Jiří Kubový
Narozen / Born 26. 5. 1950, Most
Žije a pracuje v / Lives and works in Ústí nad Labem
Samostatné výstavy
/ Solo exhibitions:
1988 Ústav
makromolekulární chemie ČSAV, Praha
1989 Ateliér, galerie arch.J.Chloupka, Brno
1990 Studio MDK PB, Opava
Činoherní studio, Ústí nad Labem,
Galerie Opatov, Praha
1991 Studio Della, Ostrava
1992 Galerie J.Krále, Brno
Malovaný
dům, Třebíč
1993 Výstavní síň E.Filly,Ústí
nad Labem
Malá výstavní síň SKS, Liberec
1994 Artotéka – Obvodní
knihovna 4, Praha
1996 Nemocnice s poliklinikou,
Louny
1998 Galerie u dobrého
pastýře, Brno
2000 Lounská výstavní síň
Telecom a Nemocnice s poliklinikou, Louny
2001 Výstavní síň E.Filly,
Ústí nad Labem
2002 Galerie Na bidýlku, Brno
2003 Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice
2004 Galerie města Plzně, Plzeň (společně s M.Zetem a
M.Maurem)
Galerie Erasmus, Mělník
2005 Galerie Goller, Selb
Galerie Jídelna, Česká Lípa
Dříve a nyní. Galerie Caesar, Olomouc
Veřejné sbírky
(výběr) / Public Collections (selected):
The University of Michigan Museum of Art, Michigan; Newport Harbor Art
Museum, Newport Beach, California; Storm King Art Center, Mountanville,
New York; The University of Iowa Museum of Art, Iowa; Museé St. Pierre
Art Contemporain, Lyon; Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg,
REPRODUKCE
K velice
podstatným osobnostem české výtvarné scény patří jistě Jiří
Kubový, musíme ovšem přiznat, že jeho dílu byla věnována mnohem
menší pozornost, než by skutečně zasluhovalo. Podíl na tom má
jistě fakt, že umělec žije celý život v Ústí nad Labem, což
donedávna žádné centrum aktuálního umění nebylo, v minulém
režimu během normalizace byl navíc typus jeho tvorby podle oficiálních
požadavků nepřijatelný (a pro umělce samého byly nepřijatelné
ideologické požadavky, jimž se bylo nutno podřizovat), ale jistý
podíl na tom, že je někdy přijímáno poněkud zdrženlivěji, mají
i samotné charakteristiky autorova díla – těžko se zařazuje,
neztotožňuje se s žádným dobovým programem, je radikální
jinak, než jsou radikální zastánci jiných uměleckých názorů.
Nejvíce u něj zřejmě irituje to, že zůstává určitými vazbami
zakotven ve vizuálně vnímané realitě, především v přírodě
a jejích fenoménech, ale reflektuje je naprosto oproštěně a nově.
Také zůstává věren fenoménu obrazu, ovšem jeho podobu od počátku
svého usilování ozvláštňuje tak důsledně a rasantně, že je v tomto
aspektu srovnatelný snad pouze s dílem Jana Kotíka. Výstava v Galerii
Caesar, kterou koncipoval sám umělec, je právě z tohoto
hlediska velice cenná, protože de facto poprvé konfrontuje vůbec
první realizace z roků 1973 a 1974 s díly vůbec nejoproštěnějšími
(vznikaly v rocích 1982 a 1983) a s nejnovějším cyklem
Krajin (2005). Jako by to byla jakási zkratkovitá
retrospektiva, jež nám dovoluje uvědomit si, co u Kubového zůstává
trvale přítomno a co se v jeho díle proměnilo ... Zároveň si uvědomujeme,
že první tvůrčí údobí dosud prakticky nebylo na žádné podstatné
výstavě představeno. Když jsem zmínil spříznění s Janem
Kotíkem, chtěl jsem tím upozornit na fakt, že oba tito umělci
velice radikálně proměnili kodifikovanou podobu obrazu – zrušili
konvenci pravoúhlého formátu, nejčastěji čtverce nebo obdélníku,
jako nezbytného předpokladu či základu dalších malířských zásahů
... Umělci všech názorových denominací považovali a stále považují
tyto elementární pravidelné geometrické útvary za adekvátní východisko
pro další práci. Pouze tito dva autoři v našem kontextu optimálnost
kodifikované podoby obrazu zpochybnili a tematizovali – což bylo možné
právě díky výraznému nástupu konceptuálního myšlení na konci
šedesátých let a v letech sedmdesátých. Jako určitý způsob
konceptuálního zpochybnění obvyklé formy obrazu můžeme vnímat všechny
obrazy Jiřího Kubového, počínaje těmi nejstaršími. Vidíme, že
obvyklou, standardizovanou podobu obrazu vystřídal důsledně
nepravidelnými vyřezávanými útvary, které přesně korespondovaly
s namalovanými formami. Mohli bychom říci, že ostatní umělci
podřizují své nejrůznější typy obrazových artikulací
kodifikovanému obdélníku nebo čtverci, zatímco Kubový naopak podřizuje
samu formu obrazu své vizuální artikulaci. Takový radikální přístup
byl zřejmě vůbec možný díky tomu, že se především v nejdůslednějších
typech analytické malby (jež byla de facto aplikací konceptuálního
myšlení na samotnou fenomenalitu obrazu) v sedmdesátých letech
samy danosti a charakteristiky obrazu stávaly jeho novým tématem.
Kubový ovšem nepracuje pouze takto analyticky, jak to známe od několika
zahraničních autorů, ale zapojuje toto zpochybnění tradičního
obrazu do nové, poměrně komplexní výpovědi. Klíčovým
aspektem těchto obrazů je nejen překvapivá novost vyřezaného
tvaru, ten je pouhou součástí, je ještě kombinován s lineárními
prvky v podobě dřevěných tyček a (nebo) drátů. Teprve
propojením takové, morfologicky velice objevné tvarové sestavy vzniká
základ, který je potom ještě malířsky pojednán ... Snad můžeme
také tyto tehdejší poměrně velice komplexní vizuální sestavy chápat
jako sui generis reflexy konceptuálního myšlení. V tehdejších
Kubového malbách byla tematizována nejen komplementárnost geometrických
a organických forem, na samotných pomalovaných plochách se ještě
setkávaly různé typy autorských rukopisů, třeba různé způsoby
malířské abstrakce od geometrické po lyrickou, ale dokonce i různé
figurální motivy, někdy odkazující ke světu masové komunikace.
Jsou to tedy velice komplexní, polymorfní, ale také polyfonní díla,
jejich sdělení je artikulováno jako vzájemný vztah celé řady
jazyků moderního umění. Naprosto originálním aspektem bylo i začlenění
třeba svítících žárovek nebo funkčních zvukových reproduktorů.
Tyto technické prvky jednak byly nositeli dalších konotací, ale zároveň
byly také uplatněny ve své původní funkci – součástí takového
typu obrazu se tedy stávaly svítící žárovky nebo reproduktorem vysílané
zvuky. Začlenění světla nebo zvuku jako nové komponenty obrazu nám
také signalizuje Kubového spřízněnost s protagonisty „nové
citlivosti“ šedesátých let. Jako by chtěl, v již pozměněných
podmínkách, syntetizovat něco z toho, co přinesli do světa výtvarného
umění oni ... Je pouze věcí dnešní interpretace, budeme-li
charakterizovat první Kubového obrazy jako velice komplexní koncepty
nebo přiřkneme-li jim již jisté předjímání postmoderního myšlení.
Pro ten „konceptuální výklad“ hovoří další redukce obrazové
syntaxe, kterou můžeme sledovat v další cestě autorovy tvorby. Pořád
přitom byl mimořádně originálním tvůrcem, jehož místo v československém
výtvarném dění zůstávalo po celá tři desetiletí stejně významné.
Konstantou celého díla Jiřího Kubového je zkoumání a tematizace
samotné podoby obrazu, ovšem mění se jeho syntax. Oprošťuje se a v nejradikálnějších
případech vede až k úplnému zrušení i onoho zbytku tradiční
obrazové roviny, kterou do té doby autor ještě zhodnocoval. To platí
především o celém cyklu Sítě z počátku osmdesátých
let a o souboru maleb, u nichž jsou barvy nanášeny na nejminimálnější
možný útvar – obrys obdélníku, vytvořený z provazu, vypnutého
mezi hřebíky na ploše zdi. Zajímavé přitom je, že tyto provazové
obdélníky jsou interpretovány zásahy barvou tak, že de facto vytvářejí
určitý minimální, ale sémanticky identifikovatelný koncept krajiny
– nebo dřív možná krajinomalby v jakýchsi základních
barevných charakteristikách. Sítě jsou již komplexnější, i když
také zde je minimalisticky uplatněna nosná struktura – větší část
cyklu je tvořena celými rastry vypjatých bílých sítí, do kterých
je pouze minimálně intervenováno drobnými předměty, zase odkazujícími
ke světu přírody či reflektujícími vztah člověka a přírody. Ovšem
na některých najdeme celé sestavy drobných větviček, které tvoří
svými přírodními organickými formami jakousi konceptuální vazbu s přesným,
racionálním řádem linií. Celý soubor Kubového Sítí patří
bezpochyby k nejpozoruhodnějším příkladům radikální
minimalizace a dematerializace v československém umění,
srovnatelný s podobnými příklady na světové scéně – a
jeho jedinečnost a specifikum najdeme v reflexi vztahu člověka a
přírody, kterou můžeme zase vnímat jako jednu z podob konceptuálního
myšlení. Vidíme tedy, že tento umělec rozvíjí svoji bytostnou
problematiku stále dál i v době, kdy se objevily na mezinárodní
scéně nové, naprosto odlišné fenomény – a neidentifikuje se s nimi,
jak by to činil umělec, kterého by charakterizovalo dřív postmoderní
myšlení. Že je typem takového tvůrce, pro kterého je stále důležité
zkoumání určité problematiky, která souvisela s nástupem
konceptuálního myšlení, to stvrzuje struktura celého jeho díla až
do dneška. Přitom ovšem dokáže velice originálně proměňovat a
modifikovat to, k čemu dospěl. Prefabrikované rýsovací destičky
využil velice komplexně, i když jednotlivé zásahy byly většinou
skoro minimální – přitom ovšem zároveň přiznal, že to jsou sui
generis nalezené objekty. Na nich pak v početném cyklu,
symptomaticky nazvaném Kresby na dřevě (1994), rozvinul škálu
možných zásahů, jak kresbu skutečně realizovat, počínaje skutečným
rýsováním a kreslením pastelkami přes malbu až po vypínání
barevných nití mezi přitlučenými hřebíčky (což nám připomene
autorovy malby na provazech). Realizace přitom působí na první
pohled subtilně a oproštěně, ale zase se na nich v podobě
jednoduchého grafického znaku objeví umělcovy klíčové významy, ať
je to pták, mrak či vrchol nějakého kopce. Tvorba Jiřího Kubového
je tedy stále spjata s pojmy, které ji vztahují k našim
zkušenostem ze světa kolem nás – zůstává ovšem přitom stále
morfologicky oproštěnější a oproštěnější. Oproštěnost umělcových
děl ovšem není oproštěností minimalistických či neokonkrétistických
struktur (i když není nezajímavý fakt, že právě s umělci
takové orientace se cítí většinou nejvíce spřízněn a také mezi
nimi často nalézá své osobní přátele). Jeho vlastní cesta ovšem
nevede k naprosto neosobní artikulaci, i když postupně používaných
forem stále ubývá, takže zatím k nejlapidárnějším řešením
jeho problematiky patří především realizace ze souboru Krajina,
vznikající v roce 2005. Ale ani zde jeho specifická redukce
nevede k čisté geometrii, ta je právě jen součástí sémanticky
i syntakticky složitějšího celku. Většinou zde dominují dvě
rovnoběžné horizontály, které můžeme vnímat jako znaky země a
oblohy, ty jsou spojeny většinou diagonálou, ovšem na obou metrových
horizontálách najdeme umístěny zase pro umělcovu práci tak
charakteristické nepravidelné organické formy, které přes svou
tvarovou oproštěnost fungují jednak jako konceptuální protipól ryzí
geometrie horizontál a diagonál, ale také reprezentují zase jiné
znakové systémy, které nám dovolují vnímat je jako odkazy k některým
fenoménům přírody, vnímané námi kolem nás. Jsou to tedy jakési
znaky krajin, sice krajně redukované, ale není to nic, co by vylučovalo
významovost. A to nejdůležitější
– všechny tyto elementy jsou samozřejmě barevně pomalovány, takže
je to zase nová podoba umělcových obrazů. Neboť Jiří Kubový se
nechce vzdávat specifických možností obrazu, ale chce je maximálně
inovovat v souladu s některými způsoby umělecké
komunikace, které přineslo umění šedesátých a sedmdesátých let
minulého století – minimal art, konceptuální umění ... Jeho
cesta je vzácná právě tím, že se obohacuje o nové prostředky a
nové myšlenkové postupy, ale přitom se jeho dílo – byť v nejminimálnější
podobě – stále vztahuje ke klasickému médiu malby a ke klasickým
syžetům, které bývaly jejich prostřednictvím zobrazovány. Je to
umělec, který se zcela nevzdal obou těchto aspektů, ale modifikoval
a ozvláštnil je v našem prostředí asi nejdůsledněji a
nejoriginálněji.
Jiří Valoch
|