|
|
|
7. 1.–30. 1. 2014
Zuzana Růžiková - Praha - Taipei.
Vernisáž v úterý 7. ledna v 18 hodin.
Výstavu uvedl Miroslav Schubert
a autorka.
ZUZANA RŮŽIČKOVÁ
Narozena 13. 9. 1982 v Olomouci.
Žije a pracuje v Praze a Břidličné.
Pro Zuzanu Růžičkovou,
absolventku Akademie výtvarných umění v Praze (ateliér
kresby a grafiky, škola Vladimíra Kokolii), je právě grafika
způsobem myšlení, přenášením, prokládáním a mísením
možného s nemožným. Grafika v jejím podání je nekonečný
a překvapivý proces s domácí vůní, je i exotickým
dobrodružstvím. Právě grafika, kterou mnohdy předchází
kresba, je pro Zuzanu východiskem - bránou k jiným médiím.
Břidličná. Uherské Hradiště. Brno. Praha. Třeba i
Praha – Taipei. |
pohled do výstavy / exhibition view>>>
Zuzana Růžičková
Narozena / born: 13.
9. 1982, Olomouc, Česká republika
Vzdělání /
Education:
1998–2002 SUPŠ v
Uherském Hradišti, obor Propagační grafika
/ Secondary School of
Applied Art in Uherské
Hradiště, Graphic design
2006–2012 Akademie
výtvarných umění v Praze, ateliér grafiky II., škola Vladimíra
Kokolii
/ studio of Graphic II., school of Vladimir Kokolia, Academy of Fine
Arts in Prague
2005–2008 bakalářské
studium na PedF Masarykovy univerzity v Brně, Výtvarná výchova-vizuální
tvorba
/ bachelor's degree, PedF Masaryk University in Brno, Art-visual arts
2008–2009 stáž v
Šalounově ateliéru, AVU v Praze, hostujicí Zbigniew Libera
/ internship in Šaloun studio, AVU in Prague, guest Zbigniew Libera
2009–2010 stáž v
ateliéru intermediální tvorby II., škola Jířího Příhody, AVU v
Praze
/ internship in studio of Intermedia II., school of Jiří Příhoda,
AVU in Prague
2010 výměnný pobyt
na National Taiwan University of Arts, Taipei, Taiwan /
exchange schoolarship in NTUA Taipei, Taiwan
2011–2012 diplomová
práce, výzkumný pobyt v Tainanu, Taiwan
/ dissertation in AVU in Prague and research stay in Tainan, Taiwan
Od 2012 žije a tvoří
v Praze / from 2012 lives and works in Prague.
|
Samostatné
výstavy / Solo exhibitions:
|
|
Společné
výstavy/Group exhibitions: |
2005
|
Langustines.
Mack&Mack Cafe, Tarbert,
Skotsko
|
2006 |
Bonus+něco
navíc. Galerie Katakomby a sklepní scéna divadla Husa
na provázku,
Brno |
2006
|
Grafika. Galerie Octopus, Rýmařov
|
|
Kokolia a druhá grafika. Galerie Šternberk, Šternberk |
2007
|
Linoryty. Kavárna Prádelna, Brno
|
2008 |
Skandál, ateliér grafiky II. Galerie Sýpka, Valašské Meziříčí |
2008
|
Vůně, parfémy. Nakladatelství Vetus Via, Brno
|
|
Grafické sympozium. Galerie U Bílého jednorožce, Klenová,
Klatovy |
|
Pájkoryty - Starea Noua spiritu lui.
Literární kavárna Cluj, Kluž, Rumunsko
|
|
Výstava autoportrétů I.D.E.G.O.
GAVU, Praha |
2009 |
Pájkoryty. Knihkupectví Polí5, Praha
|
2009 |
Sympozium výtvarného umění. Valdštejnská lodžie, Jičín |
2010
|
Putovní výstavy s grafikou po Jeseníkách (Jeseník - klub
Kontra, Javorník -
muzeum minerálů, Supíkovice - obecní hostinec, Jeseník
- foyer kina Jeseník)
|
|
Mémy Grafiky2. Alšova jihočeská galerie-Wortnerův dům, České
Budějovice |
2011
|
Letohradská 5, happening - Dýňový kar, Praha |
2010 |
Kunstakademie Wien, Trial Trail, Vídeň |
2012
|
Noční
můra okurková kúra. Knihkupectví Rekomando / Polí5, Praha
|
2012 |
Graphics
Open 2012. Budapešť, Maďarsko |
2013
|
Hrnky vody – gázotisky. Periferie Café, Praha
|
|
Diplomanti
AVU. Veletržní Palác Národní galerie, Praha |
|
Grafické listy-linoryty Delfíni. Výzkumný ústav mořské
biologie, Tainan, Taiwan
|
|
Obraz za roh-výstava ateliéru grafiky 2. Galerie Koridor
Fakulty umění Ostravské
univerzity, Ostrava
|
|
Metař. Galerie Stožár, Praha
|
2013 |
Jednodenní výstava 45ti autorů volného uskupení
Pragofka-45,
budova E Pragovka, Praha |
|
A studio Rubín, Výzkumný ústav mořské biologie Taiwan,
Praha |
|
Galerie Puppenklinik – Trafačka, Praha |
2014 |
Praha – Taipei. Galerie Caesar, Olomouc
|
|
Group show commemorating studying Art in Prague – friendship
of ex-Prague artists. Sonnentore Cafe – HYBRID, Taipei, Taiwan |
|
|
|
...im grass. Galerie Go-Green-Art, veletrh umění Art Basel, Švýcarsko |
|
|
|
Rozmluvy s krajinou II. Valdštejnská lodžie, Jičín |
|
|
|
|
Praha –
Taipei
Velryby a
okurky
Velryby
„Pokusila
jsem se zhmotnit velryby všemi smysly. Je to můj manifest
imaginace“
Kresba je impulsivní téměř okamžitý záznam. Jedna
vrstva pigmentu nebo letmý vryp na jedné vrstvě podkladu.
Grafika je práce s mnohem komplikovanějším vrstvením a
kresba, která ji předchází, se může stát její součástí.
Grafika je také pomalým překlápěním matric, přenášením,
konzervováním, odkrýváním, někdy i ztrátou nebo nečekaným
znovunalezením jedné či mnohých nových vrstev. V grafickém
archu, na ploše, se vrství čas, myšlenky i materiály a v
tomto případě překvapivě i vůně a pachy. Grafické
techniky samy v sobě nesou tajemný nádech alchymie. Pohyby
grafičky mohou být tancem v interieru s vázanou osnovou kroků
a daným počtem opakování základní figury, mohou ale také
být uvolněným intuitivním vířením v exteriéru. To vše
grafický proces v podání Zuzany Růžičkové může být, a
je, stejně jako za časů Vladimíra Boudníka, soukromým rituálem
i happeningem na veřejném místě.
Pro Zuzanu Růžičkovou, absolventku Akademie výtvarných
umění v Praze (ateliér kresby a grafiky, škola Vladimíra
Kokolii), je právě grafika způsobem myšlení, přenášením,
prokládáním a mísením možného s nemožným. Grafika v jejím
podání je nekonečný a překvapivý proces s domácí vůní,
je i exotickým dobrodružstvím. Právě grafika, kterou mnohdy
předchází kresba, je pro Zuzanu východiskem - bránou k jiným
médiím.
Břidličná. Uherské Hradiště. Brno. Praha. Třeba i
Praha – Taipei.
Svým způsobem monumentální grafický cyklus otisků
na nalezených igelitech nazvala umělkyně Zuzana Růžičková
krátce Velryby, celek dává tušit její přirozeně zvědavou
povahu, touhu cestovat a hnát se do dálek třeba i za přeludem,
také ochotu riskovat možný neúspěch výpravy. Odráží navíc
autorčinu senzitivitu a intuici spíše živelného charakteru.
Cyklus je rytmizován nalezenými zvuky i tempem jejího vlastního
pracovního nasazení, které přichází v nevyzpytatelných
vlnách – ty vlny v mnohém připomínají příliv, odliv, písečné
mělčiny i nesmírnou hloubku dosud neprobádaných podmořských
příkopů. Zuzana nepoučuje, nepopisuje, nedefinuje, ale hledá
a přijímá, o nálezy pečuje.
Velryby jsou i nejsou vizuální zprávou o autorčině
putování za skutečnými živými velrybami z Prahy na ostrov
Taiwan. Jsou to autentické grafické úvahy o vodě: O
komunikaci. O vlhkosti. Hmatu. Pachu. Tlaku. O vzniku života. O
hnilobě. Krátká doprovodná dokumentární videa i komponované
audiozáznamy autorčiny časosběrné grafické práce vznikaly
postupně v rozmanitých terénech dvou rozdílných metropolí,
v Praze a v Taipei. Snímané situace, obrazy a zvuky jsou
industriálními komentáři autentických zvuků vydávaných
obřími vodními živočichy. Otevřené Zuzanino přiznání,
že ani po delším pobytu na Taiwanu živou velrybu dosud
nespatřila ... jen graduje naši zvědavost a napíná představivost.
Zdánlivý neúspěch výpravy na exotický ostrov totiž přinesl
autorce novou možnost intuitivnějšího a mnohem svobodnější
bádání. Zuzana nalezla na ostrově jinou, v mnohém abstraktnější
Velrybu, než původně plánovala. Právě ono narušení
prvotního plánu – hledat již existující kytovce – i
samotné přijetí tohoto narušení jako hlavního východiska
pro vznik celého grafického souboru, se stává pro autorku
paradoxním momentem poznání. Zpětně se mi jeví jako velmi
symbolické a pro Zuzanu důležité setkání s profesorem
Wangem, lékařem a podmořským biologem, k němuž došlo během
období „Zuzanina čekání na velryby“. Syntéza vlastních
soukromých fantazií a přesných vědeckých faktů nastudovaných
o velrybách snad právě proto mohla být silným základem
vznikajících procesuálních kreseb a efemérních grafických
archů přesněji průhledných igelitových membrán, jež se
staly záznamem prazákladních hnilobných procesů ještě
umocněných tropickým klimatem. Kresby, nalezené a mnohdy i
vytvořené přímo ve veřejném prostoru před diváky, i
jejich otisky zakonzervované v transparentních vrstvách
igelitu jsou svědectvím překvapivého objevu … zrození jiných
Velryb.
|
Velryba sama
nemá vyvinutý čich, obrovský kytovec má však nejen v
Zuzaniných představách specifickou vůni. Velryba slyší a
hmatá zcela jinak než člověk. Proplouvá vodním prostorem
pomocí echo-lokace. Pluje tedy doslova v odrazech zvuků,
v tlakových vlnách. Má dokonale vyvinutý hmat po celém těle,
je tedy citlivá na sebemenší tlak. Toto vše autorka velmi
dobře akcentuje právě zvolenými grafickými procesy.
Podstatným momentem pro tento soubor zůstává tedy fakt, že
Zuzana Růžičková své velryby na Taiwanu nakonec nalezla.
Nalézala je i fragmenty jejich těl podle vůně či pachu
naprosto překvapivě na souši. Hledala je nejprve ve svých představách,
v abstrahované podobě je potom vídala na provlhlých fasádách
vně i uvnitř lidských obydlí, na mokrém asfaltu. Matricemi
se jí staly zdi domů, podlahy sprch, bazénů, střechy, cesty
a chodníky; tedy zdánlivě nepropustné a neživotné, lidskými
civilizacemi zbudované i narušované, živými řasami a
hnilobou prostoupené plochy. Zuzana svými kresbami, vrypy a
kartáčováním nepatrně poznamenávala každé naleziště. Nálezy
velrybích těl pečlivě adjustuje transparentní lepicí páskou,
kterou rytmicky odtrhává zuby. Tlak jejich rukou určuje,
kolik materiálu se přichytí na pásku, i kolik se ho z otisku
ztratí během celé další práce. Tlak (a s ním provázaný
zvuk) je tu stejně jako u velryb prostředkem komunikace. Některé
transfery pojmenovány podle míst/nalezišť (např. Ve sklepě,
Lázně Xinbeitou, Pod umyvadlem, Letohrádek královny Anny, Ústřední
hřbitov), jiné zas nesou jméno nálezu (Mládě jako kráva,
Lebka v pokoji,
Kosti). Něco z velryb pokaždé in situ zůstává a něco
je grafickým procesem přeneseno jinam: do transparentního
meziprostoru, mezi igelit a vrstvy lepicí pásky. Kresby co zůstávají
venku, zatím odolávají počasí. Zuzaniny Velryby se objevují
všude tam, kde prosakuje voda, tam, kde se daří řasám a plísním,
tyto drobné hnilobné pochody dávají jinak statický grafikám
procesuální rozměr i vůni. Její Velryby jsou otisky,
transfery těl a kostí velryb v různém stádiu rozkladu
či zrodu.
Okurky
Na Taiwanu, v Taipei, má svůj počátek i druhý
nostalgický soubor organických objektů nazvaný Okurky.
Zuzana v cizím městě, na střeše, v miniaturní zahrádce pěstovala
a tvarovala během celého pobytu drobné okurkové sochy. Ty
byly vyživovány vlhkostí z půdy i vlhkostí stoupající z větráku
společných sprch. Možná i proto mají ve svých oblých
tvarech zakódovanou a viditelnou vitální tělesnost. Celou
poměrně bizarní sklizeň si nechala Zuzana poslat lodí až
domů. V Praze okurky/objekty podle osvědčeného receptu naložila
do láku a zavařila do sklenic. Vznikl tak soubor surreálných
objektů podobný laboratorním vzorkům či anatomickým sbírkám
fragmentů těl naložených ve formaldehydu. Objekty nám mohou
také připomínat nekonečné vitríny přírodovědných muzeí.
Nechybí ani asociace vedoucí nás až za dveře soukromých
kabinetům kuriozit či ke sbírkám tajemných erotických pomůcek
z privátních budoárů.
Organické okurkové objekty levitují v láku. Plují ve
své vlastní realitě jako ve snu. Konzervační postup,
tekutina i sklo zpomalují hnilobné procesy uvnitř, oddalují
pomalý proces rozkladu. Sklo je stejně jako igelit
transparentní a postrádá propustnou krystalickou mřížku.
Nic není cítit, zato je vše vidět z různých stran.
Oba zdánlivě nesourodé projekty Zuzany Růžičkové:
Velryby i Okurky vykazují mnoho společných rysů, jsou provázané
především vnitřně. Jsou zprávou o křehké tělesnosti i o
drobných hnilobných procesech, které jsou počátkem i koncem
života na Zemi. Tato tělesnost je autorkou formována tlakem
– doslova dotýkána, zviditelněna. Velryby i Okurky navíc
vznikly na stejném místě – v Taipei, stejné je i místo následného
transferu - Praha, kde pozvolný a pečlivě adjustovaný
hnilobný proces nadále pokračuje. V obou projektech grafika
jako postupný přenos vrstev ambiciozně přesahuje svůj limit
dvojrozměrného média a vzdušnou instalací získává třetí
rozměr.
Katarína Uhlířová
|
|
|
|