Petr
Jindra
nar. 1966 v Plzni,
vyučen elektromechanikem, soukromá studia v kresbě a malbě u
plzeňského malíře Miroslava Tázlera, externě absolvoval SSUPŠ Zámeček v Plzni
a nyní studuje dějiny umění na FF UK v Praze. Pracuje jako výtvarný
pedagog a od r. 2003 rovněž jako odborný pracovník v Galerii města
Plzně, kde se kurátorsky podílí na některých výstavních
projektech. V letech 2001 až 2004 byl členem plzeňské skupiny
P89. Ve své tvorbě se soustřeďuje na vztah racionálního řádu a
intuice v abstraktních konfiguracích elementárních prvků. Po
období klasické malby olejem a výraznější barevnosti postupně
redukuje výrazové prostředky barvy (bílé monochromy) i tvaru a využívá
jazyka geometrie. V sériích kreseb (Horizontální vrstvy) používá
pigmentové skvrny přírodních materiálů (čaj, popel, uhel), které
kontrastují s geometrickými liniemi a obrazci, často reliéfně
vystupujícími z plochy v konvexních nebo konkávních formách.
V poslední době uplatňuje i další konceptuální postupy, součástí
díla se stávají texty. Základním
motivem autorovy práce je snaha vyjádřit existenciální lyrický prožitek
jednotlivce uprostřed světa. Vystavuje od poloviny 80. let, např. v Galerii
U Bílého jednorožce v Klatovech v r. 1995 (spolu s L. Sýkorou
a T. Hudcem) nebo na výstavě Hosté Hosta v Bystřici pod Hostýnem
(1998), samostatně např.v Šumperku (1999)
a v Plzni (2000), v roce 2003 se zúčastnil sympozia
Jan Nepomucký – světec střední Evropy s následnými výstavami
v řadě evropských měst.
Václav
Malina
nar. 1950 v Plzni,
vystudoval výtvarnou výchovu na PF v Plzni a FF UK v Praze
(Z. Sýkora, K. Linhart), zabývá se malbou, grafikou a objektovou
tvorbou, výtvarný pedagog, publicista a kurátor výstav, zakládající
člen skupiny Měkkohlaví (1988), od roku 2001 ředitel Galerie města
Plzně. Jeho tvorba vychází z krajinomalby pojímané v duchu moderního
kolorismu a přehodnocení impresionismu na základě konceptuálního přístupu. Příroda
představuje v jeho díle hlavní inspirační zdroj – od
plenérové malby přechází k volným parafrázím a „abstraktním“
kompozicím a strukturám, často založeným na principu racionální
geometrické skladby. Kromě obrazů, často velkých formátů, vytváří
i variabilní objekty a instalace. Samostatně vystavuje od konce šedesátých
let, zúčastnil se řady českých i mezinárodních výstavních
projektů a sympozií, přehlídek současné české tvorby (Šedá
cihla) a tematických výstav (Magie barev, Ornament, Pocta Janáčkovi,
Pocta Kupkovi, Ejhle světlo, Les, Svět jako struktura - struktura jako
obraz a další). Měl zhruba stovku samostatných výstav, poslední se
uskutečnily v Galerii umění v Karlových Varech ( Cestou –
necestou, 2005) a v Univerzitní galerii v Plzni (…polní tráva,
2006).
Milan
Maur
nar. 1950 v Plzni,
vyučen elektromechanikem, od konce 70. let do poloviny 80. let navštěvoval
výtvarné kurzy J. Patery v Plzni, zakládající člen skupiny Měkkohlaví
(1988), zabývá se malbou, kresbou, objekty a v posledních letech
i fotografií. Žije v Plzni, kde pracoval v řadě profesí
(po léta např. jako noční hlídač na Ústředním hřbitově) v současnosti
je majitelem a ředitelem soukromé firmy. Od počátečních
koloristicky pojatých krajinomaleb a bílých reliéfních kompozic prošel
v 80. letech rychlým vývojem směrem k přírodním konceptům a
akční tvorbě. Vytvářel temporální záznamy přírodních dějů,
zakresloval pohyb vržených stínů stromů a trav, změny výšky vodní
hladiny, přelety ptáků, cesty brouků apod. Realizoval řadu akcí v krajině
(např. Cesta za sluncem z roku 1988), od devadesátých let
postupně přechází k parafrázím přírodních záznamů (V
rytmu letu běláska, 1996), ve kterých znovu užívá barvu a přírodní
pigmenty. Vystavuje od 70. let, zúčastnil se řady důležitých přehlídek
současného umění doma i v zahraničí ( Šedá cihla, Klatovy
1992, Natura, Budapešť, 1988), Od země přes kopec do nebe, Litoměřice
2005), jeho poslední retrospektivní výstavy se uskutečnily v roce
2000 v Plzni, na Klenové a v Karlových Varech, v roce 2004
vystavoval s V. Malinou v Ostravě a v Bratislavě
(Koncepty, imprese, konstrukce).
Miroslava
Nová
Nar. 1935 v Malnicích,
vystudovala výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě v Plzni, působila
jako učitelka na Blatensku a v Blovicích, později výtvarného
oboru Lidové školy umění (ZUŠ) v Plzni. Zabývá se sochařskou
a medailérskou tvorbou, je členkou plzeňské skupiny P89 a Asociace
medailérů, s níž se zúčastňuje mezinárodních přehlídek
FIDEM. Její sochařská tvorba prošla vývojem od tradičních žánrů
(portrét, figura) k nefigurativnímu projevu, soustavně se zabývá
medailérstvím. Specifikou její práce jsou sochy z kamenných úlomků,
který opracovává klasickými nástroji v zdlouhavém, fyzicky náročném
procesu. Nevychází z předem vytvořeného návrhu, ale přímo z tektoniky
kamene a odhaluje jeho skryté formy v tvořivé interakci.
Anorganický materiál přejímá organické formy a prostřednictvím
tvůrce spojuje živý a neživý svět, materiální a duchovní
substanci ve výsledném artefaktu. Vystavuje od 60. let, samostatně v Plzni
(Galerie J. Trnky, Západočeská galerie, Galerie města Plzně), v
Klatovech (Galerie U Bílého Jednorožce GKK) a v Domažlicích
(Galerie bratří Špillarů), skupinově zejména s P89 a asociací
medailérů, vytvořila i několik realizací pro veřejný prostor.
Kateřina
Slípková
nar. 1953 v Plzni,
vystudovala lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Plzni, pracuje
jako lékařka na oddělení nukleární medicíny ve Fakultní
nemocnici v Plzni. Školila se v keramickém ateliéru plzeňského
sochaře Františka Pavlase, v 70. a 80. letech se věnovala drobné
keramické plastice, od roku 1990 se zaměřuje výhradně na malbu.
Autorka od počátku inklinovala k jasné a přehledné formě s
využitím jazyka geometrie. Její plastiky i obrazy se vyznačují
hravostí a žensky jemným intelektuálním humorem, s oblibou
cituje klasiky modernismu a převádí jejich emblematické motivy do
vlastního obrazového tvarosloví plošných forem a jemné pastelové
barevnosti. Důležitým znakem její práce je užívání repetitivního
principu a členění obrazové plochy do čtvercových polí. Vystavuje
od roku 1972, samostatně několikrát v Plzni a v Belgii (s
M. Bauderym a G. Van Keerem), v Klatovech (Repetice, Galerie U Bílého
Jednorožce, 2003), v Chomutově a v Olomouci (Linie, barva, tvar,
1991), zúčastnila se výstavy Ohlasy kubismu v Plzni (GmP, 2001)
a společně vystavovala s M. Novou a K. Monhartovou
na výstavě Triáda (GmP, 2005).
Plzeňská pěna
Jiří Valoch
Název výstavy sice
svádí k žertování, třeba o tom, jak zalévat plzeňskou pěnou
(i s tím, co je pod ní skryto) olomoucké tvarůžky. Ale žertování
není zdaleka jediná možnost, název může být i podnětem k dalším
úvahám – pěna může být něco na úplném vrcholku, může to být
něco jemného, křehkého, dokonce lehce zranitelného, něco, čím se
můžeme kochat víc, než tím, co je pod ní, protože je to ta krásná
součást celku, jehož zbývající část je víceméně skryta, pěna
může být něco našlehaného do skutečně krásné podoby či formy.
Jako krásnou pěnu můžeme koneckonců vnímat všechna umělecká díla
– to je ten starý marxistický vztah mezi materiální základnou
a ideovou nadstavbou, i když víme, že je to ve skutečnosti
složitější, umění na jedné straně bezprostředně z té
materiální základny či podstaty bezprostředně vyrůstá a zároveň
ji každé dobré umělecké dílo nějak přesahuje, můžeme i říci
transcenduje. Tak můžeme rozvinout jakýsi oblouk od materiální
konkrétnosti, třeba piva, až po transcendenci, přesah ve sféře myšlenkové
a estetické či duchovní (podle svého vlastního založení). Shodou
okolností se již jedna výstava, ovšem v geograficky vzdálenějších
galeriích, totiž v maďarské Pécsi a rakouském Linzi, v rocích
2006 a 2007 pod tímto názvem odehrává. Tam se skutečně
ředitel Galerie města Plzně Václav Malina pokusil shromáždit
všechno kvalitní umění, které v Plzni, resp. na Plzeňsku
vzniká – pro mnohého to muselo být překvapení, samozřejmě při
respektování zásady, že byla akceptována celá škála uměleckých
názorů, které se dnes vůbec objevují, že nebylo vyloučeno žádné
médium a že jsou zastoupeni skutečně umělkyně a umělci všech žijících
generací. Kvalita toho, co v současné době ve výtvarném umění
v Plzni vzniká, mne nepřekvapila – protože na rozdíl od některých
svých kolegů jsem si vědom toho, že přinejmenším stejně kvalitní
díla jako v Praze vznikají také v řadě menších center,
počínaje Brnem, Olomoucí či Plzní.
Rád jsem přijal
pozvání, abych se podílel na prezentaci Plzeňské pěny v Olomouci
... To je ovšem úplně jiná výstava, vzhledem k prostorům
Galerie Caesar se představuje pět umělců, zatímco v Pécsi
jich je trojnásobek. Na prezentaci celé škály uměleckých názorů
bylo třeba resignovat, byť to samozřejmě znamenalo vynechat dvě
skutečné velké dámy plzeňské expresívní malby, Květu
Monhartovou i Danu Raunerovou, nedošlo na fotografii přes zřejmou
originalitu přínosu Anny Kocourkové a Pavla Štýbra, nejsou
zastoupeni vůbec žádní autoři nejmladší generace ... Ale díky
tomu bylo možno zaměřit takříkajíc skutečně soustředěnou
pozornost na pět umělkyň a umělců. A skoro mám chuť napsat, že
se tím zase jinak zhodnotil název celé výstavy : mohli bychom říci,
že jsou to ti tiší jako pěna z plzeňských tvůrců, je to umění,
které záměrně neprezentuje lidská existenciální ani privátní
dramata, zobrazení lidských figur ani expresívní malbu tu nenajdeme
... Ale najdeme tu subtilnosti vztahu k přírodě v nejrůznějších
podobách, práci s čistými formami, ať přírodními nebo utvářenými
člověkem jako součásti jeho poznávání řádu přírody i řádu
člověkem vytvořených geometrických útvarů, soustředění na základní,
mnohdy naprosto nespektakulární zkušenosti člověka, snad bychom měli
zdůraznit i jistou míru konceptuální vztahovosti, samozřejmě různě
artikulované i reflektované ... Koneckonců to asi není náhoda, že
v této sestavě najdeme Milana Maura a Václava Malinu, kteří
byli i v celostátním kontextu vnímáni jako reprezentanti dvou přístupů
k uplatnění konceptuálního myšlení u nás.
Pro
někoho možná budou určitým překvapením obě vystavující dámy
– Miroslava Nová je skutečně fascinující sochařka, která de
facto tematizuje vztah mezi nalezenou formou kamene a nijak nápadnými
sochařskými zásahy, které pouze subtilně modifikují nalezenou přírodní
formu s krajním respektem k ní ... Snad optimální forma
percepce těchto soch je hmatová – přitom si uvědomíme odlišnosti
nalezených struktur i textury, vytvořené autorkou. Jako
konceptuální aspekt bychom u ní mohli vnímat vztah mezi nalezeným,
přírodním, a jejím zásahem. Je to asi jediná sochařka, která nemění
z gruntu celou formu kamene, ale naopak ji akcentuje svými postupně
vznikajícími modifikacemi. Vztahový charakter mají také její
sestavy - nejčastěji dvou - kamenů, zase subtilně diferencovaných
tvarem i danostmi materií, tedy především tím, co již bylo v kamenech
přítomno. Malby Kateřiny Slípkové zaujmou na první pohled lapidárním
působením monochromních barevných ploch, jejichž reduktivnost je
bezpochyby dalším rozvinutím autorčiných zkušeností ze sféry
keramiky. Ryze geometrické formy jsou často konfrontovány s jednoduchými
figurálními znaky, odkazujícími zase ke světu přírody
vymezeními obrysů ptáků či ryb. Tyto znaky obyvatel přírody zároveň
mnohdy představují formy, které nás odkazují k některým
zakladatelským osobnostem moderního umění, ovšem v nové,
artificiální repetitivní syntaxi. Konceptem je vztah mezi přírodním
znakem a ryze geometrickými plochami, repetitivní ráz vnáší do těchto
maleb nový typ řádu. Milan Maur patřil k českým průkopníkům
racionální konceptuální tvorby – uměleckým dílem byla přesná
reference o určitém přírodním ději, většinou probíhajícím v čase
(nejčastěji pohybu). Zhruba v posledním desetiletí přehodnotil
tyto zkušenosti do parafrází pohybu některých přírodních objektů,
které byli někdy jeho „modely“ již dříve, nejčastěji různého
hmyzu, motýlů atd. – výsledek upozorňuje na konceptuální východiska,
ale zároveň přiznává jako novou kvalitu estetické složky, vlastní
přírodnímu řádu i repetitivnímu skripturálnímu záznamu, ale také
autonomii obrazu jako média. Václav Malina naopak vždy respektoval
autonomii malby, ale reflektoval ji způsobem, spřízněným s analytickou
či fundamentální malbou sedmdesátých let. Jeho dlouhodobým
konceptem bylo přehodnocování principů impresionismu jako práce s barvou.
Nejnovější kapitola jeho tvorby sice stvrzuje, že je autor především
kolorista, ovšem geometrické barevné plochy vymezuje přesnými
monochromními liniemi, jež jsou konceptuálním kontrapunktem barevných
ploch. Geometrie Malinových maleb není geometrií konstrukce – lineární
konstrukce je estetickou i komunikační reflexí barevných ploch,
uplatní se i ozvláštňující, kompozičně překvapivý detail,
dokonce i kružnice mezi samotnými přímkami. Petr Jindra se brzy
propracoval k užívání jazyka geometrie, nikoliv ovšem s jeho
ryze racionální syntaxí, kterou si spojujeme s ryze konstruktivními
řešeními, dřív mu byl cestou k nalézání určitého autonomního
řádu, v němž nechyběly momenty subjektivního rozhodování.
Soustavná zkoumání možností kresby jej přivedla k práci s netradičními
materiály, nejprve s čajem, později i s popelem a s uhlem.
Celková tendence k reduktivnosti se projevovala jak v omezování
barevnosti, tak v syntaxi. Jako konceptuální rys můžeme jistě
vnímat vztah nepravidelných skvrn různých nalezených pigmentů ke
kresleným liniím – také reflexe přírody je v nich přítomna,
zase úplně jinak než u ostatních vystavujících. Konceptuální
rysy jsou v poslední době ještě zvýrazněny tím, že někdy
integruje do plochy kresby text.
Jiří Valoch
|