Radoslav
Kutra
Bytí
v malbě. Obrazy 2002–2012
K výstavě promluvil Ladislav Daněk, kurátor Muzea umění
Olomouc.
Vernisáž / Výstava ZDE>>>
Narozen
13. 3. 1925 v Holici u Olomouce (dnes součást Olomouce).
Malíř, kreslíř, grafik, autor realizací v oblasti užitého umění
a monumentální tvorby, teoretik, vysokoškolský pedagog.
Studia: Česká
reálka v Olomouci (1936–1944, prof. kreslení Alois Kučera),
Akademie výtvarných umění v Praze (1945–1949, prof.
Karel Minář a Vlastimil Rada), odtud vyloučen v roce 1949
(rehabilitován v roce 1968).
V letech 1965–1968
externě vyučoval malbě a kresbě na katedře výtvarné teorie a výchovy
Filozofické fakulty Palackého univerzity v Olomouci. V roce
1968 začal učit na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském
Hradišti. Na začátku prosince téhož roku odešel do švýcarského
exilu, kde v roce 1973 založil vlastní výtvarnou školu Kunstseminar
Luzern, kterou vedl až do roku 1985, kdy odešel do důchodu.
Samostatně vystavuje od roku 1957 (CZ, CH, I); společně
od roku 1945 (CZ, PL, CH, D).
Zastoupení ve veřejných sbírkách: Muzeum umění Olomouc –
Muzeum moderního umění (CZ), Galerie výtvarného umění v Ostravě
(CZ), Město Solothurn (CH); zastoupení v soukromých sbírkách:
CZ, CH, I, D.
Členství v uměleckých skupinách a spolcích: Svaz československých
výtvarných umělců (1958–1968), Skupina Experiment (1959–1960, s Františkem
Dvořákem, Milošem Jemelkou a Jaroslavem Uiberlayem), Tvůrčí
skupina MJ (1967–1969), Gesellschaft schweizerischer Maler, Bildhauer
und Architekten (od 1971).
Jako teoretik vydal knihy Die Schule des Sehens. Frankfurt am
Main, Peter Lang 1994. –Viditelný čas. Praha, Arista 2003.
– Slovník školy vidĕní. Brno, Soliton 2005.
Literatura:
Radoslav Kutra. Obrazy. Katalog výstavy. Text Karel Floss. Brno,
Český fond výtvarných umění 1966. – Radoslav
Kutra. Malířské dílo. Das Malerische Werk 1958–1991. Katalog výstavy.
Texty Pavel Zatloukal, Radoslav Kutra. Olomouc, Galerie výtvarného umění
1991. – Radoslav Kutra. Figur abstrakt. Katalog výstavy. Text
Radoslav Kutra. Luzern, Kunstseminar Galerie 1995. –
Radoslav
Kutra. Barva – tvar – duch.
Obrazy, kvaše, kresby,
1941–2005. Publikace k výstavě. Texty Ladislav Daněk,
Pavel Zatloukal, Karel Floss, Peter Killer. Olomouc, Muzeum umění 2005
(podrobná biografie a bibliografie).
Bytí v malbě
Když se v roce 2005 uskutečnila v
prostorách Muzea umění Olomouc první rozsáhlá retrospektiva
Radoslava Kutry k jeho osmdesátinám, ¹/ mnozí návštěvníci žasli
nad velkorysým pojetím a vitalitou autorových posledních obrazů.
Jiní naopak pochybovali, zda bilancující malíř ještě dokáže
novou cestu, kterou sám označil za „vědomý krok do prázdna“
(R. K., 2005), dovést dál. Od té doby uběhlo sedm let a na
pochybovačné hlasy dnes malíř odpovídá přesvědčivým souborem
nových obrazů z let 2006–2012, jehož jádro tvoří práce z předminulého
a minulého roku. Než k nim upřeme více pozornosti, tak je nezbytné
připomenout zásadní milníky Kutrova tvůrčího příběhu a kréda,
na kterých svou tvorbu stavěl a vychází z nich nadále, neboť obojí
nám umožní lépe pochopit poselství jeho současných maleb.
V
roce 1945 byl Kutra přijat na Akademii výtvarných umění v Praze a
po roční přípravce začal studovat v ateliéru profesora Vlastimila
Rady. Od počátku studia pilně kreslil, hodně četl a později se zajímal
i o moderní vážnou hudbu (F. Poulenc, D. Millhaud, I. Stravinský). Z
literatury ho přitahovali především autoři české katolické
moderny, zejména J. Durych, a tzv. konvertité 19. a 20. století (L.
Bloy, E. Hello, G. K. Chesterton). V oblasti výtvarného umění
studoval Rembrandtovo kreslířské a grafické dílo a obdivoval pozdní
sochařské práce Michelangela. Z moderních malířů byl fascinován
P. Picassem a G. Rouaultem. Vlivy obou mistrů pak byly v určitých vlnách
patrné v jeho tvorbě až do závěru 50. let. Pro pochopení Kutrova
tvůrčího založení však nejpodstatnější bylo zřejmě to, že duši
začínajícího umělce velmi trápil svár mezi náboženským vyzněním
starého umění a profánním charakterem moderní a avantgardní
tvorby. Uvědomění si vlastní cesty malíř po letech popsal následovně:
„Bylo mi dvacet let, věk, ve kterém se člověk rozhoduje pro
určitý životní postoj. Hledá něco, čemu by věřil a co by mělo
pro život rozhodující význam. Říká se, že se musíme podruhé
narodit, a to z ducha. V této souvislosti se mluví o duchovním otci.
Své druhé narození ale musím interpretovat v plném smyslu toho
slova a mluvit nejen o duchovním otci, ale i matce, tedy o duchovních
rodičích a o všem, co kolem vzniku člověka obvykle probíhá. Prožíval
jsem totiž v sobě spojení ženského a mužského ducha.
Socialisticky angažované moderní umění a moderní katolicismus,
tato dvě pohlaví moderní kultury, která se jinak tak těžko snášejí,
si usmyslila, že se budou ve mně milovat. Z toho jsem vznikl a podruhé
se narodil: „nemanželské dítě“. Trpím celý život tím,
že moji duchovní rodiče se tak rozhořčeně odmítají, zatímco
bych si tak přál jejich manželské spolužití a svůj jediný pravý
domov.“ (R. K., 1980)
V
roce 1949 byl Kutra z politických důvodů vyloučen ze studia a po
nelehkém období stalinismu a různých tvůrčích peripetií došlo v
roce 1957 v jeho tvorbě doslova k tvůrčí explozi, když plně navázal
na orientaci své tvorby z konce 40. let. Vedle biblických motivů
tehdy začal také rozvíjet jedno ze svých dlouhodobých témat
– téma milenců. V těchto pracích malíř záhy dosáhl osobité
syntézy výše uvedených vlivů a zároveň je v nich patrný prožitek
existenciální úzkosti, ale také touha po harmonii a řádu.
Od
roku 1960 pak začal Kutra výrazně experimentovat, což bylo pro jeho
práci charakteristické až do konce 60. let. Laboratoří pro jeho do
mnoha stran rozběhnutých experimentů se stalo zejména médium kresby
v rozpětí od tušových kreseb přes akvarel a pastel až po monotyp.
V olejomalbách pak postupně redukoval své oblíbené figurální
motivy až na dřeň významově nosného sdělení, a tak se jeho
tvorba ocitla po polovině šedesátých let téměř na hranici čistého
abstraktního výrazu, jejž však filozoficky odmítl a vrátil se zpět
k figuraci.
Tu
je nutno zdůraznit, že v letech 1961–1963 Kutrovo experimentování
vyústilo do dvou komplementárních poloh. Na základě studia praktického
i teoretického díla P. Cézanna a P. Mondriana totiž začal promýšlet
v úzké spolupráci s filozofem Karlem Flossem vlastní teoretické
postuláty na základě originální teorie triadického systému,
²/ které ve své tvorbě prakticky rozvíjel až do konce 90. let.
Promýšlení tohoto filozofického systému Kutru nakonec dovedlo k svébytné
poloze geometrické abstrakce, když lidskou figuru redukoval v letech
1963–1965 do znakové podoby a vytvořil tak v podobě Spirituálů,
Monologů a Materializací jedny ze svých vrcholných malířských
cyklů ze 60. let. Druhou, ještě radikálnější polohu, pak tvořil
téměř souběžný cyklus Klíčů (1963–1965), v němž
vědomě navazoval na odkaz Mondrianův. A to tak, že svůj tvůrčí
potenciál soustředil na to, aby člověka jako symbol lidského rodu
převedl do formy sdělného, literárních příměsí naprosto zbaveného
metaznaku, obdobně jako Mondrian usiloval o metaznak přírody. Šlo-li
Mondrianovi o vztah mezi prostorem a obrazem, pak Kutru zajímal
především vztah mezi hmotným tvarem a plochou. Sám malíř svoje úsilí
v roce 1966 vyjádřil následovně: „Mondrian dospěl k
abstrakci přírody – chtěl bych dosáhnout abstrakce
člověka.“
Na
tuto polohu pak Kutra pozoruhodně navázal o mnoho let později, v roce
2002, v gesticky pojatém cyklu olejů Schritt ins Nichts / Krok do
prázdna, které můžeme považovat za jakési před-znamenání
duchovní podstaty jeho současných obrazů. Ale vraťme se ještě
zpět do 60. let.
Koncem
roku 1968 malíř, nesouhlasící s vývojem v Československu po
okupaci vojsky Varšavské smlouvy, odešel do Švýcarska, kde se
nejprve živil jako učitel kursů malování ve večerní školách v
Oltenu, Aarau a následně v Luzernu. V letech 1969–1970 pak Kutra
přece jen na čas vstoupil na půdu čisté abstrakce a v rozsáhlém
cyklu kvašů (Abstrakte Guasche / Abstrakní kvaše) a několika
olejích, které tvoří úvod dnešní výstavy, můžeme vidět další
zárodek jeho monumentálně působících obrazů z posledních let.
Nicméně toto spojení dobře vidíme až dnes, neboť v následujících
dvaceti letech se Kutra vedle vedení vlastní výtvarné školy Kunstseminar
Luzern, kterou založil v roce 1973, ³/ v různých polohách a
mnoha tématicky jasně vymezených cyklech zaobíral figurativní
tvorbou (např. Höhlenmotiv / Jeskynní motiv, 1974; Decke /
Strop, 1974; Malerin / Malířka, 1979; Innerschweizer
Spaziergänge / Procházky centrálním Švýcarskem, 1982; Mutter
und Kind / Matka a dítě, 1983; Reiter aus der Apokalypse /
Jezdec z Apokalypsy, 1988; Píseň písní / Das hohe Lied, 1992;
Kreuz I–VII / Kříž I–VII, 1992; Reminiszenzen /
Reminiscence, 1992–1993).
Kutrův
návrat k abstraktnímu výrazu se shodou okolností odehrál až v
době jeho dočasného působení v jeho rodné vlasti, když v letech
1993–1995 působil jako vedoucí malířského ateliéru na
Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. V
tomto období pracoval na významném cyklu Figur abstrakt /
Abstrakce figury, 4/v němž navázal tentokrát v barevné
poloze na své vrcholné cykly ze 60. let. Myšlenku o malířském ztvárnění
abstrakce člověka (R. K., 1966) tak dovedl v souboru olejů na
plátně do nové roviny vnímání lidské postavy, neboť v obrazech
se pokusil syntetizovat znak člověka s mystickým tajemstvím Kříže.
Což podtrhl barevnou skladbou jednotlivých pláten, sestávajících
maximálně ze tří základních barev, černé a bílé. V nejradikálnějších
obrazech Kutra pracoval už jen s kontrastem dvou barev, například
červené a bílé, a tak se z ryze formálního hlediska ocitl na území
čisté geometrické abstrakce, s jejíž dnešní tzv. postkonceptuální
podobou ovšem nemají jeho obrazy vzhledem k duchovnímu obsahu zhola
nic společného.
Na
střídmá plátna z cyklu Figur abstrakt / Abstrakce figury pak
Kutra reagoval v roce 1998 neobyčejně barevnými a pulzujícími
kompozicemi v cyklu Stadt / Město, které svým způsobem tvoří
další, jakýsi volný pandán k jeho současným obrazům založeným
na vymanění barvy z pravoúhle komponované obrazové sítě. A o
několik let později, ve svých sedmdesáti sedmi letech, maluje první
pastózně hnětené černobílé obrazy, v nichž organicky působící
znaky lidských figur evokují tajemné malby pravěkých kultur na
skalních stěnách.
To se
však už obloukem pomalu vracíme ke v úvodu zmíněnému Kutrovu „kroku
do prázdna“, jejž však nemůžeme vnímat jako skutečný
krok do prázdna (výraz Schritt ins Nichts nelze významově
adekvátně převést do češtiny), nýbrž jako pokus či spíše
bytostnou potřebu malíře vykročit po všech nabytých zkušenostech
novým směrem, který by mu bez nánosu jakékoliv rutiny, jíž se po
jistém čase nevyhne zřejmě žádný umělec, otevřel nový,
netušený prostor pro sebevyjádření.
A
tak v následujících letech, přesněji od roku 2002, Kutra s velkým
malířským nasazením nejprve rozbíjí vertikálně-horizontální výstavbu
obrazové plochy a dává plný průchod spontánnosti a radosti ze
smyslového a koloristického účinku zářivé barevné hmoty. V rozsáhlých
cyklech olejů a kvašů na papíře (Schritt ins Nichts / Krok do prázdna,
2002; Auferstehung / Vzkříšení, 2004; Das andere Licht /
Jiné světlo, 2004; Improvisation / Improvizace, 2004 ad.)
tak velmi přesvědčivě otevírá novou kapitolu svojí tvorby a
rovněž uvádí do praxe své teoretické přesvědčení o malířské
nosnosti nového impresionismu, jehož základním předpokladem je
podle Kutry neustálé malířské tříbení zrakového vnímání
světa a rovněž požitek z bytí v malbě, která je –
přes veškeré pochyby teoretiků – jako médium nenahraditelná.
A vedle toho jsou malířovy obrazy z posledního desetiletí dozajista
i hmatatelným a přesvědčivým důkazem Kutrovy teoreticky hluboce
podložené teze o novém impresionismu.
Vývoj
dějin umění Kutra totiž chápe tak, že od vzniku impresionismu a
ztvárnění nového vidění světa Cézannem žijeme na počátku nové,
velkolepé éry nadčasového malířství a že úsilí předválečné
i poválečné avantgardy de facto vyústilo do slepé uličky. Tento
Kutrův programový postoj, uplatňovaný v jeho tvorbě už od šedesátých
let na základě výše zmíněného filozoficko-teoretického konceptu triadického
systému, je založený na představě, že každé velké umění,
tudíž i malířství, je svou povahou nevyhnutelně náboženské. 5/
Tím ovšem malíř nemá na mysli úzkou vazbu umění na církev.
Naopak, přímá služebnost díla jakékoliv ideologii je mu cizí.
Dokážeme-li
se tedy na Kutrovu současnou kolekci převážně velkoformátových
obrazů podívat optikou i toho, co jim předcházelo, pak by nám
zřejmě nemělo uniknout, že přes jejich zjevnou spontaneitu, kterou
laik žel může z neznalosti vývoje a zásad malířství považovat
za čirou „bláznivost“, jsou jeho malby budovány rovněž
s vnitřní kázní. Ba dokonce bychom mohli poněkud troufale říci,
že umělci se podařilo v těchto až hudebních opusech, založených
na triádě barva – rytmus – světlo, skloubit
impresionistickou lehkost Moneta s vážností Cézannovy nové,
revoluční traktace obrazové plochy. A v tom je Kutrův přínos malířství,
jak on ho chápe, nepřehlédnutelný, neboť jeho nové obrazy
překypující vitální energií zároveň přitahují vnímavého diváka
malířovou neochvějnou vírou v moc umění .
Ladislav Daněk, Olomouc, 25.
1.–31. 1. 2013
Poznámky
¹/ Radoslav Kutra / Barva – tvar – duch. Obrazy,
kvaše, kresby 1941–2005. Muzeum
umění Olomouc Muzeum moderního umění Trojlodí I, II, 20. 10.
2005–5. 2. 2006. Koncepce a kurátor výstavy Ladislav
Daněk. Doprovodná publikace: Radoslav Kutra. Barva – tvar
– duch. Obrazy, kvaše, kresby 1941–2005. Texty Ladislav
Daněk (ed.), Karel Floss, Peter Killer, Pavel Zatloukal. Olomouc,
Muzeum umění 2005.
²/ Radoslav Kutra: Die Schule des Sehens. Frankfurt am
Main, Peter Lang 1994. Radoslav Kutra: Viditelný čas. Praha,
Arista 2003. Radoslav Kutra: Slovník školy vidĕní. Brno,
Soliton 2005.
³/ Školu vedl až do roku 1985, kdy odešel do důchodu. Od
tohoto roku školu vede jeho žena, malířka Christiane Kutra-Hauri.
4/ Radoslav Kutra: Figur abstrakt. Luzern, Kunstseminar
Galerie 1995.
5/ Viz pozn. 2.
Výstava se koná v rámci projektu Švýcarské jaro.
Výstavu spolupořádá Obchodní komora Švýcarsko-Česká
republika a Switzerland Tourism.
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo
kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of
Culture and Olomouc
Region and the City of Olomouc.
ZPĚT
|