Jana Farmanová
Narozena / Born 1970,
Nitra
Studia / Studies
1989–1996 Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava
1994–1995 Doplňující
studium pro získaní pedagogické způsobilosti na vyučování disciplín
výtvarné
výchovy, státní zkouška z pedagogiky, psychologie, didaktiky výtvarné výchovy
Martin
Piaček
Narozen
/ Born 18. 2. 1972, Bratislava
Studia
/ Studies
1986–1990
Gymnázium Metodova, Bratislava
1990–1993
Vysoká škola zemědělská, Lesnická fakulta, Brno, Česko (bakalářské
studium)
1993
Střední umělecká škola kamenosochařská, Hořice, Česko
1994–1998
Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava, ateliér prof. Juraja
Bartusze (bakalářské studium)
1997
Semestrální pobyt na Akademii Sztuk Pięknych, Krakov, Polsko
1998
Semestrální stipendijní pobyt na Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam,
Holandsko
1998–2000
Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava, ateliér prof. Jozefa
Jankoviče (magisterské studium)
od
2001 Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava, ateliér doc. Jána
Hoffstädtera (doktorandské studium)
2003
Kent Institute of Business and Technology, Sydney, Austrália
Od
r. 2004 asistent, Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava, ateliér
doc. Jána Hoffstädtera
Melancholie: Ztráta
objektu a jistot
Melancholie…nějak
souvisí s nějakou ztrátou objektu, která se odehrává mimo vědomí,
na rozdíl od truchlení, při kterém nic na oné ztrátě není nevědomé.
(S. Freud, Truchlení
a melancholie, 1915)
Stav
melancholie bývá spojován s nějakou ztrátou. Konkrétní, tušenou
nebo nevědomou. Ať už je melancholie definována jakkoliv, patří do
zkušenostní oblasti, která je přenosná výrazovými prostředky. I
proto doprovází vrcholné umělecké výkony odnepaměti. Zvláště v poslední
době se k ní vrací mnoho umělců i kurátorů (v případě
koncepcí výstav napříč dějinami umění i uměleckými disciplínami).
Znamená to snad, že nastává doba, kdy začínáme být srozuměni s
nějakou obecnější ztrátou, které litujeme a zároveň se bráníme
ji zcela přijmout? Olomoucká výstava Melancholie
představuje dva mladé slovenské umělce, kteří aktuálně reagují
na tento introspektivní a kontemplativní stav vytržení. Ten se odráží
a je „definován“ především volbou a užitím parafrázovaného
tvarosloví v rámci zvoleného konceptu.
Farmanová se ve starší (nevystavené) obrazové sérii
Melancholie (2005-06) pohybuje na ploše vymezené různými formáty.
Vytváří skládačky s variabilními obsahovými zálivy, s kterými
posléze pracuje i v samotné instalační skrumáži. Každý další
výstavní prostor svou povahou (světlo, členitost, rozměr) spoluurčuje
jiné instalační a kompoziční možnosti. Dochází tu k vzájemnému
ovlivňování a obousměrnému propojování prostoru, instalace a ve výsledku
malířského obsahového sdělení. Nosná a sama o sobě
„melancholická“ je strategie použité „skladby a možnosti její
relativity a rozpadu“. Právě tato strategie stejně jako vazba na
prostor je v tomto bodě velmi blízká Piačkovým sochařským
instalacím.
Autorka si k podchycení nostalgických stavů přemítání, snění
a tužeb strategicky vypůjčuje některé stylizační postupy blízké
rodinným a společenským fotografiím z přelomu 19. a 20. století včetně
převzaté „paměťové ikony“ oválného (nebo kruhového) formátu,
do kterého výjev zasazuje. Užitím monochromatického malířského výrazu
navozuje dojem historických černobílých snímků. Je to prvek určitého
vědomého sentimentu či nostalgie, nebo ironizující odstup od
bezprostředně strhávající percepce?
Jedním z klíčových děl cyklu je stylizovaný autoportrét Sen-Face. Jeho modelačně proměnná forma osciluje mezi cukrovou
vatou, rozpouštějící se zmrzlinou, voskovou figurínou a antickou
bustou. Mizející pevný tvar, který už pouze odkazuje na svou původní
podobu. Hlavním epicentrem malířského děje se stává útvar
modelovaného účesu. „Lynchovská“ kamera objíždí hlavu a zaostřuje
na vlasy. Pak se začne obraz přibližovat, až se divák ztrácí v detailu
a ocitá se ve „snové realitě“. Orientace v předmětném světě
je přemazávána vizuální „nezkušeností“ s detailem a jeho
povahou. Mizí kontext s jeho stávajícím významem. Nastává
intenzivní pocit úzkosti a melancholie, který je zároveň deklasován
formální podobou výsledného obrazu s „podobiznou“ cukrářského
výrobku.
Na několika obrazech se objevuje přímo
postava „Melancholie“ – žena s autorčinými rysy. Zatímco
ikonografie je tradiční – sedící postava se skloněnou, zastíněnou
nebo odvrácenou tváří, aktuální hra s námětem je vložena
do vlastní „nostalgické stylizace“ (historické atributy:
konzervativní dlouhé dámské šaty, vysoký účes, aristokratické
gesto). Postava je „izolována“ od okolí oválným rámečkem.
Odstup, časový prvek paměti a zastřenost vzpomínky jsou vyjádřeny
rozostřením figury a celkovým znejasněním „rámečku“, který
se mění na jakýsi svébytný novotvar připomínající balónek nebo
dětskou hračku. Subjekt se rozplývá v objektu a objekt mizí před
očima.
Melancholie sochaře Martina Piačeka
(1972) je jiného druhu. Již v názvech starších autorských výstav
lze její přítomnost vyčíst „mezi řádky“ - Vnitřní záležitosti,
Escape/Únik-Útěk, Pokřivená realita. Zatímco Farmanová se svou
malbou vztahuje k nostalgickým formám a má blíže k byť
hranému sentimentu, který sám o sobě boří objekt v jeho pevné
konstrukci, akcentuje Piaček mnohem více ironický a racionálnější
odstup od tématu. Pracuje povětšinou s převzatými formami a
tvaroslovím, s kterým provádí cílené manipulace. Jsou to zvláštní
diverzní vstupy do předmětného světa, kde svou dominantní roli
hrají autorem vložené nepatřičnosti, nelogičnosti, zmnožení
jednotlivin nebo naopak vyjmutí nějakého článku pomyslného řetězce,
který je směrodatný pro konvenční „čtení“ předkládaného
objektu. Poloha melancholie je tu situována do jiné roviny nežli u
Farmanové. Je mnohem spíše postižitelná v proměnné pozici
mezi divákem, dílem a autorem, což je dáno i odlišnou povahou užitého
média. Tuto pozici lze označit jako určitou interaktivní
„kvalitu“. Teprve na základě vzniklé interakce je významově
„dokončena“ Piačekova instalační sochařská dekonstrukce prvotně
vázaná na příslušný prostor.
Společná je obou autorům
sebeinstalace v rámci vytvářených děl. Autoportrétní
„melancholii“ Farmanové odpovídá Piačekův objekt Já. Jedná se
o atypický „autoportrét“ složený ze dvou lvích tlap. Bílý,
zcela čistý až sterilní objekt asociuje představu zazděné sfingy,
nadčasové „ikony“ skryté ve své monumentální podobě. Přiznané
zůstávají pouze detaily tlap s drápy (převzaté formy z human-made
designu). Je to jakási „zfosilnělá emoce“ vzbuzující úsměv i
zvědavost? Autor tu sahá ke strategii introspektivní archeologie, kde
vlastním nositelem významu objektu je paradoxně holá zeď. Plocha,
prázdno autorsky „zhmotněné“ vystupujícími detaily tlap. Prázdná
nepopsaná plocha vzbuzující úzkost i únavu z představy, co je
za ní? Je za stěnou něco nebo spíše nic? A co je horší? Sfinga
ztrácí tvar. Zbytek je nepřesná představa. Rekonstrukce možného,
ale nikdy jistého. Proti nejistotě zůstává ideální obranou
ironie, s kterou Piaček zachází velmi brilantně.
Petr
Vaňous, Praha – Košíře červen 2006
|