Text v katalogu
>>>ZDE doc
„Zajímá
mne teď myšlenka lesa smrkového. Cítím jeho mohutnost a musím
ji do plátna vložit děj se co děj! Zvolím k tomu větší
rozměry, větší, než jakých jsem až dosud užíval. Musí to
být monumentální…“ Napsal Jindřich Prucha 9. června
1914, necelé tři měsíce před svojí tragickou smrtí v prvních
dnech 1. světové války.
Strom byl pro
Pruchu výzvou i osobní potřebou. Tomáš Pospiszyl píše v katalogu
Pruchovy výstavy: „Jeho opakované vracení se ke stejnému
námětu není ani tak způsobeno uhrančivostí námětu jako
takového, jedná se o banální strom, ale o cvičení v možnostech
malířství, je to hledání toho univerzálního, co je v tomto
jednoduchém námětu a jeho malbě skryto…“
Záměrem výstavy
nebylo (a ani být nemohlo) doložit Pruchovo nezaměnitelné
postavení v kontextu soudobého malířství (včetně mezinárodního
kontextu – např. srovnáním obdobně artikulovaných obrazů
Pieta Mondriana a dalších). Rezignoval jsem také na původně
nastolenou otázku, nakolik je Pruchovo dílo určující pro následující
generace a nakolik a čím je případně aktuální dnes. Vycházel
jsem přitom z toho, že jeho obrazy jsou často připomínány
(Jaromír Zemina) v obdobně důležitém kontextu jako třeba
obrazy Bohumila Kubišty. Vím o příkladu, jaký Prucha znamenal
např. pro Dalibora Chatrného, Josefa Jíru nebo o generaci později
Ivana Ouhela, Jana Jemelku, Svatopluka Otiska a další. A je to příklad
obecnější v tom smyslu, že jako jeden z mála mohl být
v opakujících se nepřirozených podmínkách příkladem
autentické tvorby. Bezprostřední kontakt s viděnou skutečností,
respektive malba v plenéru byla pro Jindřicha Pruchu klíčová.
Podobnou zkušeností prošly donedávna desítky malířů přinejmenším
v době studií. V návaznosti na vlastnosti a možno říci
projevy viděného a citovou zaujatost s tím spojenou byl
Pruchův příklad zásadní a orientující. Snad to není moc
troufalé, ale jako svého druhu Pruchovy pokračovatele vidím z naší
výstavy Miroslava Kovala, Jana Jemelky, Svatopluka Otiska a i pro
mě překvapivě a kokoliovsky jaksi „zauzleně“ právě
Vladimíra Kokoliu… Důležitý je pro Pruchu také prožitek
samotného procesu malování, což ovšem nevnímám jako jeho výlučnou
vlastnost nebo nezbytnou výsadu takové malby. Snad můžeme před Pruchovými
obrazy citovat slova Miloše Dvořáka vztažená k Jakubu
Demlovi: jsou místem, kde se něco skutečného událo.
Strom sám je
již projevem, stvořením. Jakkoli pro Pruchu je důležitý přístup
velmi osobní, nejde u něj jen o projev individuální tvůrčí
vůle ve smyslu projevení sebe sama, ale o potřebu dát projevit
se viděnému. Nevtěsnává skutečnost do předem pojímané
koncepce. Sleduje konkrétní projevy skutečnosti včetně jejích
nahodilostí. Je pravda, že u něho jde o tvorbu až sebezáchovnou,
právě však ve smyslu identifikace se jsoucím. Domnívám se,
že tento nezprostředkovaný, znovu obnovovaný vztah k přírodě
je dnes spíše ojedinělý. V kontextu pluralitního
(postmoderního) umění je k takové danosti patrná spíše
skepse, bez ohledu na předpoklad jeho autenticity i reflexe jeho
místa v dané sociální realitě. Píšu to jako konstatování
a jako klíč k tomu, jak vnímat naši výstavu. I v ní
se – byť okrajově - projevuje přístup spočívající v reinterpretaci
skutečnosti prostřednictvím vizuálních, znakových i
symbolických předloh (na výstavě je to interpretace obrazu G.
D. Friedricha od Pavla Hayeka). Z názorové plurality vyplývá
také potřeba různých vyjadřovacích prostředků, přičemž
myslím v zásadě ztrácí smysl hovořit o prostředcích
konvenčních nebo „aktuálních“. Spíše snad lze
mluvit o různých strategiích.
Stromy, skupina
stromů, les, okraj lesa, interiér nebo VNITŘEK LESA. Toto
téma má v českém malířství velkou tradici, spojujeme
ji s Juliem Mařákem a jeho žáky, zejména Antonínem Slavíčkem.
Na naší výstavě téma vnitřku lesa prezentují obrazy Marie
Blabolilové, Inge Koskové, Kateřiny Štenclové, Pavla Hayeka,
svým způsobem také Svatopluka Otiska (Průhled/Listí) a patřily
by do ní při větších prostorových možnostech také obrazy
Petra Pastrňáka, Antonína
Střížka, Petra Štěpána a zejména Vladimíra Kokolii (pro něhož
jsou motiv, respektive vlastnosti stromu a interiéru lesa
dlouhodobě klíčové).
Dalším tématem
by mohl být STROM osamocený, v kompozici dominující, případně
skupina stromů. V díle Jindřicha Pruchy je takových kreseb a
obrazů hned několik, k nejkrásnějším patří obraz Pohřeb
(1911). Na výstavě reprezentují toto pojetí Ivan Ouhel, Jan
Jemelka, Pavel Mühlbauer, Vladimír Kokolia, Pavla Dvorská, Anežka
Kovalová, Jiří Petrbok, Martin Zálešák, Jan Klimeš, svým
způsobem Daniel Balabán a také kurátor výstavy.
Legitimním tématem
je také motiv VĚTVÍ. U Jindřicha Pruchy například obraz Větve
stromu na podzim (1913) nebo kresba Stromy a stráň (1909). Větvoví
je například součástí mnoha grafik Bohuslava Reynka. Na
olomoucké výstavě je to opět Inge Kosková a Svatopluk Otisk a
zejména Miroslav Koval, jejichž projev má navíc ke zmíněným
dílům Pruchovým nečekaně blízko a dochází zde i k velmi
podobné míře oproštění. Můžeme-li tady mít na mysli
detail stromu, obdobnou přírodninu, případně nějaké děje
nebo pohyb, je to především Miroslav Koval, který jen zdánlivě
jiným způsobem reflektuje vlastní bezprostřední zkušenost přírody
a dochází k zobecnění vlastností viděného a jejich
velmi osobních prožitků. Potřeba obrazového řádu se prostřednictvím
neobyčejně bohatě se obměňujících struktur identifikuje s
potřebou řádu vnitřního, je paralelou skrytého řádu přírodního
a nabízí klíč k jejich čtení. K tomuto pojetí má blízko
také Inge Kosková a částečně i Pavel Műhlbauer, nejen ve svých
kresbách nýbrž i obrazech.
Specifickým příspěvkem
je ukázka ze soustavně se stromům věnující práce Pavly
Dvorské. I u ní je však způsob až vědeckého kreslení
mnohdy tématem, stačí se zahledět do samotné kresebné
artikulace. Jsem rád, že součástí výstavy je také práce
Jana Steklíka, znovu ukazující jeho cit pro (jakýkoli) materiál,
křehkost a svým způsobem efemérnost (nejenom kreseb). Steklík
jako by se při kreslení právě vznikající linky přidržoval.
V tom vidím (existenciální) příčinu jeho nenapodobitelné
čáry, její přesnosti a chvění zároveň. Integrální součástí
je potom to, co takovou linkou (případně dalšími prostředky
a materiály) sděluje. I pro charakteristiku obsahu takových děl,
jejich inteligence a vtipu je potom možné použít podobná
slova.
Vlastním tématem
výstavy nemohl být strom ani les. Výstava je výběrem obrazů
a kreseb několika autorů, kterým je toto téma vlastní, ať už
se stalo podstatnou částí jejich práce, její částí dílčí,
nebo je – jako třeba u Jiřího Petrboka - okrajovým, přesto
zásadním počinem. Je tedy také víceméně komorním výběrem,
představujícím sice různé způsoby artikulace tématu, přesto
si – domnívám se - až nečekaně blízké. A to nakonec i
ve vztahu k řadě obrazů a kreseb Jindřicha Pruchy.
Petr Veselý
|