. Motivy jsou v šablonách
zvětšeny a na ploše obrazu jsou uspořádány před grafickou
osnovou čar. Takto nabývají motivy vytržené ze souvislosti a
převedené do jiného, uměleckého obrazového světa nového významu
řízeného asociativním názvem obrazu. Malba „Noční let“
(2004) znázorňuje muže seřazené v šiku a nesoucí velké
ptáky, pelikány. Co se zde vlastně děje?, může se
pozorovatel ptát. Obsah příběhu na obraze zůstává otevřený,
příčina události a pokračování příběhu jsou nevyřešené.
Umělkyně ráda člení svůj povrch obrazu také do různých
polí událostí, která jako obrázková knížka vyprávějí příběh.
Tomu odpovídá i autorčina záliba v sériových pracích.
V konfrontaci s dvojrozměrnými plochami, ať už se jedná
o tak rozdílné podklady jako je dřevo, plátno nebo papír,
vytváří tyto práce mnohdy také technikou koláže. Především
menší, čtvercové obrazy, v nichž se příběhy odehrávají,
mají meditativní charakter, který přesahuje rovinu vyprávění.
„Materiál
si tvoří obrazy“, řekl kdysi jeden kritik trefně o práci
Helmuta Ranftla. Umělec používá nejrůznější malířské a
kreslířské prostředky, u nichž pojem „smíšená
technika“ jen nedostatečně vystihuje bohatost používaných
materiálů. Gestický způsob malování v kombinaci s grafickým
kreslířským písmem je vedle koláže takzvaných umění vzdálených
věcí základním kořenem
jeho mnohavrstevných obrazů. Helmut Ranftl lepí, vrství, nanáší
a škrabe do svého materiálu a odškrabává nanesené vrstvy
barvy a materiálu zase pryč. Jako archeolog tak odkrývá skryté
vrstvy a struktury a vynáší je znovu na světlo. Ranftlovo
zacházení s materiálem je nekonvenční, ačkoliv velmi
promyšlené a cílené. Jeho práce je vedena suverénním ovládnutím
prostředků a dobrým okem pro harmonicky vyvážené obrazové
kompozice. K náhodám u něho nedochází, i nálezy z ateliéru
jsou vybírány a přiřazovány zcela vědomě. Ranftlovy obrazy
se jmenují „NÁLEZ“, „Vrstvení“ nebo „Tělo
obrazu“, jsou to formální popisy, které ve své věcnosti připomínají
vědecké pozorování. Umělecká témata jsou stále znovu přehrávána
ve variacích a formální obrazové myšlenky jsou systematicky
skládány do řad. Nepřetržitý střet s obrazovými sériemi
a sekvencemi je proto uměleckým
konceptem.
Obrazy
Helmuta Ranftla mají jasnou kompozici. Kompoziční kostra dává
jednotlivým částem obrazů pevnost, překrýváním barev a
tvarů se zase uvolňuje. Prvky přesahující tvar, jako například
kus dřeva, mohou jako spojovací prvek spojovat vícedílné práce
(ze sekvence „NÁLEZ, rozšířeno“, 2003).
Hmatová kvalita reliéfových povrchů vytvořených mnoha
vrstvami barev a materiálu je v kontrastu s přesnou
geometrií obrazů, neformální gesta se prezentují ve srovnání
s předmětnými formami. Lyricky působí voskové kresby na
ručně vytvořených hadrových papírech – ty jsou založeny
rovněž v sériích. Vedle barevně intenzivních obrazů
existují v díle Helmuta Ranftla také obrazy ve zdrženlivých
žlutavých odstínech, majících původ v konfrontaci s krajinou,
architekturou a kulturou Itálie. Jako sbírka myšlenek mu přitom
slouží také fotografie, jejichž reálné obrazové světy
zanechávají v jeho díle nepřehlédnutelné stopy.
Marianne
Ranftlová se umělecky pohybuje na zdánlivě ženském parketu
šití. Přitom jsou její šicí stroj, nit, látka a nůžky
pouze prostředky sloužící k realizaci jejích výtvarných
představ. Kromě šitých obrazů a textilních reliéfů vznikají
již několik let rostoucí měrou také volnější prostorové
objekty a kresby z nití
na papíře. Výchozím materiálem jsou látky zcela odlišné
kvality a vzorů. Jako nosný materiál objektů slouží desky z tuhé
pěny. Základní tvar se nejdřív nakreslí na šablony, ty se
pak pošijí různými látkami, přičemž linie nití mají jako
grafické prvky svébytný charakter. Sledují nejen kontury
motivu, nýbrž jsou stejně tak použity jako vnitřní kresby.
Hotové kartonové šablony se potom přilepí na desky z tuhé
pěny.
Vedle
kreseb tužkou a figurálních skic jsou motivy z módních
časopisů a v nejširším smyslu věci
životního stylu myšlenkovým základem. Navzájem kombinuje věci
každodenního života, ať už jsou to kuchyňské potřeby, oděvy,
módní doplňky, potraviny nebo květiny, a může je zpravidla vždy
zase pospojovat nově. Jednotlivé reliéfy umělkyně aranžuje v nástěnné
objekty obsahující velké napětí. Vedle hravého přiřazování
rozdílných jednotlivých forem na jedné ploše vznikají také
přesnější řady, jak to dokumentuje série „Plody“. Z podnětu
věcných černobílých fotografií Karla Blossfeldta z období
po roce 1920, znázorňujících zblízka zachycené části
rostlin, se umělkyně nechala inspirovat k vlastním
rostlinným formám. Její plody se osamostatňují v abstraktní
věcné citace s velkým estetickým kouzlem. Věcnost předlohy
je v díle Marianne Ranftlové převedena v současnou
variantu, v níž má taktilní kouzlo povrchů jinou
dimenzi. V nových pracích určených pro umístění na
zemi řadí umělkyně jednotlivé objekty k instalacím a začíná
současně proti reliéfním deskám stavět trojrozměrné
objekty z látky. Ať už se jedná o nástěnné objekty
nebo objekty určené pro instalaci na zemi, působí práce
Marianne Ranftlové jako svébytně přítomné. Může to být tím,
že nám její svět není cizí a její jazyk je srozumitelný.
Jak
rozdílně se může prezentovat tvorba čtyř umělců v tomto
porovnání, tak srovnatelná je vždy jejich výchozí situace. Z rozhodnutí
pro určitý materiál vyplývá příslušná technika a také
rozpětí výrazových možností. Přilnavost materiálu a plastičnost
u Gabi Bauerové a Helmuta Ranftla, plakátové utváření ploch
a vypravěčské prvky u Anny Marie Mollové a Marianne Ranftlové.
Materiál vytváří emocionální základ prací a určuje
hranice jejich estetického účinku. Jejich tvorba definuje skutečnost
ve vždy zcela subjektivním smyslu. U Gabi Bauerové zdlouhavým
procesem vzniku díla, u Anny Marie Mollové převáděním reálných
událostí do výtvarného jazyka, u Helmuta Ranftla
jeho přibližováním se po vrstvách realitě obrazu
a u Marianne Ranftlové prostřednictvím izolování a nového
uspořádání motivů. „Chceme-li pochopit neviditelnost, musíme co možná nejhlouběji
proniknout do viditelného“, řekl Max Beckmann a připojil, že
je vždycky jeho cílem „neviditelné učinit viditelným skrze
skutečnost. Zní to možná paradoxně ale je to opravdu skutečnost,
která je tajemstvím naší existence“.1
Sabine
Heilig, Nördlingen,
březen 2005
1
Walter Hess, Dokumenty k porozumění modernímu malířství.
Nové, rozšířené vydání, Hamburg 1997, s. 167
|