3 v 1 / 3 in 1. 2010,
instalace, Galerie Kaple, Valašské Meziříčí,
polykarbonáty, neony, 210 x 580 x 580 cm
|
Samostatné výstavy (výběr) / Solo
exhibition (selection):
2013 Event of Space. Galerie Caesar, Olomouc
2012 Akustické obrazy, dialog
s Lucií Vítkovou. Brno Gallery CZ, Brno
Medialog,
audiovizuální projekt s Lucií Vítkovou. Spinnereigalerien
- Rundgang, Luru-Kino, Lipsko, Německo.
White Point. Galerie Jiří Putna, Brno.
2011 Akustické obrazy, dialog
s Lucií Vítkovou. Galerie G99, Dům pánů z Kunštátu,
Dům umění města Brna, Brno.
Between. Galerie Via Art, Praha.
2010 Tu a tam. Galerie Kaple, Valašské
Meziříčí.
In. Galerie die Aktualität des Schönen, Liberec.
2009 Lokální osvětlení. Býv. kostel
sv. Antonína, Sokolov.
Prostorem pohybem, dialog s Daliborem Chatrným.
Galerie Brno, Brno.
2008 Nepravý úhel. Dům pánů z Kunštátu,
Dům umění města Brna, Brno.
2007 Kolem a kolem. Dům umění, České
Budějovice.
2006 PLASTory. Vlastivědné muzeum
v Šumperku.
2005 Light Plan. Galerie města Plzně.
Světlovody. Dům umění, Opava.
2003 Koridor. Moravská galerie, Pražákův
palác, Brno.
Hladina. Galerie Katakomby, Brno.
2000 Řecký cyklus. Galerie výtvarného
umění, Dům umění, Ostrava.
Pavel Korbička je nápadný nenápadností své tvorby.
Velmi názorně dokládá Morrisova slova o tom, že jednoduchost
tvaru není nutně totéž co jednoduchost zkušenosti. Příčinou
je to, s čím pracuje, což je světlo a prostor. Světlo známe
buď jako fyzikální jev, anebo jako symbol či metaforu; o
prostoru víme z geometrie, anebo si jej vůbec neuvědomujeme,
když se pohybujeme. Pavel Korbička zjistil, že právě uprostřed
mezi těmito krajnostmi je příležitost k umělecké
aktivitě. Zdánlivě je to prosté: světlo nechá působit na
prostor a naopak. Ale, jak se může přesvědčit každý, kdo
navštíví jeho instalace, popsat, co se přitom děje, je už
mnohem obtížnější. Pavel Korbička nevytváří nějaký
„specifický objekt“ situovaný ve výstavním
prostoru, protože pomocí ohebných polykarbonátových desek a
neonů (nic víc nepotřebuje) naopak galerii proměňuje v místo,
kde je možné prostor teprve zakoušet a prožívat. Prostor
velmi specifický, takový, který je vnímán, jen pokud se
staneme nikoli jeho diváky, nýbrž jeho součástí. A to, v čem
se ocitáme, to, co se s námi děje, nejsou už události
„v“ prostoru již nám nějak vždy daném; prožíváme
prostor sám v jeho tvoření, v tom, jak spolu s námi
prostor nastává. Světlo někam vede, někde se objevuje a někde
ztrácí, tedy si klademe otázky „kde?“,
„kam?“. Nesnadno se nám na ně odpovídá, protože
vizuální vněm je zajedno s vnímáním prostoru. Přitom
je ale třeba cosi důležitého dodat: není to iluze ani nějaký
zvláštní efekt čili trik; instalace neklame naše smysly, spíše
je očišťuje a vrací je do zcela přirozeného světa našeho
života.
Původce tohoto zvláštního zážitku je ve své tvorbě
velmi důsledný a své téma již delší dobu probírá ze všech
stran. Je například zřejmé, že prostor byl nějak zpřítomňován
již v jeho záznamech tance a hmatových kresbách (záznam
lze vždycky chápat jako matrici, z níž lze generovat to,
co bylo zaznamenáno – dvourozměrná kresba strhává
pohled do třírozměrného pohybujícího se tvaru; hmat je
jakoby bezrozměrný, ale ze hmatu se utváří zkušenost
objemu). Světlo se v jeho tvorbě objevuje jako svodidlo a
jako koridor (Moravská galerie v Brně v roce 2003,
Galerie města Plzně v roce 2005), který nás ale vede
jinak, než jsme zvyklí: jeho zakřivení nás přivádí k nám
samým, tj. k tomu, že naše vidění je vždy
„prostorové“ nikoli proto, že náš zrak má svým základem
geometrii, nýbrž proto, že je momentem těla pohybujícího se
tvora. To vše se teď vrací i v jeho současné výstavě.
Prostor se dává našemu hmatu, když se napřahujeme po odlescích
neonového světla v polykarbonátových deskách a v blízkosti
těchto odlesků vnímáme hloubku. Máme pocit, že procházíme
těsným koridorem, a přitom cítíme prostupnost hranic. O
prostoru najednou víme celým tělem, stále jsme
"mezi“, chodíme „kolem a kolem“ (tak se
také jmenovala instalace v Domě umění v Českých
Budějovicích z roku 2007), dokonce se nám může i zdát,
že naše „zde“ je pořád „jinde“. Je to
velmi zvláštní zkušenost: tady skutečně nejsme pozorovateli,
neprohlížíme si neonové trubice ani desky, které vedou světlo
(pokud se o to snažíme, propadneme se zrakem do jejich průhlednosti),
skutečně tu nejsme diváky – protože jsme se stali součástí
dynamiky této tvorby: tvoření (se) prostoru, který se tady prožívá
v nás spolu s tím, jak my se vnímáme v něm.
Asi proto není možné na chvíli se postavit a nezúčastněně
se jen dívat kolem sebe; chceme-li se dívat „kolem“
sebe, musíme se dát do pohybu, prostor, který se tvoří, nám
nedovoluje nezúčastněnost.
Je to dynamická skladba komponovaná různě podle toho,
zda chodíme či běžíme, obracíme hlavou anebo natahujeme
ruku, anebo zda se snažíme vycítit, co se odehrává za našimi
zády, či směřujeme k něčemu, co je před námi.
Jistěže by bylo možné poukazovat na různé inspirace
Pavla Korbičky, třeba na minimalismus a Dana Flavina či Daniela
Burena (který prostor „rozkládal“ světlem tak, aby
ozřejmil skladbu konkrétního místa) anebo obecně na přehodnocování
funkce skulptury ve vztahu k prostoru a podobně. Pokud
bychom ale takový archeologický průzkum podnikali, měl by
smysl jen tehdy, pokud by ukázal, čím se Pavel Korbička liší.
Nechce složit nějaký soubor znaků, jenž by odkazoval k našemu
(zapomenutému, neuvědomovanému) vnímání prostoru, nýbrž
chce v každém, kdo se v jeho instalaci ocitne, toto vnímání
znovu oživit. Především ale znovu a znovu prokazuje, že
prostor není danost, nějaká „forma názoru“, nýbrž
to, co se děje spolu s námi, že cesta k vnímání
prostoru je vnímání události prostoru. Geometrie říká o
prostoru mnohem méně, než o něm vypovídá pocit, že je někdo
za našimi zády, a my se prudce obrátíme.
A právě takto působí i světlo, jež se šíří, láme a
mihotá v Korbičkových lexanech (jak zní technický název
polykarbonátových desek).
Takto ale Pavel Korbička svým způsobem odpovídá na otázku,
co se v posledním století stalo s uměním; jeho odpověď
je opět jednoduše složitá: umění nechce nic ukazovat, chce
zpřítomňovat to, co vnímáme, aniž víme, že to vnímáme.
Proto ale vyžaduje diváka zúčastněného, a ne jen pasivně přijímajícího,
diváka, který je připraven podílet se na uměleckém tvoření
a spolupracovat na jeho smyslu. Kdo se vydá na jeho výstavu do
Olomouce, zjistí, že bizarní slogan zájezdových kanceláří
„zážitková turistika“ může mít v jiných
souvislostech zcela nečekaný smysl.
Miroslav Petříček
|