Jiří Valoch
Narozen 6. 9. 1946 v Brně.
Básník, tvůrce vizuální a konceptuální poezie, fotografické
poezie a fotografických konceptů, minimálních akcí a intervencí v přírodním
prostředí, konceptuálních kreseb, autorských knih a textových
instalací. Od roku 1966 působí rovněž jako teoretik umění, kritik
a kurátor. Od roku 1966 působí rovněž jako teoretik umění, kritik
a kurátor. V letech 1962–1965 studoval na Gymnáziu v Brně-Husovicích
a následně v letech 1965–1970
na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně, obory
bohemistika, germanistika a estetika. V letech 1972–2001 byl zaměstnán
jako teoretik a kurátor v Domě umění města Brna. Nyní pracuje
v Národní galerii v Praze. Samostatně vystavuje od roku
1966 (Česká republika, Slovenská republika, Německo, Polsko, Itálie,
Holandsko, Rakousko), kolektivně od roku 1966 (Česká republika,
Slovenská republika, Velká Británie, Mexiko, Španělsko, Itálie,
USA, Argentina, Německo, Švýcarsko, Maďarsko, Polsko, Portugalsko,
Rakousko, Francie, Belgie, Jugoslávie, Rakousko, Izrael, USA, Kanada).
V letech 1968–1972 byl členem Klubu konkretistů a od roku 1997 je členem brněnské
sekce Klubu konkretistů 2, od roku 1991 je členem TT Klubu výtvarných
umělců a teoretiků. Trvale žije a působí v Brně.
Jiří Valoch
Born
6 September 1946 in Brno. Poet, author of visual and conceptual poetry
and photographic concepts, minimal events and interventions in natural
settings, conceptual drawings, author’s books and text installations.
Since 1966 he has been concurrently an art critic, theoretician and
curator. From 1962–1965 he studied at the Gymnázium in Brno-Husovice
and afterwards from 1965–1970 at the Philosophical Faculty of Masaryk
University in Brno in the fields of Czech, German, and Aesthetics. From
1972–2001 he was employed as a theoretician and curator at the Brno
House of Arts. Currently, he is working at the National Gallery in
Prague. He has exhibited in solo shows since 1966 (Czech Republic,
Slovakia, Germany, Poland, Italy, The Netherlands, Austria), as well as
in group shows since 1966 (Czech Republic, Slovakia, Great Britain,
Mexico, Spain, Italy, USA, Argentina, Germany, Switzerland, Hungary,
Poland, Portugal, Austria, France, Belgium, Yugoslavia, Austria, Israel,
Canada). From 1968–1972, he was a member of the Klub konkretistů (Concretists’
Club) and since 1997 he has been a member of the Brno section of the
Klub konkretistů 2; since 1991 he has been a member of the TT Klub of
Creative Artists and Theoreticians. He lives and works in Brno.
Základní
literatura
/ Primary Literature:
Pavlík, Jan [pseudonym = Valoch, Jiří] - Rossi, Aldo: Jiří
Valoch. Poesia visiva / Jiří Valoch. Visual Poetry. Rome,
Beniamino Carucci Ed. 1975. – Jiří Valoch. word works. Berlin,
Rainer Verlag 1984. – Valoch, Jiří: Valoch, Jiří. Nová
Encyklopedie českého
výtvarného umění N-Ž / New Encyclopaedia of Czech Creative Art,
Vol. N-Ž. Praha / Prague, Academia 1995, p. 892-893. –
Gappmayr, Heinz - Sedláček, Zbyněk - Novák, Ladislav - Knížák,
Milan: Jiří Valoch. Ústí nad Labem, Unie výtvarných umělců
ústecké oblasti 1995. – Jiří
Valoch. Bücher
/ Jiří Valoch. Maker
of Books.
[Publikace k výstavě / Exhibition publication.] Text by Guy Schraen. Bremen,
Neues Museum Weserburg 1997. – Jiří Valoch. Dvě
instalace a několik projektů / Jiří Valoch. Two Installations and
Several Projects.
[Katalog výstavy / Exhibition catalogue]. Text by Zbyněk Sedláček.
Brno, Moravská galerie 2005.
Od roku 1963 jsem se
velice intenzívně zabýval vizuální a konkrétní poezií, byl jsem
nejmladším příslušníkem okruhu, jenž se vytvořil kolem (o
generaci starších) protagonistů nového usilování, které mělo
propojit výtvarné a básnické aspekty do podoby nového, intermediálního
díla. Protagonisty byli Ladislav Novák, Jiří Kolář a autorské duo
Bohumila Grögerová – Josef Hiršal. Každý usiloval o nalezení nové
problematiky, to nejdůležitější v mé tehdejší práci bylo
asi soustředění se na většinou naprosto racionální repetitivní
struktury mnohokrát opakovaných znaků psacího stroje, jednotlivých
grafémů, ale též teček či pomlček. V rocích 1968 až 1969
jsem – alespoň ze svého hlediska – považoval tyto možnosti za vyčerpané
a vrátil jsem se k verbalizovaným významům, ovšem v naprosto
redukované, minimální podobě. Izolované slovo, zpočátku sémanticky
modifikované grafickými zásahy, později vsazované do určitého
ozvláštňujícího kontextu (slovo na dívčím těle, na kameni, na
cestě atd.), dotýkajícího se sféry land artu či body artu. Ale
nejdůležitější se postupně ukázala slova úplně izolovaná, která
měla fungovat sama o sobě, s vůlí maximálně oslabit konvenční
vztah označující – označované. Jakmile jsem začal uvažovat o
jednotlivých slovech, začala mne zajímat také možnost jednotlivé
slovo vystavit jako samostatný exponát. Ještě roku 1970 na výstavě
Klubu konkretistů v brněnském Domě pánů z Kunštátu
jsem mohl prezentovat jedno slovo na ležícím panelu. Politická
situace se ale radikálně měnila, u nás nebylo možno vystavovat z aktuálního
umění prakticky nic, takže jsem se musel smířit, že moje úvahy o
prezentaci jediného slova jako náplně celé výstavy zůstávaly v podobě
projektů (a někdy takto vystavovány v cizině). Postupně se
realizace instalací, většinou omezených na jeden, dva či tři významy,
kterých přibývalo v řadách projektů, ukázalo možné – a
to nijak často – v neoficiálních prostorech. Teprve po
politických změnách u nás se objevily možnosti v některých
galeriích a díky možnosti cestovat také v zahraničí. Tak se
podařilo některé projekty realizovat a vyzkoušet jejich fungování
v konkrétním prostoru. To ovšem byly instalace velice lapidární,
tvořené vztahy mezi dvěma či třemi významy a určitým prostorem,
který mnohdy přinášel velice důležitý kontext. Nutnost uplatnit
celou řadu různých sekvencí jsem objevil díky pozvání Jana Stolína
do liberecké Galerie Die Aktualität des Schönen, s jejími na
sebe navazujícími místnostmi bývalého bytu. Uvědomil jsem si, že
již od roku 1981/1982 vznikají serielní „vymezovací“ texty, v nichž
se snažím dostat do jednoho kontextu
hierarchicky různé pojmy či významy (Milan Knížák jim říká „Valochovy
romány“). V takových instalacích se setkávají ryze konceptuální
tautologie s různými podobami reflexe přítomnosti diváka,
sémantickými paradoxy, ale dokonce i metaforami ... Tato cesta vedla přes
instalace v Domě umění města Českých Budějovic a v Moravské
galerii v Brně až k té současné, nejkomplexnější, v Národní
galerii v Praze ve Veletržním paláci. Naopak jeden z nejminimálnějších
projektů si letos na jaře vybral Michal Pěchouček do Galerie v Jelení,
kde se většinou objevují mnohem mladší umělci ... A věřím, že
také realizace v Galerii Caesar stvrzuje, že i linie velice lapidárních
textových instalací může přinést nové aspekty ... Objeví se
nejen nové významové vztahy, ale také sama estetická hodnota užitých
grafémů či v mé práci méně obvyklé obrácení pozornosti
diváka k podlaze. Většinu svých textových instalací ponechávám
samozřejmě bez názvů ...
Jiří Valoch
|