Viktor
Kopasz
Narozen / Born: 4. 12. 1973, Královský Chlmec, Slovensko
Studia / Study: 1988–1992 Škola úžitkového výtvarníctva,
Košice
1992-1997 FAMU, katedra fotografie, Praha
Stáž / Scholarship: 1997 Middlesex university, London
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
1991
Mestské kulturné stredisko. Královsky Chlmec
1993 Shadow play. FAMU, Praha
1994 Mestské kulturné stredisko, Královský Chlmec
1995 Shadow play. Galerie ruce, Praha
Shadow play
II. Divadlo hudby, Olomouc
1998 In the jungle. Malá výstavní síň, Liberec
1999 In the jungle/He never dies. Maďarské kulturní středisko, Praha
V džungli/In the jungle. Galerie Václava Špály, Praha
2000 Holt-est. České centrum fotografie, Praha
Fürdö. Galerie Fiducia, Ostrava
2002 Kertelö. Divadlo hudby, Olomouc
Zajetí/Fogság. Galerie Maldoror, Praha
2003 Kertelö. Malá výstavní síň, Liberec
Kertelö/Hedger. Photographic centre, Mikkeli (Finsko)
Muzeum Boskovicka (v rámci festivalu Boskovice), Boskovice
2004 Galerie Vojtecha Lofflera, Košice a Galerie Fiducia, Ostrava
2005 Solid Painter. Galerie Futura, Praha
2006 Sobec / Selfish. Galerie Caesar, Olomouc
Kolektivní
výstavy / Collective exhibitions:
1992
Maďarské kulturní středisko, Praha
1995 Mladá světová fotografie. Ljubljana (Slovinsko)
Po sametové revoluci. Národní galerie: Helsinki, Oulu, Joensuu
(Finsko) Porownania. Foto medium art, Wroclaw (Polsko)
1996 Historia dziesieciu fotek. Galerie Zpaf, Krakow
1997 Výstava absolventů FAMU. Národní technické muzeum, Praha
Naposled na staré adrese. Pražský dům fotografie, Praha
1998 Objektivita. Galerie U Řečických, Praha
1999 Nová jména ve Slovenské výtvarné fotografii. Dom
fotografie,
Poprad a Galerie Profil, Bratislava
2000 Slovenský absolventi FAMU. Festival Mesiac
fotografie,
Bratislava
2001 Experimentální krajina. Středočeské muzeum a Malá výstavní
síň, Liberec
2003 Iná krajina. Dom fotografie, Poprad a Galeria Petra M. Bohúňa,
Liptovský Mikuláš
2005 Česká fotografie 20. století. Městská knihovna, Praha
Intercity: Berlin – Praha. Galerie Mánes, Praha
Reflexe. Fotografie absolventů FAMU z let 1964–2004.
Galerie
Václava Špály, Praha
Bibliografie
/ Bibliography:
In
the jungle. Text ke katalogu: Zdenek Primus, Posam 1999
Zajetí / Fogság. Poezie Jaromíra Typlta, Edice Střelec, 2001
Kertelö.
Kant a Posam, 2004
Přímým
svědkem povodně, která zaplavila část Prahy v roce 2001,
Viktor Kopasz nebyl. V tomto krutém létě byl v Královském
Chlmci a vše sledoval jen na dálku. Pod vlivem prožitého neštěstí
by asi sotva vzniklo téma vody a vodních tvorů.
Voda,
všudypřítomná voda. Voda,
která žije, voda, která se obnažuje, voda jako živý element, voda,
která sice bere, která ale umožňuje metamorfózu tvora ve vodu.
Vlastně se nám v Kopaszových fotografiích voda jeví jako dobrý
element vstřebávající vše, co do ní vstoupí. Nemá ani zdaleka tu
apokalyptickou kvalitu s jakou se projevila v těch několika
nezapomenutých letních dnech. Její skrytá síla se dá spíše jen
tušit. Kdysi, když ještě
nebyl čas žádnou veličinou, jsme vodu opustili, nyní, jak vidno, se
část tvorstva vrací do mateřského lůna. Tito tvorové nepotřebují
více než několik málo okamžiků, vlastně do vody jen sklouznou, udělají
pár umných pohybů a jsou ve svém živlu – stanou se jeho součástí.
Zdá se, že ke spojení dochází zcela přirozeně za šerosvitu, v noci
a především orální cestou – ústa přijímají, čeho se nemůžou
zříci, o tom vypovídá aspoň
jedna s fotografií. Po dvou třech ponořeních se z člověka
stává cizí, ještě nikdy neviděný tvor namodralé barvy, aby v okamžiku
ztratil definitivně jakoukoli podobu a proměnil se v element. Koloběh
čítající milióny let se uzavírá. Už jsme zase „jedno“.
Vlastně člověk již
dávno nepočítal s demonstrací síly ze strany přírody, aspoň
ne v těchto končinách, stal se přece veškeré přírody pánem.
Nakonec byl nucen sklonit se a přijmout roli, jež mu byla přiřknuta
a přijmout ji se zahanbením, mnozí ale i s respektem či dokonce
s vděkem. Konečně něco, co tohoto sobce z nutnosti, jak se více
či méně chápal on sám, může posílit!
Pak
už nebylo nic. Tedy, vlastně už bylo zase všechno. Příroda přestala
být tak důvěrně známá, zastřela své barvy, zvadly mnohé její
krásy, slabí a nemocní zhynuli a na povrch vylezli tvorové zapomenutí,
neznámí a mnozí skrývající se již po věky. Žili tak, jak jim příroda
dovolila, brali si když potřebovali a příroda si brala, když přišel
(jejich) čas. Jinak než sobec, jenž bral bez ptaní a dával jen když
byl nucen. Posílené žíly země zúrodňovaly opět a dávaly životu
sílu. A život byl jiný, vědomí bylo jiné, a voda ve svém staronovém
magickém hábitu neslibovala více. I ona byla trochu zahanbena, vždyť
byla nucena projevit se v celé své síle, vynutit si
respekt, jenž byl ztracen po generace.
Viktor Kopasz se věnuje již od svých 16 let pozorováním a
fotografováním jedné zapomenuté části bývalého Československa,
řece Latorici a jejím břehům v trojúhelníku Ukrajiny, Slovenska a
Maďarska. Těch několik málo čtverečních kilometrů mu dává to,
co hledají mnozí marně třeba i celý život – autentickou uměleckou
inspiraci a lidský rozměr.
Zdenek
Primus
Viktor
Kopasz was not a direct witness to the floods which inundated Prague in
the year 2001. In that cruel summer he was in Královský Chlmec,
Slovakia, and observed what was happening from a distance. Having
suffered under the influence of that unfortunate situation the theme of
water and water creatures would probably not have arisen.
Water,
ubiquitous water. Water which lives, which exposes, water as a living
element, water which although it takes, it also makes possible the
metamorphosis of creatures in water. Especially in Kopasz’s
photographs, water exhibits itself to us as an element of good, soaking
up everything in which it enters. Its apocalyptic quality, proven in a
few indelible summer days, is never even a possibility here. Its hidden
power can only be surmised. In the time before there was any person, we
left the water, and now, as it is evident, part of creation is returning
to the maternal womb. These beings do not need more than a few small
moments, to actually only slide into the water, they make a few
ingenious motions and they are in their element - they have become its
component. It seems that the connection came quite naturally from the
chiaroscuro, in the night and primarily orally - the mouth accepts that
which it cannot renounce, to which at least one of the photographs bears
witness. After two or three immersions, a man becomes unfamiliar, a
still never-seen creature of a bluish tint, so that in an instant it
definitively loses any sort of form and metamorphoses into the element.
The million-years’ cycle comes to its close. Now we are again “one”.
As
a matter of fact, for a long time man has not reckoned with
demonstrations of nature, as least not in these byways, where he has
practically become nature’s master. Finally he was forced to bow down
and accept the role which has been awarded him, and accept it with
chagrin, many though accepting
it with respect or even with gratitude. Finally something - which this
selfish egoist himself from necessity more or less understands - which
can strengthen!
Then
there was nothing left. At that time, it was again actually all over.
Nature had stopped being such a faithful friend, she had jettisoned her
colours, much of her beauty had faded, the weak and the sick had died
and on the surface laid the forgotten creatures, the unknown and
numerous in hiding for ages. They lived such as nature had allowed, they
took that which they needed and nature took that when it was (their)
time. Other than the selfish egoist, who took without asking and gave
only when forced. The strengthened veins of the earth have become fecund
again and given life force. And life was different, consciousness was
different, and water in its renewed magical habit never promised more.
And she was slightly ashamed; after all, she was forced to express
herself in all of her power, and enforce the respect which had been lost
over the generations.
Since the age of sixteen, Viktor Kopasz has dedicated himself to
observing and photographing one of the forgotten areas of the former
Czechoslovakia, the Latorice River and its banks in the triangle formed
by Ukraine, Slovakia and Hungary. These few square kilometres give him
that which many search for in vain perhaps their entire lives -
authentic artistic inspiration and human dimension.
Zdenek Primus
|