MILAN KUNC
Biografie
/ Biography
Narozen
/ Born:
27. 11. 1944, Praha
Studia / Studies: AVU, Praha (1964–1967)
1969 emigroval / emigrated
Studia / Studies: Staatlichen Kunstakademie, Düseldorf (1970 –1975,
prof. Joseph Beuys, Gerhard Richter)
1979 s Janem Knapem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu
Normal /
with Jan Knap and Peter Angermann founded the Normal group
1984 žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem / lives and works in Cologne
1988–1991 žije a pracuje v Římě / lives and works in Roma
1995 –1996 ateliér / studio New York, East Hampton
1996–1997 pracuje na keramických sochách v Den Haag / he
makes the ceramic sculptures in Den Haag
od 2001 střídavě žije a pracuje v Praze a Kolíně nad Rýnem /
lives and works in Prague and Cologne
od
2004 žije a pracuje v Praze / lives and works in Prague
RUCE
PRYČ OD KÝČE
Malba je řečí, malba je osudem a
podle Milana Kunce se kýč v umění stal jejím druhým hlavním
jazykem, hlavně díky reklamě. Neodděluje vysoké od nízkého a tedy
zdá se, že malíř vyhrál, a že jeho dlouholetý boj s uměním
moderním i klasickým je u konce. Bylo by tomu zajisté tak, ale ještě
stále přesně nevíme, co je to kýč. Kýčařem je zván člověk
ten, co se chce zalíbit lidem všem. Tato veršovaná definice zajisté
platí na jeho celou jednu oblast, ale zdaleka ne na všechno. Je to
fenomén nesnadno uchopitelný.
Kýč
je obrana útokem, ale také útočiště těch, kteří zhřešili ve
světě umění a nezapomínejme, že je to také dobře prosperující
živnost. Kýčem epochy minulé jsou zajisté zahradní trpaslíci, v
oleji vyvedení na horách troubící jeleni a barvotisky kajících a
uslzených Maří Magdalén. Tedy „kýčová klasika“ minulosti, ale
také kýč současný, třeba televizní talkshow, v nichž plačící
světice nahrazují neméně plačící hosté pořadu, rozvedená manželka
zpovídající se před diváky ze svých omylů a poklesků. Ale jako v
kýči tradičním nemůže troubící jelen za to, že je krásný a Maří
Magdaléna za svůj osud, také tito hosté nemohou za to, že jsou jen
náměty pořadu dokonale divácky úspěšného a stejně tak kýčovitého.
Lidé chtějí být dojati neboť teprve potom jsou osloveni osudovou
identitou, buď prohry, anebo krásy, která jako život rychle pomine a
nikdy se nevrátí.
Milan Kunc namaloval celou řadu pláten tak říkajíc „kýčovitých“,
ačkoliv podle newyorského teoretika Donalda Kuspita dělá z kýče,
který je lehce srozumitelný „složitou“ věc. Neděsíme se složitosti
a neleká nás ani jednoduchost, zvláště víme-li, že dokonale kýčovitá
je samotná příroda. Nezávisle na tom, že obrazoborci kýče říkají,
že krajinka se stromořadím a muchomůrkami podél cest se stane kýčem
jen tehdy, když se namaluje anebo ztvární jinými uměleckými prostředky.
Takový je totiž Kuncův obraz „Podzimní rychlost světla“.
Milan Kunc v jednom z rozhovorů také použil výrok Nikity Sergejeviče
Chruščova na sjezdu komunistické strany, sovětský vůdce hovořil o
situaci obyčejného diváka: „Umění je, když se prochází za
mrazivého jitra, jinovatka je na plotě a břízky jsou ověšeny sněhem.
Toto je vhodné znázornění“. Milan Kunc dodal: „Jsem v
tomhle zajedno s Nikitou Chruščovem“ a rázem si popudil nejenom
jistou část kunshistorické obce (která je občas hodně
kunsthysterická), a nejenom je, ale také nejpravověrnější pravičáky,
co si myslí, že nejenom v umění, ale také jako společnost a celek
spějeme k vytvoření nového ráje na zemi a běda všem, kteří by k
jeho vybudování nevykročili stejnou nohou. Ruce pryč a běda všem
bořitelům iluze! Prastaré a tradiční obrazoborectví dnes nahradilo
iluzeborectví. Kýč, třeba jen domnělý je v tom nevinně.
Banální prorok, napsali o Milanu Kuncovi, ale malíř Joan Miró moudře
říká, že „nic není hloupé nebo banální“. Kunc pokládá
své dílo za nový druh pop-artu což je ovšem na pováženou. Pop-art
dělají dnes všichni. Každý, kdo má digitální foťák a kameru dělá
portréty, krajinaří anebo točí rodinné klipy a domácí videa, sám
sobě režisérem, libretistou i střihačem a je-li nutnost také sám
sobě zpěvákem. Vize umění, které mohou dělat všichni se konečně
uskutečnila, tento lidový pop-art se stal každodenní zábavou. Spíše
ovšem jako globální odrůda zábavy, která již dávno pronikla i do
galerií: vystavují modelky, zpěváci i hokejisti, vážně uváděni
do světa výtvarnými teoretiky. Jako celek to připomíná kýč, kýčovitý
gesamtkunstwerk, ale v podstatě je to jen součást současné kultury,
v níž se všechno mísí dohromady a směs se posléze nazve
postmoderní. Určité nebezpečí se zde skrývá, právě v inherenci
různorodého. Max Picard v jedné knize vzpomíná na Německo v čase
nástupu Hitlera a na časopisy, které tehdy vycházely: „ na první
straně polonahá tanečnice, na druhé straně oddíl vojáků s
kulometem, pod tím fotografie učence X.“ a tak dál. Picard již
upozorňoval na situaci, kdy se zabsolutňuje nicotnost a selektuje se
člověk, který „přijímá všechny věci ve směsici, která nemá
žádnou vnitřní souvislost“. Nezdůrazňuju to zbytečně. Kunc
již před více než patnácti lety řekl v rozhovoru s Brigitte
Schenkovou: „Jsme zamořeni špatnými filmy, nesmyslnými a
slabomyslnými programy, nespočetným množstvím bezvýznamných časopisů.
Máme z toho těžké sny a naše myšlení už není svobodné.
Manipuluje se námi proti naší vůli a stáváme se průměrnými a
tupými.“ A přece: za hlavního viníka se často a mylně označuje
kýč a jeho tvůrci. Ale role kýče je skromnější a není nebezpečná.
Kýč je sice útěk mimo realitu a do iluze, ale jak říká spisovatel
H. Broch: „rozhodně není formou špatného umění“. Kýč
má obecenstvo, je úspěšný a úspěch je to, co se neodpouští.
Podle této zvrácené logiky je velkým umělcem právě ten, na jehož
výstavu nechodí vůbec nikdo. Hle zneuznanost, ale vše napraví čas
a nejlépe po smrti tvůrce! Ale právě umění tzv.“vážné“ je příliš
často kontaminováno mystikou nejrůznější provenience. Mystifikuje
a jestliže v rámci experimentu vsází na náhodu, je to ještě horší,
neboť – slovy Ladislava Jehličky – „náhoda jako by se stávala
hlavním motorem této doby, i když její lepší jméno zní někdy třeba
experiment“. Žijeme v éře všeobecného zmatku, z jehož rámce
(pokud to tak lze vůbec nazvat), se nevyčleňuje ani umění současné,
kýč je v něm pouze zástupným symbolem. Možná, že je pouze chůzí
pozpátku, do věku nevinnosti, intuitivním činem lidí, kteří před
sebou cítí propast.
Jiří
Olič
Domnívám se, že se nejedná pouze o můj
pocit, ale je snad pravidlem, že autoři, kteří svou prací prorazili
v cizině, a to jak z domova, či nedejbůh v emigraci,
jsou z nějakých nepochopitelných důvodů přehlíženi a nebo
se o jejich tvorbě mnoho neví a nemluví. Také v zahraničí
velmi viditelný a ceněný Milan Kunc zde není dostatečně znám.
Sice jako první z výrazných osobností, která svou prací získala
respekt v zahraničí, měl Kunc již v roce 1992 přehlídku
svých prací v Letohrádku Belvedér na Pražském hradě, pořádanou
Kanceláří prezidenta republiky, dále pak v roce 1996 ještě
proběhla veřejností velmi navštěvovaná výstava v Galerii Václava
Špály v Praze, ale to bylo vše. I když Kunc nyní bydlí v Praze,
vystavuje převážně ve světě, nyní (2006) v Amsterdamu.
Životní
běh Milana Kunce je pestrý, stejně jako jeho obrazy. Pražský rodák
vyrůstal v muzikálním prostředí. Matka byla koncertní
pianistkou a Milan po ukončení studia hry na klavír se snaží být více
komponistou než interpretem. Věnoval se hudbě a zároveň začal
studovat na Akademii výtvarných umění. V osmém semestru byl
pro „nedostatek
talentu“, tedy spíše pro konflikty s vedením Akademie, vyloučen.
Po okupaci Československa zůstává v Itálii, poté odchází
studovat na Akademii v Düsseldorfu, kde se mu dostalo pozvání
Josepha Beuyse a stává se jeho žákem (1970). V té době byla
politika v očích studentů cennější nežli umění. Kunc byl
jedním z mála, kdo v jeho ateliéru maloval. Možná i proto
prohlásil Beuys na Kuncovu tvorbu: „Takové
obrazy by se měly zakázat“. S Kuncem zároveň studovali
později známí malíři Jörg Immendorf (1945) , Anselm Kiefer (1945)
a také Peter Angermann (1945). Po odchodu Beuyse z Akademie přechází
Kunc do ateliéru Gerharda Richtera.
Od roku
1974 Kunc vytváří provokativní malby vycházející ze socialistického
realismu a kýče. Tuto část tvorby
nazývá Trapným realismem. V letech 1978 a 1979 vzniká „ost-pop“,
kde umělec používá a kombinuje atributy propagandy socialismu a
symboly západního konzumu a reklamy. Tato etapa vrcholí performancí
(a sérií fotografií) na Rudém náměstí v Moskvě (1979) v době
příprav na Olympijské hry.
V roce 1979 spoluzakládá s Peterem
Angermannem z Düsseldorfu a Janem Knapem (1949), tehdy žijícím
v New Yorku skupinu Normal.
Společně malují obrazy, v nichž rozeznáme charakteristický
rukopis jednotlivých aktérů, jsou veselé, plné humoru a lehkovážností,
které nemají daleko až k cynismu. Chtějí dělat obrazy srozumitelné
všem. Píše se rok 1980 a v Evropě i Americe vzniká nové umění,
malířství zažívá obrodu. Skupina je pozvána a jako
jediní z Evropy se účastní Times
Square Show (1980) v New Yorku, kde se mimo jiných zúčastnili
postpopartista Kenny Scharf (1958),
sochař-postpopartista Tom Otterness (1952), fotografka Cindy Sherman
(1954)
a také dvě vycházející
hvězdy Keith Haring (1958–1990) a Jean-Michel Basquiat (1960–1988).
V témže roce
je Kunc pozván k účasti na kolektivní výstavě mapující
tehdejší mladé světové umění v Uměleckoprůmyslovém muzeu
v Saint-Etienne společně s umělci, kteří jsou dodnes vidět
na umělecké scéně, např. Georg Baselitz (1939), Markus Lüpertz
(1941, Liberec), Mimmo Paladino (1948), Sandro Chia (1946), Frank Stella
(1936) a Julian Schnabel (1951).
Po úspěchu skupiny
Normal v N.Y.C. Kunc samostatně vystavuje v Los Angeles a
stává se pevnou součástí
expandující East Village scény,
která vznikla v New Yorku počátkem 80. let. Jeho galeristka Pat
Hearn v New Yorku spolu s ním vystavuje úspěšné
kolegy z této doby a k tomuto okruhu patří např. malíř Philip
Taaffe (1955), který parodicky interpretuje op-art, figurativní malíř
David Bowes (1957) nebo Peter Schuyff (1958), sochař a malíř narozený
v Holandsku, a také Mark Kostabi (1960),
umělec narozený v Los Angeles estonským imigrantům, který ve
své tvorbě koncem 80. let navázal na filozofii Andyho Warhola a jeho
Factory.
Tento kontroverzní umělec se svou Kostabi
World v roce 2003 navštívil Prague
Biennale.
Po roce 1983 se Kuncova malba zbavila
expresivity a zjemněla, jeho klasická technika s přesně
formulovaným obsahem sahajícím od ekologie k přírodnímu
mysticismu až k neoklasicistní tématice je znovu v opozici
proti všem tendencím. „Moje umění
je zprávou o světě, o duchovním stavu lidského rodu.“, prohlašuje
Kunc. Umělec maluje portréty, zátiší, krajiny a alegorické výjevy,
které jsou plné neskutečných nápadů, humoru, invence a fantazie.
I když Kuncovo umění bylo spíše
v opozici ke hnutí Neue
Wilden, byl umělec roku 1982 pozván k účasti na výstavě 10
junge Künstler aus Deutschland ve Folkwang museu v Essenu, s pokračováním
v Bologni, kde
vystavoval se členy skupiny Mülheimer
Freiheit /J. G. Dokoupil (1954), Hans Peter Adamski (1947), Walter
Dahn (1954) ad./ a dalšími německými mladými umělci, u nichž převažovala
expresivní „divoká“ malba. V druhé polovině 80. let se
Kuncovi otevírá Evropa, vystavuje v Londýně, Madridu a v Miláně.
V roce 1990 vzniká mezinárodní
skupina Maximalismus s proměnným počtem členů /Kunc, Jan Knap,
Luigi Ontani (1943), Peter Duka (1954), Robert Greene (1953), Mark
Kostabi ad./, která se poprvé představuje
v kolínské Galerii Schulze.
Kunc
v 90. letech již nepracuje s ikonografií minulých dekád.
Více se také věnuje krajině i portrétu, aktu a dalším oblíbeným
tématům. Obrazy má jako vždy promyšlené, rozvržené,
rozehráté v několika psychologických rovinách. V jeho
práci nejde o provokaci, vždy chtěl vyjádřit svůj postoj k věcem,
které jsou nevyřčené. „Možná
přestanu reagovat na evidentní nesmyslné projevy společnosti a největší
provokace dnes bude, že se budu zabývat jen pěknými věcmi.“ říká
umělec.
Po dvou
výstavách v Praze v 90. letech se jeho tvorba objevuje opět
převážně v zahraničí, kromě celé řady samostatných
prezentací se setkává na společných expozicích také se svými přáteli,
Knapem, Kostabim, Dokoupilem a několikrát s italským malířem
Salvem (1947), umělcem s konceptuální zkušeností hnutí Arte
povera. Ten je Kuncovi jistě blízký. Salvo maluje jasnými,
pastelovými barvami, modrými a růžovými tóny banální témata –
architekturu, jednoduchá zátiší, města jižní Itálie v zapadajícím
slunci, to vše redukováno na základní geometrické tvary. Z jeho
prací sálá neuvěřitelná pohoda a klid. Ten také cítíme z některých
Kuncových obrazů posledních let (např. Andělská louka. 1994;
Kytice. 2006). Umělec užívá v květinových zátiších plátkové
zlato jako plošné pozadí. Gotika je
pro něj inspirující, stejně jako raná renesance – umělci
quattrocenta a také surrealismus. Maluje prostě normální obrazy,
vždyť termín normální umění, jen pro úplnost, použil již
v počátcích své umělecké dráhy.
Světoběžník
Kunc se po několikaletých pobytech v Římě (1988–1991) a New
Yorku (1995–1996) znovu vrací do Kolína nad Rýnem, od roku
2004 začíná žít v Praze.
Skupina Normal byla v roce 2005 poctěna historickou výstavou na Prague
Biennale 2 a nyní celá kolekce
v repríze putuje po Itálii.
Americký vědec a výtvarný kritik Donald Kuspit píše : „Umění Milana Kunce nás oslovuje na dvou úrovních. Na jedné straně
se vysmívá univerzálnímu jazyku kýče tím, že ho používá
absurdním způsobem a na druhé straně ukazuje, že všechno to je až
příliš lidské a že tam, kde existuje lidská společnost, nemůže
být žádný ráj.“
Miroslav Schubert
ZPĚT
|