MICHAL NESÁZAL
Narozen / Born:
26. 6. 1963, Brno
Žije a pracuje v Praze
/ Lives and works in Prague
Studia / Study:
1977-1981 Střední uměleckoprůmyslová
škola, Praha
1984-1991 Akademie výtvarných umění, Praha /prof. Jíří Sopko/
Ocenění / Awards:
1992 Laureát Ceny Jindřicha
Chalupeckého
Studijní pobyty /
Scholarships:
1992 Univerzity of Western
Sydney, Sydney, Austrálie
1993 New York
1993 Headlands Center for the Arts, Artist in Residents, San Francisco
1998 Jižní Francie a Monako
1999 Srí Lanka, Kandy, Unawatuna, Colombo
Samostatné výstavy
/ Solo exhibitions :
1991 Česká duše. Galerie Pi-Pi
Art, Praha
Galerie Irena, Karlovy Vary
1992 Galerie MXM, Praha (s P.Lysáčkem a F.Turkem)
Co pro Vás mohu udělat. Univerzity of Western
Sydney, Austrálie
1993 Ropa v nás. Galerie MXM, Praha
Vítejte v dřevěném světě. Headlands Center for the Arts, San
Francisco, USA
Cena Jindřicha Chalupeckého. Galerie Václava Špály, Praha
1994 Californie a dál…Americké středisko pro kulturu a obchod,
Praha
1995 Stará dobrá tráva. Galerie JNJ, Praha
Galerie Archa, Zlín
Galerie U dobrého pastýře, Brno
Moravská galerie, Brno
1996 Galerie Behémót, Praha
1997 Představte si co se mi zdálo, ono se mi to nezdálo. Galerie V.
Špály, Praha
1998 Free Down Load Area. Klub U černého pavouka, Ostrava
Nejkrásnější svět. Galerie Nová síň, Praha
2000 Parlament České Republiky, Praha
2002 NEONLAND 2202. Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
2003 Neonland. Galerie Jelení, Praha
2006 Čistá země. Galerie Caesar, Olomouc
Skupinové výstavy
/ Collective exhibitions :
1989 Konfrontace VIII. Statek
Milana Periče, Svárov
1990 Cesty
k postmoderně, Uměleckoprůmyslové museum, Praha
Skupina Pondělí. Galerie u Řečických, Praha
1991 Beitrag zum Glück. Galerie
der Künstler, München, Německo
1992 Mezi Ezopem a Mauglím. Galerie Václava Špály, Praha
Arte
giovane in Europa, Messen halle, Bolsano, Itálie
České
umění. Gent, Belgie
Nová intimita. Výstavní síň ÚLUV, Praha
Petr Lysáček, Michal Nesázal, Filip Turek. Galerie MXM, Praha
Skupina
Pondělí. Galerie M+, Bratislava
1993 2. Aukční salon výtvarníků; 195 dárců pro konto Bariéry.
Karolinum, Praha
Cena Jindřicha Chalupeckého za rok 1992; Michal Nesázal, Petr Nikl.
Galerie Václava Špály, Praha
Cena
Jindřicha Chalupeckého. Galerie Sýpka, Vlkov
Jako
ženy. Galerie Nová síň
1995 Test Run. Galerie Mánes, Praha
1996 Nový
zlínský salón. Dům umění, Zlín
Shake – Šejk. Galerie Václava Špály, Praha
1997 Cena J.Chalupeckého. Muczarnok Muzeum, Budapešť
Cena J.Chalupeckého. Starý královský palác, Pražský hrad, Praha
Michal Nesázal, Simona Vladíková. Přestavte si co se mi zdálo, ono
se mi to nezdálo. Galerie Václava Špály, Malá Špálovka, Praha
Ouplná lůna. ČMVU, Praha
Paralely. České centrum, Paříž, Francie
1998 4. Aukční salon výtvarníků; 312 dárců pro konto Bariéry.
Karolinum, Praha
Cena J.Chalupeckého. University
of Twente, Enschede,
Holandsko
Nevymyslíš.
Galerie na bidýlku, Brno
1999 CZ 99. Václavské nám. 15, Praha
2000 5. Aukční salon výtvarníků;
331 dárců pro konto Bariéry. Karolinum, Praha
2001 New Connection. World Trade
Center, New York, USA
New Connection. Veletržní palác, Praha
2002 6. Aukční salon výtvarníků; 305 dárců pro konto Bariéry.
Karolinum, Praha
2003 Artnow. Galerie Mánes, Praha
2004 7. Aukční salon výtvarníků; 372 dárců pro konto Bariéry.
Karolinum, Praha
Art Prague 2004. Veletrh současného umění. Galerie Mánes, Galerie Václava
Špály, Praha
Art
Safari 7. Sochařské studio Bubec, Praha
Perfect Tense. Jízdárna, Pražský hrad, Praha
Čistá krása / Pure Beauty. Galerie Kritiků, Praha
2005 Imprese. Galerie Rudolfinum, Praha
Veřejné sbírky
/ Public Collections:
Sbírka současného výtvarného
umění, Národní galerie, Veletržní palác, Praha
Muzeum umění Olomouc, Olomouc
Galerie U Bílého jednorožce Klatovy - Klenová
Soukromé sbírky
/ Private Collections:
Česká republika, Sydney, New York
Základní
literatura / Primary leterature:
6 individuálních katalogů
Nová encyklopedie českého výtvarného umění.
Akademia, Praha, 1995, str. 564
Kdo je kdo v České republice na přelomu 20. století - 5000
biografických hesel nejvýznamnějších osobností na přelomu století.
Praha 1998, str. 411
Za finanční podpory Ministerstva kultury ČR / Financial support
from the Czech Ministry of Culture
Michal Nesázal: PURE LAND ČISTÁ
ZEMĚ
„Není
mnoho cest, ale zkusme je.“ M.N.
Začátky
tvorby Michala Nesázala jsou spojené s působením skupiny Pondělí.
Jeho díla v té době charakterizuje, alespoň tak se to v uměnovědné
literatuře píše, ironie a nadhled, je považovaný za jednoho z prvních
českých postmodernistů. Prostřednictvím asambláže a koláže
spojuje pokleslé materiály, bezcenné cetky a obrazové banality v objekty
podobné pouťovým atrakcím, obřadním, rituálním nebo magickým předmětům.
Při
studijním pobytu v Austrálii (1992) dospěje k poznání,
„že v přírodě je zakódováno, jakým způsobem se má člověk
na Zemi chovat, a že tento kód je i v každém z nás“
(Lenka Lindaurová, Lidové noviny, 25.8.1994). Něco podobného říkal
kdysi i malíř Miloslav Moucha (1942) - víme
všechno, aniž bychom o tom věděli. O rok později se Michal Nesázal
stává laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1992.
O
vztahu člověka a přírody má Michal Nesázal nevalné mínění.
„Krajina a její charakter se téměř nemění a neměnila by se v podstatě
vůbec, pokud by do jejího reliéfu nezasahoval člověk svou činností.
Pokud však člověk do krajiny zasahuje, dopady jeho působení jsou ve
většině případů negativní, někdy dokonce katastrofální.
Ekologické katastrofy způsobené těžbou nerostů, nebo tvorbou přehrad,
dokáží brutálně poznamenat tvář krajiny na dlouhou dobu. -
Naproti tomu pozitivní utváření krajiny je pro evropskou civilizaci
téměř neznámým pojmem. Uvažování o tvorbě krajiny, přesahující
jednotlivé generace, téměř úplně vymizelo. Harmonické tvarování
a modelování krajiny je omezeno na malá území zahrad
a parků, které jsou ponejvíce odkazem minulých historických
období. - Mému pohledu na vnitřní harmonizující utváření
krajiny s důrazem na symbolický smysl kultivovaného prostoru asi
nejlépe odpovídá japonské umění
tvorby zenových zahrad. Ty jsou pro mne symbolem pozitivního utváření
prostoru krajiny.“ Michal
Nesázal, Projekt Neonland, 2002.
Od
roku 2000 maluje obrazy, které pracovně nazval „silikonové“
krajiny. Podobají
se kompozicím vytvořeným za pomoci grafických programů v počítačích.
Při delším vnímání by prý mohly navozovat stavy podobné pocitům
jako po požití psychotropních látek. Na
dvojrozměrné rovině plátna konstruuje
přehledné, ale ve své podstatě značně komplikované
kompozice.
Malíři
vždycky usilovali o zobrazení trojrozměrného prostoru, o zachycení
pohybu a času, o vytvoření obrazového časoprostoru. Užívali k tomu
nejrůznější prostředky a metody, např. vícečetnost motivů,
jejich časovou následnost a prostorovou souvztažnost, prostou i vícenásobnou
perspektivu, rastrové zobrazení, prolínání několika obrazů,
reverzibilitu zrakového vnímání, zvláštní figury označované v psychologii
jako nemožné obrazce. Tradiční malba je
kupodivu stále vhodnější formou k vyjádření složitých stavů
a pocitů, než digitální obraz či počítačová manipulace.
Nesázalovy
krajiny lákají k virtuální hře. Když do nich divák myšlenkově
vstoupí, tak brzy zjistí, že prostor, který působil na prvý pohled
jako důvěrně známý, přestává fungovat, vzpouzí se jeho zkušenostem.
Tím připomínají inženýrsky budované stavby a konstrukce holandského
kreslíře a grafika Mauritse
Cornelise Eschera (1898-1972). Ty také nelze rozumově uchopit, vysvětlit
si jinak, než jako souběžnost dvou či více stejně pravděpodobných,
ale neslučitelných možností.
Nesázalovy
statické, hladce malované krajiny si také uchovávají silnou vazbu
na spatřenou skutečnost, vyvolávají podobně protichůdné emoce
ztotožnění s viděným obrazem a rozladění nad jeho
neuchopitelností. Vypadají jako skutečnost, ale skutečnosti úplně
neodpovídají. Podobně jako dva stereoskopické, na první pohled
stejné, obrazy, které se díky drobným odlišnostem složí v mysli
diváka v plastický obraz.
Nesázalovy
krajiny nejsou skutečné, jsou to napůl vysněné a z polovice
vymyšlené prostory. To jenom zkušenost nám nalhává, že je odkudsi
známe. Nezbývá než opustit viděné a přestoupit do jiné
dimenze. Michal Nesázal říká, že chtěl tímto způsobem dostat do
svých obrazů pátý rozměr.
Nesázalovy
„harmonicky tvarované a modelované krajiny“ nevznikly samovolně,
ale zřejmě ani nejsou (viz výše) dílem člověka. Kdo
a proč je takto vykultivoval není jasné, jiné vědomí než
lidské si nedokážeme představit. Jsou založené
jako parky, lesy, sady nebo pole, jako soustava jihočeských kanálů a
rybníků. Připomínají čajové plantáže, do nedohledna vyhlazené
svahy osázené hustými keři. Podobají se vinařským oblastem jižní
Moravy.
Poslední
Nesázalovy obrazy jsou jako zenistické koány. Vedou k myšlenkové a
citové aktivitě, k meditaci, nedávají odpovědi.
Jsou
to obrazy ráje. A ráj může být jenom bez člověka.
Jiří Hůla
Michal
Nesázal: PURE LAND
"There
are not many ways, but let's try them." M. N.
The
beginnings of Michal Nesázal's creation are connected with the
activities of the group Pondělí ("Monday"). At that time,
his works are characterised, at least according to the fine-art
literature, by irony and top view; he is considered one of the first
Czech post-modernists.
By
means of assemblage and collage, he puts together dejected materials,
worthless frippery and picture banalities into objects similar to
country-fair attractions, ceremonial, ritual or magic objects.
During
his study stay in Australia (1992), he realised that "the way how
man should act on the Earth is encrypted in nature and this code is also
in each of us" (Lenka Lindaurová, Lidové noviny, 25/08/1994). The
painter Miloslav Moucha (1942) also said something similar – we know
everything, without knowing about it. One year later, Michal Nesázal
becomes laureate of Jindřich Chalupecký Prize for 1992.
Michal
Nesázal has low opinion on the relation of man and nature. "The
landscape and its character almost do not change and in principle, it
would not change at all if man did not intervene in its relief by his
activities. However, in the event man does intervene in the landscape,
impacts of his activities are usually negative and sometimes even
catastrophic. Environmental disasters caused by mineral mining or by the
construction of dams are able to brutally mark the landscape for a long
time. – On the contrary, a positive creation of landscape is almost an
unknown concept for the European civilisation. The consideration about
the landscape creation overlapping the individual generation has almost
disappeared. The harmonic shaping and modelling of the landscape is
restricted to small areas of gardens and parks, which are mostly a heritage of past historical
periods. – Japanese art of Zen
garden creation probably corresponds best with my view on the
internal harmonizing creation of landscape with an emphasis on the
symbolical meaning of the cultivated space. For me, they symbolize a
positive creation of the landscape space." Michal Nesázal, Project
Neonland, 2002.
Since
2000, he has made paintings with a working title "silicon"
landscapes. They are similar to compositions created with the help of
computer graphic programs. They are said to be able to induce states
similar to sensations after the use of psychotropic drugs if they are
perceived for a longer time. On the two-dimensional plane of the canvas,
he constructs well-arranged, but substantially quite complicated
compositions.
Painters
have always tried to figure the three-dimensional space, to capture the
movement and time, to create picture time-space. For that purpose, they
have used various means and techniques, e. g. multiplicity of motifs,
their time sequence and spatial correlation, simple and multiple
perspectives, raster image, cross-fade of several pictures,
reversibility of visual perception, special figures that are called
impossible images in psychology. Surprisingly, the traditional painting
remains a more convenient form for the expression of complicated
states and feelings than digital picture or computer manipulation.
Nesázal's
landscapes attract to a virtual game. If the spectator intellectually
enters them, he will soon find out that the space, looking familiar at
first sight, stops functioning and opposes his experience. By this
feature, they remind of engineering buildings and constructions of the
Dutch graphic artist Maurits
Cornelis Escher (1898-1972). They also cannot be rationally grasped,
interpreted otherwise than a parallelism of two or more equally
probable, but incongruous possibilities.
Nesázal's
static, smoothly painted landscapes also retain a strong relation to the
seen reality, they evoke similarly contrary emotions of the
identification with the seen picture and the resentment associated with
its ungraspability. They look like a reality, but they do not fully
correspond to the reality. Like two stereoscopic, at first sight
identical pictures that compose a plastic picture in the spectator's
mind thanks to tiny differences.
Nesázal's
landscapes are not real. They are half-dreamt and half-invented spaces.
It is only our experience who evokes a false idea that we know them from
somewhere. We have no choice but to leave the seen picture and get to
another dimension. Michal Nesázal says that he wanted to obtain a firth
dimension from his paintings in this way.
Nesázal's
"harmonically shaped and modelled landscapes" did not arise
spontaneously, but they are probably not a man's work (see above). Who
and why cultivated them in such way is not clear; we cannot imagine
another consciousness than the human. They are founded like parks,
forests, orchards or fields, like a system of channels and ponds in the
southern Bohemia. They remind of tea plantations, vast slopes planted
with dense shrubs. They are similar to viticultural regions of the
southern Moravia.
The
last Nesázal's paintings are like Zen Koans. They are leading to
intellectual and emotional activity, to the meditation, they do not
provide answers.
They
are pictures of paradise. And paradise is possible only without man.
Jiří
Hůla
ZPĚT
|